Foto: F64

Nākotnes izaicinājumi dzelzceļa nozarē – būt gataviem digitalizācijai, tostarp blokķēžu ieviešanai 0

Pasaulē arvien vairāk procesu tiek digitalizēti, un arī dzelzceļa nozarei ir jārēķinās, ka tieši digitalizācija noteiks to, vai uzņēmums būs konkurētspējīgs un spēs piesaistīt jaunus klientus. Viens no izaicinājumiem būs blokķēžu ieviešana, kas jau patlaban tiek izmantota citās nozarēs.

LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 213
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 7
17 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 57
10 stundas
Lasīt citas ziņas

Šādas atziņas ceturtdien, 12.septembrī, VAS “Latvijas dzelzceļš” organizētajā konferencē “Globālās transporta kustības izaicinājumi” pauda pasaulē atzīti dzelzceļa nozares un citu nozaru eksperti.

Viens no izaicinājumiem, par ko bija vienisprātis eksperti, ir visu dzelzceļa operatoru gatavība strādāt vienotā sistēmā, kas nozīmē blokķēžu izmantošanu arī šajā nozarē. Pieredzē par blokķēžu sistēmas ieviešanu dalījās Gruzijas dzelzceļa vadītājs Davits Peradze, stāstot, ka pirms diviem gadiem šāda sistēma tika ieviesta Gruzijas Tieslietu ministrijā un patlaban visa elektroniskā saziņa jau norit blokķēdē.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vienlaikus D.Peradze atzina – kravu pārvadājumos šis varētu būt izaicinājums, jo visiem dzelzceļa operatoriem būs jādarbojas uz vienotu noteikumu pamata. “Ja uzsāksim digitalizāciju, bet kaimiņvalstis par to nedomās, mēs klientiem nespēsim piedāvāt vienotus pakalpojumus. Taču digitalizācija nozīmē laika ietaupījumu, kas savukārt nozīmē finanšu resursu ietaupījumu,” uzsvēra Gruzijas dzelzceļa vadītājs.

Arī Šanhajas Starptautisko pētījumu institūta Eiropas pētījumu centra direktora vietniece Dzjina Luna vērsa uzmanību uz nepieciešamību digitāli integrēt kravu pārvadājumu tirgus dalībnieku resursus. Pretējā gadījumā, katrai valstij un uzņēmumam veidojot savu sistēmu, būs jāsaskaras ar lieliem resursu zudumiem.

Stāstot par Ķīnas pieredzi, Dz. Luna atzina, ka digitalizēšanas sākumposmā Ķīna daudz sadarbojās ar Eiropas un Japānas uzņēmumiem, bet turpmākajos posmos, pielāgojoties vietējām prasībām, daudz inovācijas ieviesuši vietējie eksperti.

Kā viens no izaicinājumiem saistībā ar blokķēžu ieviešanu varētu būt informācijas atklātība, proti, šīs sistēmas ieviešana automātiski nozīmē informācijas atklātību starp nozares dalībniekiem.

Kā atzina Krievijas uzņēmuma “Digital Logistics” direktors Aleksandrs Kočukovs, nevēlēšanās ieviest informācijas atklātību var kaitēt kravu pārvadājumu organizēšanai.

Ja viens no izaicinājumiem ir saistīts ar digitālajām tehnoloģijām, tad nedrīkst aizmirst arī par pašu dzelzceļa infrastruktūru, lai vispār notiktu kravu pārvadājumu satiksme starp valstīm.

“Ja infrastruktūras nebūs, viss apstāsies un digitalizācijai jēgas nebūs,” diskusijā norādīja AS “Russian export center” eksporta loģistikas attīstības projekta vadītāja Alevtina Kirilova. Paralēli kravu pārvadātājiem ir jādomā par klientu vajadzībām un jāreaģē uz tām, kas ir nepieciešams kravu nosūtītājiem un kas – pakalpojuma gala patērētājiem.

Runājot par izaicinājumiem un digitalizāciju, A.Kirilova aicināja likvidēt patlaban pastāvošos šķēršļus, tostarp tādus, ko rada valstu atšķirīgā likumdošana. Kā pozitīvo piemēru viņa minēja sadarbību ar LDz, ar ko jau tiek īstenota informācijas un dokumentu digitālā aprite.

Nākamais solis A. Kirilovas ieskatā būtu Ķīnas pievienošanās šai dokumentu aprites digitālajai platformai, lai vēl veiksmīgāk varētu organizēt savstarpējos kravu pārvadājumus starp Ķīnu un Eiropu.

Francijas uzņēmuma “Alstom” izpētes, izstrādes un inovāciju viceprezidents Volframs Švābe vērsa uzmanību, ka nākotnē tiks ieviesti arvien jauni politiskie ierobežojumi līdzšinējiem enerģijas avotiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa nozarē. Paralēli notiek investīcijas videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku tehnoloģiju attīstīšanā, piemēram, arvien vairāk izmantojot elektroenerģiju un ūdeņradi.

“Kāpēc šis ir labs produkts? Jo ūdeņradis ir atslēga uz no emisijām brīva transporta ieviešanu. Tas ir labs produkts, jo tā tiks attīstīts ilgtspējīgs sabiedriskais transports, kas būs videi draudzīgs,” atzīmēja Švābe. Patlaban viens no izplatītākajiem ir dīzeļdegvielas izmantošana, taču, vērojot tendences, valstu ieviestās likumdošanas izmaiņas, kas ierobežo dīzeļdegvielas izmantošanu, ir jāievieš jauni enerģijas avoti transporta nozarē,” nākotnes tendences ieskicēja V. Švābe.

