Tērbatas iela gājējiem.
Tērbatas iela gājējiem.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Statistikas pārvalde “izmērījusi”, cik kilometru vidēji dienā nostaigā Latvijas iedzīvotāji 0

2021.gadā 73% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 84 gadiem veica vismaz vienu pārvietošanos dienā ārpus mājas. Vidēji dienā viens Latvijas iedzīvotājs mēroja 32,2 kilometrus un ceļā vidēji patērēja 80 minūtes. Vidēji dienā noiet 3,1 kilometru, par 0,4 km vairāk nekā 2017.gadā. Visbiežākais pārvietošanās iemesls bija darbs (32,4%), kā arī iepirkšanās (27,5%) un atpūta (21,7%), liecina Centrālās statistikas pārvaldes aptauja par iedzīvotāju pārvietošanos.

VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
Vai mežā kritušu koku drīkst sazāģēt un vest to mājās, lai izmantotu malkai? 16
Vai tiešām sašķobījusies Raimonda Paula veselība? Krauze atklāj, kā patiesībā jūtas komponists
Lasīt citas ziņas

Mobilie un nemobilie Latvijas iedzīvotāji

Par mobiliem uzskata tos iedzīvotājus, kas aptaujas dienā vismaz vienu reizi pārvietojās ārpus savas mājvietas. 2021.gadā 73% Latvijas iedzīvotāju bija mobili, par sešiem procentpunktiem mazāk nekā 2017.gadā. Darbdienās iedzīvotāju mobilitāte bija augstāka (76%) nekā brīvdienās un svētku dienās (65,8%). Līdzīgi arī 2017.gadā darba dienās pārvietojās 82,7%, bet brīvdienās 69% Latvijas iedzīvotāju. Pērn par 6,7 procentpunktiem mazāk iedzīvotāju, kuri pārvietojās darba dienās, varētu būt skaidrojama ar Covid-19 ietekmē radīto iespēju strādāt un mācīties attālināti.

CITI ŠOBRĪD LASA

25% iedzīvotāju aptaujas dienā palika mājās, jo tiem bija īslaicīgas vai ilgstošas veselības problēmas (30,3%), bija brīvdiena skolā vai darbā (21,1%), nebija nepieciešamības kaut kur doties vai arī bija cits iemesls, kādēļ nepārvietoties (19,8%), bija attālinātais darbs vai mācības (11,2%), traucēja laika apstākļi (9,4%) vai iedzīvotāji nepārvietojās drošības apsvērumu dēļ (8,1%). 2% iedzīvotāju aptaujas dienā pārvietojās ārpus Latvijas teritorijas.

Latvijas iedzīvotāju pārvietošanās skaits dienā

Pērn vidēji vienam Latvijas iedzīvotājam bija 2,8 pārvietošanās dienā (2017.gadā – 2,7). Darba dienās pārvietošanās skaits bija lielāks (2,8), turpretī brīvdienās – mazāks (2,6).

Vislielākais pārvietošanās skaits dienā tāpat kā 2017.gadā bija saistīts ar kādas personas pavadīšanu, visbiežāk – bērnu pavadīšana uz skolu vai pirmskolas iestādi (2,5), kam sekoja iepirkšanās (2,1), cits nolūks (2,1) un darbs (2).

Lielāko pārvietošanās skaitu dienā pēc transporta veida veica vieglo automobiļu vadītāji (2,8) un to pasažieri (2,2), kā arī iedzīvotāji, kas pārvietojas ar velosipēdu un kājām (2,1).

Ja salīdzina pārvietošanos skaitu pēc vieglo automobiļu degvielas veida, tad automobiļu īpašnieki ar benzīna iekšdedzes dzinēju veica visvairāk braucienus dienā (2,8).

Latvijas iedzīvotāju pārvietošanās attālums un laiks

Vidēji dienā Latvijas iedzīvotāji visilgāko laiku pavadīja braucienos ar vilcienu (82 min.), vidēji dienā veicot 59 km. Ar vieglo automobili kā auto vadītājs pavadīja 68 min., vidēji mērojot 47 km, bet kā pasažieris – 59 min. (44 km), ar autobusu 64 min. (23 km), ar velosipēdu 55 min. (10 km), ar elektrisko mikromobilitātes līdzekli (skūteri, skrejriteni, elektrisko velosipēdu, monociklu) 55 min. (14 km), ar kājām 51 min. (3,1 km), ar tramvaju 47 min. (8 km) un ar trolejbusu 45 min. (9 km).

