“Tīrās tehnoloģijas” ir blefs? Skotijas lielākā pilsēta emitē mazāk CO2 nekā… kruīza kuģi 0
Pasaulē lielākā kruīzu kompānija “Carnival cruise line” atzīta par klimatu visvairāk piesārņojošo Eiropā, neskatoties uz to, ka tā ir investējusi miljonus tīrākās tehnoloģijās. “Carnival cruise line” saražo vairāk oglekļa dioksīda ražošanu nekā Skotijas pilsēta Glāzgova, teikts analīzē, kas tika sniegta izdevumam The Guardian.
Dati aptvēra visus Eiropas kruīza kuģus 2023. gadā, tostarp 53, kas piederēja “Carnival cruise line”. Otrā klimatu piesārņojošākā kruīzu kompānija Eiropā bija “MSC”, kam seko “Norwegian Cruise Line”.
“Carnival cruise line” uz Eiropu braucošo kuģu oglekļa emisijas pagājušajā gadā sasniedza 2,55 miljonus tonnu, bet saskaņā ar pilsētas datiem jaunākie emisiju rādītāji Glāzgovas pilsētā, kurā ir 620 700 iedzīvotāju, no 2021. gada bija 2,43 miljoni tonnu. MSC emitēja 1,4 miljonus tonnu un Norvēģijas 0,84 miljonus tonnu CO2.
Vai kuģniecība beidzot var novērsties no fosilā kurināmā?
Kruīzi ir viena no visstraujāk augošajām tūrisma nozarēm. Kruīza kuģu skaits ir ievērojami pieaudzis – no 21 1970. gados līdz 515 šodien, un, kā raksta izdevums, T&E pētījumi liecina, ka kopš 2000. gada pasaules lielākie kruīza kuģi ir dubultojušies.
Carnival Corporation plc, Maiami bāzēta Lielbritānijas un ASV kompānija, 2023. gadā guva 1,95 miljardu dolāru peļņu pēc 4,4 miljardu dolāru un 7,1 miljardu dolāru zaudējumiem 2022. un 2021. gadā Covid pandēmijas laikā. 2023. gadā uz tās 92 kuģiem ceļoja 12,5 miljoni pasažieru.
Atsevišķā kruīzu kompāniju 2024. gada reitingā par kaitējumu videi, ko veica Zemes draugi (FoE) ASV, “Carnival” un tā meitasuzņēmumi arī ierindojās viszemākajā vietā starp 21 kruīzu līniju.
Ikgadējā “kruīza kuģa atskaites karte” piecām no deviņām “Carnival” līnijām – Costa Cruises, P&O Cruises, Carnival Cruise Line, Cunard un Seabourn – kopumā piešķīra F pakāpi, vēsta The Guardian. Tika ņemti vērā četri faktori: gaisa piesārņojuma samazināšana, notekūdeņu attīrīšana, ūdens kvalitāte un caurspīdīgums.
“Carnival” savā flotē turpina izmantot “skruberus”, kas, lai gan to apstiprinājusi Starptautiskā Jūrniecības organizācija, ļauj izmantot netīrāku degvielu un rada ūdens piesārņojumu. “Skruberi” ļauj kuģiem pārvērst savu gaisa piesārņojumu toksiskā ūdens piesārņojumā, un tie var izmantot bunkuru degvielu, kas ir netīra un lēta.
Tomēr kopumā nozare ir uz pareizā ceļa, lai līdz 2026. gadam samazinātu emisijas uz vienu pasažiera ekvivalentu par 40%, salīdzinot ar 2008. gada līmeni. Flotes vides aizsardzības uzlabošana ir “izšķiroši svarīga – jau panākts ievērojams progress, un kuģi ir par 40% efektīvāki nekā pirms 10 gadiem.