Attēlā no kreisās: performators Rūdolfs Gediņš, kameroperas “Tagadne” solists Jānis Šipkēvics un performators Ģirts Bisenieks.
Attēlā no kreisās: performators Rūdolfs Gediņš, kameroperas “Tagadne” solists Jānis Šipkēvics un performators Ģirts Bisenieks.
Publicitātes foto

“Šis piemērs parādīja, ka ar dzejas un vizuālās mākslas izmantojumu vien nepietiek – vajadzīgs arī librets!” Znotiņš recenzē Auznieka kameroperu “Tagadne” 2

Armands Znotiņš, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

 

Krista Auznieka kameropera “Tagadne” uzvedumu “Hanzas peronā” piedzīvoja 2021. gada 14. un 15. augustā. Laikā, kad norisinājās arī Cēsu Mākslas festivāls ar Riharda Vāgnera operas “Valkīra” trešā cēliena koncertiestudējumu Viestura Kairiša režijā un vēl citi kultūras pasākumi – 14. augustā kopā ar režisoru Mārtiņu Eihi bija jāsvin “Taņas dzimšanas diena” Ģertrūdes ielas teātrī, bet 15. augustā jāiepazīst Rīgas Krievu teātra un “OratoriO” sadarbības ietvaros iestudētā Asjas Vološinas luga “Mamma” Ināras Sluckas režijā un Jekaterinas Frolovas tēlojumā.

 

LA
LA.LV
Stāsti
“Neiedomājos, ka suņa adopcija var izvērsties šādi”: “Ulubele” par 300 eiro adopcijā atdod neārstējami slimu suni 22
1 diena
LA
LA
Ziņas
“Mums priekšā ir sešas līdz astoņas ļoti grūtas nedēļas,” stāsta zinātnieks Ambainis 156
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Perevoščikovs: Covid-19 Latvijā izplātās ļoti strauji, taču ir arī dažas labas ziņas
2 stundas
Lasīt citas ziņas

Tādēļ ģenerālmēģinājums 13. augustā nāca īstajā brīdī, un tas ļāva novērtēt Krista Auznieka mūzikas bagātīgumu un skaistumu – sākot ar to mirkli, kad izrādē klausītāji beidzot sagaidīja instrumentu spēli un galu galā arī dziedāšanu.

Vienlaikus šis notikums lika atkal apcerēt jautājumu par to, kas īsti mūsdienās ir opera, arī tad, ja uzveduma autori aizsedzas ar “laikmetīgas kameroperas” vārdu, cik daudz šoreiz ir sasniegts jauna muzikāli dramatiska darba radīšanā un kādi mākslinieciskie rakursi ir palikuši pusceļā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jaunā kameropera tapusi ciešā sadarbībā ar māk­sliniekiem Kristu un Reini Dzudzilo – saistībā ar viņiem programmā lasāmi vārdi “ideja, režija, scenogrāfija, video”. Būtiska loma arī kustību partitūrai, kuru Elīnas Gediņas pārraudzībā izrādes gaitā īstenoja Ģirts Bisenieks un Rūdolfs Gediņš.

Un kameroperas “Tagadne” ideja vismaz konceptuālā līmenī realizēta skaidri un precīzi – uzveduma četras daļas saucas “Klusuma dzimšana”, “Vārda dzimšana”, “Mūzikas dzimšana” un “Operas dzimšana”, katrai no tām sava vieta mākslinieciskās domas evolūcijā.

Ielūkojoties dziļāk, gan atklājas viena otra problēma, taču turpat nav noliedzams arī izrādes vizuālā veidola tīrais, izslīpētais lakoniskums – gan pirmajā ainā, kur skaņas nav vispār, tikai minimālistiskas kustības un pulksteņlaika koncepta apspēle, gan trešajā ainā ar asprātīgu risinājumu skatuvisko darbību pielāgojumā mūzikas dramaturģijai, tādējādi no cita skatpunkta atainojot laika ritējuma relativitāti, laika neparedzamo mainību. Tātad – izrādes ārpusmuzikālajā daļā bija vērojami nopietnu ideju pieteikumi, tikpat nopietna stila un gaumes izjūta, profesionalitāte vizu­ālajā un kustību mākslā.

Centrālā vērtība, bez šaubām, ir pati mūzika. Arī šai ziņā uz kameroperu “Tagadne” devos bez īpašām priekšzināšanām – 2017. gadā komponētais opuss “Uguns un roze”, kas šoreiz veidoja uzveduma trešo daļu, līdz šim bija palicis neiepazīts, bet finālā dzirdamā partitūra “Ir Viens” tad nu patiešām piedzīvoja pirmatskaņojumu.

Šādā salikumā varēja uztvert komponista radošās meistarības uzplaukumu pāris gadu laikā, šeit varēja sekot arī klasisku minimālisma struktūru pāraugsmei aizvien daudzveidīgākos, spraigākos, negaidītākos izvērsumos, un abu skaņdarbu kopaina spoži atklāja vairākas izcilas Krista Auznieka mūzikas īpašības.