Latvijā kopumā dienā pārvietošanās attālums bija 32,2 km, bet pilsētās un to svārstmigrāciju zonās[1] par 11,2 kilometriem mazāks (21 km). Arī 2017.gadā bija vērojama līdzīga tendence par dienā veikto attālumu – 20,4 km pilsētās un to svārstmigrāciju zonās un 29,6 km Latvijā kopumā.

2017.gadā garākos attālumus dienā īsajos braucienos līdz 300 km veica automobiļi, kas aprīkoti ar dīzeļdegvielas dzinējiem (46,7 km), taču 2021.gadā garākās distances dienā veica automobiļi ar autogāzes/benzīna dzinējiem (60,3 km).

Līdzīgi kā 2017.gadā vislielākais attālums mērots un visilgākais laiks pavadīts darījumu braucienos pa Latviju. Arī 2021.gadā iepirkšanos Latvijas iedzīvotāji visbiežāk veica, iespējams, dodoties uz veikalu ar kājām, jo tika izvēlēti veikali, kas atrodas dzīvesvietas tuvumā, tāpēc arī vidējais pārvietošanās attālums uz veikalu dienā ir vismazākais (12 km).

Vieglo automobiļu noslogojums Latvijā

Vidējais cilvēku skaits automobilī brauciena laikā Latvijā bija 1,7 cilvēki, urbānajās zonās šis rādītājs bija zemāks (1,5). Cilvēku skaits automobilī būtiski atšķiras darbdienās (1,5) un brīvdienās un svētku dienās (2,2).

Latvijas iedzīvotāju pasažierkilometri[2] 2021.gadā

Ja 2017.gadā visi Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 84 gadiem veica 12 miljardus pasažierkilometru, tad 2021.gadā par miljardu mazāk (11 mljrd.). Tie ir 7 290 pasažierkilometru gadā vienam iedzīvotājam, kas būtu vairāk nekā trīs reizes mērot ceļu līdz Parīzei.

9,7 miljardi pasažierkilometru (87,6%) tika veikti ar vieglo automobili, bet ar kājām 3,9% no kopējiem pasažierkilometriem.

Ilgtspējīga pārvietošanās Latvijā

Ilgtspējīgi pārvietošanās veidi ir pārvietošanās ar kājām, velosipēdu, ar elektrisko mikromobilitātes līdzekli, sabiedrisko transportu, automobiļiem, kas aprīkoti ar elektrisko vai hibrīda dzinēju un izmanto multimodālo transporta sistēmu.

2017.gadā 2 miljardi pasažierkilometru jeb 16% no visiem veiktajiem pasažierkilometriem tika veikti, izmantojot ilgtspējīgus pārvietošanās veidus. 2021.gadā bija vērojams samazinājums, jo no visiem pasažierkilometriem 13% jeb 1,5 miljardi tika veikti, izmantojot ilgtspējīgus pārvietošanās veidus.

SAISTĪTIE RAKSTI

Aptauja tika veikta no 2021.gada augusta beigām līdz decembra sākumam, tajā ar nejaušās gadījuma izlases metodi tika atlasīti 9 tūkst. Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 84 gadiem. Aptaujas atbildētības līmenis bija 60,4%. Latvijā šādu aptauju, ievērojot Eurostat rekomendācijas par pasažieru mobilitātes statistiku, veica otro reizi.

Aptauja tika līdzfinansēta no ES budžeta projekta “Pasažieru mobilitāte un autoceļu satiksmes statistika”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
Vai mežā kritušu koku drīkst sazāģēt un vest to mājās, lai izmantotu malkai? 16
Vai tiešām sašķobījusies Raimonda Paula veselība? Krauze atklāj, kā patiesībā jūtas komponists
Krievijas pilsoņi Latvijā: “Man nav līdzpārdzīvojuma par cilvēku likteņiem, kas varētu doties nogalināt ukraiņus. Es pārdzīvoju par ukraiņu pusi” 95
FOTO. “Kamilla gandrīz aizrijās ar tēju”: princis Harijs neierasti piedāvājis atrisināt domstarpības karaliskajā ģimenē
Lasīt citas ziņas

