Ekonomika
Bizness

OCTA cenu pieaugums pārsniedz atļauto ātrumu 16


Nu jau vairāk nekā pusgadu internetā vai īpašos OCTA polišu terminālos, apskatot transportlīdzekļa jaunās apdrošināšanas cenas, nākas saķert galvu un neizpratnē jautāt: par ko tas, ja avāriju nav bijis!?
Nu jau vairāk nekā pusgadu internetā vai īpašos OCTA polišu terminālos, apskatot transportlīdzekļa jaunās apdrošināšanas cenas, nākas saķert galvu un neizpratnē jautāt: par ko tas, ja avāriju nav bijis!?
Foto – Ieva Čīka/LETA

“Nenosaukšu absolūtos skaitļus, bet mūsu partnera piedāvājums apdrošināt uzņēmuma autoparku nākamajam gadam ir par 100 tūkstošiem eiro dārgāks nekā līdz šim. Turklāt piedāvājums ir konkurētspējīgs ar citiem, un lētāk mēs nedabūsim. No kurienes ņemt tādu naudu?” sašutis vaicā Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks.

Viņš cenšoties izprast apdrošinātājus un skaidro, ka obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) kļūst dārgāka apdrošinātāju zaudējumu dēļ. “Viss sākās pēc tam, kad “Rīgas satiksmes” autobuss notrieca māmiņu ar ratiņiem. Tiesvedībā šobrīd skaitļi griežas 5 miljonu robežās, kas būs jāsedz apdrošinātājam. Redzēs, kā tas viss beigsies, bet tas nav vienīgais gadījums. Vietējie apdrošinātāji vērsās Eiropas apdrošinātāju asociācijā, kuri, redzot Latvijas polišu cenas, pateica, ka nekas cits neatliek kā celt cenas. Turklāt mūs jau brīdināja, ka šis ir tikai pirmais vilnis. Būs vēl!” piebilda K. Muižnieks.

 

Daudz negadījumu un lielas atlīdzības

Tie, kuru auto apdrošināti uz gadu, iespējams, nemaz vēl nezina, ka viņus gaida nepatīkams pārsteigums – OCTA polises būtisks sadārdzinājums. Jau no šā gada sākuma OCTA cenas kāpj teju pa dienām. Daudziem autoīpašniekiem OCTA polise kļuvusi divkārt dārgāka. Visvairāk cietuši lielo, jaudīgo auto īpašnieki, kā arī tie, kuriem ir zemāka, “bonus-malus” klase. Tomēr, kā pārliecinājos, arī mazauto īpašnieki nav saudzēti no cenu kāpuma.

Kā atklāja “If apdrošināšana” OCTA produkta vadītājs Agris Āva, apdrošinātāji jau gadiem sūdzējušies, ka Latvijā OCTA cenas ir nepamatoti zemas, kuras radušās tirgū valdošās nežēlīgās konkurences dēļ. Tomēr kāpēc cenas cēlušās tik strauji, nevis pakāpeniski, mazinot “šoka” stāvokli? A. Āva sacīja, ka cenām jau sen vidēji bija jāpalielinās, taču pretēji biznesa loģikai konkurence tam neļāva notikt. “Šogad situācija sasniedza savu maksimumu un OCTA cenu kāpums bija straujš un negaidīts. Iemesli? Pirmkārt, jūtami pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu skaits gan Latvijā, gan iedzīvotājiem ceļojot uz ārvalstīm. Lai gan ārvalstīs atlīdzību apmēri ir būtiski lielāki, tomēr arī Latvijā OCTA negadījumi ir smagi un atlīdzības ir lielas. Otrkārt, pieaugušas pakalpojumu cenas ārstniecības iestādēs un autoservisos par remontdarbu veikšanu, kā arī par 48,8% pieaugušas kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem. Treškārt, jāmin ievērojamās izmaksas no Garantijas fonda maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības “Balva” vietā. Šobrīd izmaksāti vairāk nekā 3 miljoni eiro un papildus tiek prognozētas izmaksas vēl 2,5 miljonu eiro apmērā. Visbeidzot, Latvijas transportlīdzekļu īpašnieki ir tikuši lutināti ar zemākajām cenām Eiropā. Lietuvā vieglo privāto automobiļu segmentā cenas bija par 15% augstākas nekā Latvijā, bet Igaunijā pat par 50%. Turklāt joprojām neesam sasnieguši 2009. gada OCTA cenu līmeni,” norādīja “If apdrošināšana” pārstāvis. Visu iepriekšminēto apstākļu dēļ OCTA nozare kļuva kritiski nerentabla un lūzuma punkts, kuram ļoti tuvu tirgus bija jau ilgāku laiku, tika sasniegts šogad, kad par katru saņemto eiro apdrošinātājiem nācās izdot 1,22 eiro. A. Āva man norādīja, ka cenu stabilizēšanos vai kritumu ir grūti prognozēt tirgū esošo daudzo apdrošinātāju dēļ. “Katram ir cita stratēģija. Nezinu, vai visi apdrošinātāji vēlēsies sakārtot apdrošināšanas portfeli, lai bizness būtu rentabls. Daži varbūt vēlēsies tikai nedaudz mazināt zaudējumus.”