Pirmkārt, Kristam Auzniekam piemīt lieliska harmonijas izjūta – gan harmonisko vertikāļu, gan emocionālā pasaules redzējuma izpratnē, un tā rezultātā viņa skaņuraksts ir vienlīdz suģestējošs un aizkustinošs. Otrkārt, Kristam Auzniekam piemīt spēja radīt izvērstas dramaturģiskās arhitektonikas līnijas apvienojumā ar orķestra rakstības prasmēm, tādēļ šī mūzika piesaista gan ar formas piepildījumu un strukturālo variāciju dažādību, gan ar niansēm stīginstrumentu, pūšaminstrumentu un perkusiju tembrālajās krāsās un artikulācijas izteiksmībā.

Visbeidzot, Krista Auznieka daiļradē rodams arī valdzinošs skaistums un poēzija, kas laikmetīgajā mūzikā, kā zināms, nebūt nav pašsaprotams raksturlielums, un arī tādēļ kameroperas ceturtajā daļā solista dziedājums izgaismojās ar tādu intensitāti, arī tādēļ vokāli instrumentālais plūdums tik ļoti apbūra un saviļņoja. Atliek pieminēt, ka Normunda Šnē vadītā Valsts kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” interpretācija pilnībā atbilda gaidītajam, bet Jānis Šipkēvics ar sev piešķirto nebūt ne vienkāršo vokālo uzdevumu arī teicami tika galā.

Jauna kameropera, kurai oriģinālmūzika patiesībā ir tikai fināla ainā – tas ir daudz vai maz? Jā, izrādes ceturtā daļa bija visplašākā un arī vissaistošākā. Tomēr šķiet, ka Krists Auznieks nepamatoti baidās no vārda “opera” – viņa 2014. gada veikums “Saules vējš” tāpat bija viencēliena kameropera, pie 2016. gada kora operas “NeoArctic” strādāja arī Endijs Stots, tādēļ tagad vairs nebūtu vietas nekādiem kompromisa variantiem, kur izrādes otrajā ainā publika pacietīgi klausās Tomasa Stērnsa Eliota cikla “Četri kvarteti” pirmo daļu paša autora balss ierakstā – ideja skaidra, bet mūzikas vēl aizvien nav. Protams, te arī neapgāžams pretarguments – lai komponists radītu operu, nepieciešams jaundarba pasūtījums. Un, ja Latvijas Nacionālā opera nav izrādījusi interesi pat par Krista Auznieka daiļradi, ko tad vispār te var gaidīt?

Tomēr vēlme pēc Krista Auznieka operas paliek. Pēc operas šī vārda īstajā nozīmē, kur būtu arī dramaturģija un dramatiska darbība (un vismaz divi dažādi vokālisti, starp citu), jo Kristas un Reiņa Dzudzilo piemērs parādīja, ka ar dzejas un vizuālās mākslas izmantojumu vien nepietiek – vajadzīgs arī librets, arī režisora koncepcija un režisora darbs.

SAISTĪTIE RAKSTI

Tad nu jājautā – ja reiz uzveduma autoriem bija tik svarīgs tieši Tomass Stērnss Eliots, kādēļ viņi nepievērsās kādai no dzejā sarakstītajām Eliota lugām, piemēram, “Privātsekretāram” vai “Kokteiļu vakaram”, kuras, protams, arī Latvijas teātros nav iestudētas nekad?