Finanšu partneris - LANDE

Sadarbības projekts
ASV draud Krievijai ar smagām sankcijām aneksijas gadījumā
Putins nav atļāvis Krievijas ģenerāļiem atkāpties no Hersonas, jo tas izskatītos pēc pazemojošas sakāves 56
Slepenas pazemes pilis ar mākslīgiem dārziem un peldbaseiniem, pārtikas krājumi pieciem gadiem – miljardieri gatavojas apokalipsei
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
ASV draud Krievijai ar smagām sankcijām aneksijas gadījumā
15:57
Slepenas pazemes pilis ar mākslīgiem dārziem un peldbaseiniem, pārtikas krājumi pieciem gadiem – miljardieri gatavojas apokalipsei
15:52
Rīgā atsākusies degvielas uzpildes stacijas būvniecība Baložu kāpas vietā. Vai šoreiz izdosies?
15:12
Vai tiešām sašķobījusies Raimonda Paula veselība? Krauze atklāj, kā patiesībā jūtas komponists
Naktī nezināmi vandaļi Krievijas karoga krāsās nokrāsojuši uzrakstu “Bolderāja” 24
Atklāj, cik Krievijas pilsoņi jau lūguši patvērumu Latvijā mobilizācijas dēļ
“Ir jāceļ minimālās algas, lai izvilktu darbinieku no verdzības stāvokļa!” Feldmans skaidro, kā rīkojās igauņi 41
Bijušais mājas vecākais atklāj, ka iekaustīts, kad mēģinājis pārliecināt iedzīvotājus par nepieciešamību veikt ēkas siltināšanu
“Pēc Vairas Vīķes-Freibergas neviens prezidents nav uzstādījis Latvijas ilgtermiņa attīstības plānus!” norāda Ēķis 31
“Neturēt vaļā logus, netecināt ūdeni, mazgājot zobus!” Eksperti stāsta, kā mājsaimniecībām taupīt energokrīzes laikā
Ainārs vēl 23. februārī bij galvenais tiltu būvētājs uz Maskavu! Egila Līcīša feļetons
FOTO. “Apbrīnas vērtais ozolkoka parkets un 1938. gada trauku bufete!” Kādā mājā dzīvoja Prezidenta pils galvenais elektriķis
Izmantojot hidrauliskos instrumentus, Rīgā no avarējuša auto atbrīvo cietušo
“Krieviem jāpaliek un jācīnās pret Putinu.” Lietuva nedos patvērumu Krievijas pilsoņiem, kas bēg no mobilizācijas 23
Vai šī būs diena, kad beidzot laikapstākļi mūs lutinās? Prognoze sestdienai
Palestīniešu fermeris netīšām uzgājis lieliski saglabātai Bizantijas laiku ēkas grīdas mozaīkai 3
Ķīpsalā top viedā pilsēta, kurā būs gudrās stāvvietas, viedais apgaismojums un citi risinājumi
Plaušu veselības rādītāji. Kad klepus kļūst bīstams?
Rīgā atvērta automatizētā picērija – pica top 3 minūšu laikā
Azovstaļ gūsteknis pirms un pēc gūsta – tik šausminoši, ka trūkst vārdu, veroties fotogrāfijā 53
Ārste skaidro, kāpēc nav vērts laboratorijās pārbaudīt ērces: “Nevienam to neiesaku”
Planētas noslēpumi: Ģēnijs ne–parastais jeb Neticamais Ludviga van Bēthovena dzīvesstāsts
FOTO. Princis Harijs karalienes nāves dienā bijis tik saniknots, ka noraidījis sava tēva Čārlza ielūgumu uz vakariņām. Kas starp abiem notika? 27
VIDEO. Rīgas pašvaldības policijas glābēji izglābj no tilta Daugavā ielēkušu vīrieti
IELU INTERVIJAS. “Ēdīšu mazāk!” Latgales iedzīvotāji ar satraukumu gaida jaunos rēķinus 1
VIDEO. Pēc daļējas militārās mobilizācijas izsludināšanas uz Gruzijas robežu plūst Krievijas transportlīdzekļu straume
“Facebook” dibinātājs Marks Zakerbergs priecīgs paziņo – kļūs par daudzbērnu tēvu