Konference “Globālās transporta kustības izaicinājumi” Rīgā tiek organizēta jau sesto gadu pēc kārtas, un šo gadu laikā tā ir kļuvusi par nozīmīgu tikšanās vietu transporta un loģistikas nozares ekspertiem, vizionāriem un lēmumu pieņēmējiem no vairāk nekā 35 Eiropas un Āzijas valstīm.

VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”. LDz ir saņēmis Ilgtspējas indeksa Platīna novērtējumu, kā arī ierindojas starp pieciem vērtīgākajiem un vislabāk pārvaldītajiem Latvijas uzņēmumiem “Prudentia” un “Nasdaq Riga” ik gadu veidotajā sarakstā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 213
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 7
16 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 57
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tas, kas ir izdarīts ar Rīgas ielām ir noziegums!”: kur braukt avārijas dienestiem un medicīniskajai palīdzībai? 130
14 stundas
RR
Rolands Repša
Ziņas
Rolands Repša: Ja karaspēka koncentrācijas zonā ir izveidoti pārvietojamie morgi, tad lieta ir nopietna 80
1 diena
Lasīt citas ziņas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Mērķtiecības paraugs. Saruna ar titulētāko Latvijas cīkstoni Anastasiju Grigorjevu 2
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgas dzelzceļa stacijā atrasta vēl viena potenciāli bīstama šahta
3 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Satversmē teikts, ka Saeimas locekli nevar apcietināt, taču Gobzems bijis tikai īslaicīgi aizturēts 31
3 stundas
IR
Ilmārs Randers
Stāsti
“Satiksmes nozare ir visas ekonomikas asinsrites pamats.” Intervija ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu 32
6 stundas
AO
Andris Ozoliņš
Praktiski
Latvijā tapušie dizaina risinājumi palīdz noformēt attālinātu darba vietu
22:49
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kā pagatavot Ziemassvētku vainagu? Padomi no Lielbritānijas karaliskās ģimenes floristiem 1
22:12
GN
Gints Narogs
Ziņas
Mērķtiecības paraugs. Saruna ar titulētāko Latvijas cīkstoni Anastasiju Grigorjevu 2
21:41
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Vai Baidena un Putina sarunas novērsīs Krievijas iebrukumu Ukrainā? 43
4 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: Latvieši zina, ka “aizstājošā migrācija” pastāv – tā ir realitāte, kuras sekas izjūtam joprojām 13
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kā pagatavot Ziemassvētku vainagu? Padomi no Lielbritānijas karaliskās ģimenes floristiem 1
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pētnieks: Novērojama pakāpeniska Latvijas iedzīvotāju attieksmes maiņa pret imigrantiem un imigrāciju 28
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Vai Latvijā lieto zāles pret Covid-19? Ārste izceļ, kā atšķiras kovida ārstēšana pandēmijas sākumā un tagad 36
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāj, kur Terehovas muitas kontroles punkta amatpersonas slēpušas saņemtos kukuļus 16
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Brīdina par bīstamu laika parādību: piektdien un sestdien varētu veidoties atkala 7
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Pie cietumniekiem neviens netiek klāt! Kāda jēga vispār sēdēt?” Advokāts atklāj, cik kritiskā situācijā ieslodzītie 22
8 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 57
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cik administratīvo pārkāpumu procesi sākti pret Gobzemu? 53
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Patēriņa cenas Latvijā gada laikā pieaugušas par 7,5%. Kuras preces kļuvušas dārgākas? 22
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Negaidīts ciemiņš! Briedis pieklājīgi ar ragu piezvana pie durvīm 4
9 stundas
GR
Guna Roze
Ziņas
Guna Roze: Nav iemesla iedomāties, ka mūsu pēcteči nesaķers galvu par 21. gadsimta ļaužu tumsonību 43
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ruks: Policija ir politiski neitrāla 51
7 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Viss, kas vajadzīgs izciliem svētkiem: Ziemassvētku siera kūka 2
12 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Atgūtais “Gilgamešs”: Irāka parāda atgūtos nacionālos dārgumus, kas bija nolaupīti un nelikumīgi izvesti no valsts
10 stundas
LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 213
12 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Vai cilvēks, kurš vakcinējies ar “Sputnik”, var iegūt Covid-19 sertifikātu, kas derīgs Eiropā?
11 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Ziņas
Cepumu “Selga” reklāma izraisīja pircēju viļņošanos. Kāpēc tā un kas cepumiem “vēderā”? 56
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 7
16 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Atklājies, ka princis Harijs ar savu tēvu princi Čārlzu nav sarunājies jau mēnešiem ilgi 9
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pret Covid-19 nevakcinētām personām varētu būt grūti uzturēt bezdarbnieka statusu. NVA direktore skaidro, kāpēc 94
17 stundas
LS
LSM.lv
Ziņas
“Veļu mazgājam naktī, pīķa stundā ejam pastaigāties,” Daudzbērnu ģimenes tētis par elektrības taupīšanu, kad tā dubultdārga 37
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
5 veselīgi augļi un ogas, kas patiesībā bojā zobus 7
12 stundas