Ja reiz abu mākslinieku pastāvīgais domubiedrs Viesturs Kairišs šoreiz bija aizņemts Cēsu Mākslas festivālā, kādēļ nevarēja uzrunāt Mārtiņu Eihi vai Ināru Slucku? Un galu galā – nemaz nav jāmeklē pēc piemērota operas libreta angļu literatūrā, jo Dailes teātris un Dmitrijs Petrenko nupat atgādinājis par Regīnas Ezeras “Zemdegām”. Kaut nu šis meistardarbs kādreiz nonāktu Krista Auznieka, Gundegas Šmites vai Artura Maskata redzeslokā, kaut nu viņiem tiktu dota reāla iespēja jaunas operas radīšanai.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Stāsti
“Neiedomājos, ka suņa adopcija var izvērsties šādi”: “Ulubele” par 300 eiro adopcijā atdod neārstējami slimu suni 22
1 diena
LA
LA
Ziņas
“Mums priekšā ir sešas līdz astoņas ļoti grūtas nedēļas,” stāsta zinātnieks Ambainis 156
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Perevoščikovs: Covid-19 Latvijā izplātās ļoti strauji, taču ir arī dažas labas ziņas
2 stundas
LA
LA
Ziņas
“Tā ir plastmasa, zinām, ka cilvēkam kaitīga. Vai tiešām tas jānodara mūsu bērniem?” Aizsilniece par FFP2 respiratoriem 189
19 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Tev ir izvēle – vai nu padodies vai meklē citu ceļu un iet tālāk! Horoskopi 17.janvārim
11 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Perevoščikovs: Covid-19 Latvijā izplātās ļoti strauji, taču ir arī dažas labas ziņas
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Līdz šim pret Covid-19 vakcinēti vairāk nekā 5000 bērnu vecumā no 5 līdz 11 gadiem
14 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Lielā daļā Latvijas spēkā oranžās pakāpes brīdinājums par vētru
2 stundas
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: Varam būt milzīgi pateicīgi, ka 2004. gadā NATO pārvarēja šaubas un uzņēma mazu valstiņu ar maziem bruņotajiem spēkiem savā ierindā 40
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Līdz šim pret Covid-19 vakcinēti vairāk nekā 5000 bērnu vecumā no 5 līdz 11 gadiem
10:34
LE
LETA
Ziņas
“Sadales tīkla” vadītājs: Uzņēmuma tarifi būtu jāreformē 1
09:56
LA
LA.LV
Ziņas
“Pagaidām tiksim galā, bet kā būs tālāk?” Rīdzinieks dalās ar pieaugošajiem rēķiniem
09:38
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
Slepenās frontes kareivis, mānīgie testi un dzērājšoferu problēma. Nedēļas notikumu apskats
2 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Vai Pašvaldību likumu mantos 14. Saeima?
1 stunda
LA
LA
Ziņas
“Ir trīs priekšlikumi, kas nekavējoties jāpieņem!” Kaminskis par enerģētikas krīzi un iespējamiem pabalstiem
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Pagaidām tiksim galā, bet kā būs tālāk?” Rīdzinieks dalās ar pieaugošajiem rēķiniem
41 minūtes
LA
LA
Ziņas
Ja Latvijā viss ciet, kāpēc lai uz šejieni brauktu? Nemiro par to, kā mūs redz pasaulē
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Raidījums: VID plānotajā rotācijā amati būs jāatstāj Pelēkajai, Podiņam un virknei citu vadošo darbinieku 5
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lietā par it kā Pulkam paredzēta kukuļa piesavināšanos sodīts Edvīns Kočāns, ziņo “De facto” 5
12 stundas
LA
LA
Ziņas
“Ir kovida laiks un ģimenes atrodas ļoti dažādās situācijās,” Ašeradens uzskata, ka cilvēkiem vēl vairāk jāpalīdz nomaksāt rēķinus
3 stundas
LA
LA
Ziņas
Viktors Runtulis: “Antikovidnieki” ir kā ticība un ticīgu cilvēku tu nepārliecināsi!
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Brīdina par iespējamu Rīgas teritoriju applūšanu pirmdienas pēcpusdienā 7
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ķibermanis triumfē EČ bobslejā četriniekiem 4
16 stundas
LA
LA
Ziņas
“Tā ir plastmasa, zinām, ka cilvēkam kaitīga. Vai tiešām tas jānodara mūsu bērniem?” Aizsilniece par FFP2 respiratoriem 189
19 stundas
LA
LA
Ziņas
“Pieredze ir vakardienas nāve! Jāattīsta zināšanas, bet tas, protams, ir grūtāk,” Kļava par šaubām cilvēkos
14 stundas
LA
LA
Ziņas
“Kad nevari pasargāt cilvēku no saslimšanas, tad to nevajag darīt un tērēt resursus,” skaidro krīžu vadības eksperts Druvaskalns 24
21 stundas
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Katrā karā visas puses veic kara noziegumus – lielākā vai mazākā apmērā. Galvenais ir nebūt zaudētāju pusē 64
1 diena
ZB
Zigmunds Bekmanis
Ziņas
“Pētījumos iezīmējas, ka 1989. gads bija viens no lūzuma punktiem,” Karušs uzskata, ka arvien biežāk piedzīvosim ekstremālus laikapstākļus 6
1 diena
LA
LA
Ziņas
“Amerikā ārsti, kuriem ir omikrons vieglā formā, turpina strādāt,” Aizsilniece norāda, kāpēc Latvija atkal “iebremzē” 250
1 diena
LA
LA
Kokteilis
“Līdz šodienai neesmu sapratis, kur aizgāja tie 60 miljoni,” Maestro pēc simtgades svinībām, kas beidzās 2021. gadā 106
1 diena
AK
Aija Kaukule
Kokteilis
“Es sevi dēvēju par veselīga un laimīga dzīvesveida entuziasti!” Jaunā “Māmiņu kluba” vadītāja Kristīne iepazīstina ar savu ikdienu 26
2 dienas
LE
LETA
Ziņas
Neviena valsts to vairs nespēj! Dumpis par testēšanu un omikronu 117
1 diena
AL
Anda Līce
Ziņas
Anda Līce: Vecāki ir iedomājušies, ka skolotāji, tāpat kā oficianti, ir tikai un vienīgi apkalpojošās sfēras pārstāvji 44
2 dienas
LA
LA
Ziņas
“Ne visi darbinieki apzinās, cik viņi izmaksā darba devējam,” Uzņēmējs atklāj, kam būtu jāmainās, lai varētu maksāt lielākas algas 98
1 diena
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
“Sensacionālās ziņas ļoti patika – ka kāds nomušīts, par zādzībām, visādām nelaimēm. Tieši tāpat kā tagad!” stāsta Vilks un Daija 2
1 diena
LK
Linda Krāģe
Kokteilis
Nedēļas sākums gaidāms ļoti emocionāls! Horoskopi no 17. līdz 23. janvārim
13 stundas