Kadrs no Matīsa Kažas filmizrādes “Kino un mēs”.
Kadrs no Matīsa Kažas filmizrādes “Kino un mēs”.
Publicitātes foto

“Kino un mēs”: saistošs ievads Latvijas kino. Recenzija par Matīsa Kažas filmizrādi “Kino un mēs” 0

Sanita Grīna, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
Krievijas mērķis esot karā vājināt Ukrainas industriālo ekonomiku, lai tā vairāk līdzinātos kādai no Baltijas valstīm 161
Zvejnieks: “tāda mērvienība malkai kā beramkubs – tas parādījās, kad tirgotāji izmantoja vecu cilvēku lētticību un smērēja kuba vietā” 2
Lasīt citas ziņas

Par pandēmijas iespaidu uz kino nozari pamatoti noraizējušies ir kino profesionāļi ne tikai Latvijā. Tomēr tieši pavasara dīkstāve iedvesmojusi vienu no neparastākajiem darbiem mūsu jaunāko laiku kino vēsturē – ciešā režisora Matīsa Kažas, operatora Aleksandra Grebņeva un trīs aktieru – Andra Keiša, Egona Dombrovska un Jāņa Skuteļa – sadarbībā tapušo filmizrādi “Kino un mēs”. Paspējusi piedzīvot pirmizrādi kinoteātrī, tā pie skatītājiem dodas ar straumēšanas platformu starpniecību, tostarp no 17. novembra ir skatāma “Shortcut”.

Pusotru stundu garā filma ir uzņemta vienā nepārtrauktā kadrā – tādēļ veidotāji to nodēvējuši par filmizrādi, ironiski atsaucoties uz padomju kino tradīciju, filmām, kuru pamatā ir teātra izrādes ekranizācija. Izdomas, asprātības un ironijas “Kino un mēs” netrūkst, taču to caurstrāvo mīlestība pret Latvijas kino, nostalģija par mūsu zudušo kino citadeli – Rīgas Kinostudiju –, aizrautība un profesionāls azarts.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vienā kadrā uzņemta filma ir tehnisks izaicinājums, spēju un veiklības pārbaude ne tikai aktieriem, operatoram un skaņu ierakstītājam, bet visai filmas komandai. Šāda darba radīšanai ir nepieciešama precizitāte un saskaņota visas filmēšanas grupas darbība līdz pat centimetram un sekundei, un, piedodot pāris sīku tehnisku kļūmīšu, “Kino un mēs” komandai to ir izdevies panākt.

Spēles laukumu (šajā gadījumā Latvijas Kultūras akadēmijas Nacionālās filmu skolas paviljonā) ir jāspēj iekārtot un pārkārtot tā, lai radītu katrai ainai nepieciešamo vidi, vienlaikus ļaujot turpināt nepārtrauktu kustību pa to; arī aktieru kostīmiem jābūt tādiem, lai tos veikli, ar vienu rokas vēzienu, varētu pielāgot lomai, kuru aktieri izspēlē konkrētajā mirklī.

Te jāuzteic mākslinieks Rūdolfs Baltiņš un kostīmu māksliniece Līga Krāsone. Ar samērā minimāliem rekvizītiem filmas aktieri paviljona tumšajā, tukšajā telpā spēj uzburt gan trīs atšķirīgus filmēšanas laukumus, gan ainiņas no aizkadra dzīves kinostudijā. Savukārt viņu vienādās melnās “bītlenes”, kā to jau norādījuši vairāki filmas apskatnieki, atsauc atmiņā gan Jāņa Streiča Autora tēlu leģendārajā filmā “Teātris”, gan pantomīmas dalībnieku tērpus, galu galā – Rīgas Kinostudijas ziedu laiku, 60. gadu, modi, laikmetu, kam piederīgas arī kino “realitātes” dekonstrukcijas metodes, ar kurām filmā strādāts.

Kostīmus papildinot ar dažām trāpīgām detaļām, Keišs, Dombrovskis un Skutelis iejūtas trīs dažādu padomju periodā uzņemtu Latvijas filmu – melodrāmas “Ezera sonāte”, romāna ekranizācijas “Mērnieku laiki” un krimiķa “Dubultslazds” – aktieros un aizkadra personālijās, rotaļājoties un mainoties lomām, analizējot un inscenējot ainas no tām, atstāstot un izspēlējot kuriozus atgadījumus no filmu uzņemšanas, vienlaikus reflektējot arī par savu aktierspēli, atsedzot to, kā un cik dažādi dzimst loma.

“Kino un mēs” ir žilbinošs Andra Keiša un Egona Dombrovska talanta un profesionalitātes demonstrējums, populārajam komiķim un izklaidējošā raidījuma “Pusnakts šovs septiņos” vadītājam Jānim Skutelim nākas teciņus steigties līdzi saviem filmas kolēģiem, tomēr režisors Matīss Kaža mācējis izmantot viņa stiprās puses, piemēram, lieliskajā Ķenča lūgšanas ainā no “Mērnieku laikiem”, kā arī uzticot Skutelim filmu sižetu atstāstīšanu skatītājiem.

Dinamiskais trio saņēma nomināciju “Lielā Kristapa” balvai par labāko aktierspēli kā ansamblis, un, lai gan tā nerezultējās balvā, Keiša, Dombrovska un Skuteļa aizrautīgā saspēle bija pamudinājusi “Lielā Kristapa” noslēguma ceremonijas veidotājus tajā iekļaut “Kino un mēs” manierē veidotus skečus, kas arī ir vērā ņemams novērtējums.

