Foto: ekrānuzņēmums/ Rīgas Autoosta

Koka ciršanas ierosinātājs paziņo, ko darīs ar Rīgas Starptautiskās autoostas sarkano ozolu 6

Dzelzceļa projekta “Rail Baltica” Rīgas Centrālās stacijas būvnieki pilnsabiedrība “BeReRix” Rīgas Starptautiskajā autoostā augošo sarkano ozolu pārstādīs turpat netālu uz autoostai piederošas zemes, aģentūru LETA informēja “BeReRix” pārstāvji.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Tā kļūšot par koka pagaidu mājvietu līdz brīdim, kad Rīgas pašvaldība līdzās “Rail Baltica” izbūvētai infrastruktūrai īstenos iecerētos pilsētvides labiekārtošanas projektus.

Iepriekš no 2.novembra līdz 15.novembrim notika publiskā apspriede par pie Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijas augošā sarkanā ozola nociršanu dzelzceļa projekta “Rail Baltica” īstenošanai. Koka ciršanas ierosinātājs ir “Rail Baltica” Rīgas centrālā satiksmes mezgla būvnieks pilnsabiedrība “BeReRix”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Rīgas starptautiskā autoosta kategoriski nepiekrita ozola ciršanai, jo tas tika iestādīts saistībā ar autoostas darbības sākšanu un tam ir simboliska nozīme. Rīgas starptautiskās autoostas ieskatā “BeReRix” finansiālais ieguvums, nocērtot ozolu, nevar būt salīdzināms ar sabiedrības interesēm.

Autoostas pārstāvji arī norādīja, ka būvprojektā esošās VAS “Latvijas dzelzceļš” dzelzceļa infrastruktūras pārbūve 1520 milimetru platuma sliežu ceļiem posmā no Maskavas ielas līdz Lāčplēša ielai ir plānota sarkanā ozola pārstādīšana citā teritorija.

“BeReRix” pārstāvis Andis Linde skaidro, ka “BeReRix” nolēma iesaistīt sabiedrību lemšanā par koka likteni caur sabiedrisko apspriešanas procesu brīdī, kad saprata, ka koka pārvietošanas izmaksas daudzkārt pārsniedz jauna, līdzvērtīga koka dižstāda iegādi un iestādīšanu. Publiskajā apspriešanā iesaistījās un savu viedokli pauda plaša sabiedrības daļa, pārliecinoši paužot viedokli, ka neskatoties pat uz lielajām pārvietošanas darbu izmaksām, koks ir jāsaglabā.

Kopā ar “Labie koki” ekspertiem – arboristiem ir novērtēts ozola stāvoklis un potenciālās iespējas izdzīvot jaunajā mājvietā. Koka pārvietošanas izmaksas sasniegs 40 000 eiro. Linde norāda, ka pieņemtais lēmums būs arī liels izaicinājums, jo pilsētā tiks pārvietots un pārstādīts objekts, kas ir gandrīz trīsstāvu mājas augstumā un, kopā ar zemi, ap 60 tonnu smags.

No tehniskā viedokļa koka pārstādīšana būs sarežģīts process, jo tā vainagā un saknēs ir ieauguši elektrības un telekomunikāciju kabeļi un būs jāveic to demontāža, papildus arī elektrības un telekomunikācijas tīklu pārslēgšana. Ir paredzēta arī tramvaja kontakttīklu demontāža.

Reklāma
Reklāma

Pārstādīšanas darbus “Labie koki” veiks kopā ar būvspeciālistiem nakts stundās, lai mazinātu ietekmi uz sabiedriskā transporta plūsmu pilsētā. Darbus ir plānots veikt 2022.gada janvārī, ja to izpildei būs piemēroti laikapstākļi. Izdevumus par sarkanā ozola pārvietošanu segs pilnsabiedrība “BeReRix”. Pēc atbildīgo institūciju saskaņojumu saņemšanas sekos informācija par izmaiņām sabiedriskā transporta plūsmās un ierobežojumiem autotransporta un gājēju kustībā.