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins LTV žurnālistiem norādījis, ka pirms diviem gadiem mainījušies Ministru kabineta noteikumi, kas paredz lielāku nemateriālo atlīdzību zaudējuma gadījumā. “Agrāk par tuvinieka nāvi autoavārijās atlīdzība bija 150 eiro, bet tā var sasniegt 15–20 tūkst. eiro,” teicis J. Abāšins. Cena kāpj arī inflācijas dēļ.

 

Izmaksas kompensēs ar pakalpojumu cenu

Sūtījumu piegādes kompānijas “DPD” pārstāvis Jānis Ronis sacīja, ka OCTA cenu celšanās pavisam noteikti liks uzņēmumam paaugstināt pakalpojuma cenas. Pēc kompānijas aprēķiniem, vienas polises cena pieaugs apmēram par 30–40%, taču viņš arī apstiprināja, ka kompānija tiksies ar apdrošinātāju un centīsies runāt par, iespējams, atlaižu sistēmu, ņemot vērā uzņēmuma lielo autoparku.

Arī Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs no apdrošinātājiem sagaida īpašu pieeju attiecībā pret lielu autoparku turētājiem. “Jāsaka gan, ka mūsu uzņēmumam tāda ir, taču, ja es izdomātu startēt ar nevienam nezināmu uzņēmumu, apdrošinātāja piedāvājums būtu super neadekvāts. Tas saistīts ar “bonus-malus” sistēmu, turklāt taksometri definēti kā īpaši bīstams transportlīdzeklis. Protams, ir arī avārijas, taču OCTA cena par taksometru, salīdzinot ar privātu automobili, ir teju 10 reižu augstāka. Tie ir apmēram 1000 eiro gadā,” norādīja K. Muižnieks. Viņš prognozē, ka, pateicoties augstajām OCTA polišu cenām, auto īpašnieki pievērs acis uz nelieliem bojājumiem. “Francijā, Itālijā, Spānijā daudzi braukā ar apdauzītām mašīnām. Vai nu uz vietas izlīgst, vai buktes vispār neņem vērā. Ja noformē avāriju, polises cena nākamajam gadam dubultojas. Protams, cita lieta ir smaga avārija, bet skrāpējumu, buktīšu gadījumā saukt policiju būs pat kaitīgi.”

 

Konkurences padome pētīs cenu celšanu

OCTA polišu cenu palielināšanos ievērojusi arī Konkurences padome (KP). Viņi norāda, ka uzmanību piesaistījis tieši vienlaicīgais un straujais cenu pieaugums, kā arī sociālajos medijos paustās bažas par straujajām cenu izmaiņām. “Esam saņēmuši arī vairākas anonīmas sūdzības ar lūgumu izvērtēt, vai ir saskatāms konkurences pārkāpums,” man atklāja KP pārstāvis Toms Noviks. Viņš norādīja, ka šobrīd iestāde apkopojusi sākotnēji iegūto informāciju un analizē norises tirgū. “Vienlaikus gan jānorāda, ka OCTA cenas netiek regulētas, brīvā tirgus apstākļos apdrošinātājiem nav aizliegts paaugstināt vai pazemināt cenas par pakalpojumiem, savukārt patērētājiem – mainīt pakalpojuma sniedzējus, izvēloties sev piemērotāko. Tajā pašā laikā ir būtiski, lai apdrošinātāji, īstenojot izmaiņas savā cenu politikā, to darītu individuāli un nesaskaņojot ar konkurentiem. Bet pašlaik mēs vēlētos atturēties no pārsteidzīgiem secinājumiem, vai apdrošinātāji ir īstenojuši kādas saskaņotas, prettiesiskas darbības,” norādīja T. Noviks. Pēc konkurences uzraugu rīcībā esošās informācijas, pēdējos gados apdrošinātāju izmaksas ir pieaugušas un OCTA cenas nav spējušas tās segt.

 

Vāc parakstus par OCTA maksimālo gada cenu

Sabiedrības iniciatīvu portālā “Manabalss.lv” sākta parakstu vākšana par obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) maksimālās gada cenas noteikšanu. Kā iniciatīvas autors norādīts Raivis Naglis, kurš piedāvā OCTA cenu aprēķināt, ņemot vērā transportlīdzekļa vidējo tirgus vērtību un “bonus malus” klases līmeni. Kā arī var ierēķināt transporta līdzekļa saimnieka pārkāpumu vēsturi. Vakar par šo priekšlikumu bija parakstījušies jau 5025 cilvēki, vēl nepieciešami 4975 paraksti.

 

LA.lv