Iluzstratīvs foto.
Iluzstratīvs foto.
Foto: Pexels.com

Jauna ēra veikalos! Zviedrijas jaunuzņēmums audzē dārzeņus uz vietas lielveikalos tieši pircēju acu priekšā 19

Zviedrijas jaunuzņēmums “SweGreen” piedāvā lielveikaliem to iekštelpās izbūvēt zaļumu kultivēšanas platformas, kurās ražas iegūšanai tiek izmantota hidroponikas metode, kas nozīmē, ka augi tiek audzēti nevis augsnē, bet gan augus kultivējot ūdenī iemērktos akmens vates spraudņos. Tas ir videi draudzīgs risinājums dažādu augu un dārzeņu audzēšanai, tā vēstīja ārvalstu medijs “Euronews“.

Reklāma
Reklāma
“Saņēmu algas lapiņu, esmu šokā. Es starpbrīžos raudu!” Skolotāja sociālajos tīklos dalās ar realitāti, kas jāpacieš pedagogiem 23
TV24
“Kas ir šie cilvēki? Pēc studentiem viņi īsti neizskatās…” Pabriks rosina noskaidrot, kāpēc Latvijā vērojams trešo valstu imigrantu pieplūdums
Kokteilis
FOTO, VIDEO. Īsta sapņu pils! Baiba Sipeniece-Gavare ļauj ieskatīties savā mājā, ko uzcēlis viņas vīrs
Lasīt citas ziņas

“SweGreen” risinājums, kas pagaidām ir ieviests Zviedrijā un Vācijā, ir veids, kā reaģēt uz ūdens un lauksaimniecības zemes trūkumu, kā arī atkarību no globālās ģeopolitikas. Audzējot zaļumus uz vietas, samazinās arī transporta emisijas, palielinās produktu glabāšanas laiks, uzlabojas arī to garša, jo tagad tie patērētākiem ir pieejami uzreiz pēc to novākšanas.

Katrā no uzņēmuma piedāvātajām kultivēšanas platformām var izaudzēt tādu pārtikas daudzumu, kas būtu līdzvērtīgs tam, ko parastos apstākļos varētu izaudzēt uz aptuveni trim hektāriem lauksaimniecības zemes. Pie tam klienti var vērot, kā zaļumi aug un tiek novākti viņu acu priekšā, lai pēc tam tos paņemtu no lielveikala plaukta. “Daudzos lielveikalos ir, piemēram, maiznīcas. Bet tagad tā vietā, lai tikai ceptu bulciņas, viņi var arī izaudzēt pārtiku,” sacīja galvenais inovāciju speciālists un “SweGreen X” vadītājs Šēpers Musavi (Sepehr Mousavi).

CITI ŠOBRĪD LASA

Šobrīd izmantojot “SweGreen” sistēmu var izaudzēt līdz pat 100 dažādu augu kultūrām, kas ietver salātus, dilles, piparmētras un pētersīļus. “Šobrīd mēs papildinām savu produktu portfeli ar mikrozaļumiem (dažādu sēklu dīkstiem), testējam arī augļus nesošos augus, piemēram, zemenes,” piebilda Šēpers.

Dažas Zviedrijas zaļumu patēriņa tendences ir viegli pamanāmas. “Vasaras festivālu laikā vienīgais, ko tirgo Zviedrijā, ir dilles. Bet saulgriežu laikā tās būs, piemēram, piparmētras,” stāstīja Šēpers.

Tomēr dažādie augu augšanas laiki, sezonalitāte un patērētāju vēlmes rada uzņēmumam lielus izaicinājumus, tāpēc audzēšanas platformas vadībā plaši tiek izmantots mākslīgais intelekts, kurš palīdz audzētājiem pieņemt vispareizākos lēmumus, ziņoja “Euronews”.

“Šis ir viens no mākslīgā intelekta izmantošanas gadījumiem lauksaimniecībā,” saka Šēpers. “Mums ir mākslīgā intelekta rīks, kas sniedz mūsu audzētājiem precīzu audzēšanas recepti, kas nodrošina to, lai lielveikalā strādājošie cilvēki iegūtu to veicamo uzdevumu sarakstu, kas nepieciešami, lai iegūtu tieši tos produktus, kas tajā dienā nepieciešami,” viņa skaidroja.

Atkarībā no lielveikala lieluma un tā vajadzībām “SweGreen” klienti var izvēlēties starp 45 kvadrātmetrus lielu audzēšanas platformu, no kuras var iegūt līdz pat 300 augus dienā, vai arī mazāku – 12 kvadrātmetrus, kuras ražība var sasniegt maksimāli 116 dažādus augus dienā.

Lielveikali nav vienīgie, kas lokāli meklē videi draudzīgu risinājumu – šai sistēmai vēlas pievienoties arī dažādu restorānu, viesnīcu, augstskolu un citu komercīpašumu īpašnieki. Mūsdienu fotogrāfijas, mākslas un kultūras muzejs “Fotografiska Stockholm” ir ieviesis šo risinājumu, lai panāktu to, ka viņu izsmalcināto pusdienu piedāvājums vienmēr būtu sezonai atbilstošs un ilgtspējīgs.

Reklāma
Reklāma

“Kopā ar šiem puišiem un viņu šefpavāriem mēs noskaidrojām, kādi augi viņiem varētu būt nepieciešami ēdienu dekorēšanai, papildināšanai, garšas uzlabošanai, kokteiļiem,” teica Šēpers. “Mēs meklējām arī iespējas audzēt praktisku pārtiku, kas būtu gan barojoša, gan arī garšīga, un kuru varētu izmantot, piemēram, kā ēdiena centrālo sastāvdaļu.”

“SweGreen” ir vairākkārt apbalvots un nominēts par ilgtspējīgu pārtikas ražošanu. 2023.gadā uzņēmums ieguva IKANO Ilgtspējas balvu un trešo gadu pēc kārtas tika nominēts “FoodTech 500” –  globālam sarakstam, kurā izcelti ietekmīgākie jaunuzņēmumi un to ieviestās inovācijas pārtikas, tehnoloģiju un ilgtspējības nākotnei.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.