Rīgas domes Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldes direktors Mārtiņš Slimbahs informē, ka Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments veic priekšizpēti “Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica integrēšanai Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā”, tā ietvaros objektā “Ģenerāļa Radziņa krastmalas, 11.novembra krastmalas un 13.janvāra ielas krustojuma un saistītās infrastruktūras pārbūve” ir apzinātas vietas, kur teorētiski ir iespējams pārstādīt ozolu.

Kā potenciālā iespējamā koka patstāvīgā augšanas vieta tiek izskatīta teritorija starp Ģenerāļa Radziņa krastmalu un Maskavas ielu, posmā no Spīķeriem līdz Pilsētas kanālam. Nākamā gada pirmajā pusē ir plānots uzsākt būvprojekta “Ģenerāļa Radziņa krastmalas, 11.novembra krastmalas un 13.janvāra ielas krustojuma un saistītās infrastruktūras pārbūve” izstrādi. Projektētājiem projektēšanas uzdevumā tiks iekļauta prasība rast risinājumu koka pārstādīšanai objekta teritorijā, ja tas ir tehniski iespējams un risinājumu saskaņot ar atbildīgām institūcijām.

Provizoriski, ja tiek atrisinātas tehniskās lietas un risinājums ir saskaņots atbildīgajās institūcijās, sarkano ozolu ir paredzēts pārstādīt objekta teritorijā līdz 2023.gada beigām, norāda Slimbahs.

Kopumā “Rail Baltica” būvniecības un labiekārtošanas darbu rezultātā Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkārtnē pilsētniekiem pieejamā zaļā zona palielināsies trīs reizes. Piemēram, Stacijas dienvidu laukuma labiekārtošanas rezultātā galvaspilsēta iegūs gandrīz 9000 kvadrātmetru zaļas teritorijas. Laukumā kopumā iestādīs vairāk nekā 4000 krūmus un ziemcietes, kā arī priedes, ozolus, pīlādžus un kļavas.

Jau ziņots, ka novembra sākumā “BeReRix” ierosināja pārstādīt Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā augošo sarkano ozolu. “BeReRix” ierosināja publisko apspriešanu par Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā augošā sarkanā ozola plānoto nociršanu vai pārstādīšanu.

“BeReRix” ierosināja pārvietot koku turpat netālu no Rīgas Starptautiskās autoostas, kur Rīgas pašvaldība plāno savus darbus pilsētas infrastruktūras integrācijai ar “Rail Baltica” projektu. Tas nozīmētu, ka koku šogad novieto pagaidu vietā, un 2023.gada nogalē to pārstāda rūpīgi izplānotā vietā. Rīgas pašvaldība izskata dažādas iespējas gan koka pagaidu novietnei, gan savu redzējumu tā potenciālajai augšanas vietai.

Savukārt sabiedrības iniciatīvu portālā “Manabalss.lv” tiek vākti paraksti par Rīgas Autoostas simbola – sarkanā ozola – saglabāšanu, īstenojot dzelzceļa projektu “Rail Baltica”.

Iniciatīvas autori norāda, ka līdz 15.novembrim notiekošās sabiedriskās apspriešanas ietvarā tiek prasīts noraidīt “Rail Baltica” Rīgas centrālā multimodālā mezgla būvnieka pilnsabiedrības “BeReRix” un Rīgas domes Apstādījumu saglabāšanas komisijas ieceri par dendroloģiski vērtīgā sarkanā ozola, kas atrodas Maskavas ielā pie dzelzceļa uzbēruma, nociršanu “Rail Baltica” projekta būves ietvarā.

Iniciatīvas autori norāda, ka sākotnēji koku bija paredzēts pārstādīt citā teritorijā, un tas aizvien ir iespējams, un esot vēlams to darīt Rīgas autoostai netālu esošās zaļajās zonās Rīgas vēsturiskajā centrā.

Pilnsabiedrībā “BeReRix” apvienojušies Beļģijas būvniecības uzņēmums “Besix Group”, Latvijas būvnieks “Rere būve” un Itālijas būvnieks “Rizzani de Eccher” ar mērķi īstenot projekta “Rail Baltica” nozīmīgu daļu – Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību.

Kā ziņots, “Rail Baltica” projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka “Rail Baltica” izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka “Rail Baltica” dzelzceļa līnija būtu gatava satiksmei 2026.gadā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.