Mobilā versija
+5.5°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
3. augusts, 2016
Drukāt

Autora balss tiesību milžu cīņās: kur paliek AKKA/LAA peļņa? (3)

1. Iekasētāju maks kļūst biezāks

1no5
Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Autortiesību aģentūra AKKA/LAA tikko, jūlija vidū, Eiropas Cilvēktiesību tiesā zaudēja ieilgušo strīdu ar “Radio SWH” un Latvijas Radio. “KZ” noskaidroja, kādas tam būs sekas, kā arī to, kur aiziet AKKA/LAA peļņa, kas pērn bijusi rekordliela – seši miljoni eiro. Cik no tās iegūst Latvijas mākslinieki un kuri ir lielākie ieguvēji; cik – ārzemnieki; cik tērē pati AKKA/LAA?

Kā liecina organizācijas atskaites, AKKA/LAA tās 22 pastāvēšanas gados kopumā savākusi vairāk nekā 67,62 miljonus eiro, īpaši veiksmīgi bijuši pēdējie trīs gadi, kad iekasēta ceturtā daļa no visiem atlīdzību ieņēmumiem. Pērn tās kopējie ieņēmumi bijuši par gandrīz 11% lielāki nekā 2014. gadā un teju par pusi lielāki nekā 2013. gadā. Jāatzīst, ka “veiksmes stāsts” īstenots, ne vien apgaismojot uzņēmējus un sabiedrību par intelektuālā īpašuma būtību, bet arī lietojot visai skarbus līdzekļus – piemērojot sodus un tiesājoties – par autortiesību kolektīvā pārvaldījuma organizāciju lielākiem ieņēmumiem daļēji jāpateicas AKKA/LAA labvēlīgajiem tiesvedības rezultātiem ar raidorganizācijām. Protams, “milžu cīņas” norit uz autoriem pienākošos un sabiedrības līdzekļu rēķina, un līdz galam apmierināta šajā epopejā nav neviena puse.

Organizāciju saraksts, ar kurām AKKA/LAA iesaistījusies tiesvedībā, ir visai garš – kā lielākās šobrīd minamas Latvijas Televīzija, SIA “Radio Skonto”, SIA “StarFM”. Vienošanās panākta ar “Radio SWH” un Latvijas Radio, tiesa, tam vajadzēja pat Eiropas Cilvēktiesību tiesas iejaukšanos, kas tikko, jūlijā, galējā lēmumā nostiprināja Latvijas tiesu piespriestos tarifus abām raidstacijām.

“Ņemot vērā, ka AKKA/LAA kā autoru interešu pārstāves un raidorganizāciju kā autoru darbu izmantotāju intereses licenču tarifu ziņā ir diametrāli pretējas, nekad nebūs situācija, kurā apmierinātas būs abas puses un kurā tās atzīs, ka tarifi ir samērīgi,” uzskata autortiesību eksperte, tieslietu zinātņu doktore Magda Papēde. Šo konfliktu pastiprina apstāklis, ka autortiesības savas nemateriālās dabas dēļ pēc būtības ir “publiskās lietas”, proti, tās var izmantot visi vienlaikus un tās nemazinās vienas izmantošanas dēļ.

Lauvas tiesa no visām iekasētajām autoratlīdzību summām pērn savākta par muzikālo darbu izmantojumu, kas uzrāda ievērojamu pārsvaru pār citām nozarēm. Seko dramatiskie un audiovizuālie darbi, bet vismazāk atlīdzību iekasēts par vizuālajiem un literārajiem darbiem. “Par atlīdzības pieaugumu pagājušajā gadā varam pateikties intensīvākam, plašākam un, galvenais, atbildīgākam autoru darbu izmantojumam, sevišķi lielajos pasākumos – Dziesmu un deju svētkos, festivālos,” vērtē AKKA/LAA izpilddirektores vietniece Anita Sosnovska. Lielāko pienesumu naudas izteiksmē pērn devuši ārzemju zvaigžņu lielkoncerti, apmeklētības rekordu uzstādīja arī pašmāju “Prāta vētras” koncertturneja.

  1. Iekasētāju maks kļūst biezāks
  2. Lielie pelnītāji – 
tikai daži
  3. Puse – ārzemju autoriem
  4. Caurspīdīgums kliedētu neuzticību
  5. VIEDOKĻI

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Vai šie raksti ir kaut kāda nodeva Akkai un līdzīgiem? Regulāri, teiktu, ka reizi gadā parādās šāds sacerējums, kurā centīgi tiek atkārtots tas pats, kas iepriekšējos. Nekāda žurnālistikas mēģinājuma saprast, kāpēc bardaks ir tieši tāds kāds ir; kāpēc KM vienalga, vai arī izdevīgi ka tas ir tāds, kāds ir; kāpēc autortiesību pārkāpumi KM nozarēs tiek nevis mazināti, bet atbalstīti un veicināti; KM labi, arī AKKAi labi; tik labi, ka pat tās padomes locekļi nesaprot, kas īsti notiek. Un žurnālistam labi: laukums taču arī šogad aizpildīts.

  2. Varbūt AKKA/LAA iesaistījusies sociālās programmas
    realizēšanā PADOMJU garā – laupa to, kuram kas pieder ?
    Vai lobē patērētājus nevis autorus, kā tam pēc definīcijas jābūt ?

  3. Briesmīgi daudz skaitļu un “patīkamu sīkumu”,bet ne vārda par tarifa veidošanu.
    Kāpēc manu darbu “pārdod” par pircēja nosacīto cenu, nevis pārdevēja(akala 🙂 ) ?
    Kāpēc izzīž no pirksta kaut kādu klausītāju skaitu, pēc kura vadās ?
    Kāpēc autoram jāapmaksā(lēti nopirkt = daļu apmaksā pārdevējs) bezjēdzīga satura raidprogramma ?
    Kāpēc ārzemju autortiesību organizācijas var labāk aizstāvēt,ne kā Latvijas ?
    Neatradu,cik % aizgājis administratīviem u.c. izdevumiem.
    Vai tas ir noteikts “ciets” %,jeb no konkrētā autora “pēc deguna” ?
    .
    LA !
    Šitā sašķeļot tekstu, beigās ir aizmirsies kas bija sākumā uzrakstīts !

Objektu Dobelē saista ar 11. septembri; dome aicina nedramatizēt (5)Sociālajos tīklos izraisījusies diskusija par Dobeles pilsētas domes fasādeis piestiprināto lidaparāta astes daļas mulāžu, kas daļai vērotāju likusi atcerēties 11. septembra notikumus ASV. Domes pārstāve Dzintra Matisone aicina šo instalāciju skatīties kontekstā ar ikgadējo Lielo sniegavīru saietu un nesaistīt ar traģēdijām.
Draugiem Facebook Twitter Google+