Manā skatījumā “Kino un mēs” gan atstāj dažus neatbildētus jautājumus, piemēram, kādēļ izvēlētas tieši šīs trīs filmas un ne citas. Kādēļ tieši šie kuriozie atgadījumi un spilgtās Latvijas kino vēstures personības un ne citas? Ilgāks projekta attīstīšanas darbs, iespējams, būtu ļāvis filmai tapt konceptuāli pārliecinošākai un dziļāk reflektēt par padomju kino vēsturi un šīs filmu ražošanas sistēmas īpatnībām.

Tomēr šķiet, ka bažām par to, ka vietējiem skatītājiem bez zināšanām par Latvijas kino vēsturi aplūkoto filmu izlase varētu šķist mulsinoša un filma grūti uztverama, nav pamata – pirmās atsauksmes liecina, ka “Kino un mēs” ir izredzes pretendēt pat uz kulta statusu. Galu galā arī man ir jāatzīst, lai cik banāli tas izklausītos – “Kino un mēs” būtībā ir mīlestības vēstule kino un aktiermākslai, un mīlestības vēstulei nav jābūt perfektai vai universālai – tai ir jāaizkustina adresāta sirds.

“Kino un mēs” adresātu loks ir gana plašs un dažāds – tas aptver Andra Keiša, Egona Dombrovska un Jāņa Skuteļa talanta cienītājus un Latvijas “veco, labo” filmu fanus; iespējams, vienu otru skatītāju piesaistīs atmiņas par leģendāro Mika Savisko raidījumu ar tādu pašu nosaukumu, un zināms svars savu vienaudžu vidū ir arī filmas režisora Matīsa Kažas vārdam, kurš šobrīd ir viens no visaktīvāk strādājošajiem jaunajiem režisoriem.

Kino ieceres Kažam šķiet rodamies bez piepūles, un tikai 25 gadu vecumā viņš ir uzņēmis jau vairākas dokumentālās un īsfilmas (lielāko atzinību līdz šim saņēmusi Ņujorkā studējot tapusī dokumentālā filma “Vienu biļeti, lūdzu”) un atradis sev tikpat aizrautīgu un enerģisku radošo partneri operatorā Aleksandrā Grebņevā, kurš uzņēmis arī pavasarī pirmizrādīto Kažas dokumentālo filmu “Klejotāji” un ar kuru kopā pašlaik top nevis viena, bet veselas divas pilnmetrāžas spēlfilmas – Latvijā pirmā vesterna žanra filma “Kur vedīs ceļš” un drāma “Neona pavasaris”. Abu pirmizrādes tiek solītas jau nākamajā gadā. Gaidīsim!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
Krievijas mērķis esot karā vājināt Ukrainas industriālo ekonomiku, lai tā vairāk līdzinātos kādai no Baltijas valstīm 161
Zvejnieks: “tāda mērvienība malkai kā beramkubs – tas parādījās, kad tirgotāji izmantoja vecu cilvēku lētticību un smērēja kuba vietā” 2
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
FOTO. Saglabāts pat saimnieka krēsls, kas pildīts ar salmiem! Kā Viktors apvieno senu Jūrmalas vasarnīcu ar mūsdienu arhitektūru 3
Lasīt citas ziņas

Finanšu partneris - LANDE

Sadarbības projekts
“Ir jāanulē Latvijā līdz šim izdotās uzturēšanās atļaujas un vīzas tiem, kas atbalsta Krievijas agresiju,” rosina Egils Levits
VIDEO. Henriks Danusēvičs par partiju solījumiem: “80% no solītā viņi izdara pretēji!” 8
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
FOTO. Saglabāts pat saimnieka krēsls, kas pildīts ar salmiem! Kā Viktors apvieno senu Jūrmalas vasarnīcu ar mūsdienu arhitektūru 3
“Manā istabā neskan vairs mūzika!” Saruna ar dzejnieku Daini Deigeli
20:57
Līgatnes dabas takās varēs izzināt susuru dzīvesveidu
20:34
Galvenie iemesli, kāpēc jauni un lietoti auto kļūst dārgāki 1
20:15
FOTO. “Viņi parādīs, kas ir īstie karaliskās ģimenes locekļi”: princis Viljams un Keita Midltone dosies uz Ameriku
FOTO. Vērmanes dārzā par 78 tūkstošiem eiro atklāta atjaunotā Rīgas vecākā strūklaka 5
Līvānu novadā skolēniem arī nākamajā mācību gadā būs brīvpusdienas 4
“Lielākā daļa pat nesaprot, kā rēķinus apmaksāt!”: Čerkovskis skaidro sabiedrības izpratni par enerģētiku
VDD: Uzvaras pieminekļa demontāžas laikā nav izslēdzamas provokācijas, tāpēc gatavojamies kopā ar Valsts policiju
VIDEO. Pēc pašas izraisītas smagas autoavārijas mirusi Holivudas aktrise Anna Heša
VIDEO. “Agrāk man vannasistabā dzīvoja sliekas!” Anitra Tooma pastāsta, kāpēc mājoklī vajadzētu turēt šos “mājdzīvniekus”
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Galvenie iemesli, kāpēc jauni un lietoti auto kļūst dārgāki 1
Pašmāju bēdīgi slavenajam “Memory Water” tomēr būs jāmaksā 15 000 eiro sods par cilvēku maldināšanu 22
Svētdien Latvijā tveice pastiprināsies. Līdz cik grādiem “uzkarsīs” gaiss?
VIDEO. Vai ar NATO ātrās reaģēšanas brigādi ir pietiekoši Baltijas valstu drošībai? Atbild Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs
Garšīgi, daudz ūdens un maz kaloriju! Kas vērtīgs kabačos?
“Ja, piemēram, nomedī grūsnu vilku māti – lielas nepatikšanas, bet, ja vilks saplēš grūsnu aitu māti, tas nav nekas…”: lauksaimnieki bažīgi par vilku uzbrukumiem
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs