Mobilā versija
+0.4°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
8. decembris, 2015
Drukāt

Lietuvā “RTR Planeta” par naida kurināšanu pārceļ uz maksas paketēm (1)

Foto - AFP/LETAFoto - AFP/LETA

Lietuvas radio un televīzijas komisija (LRTK) otrdien devusi rīkojumu visiem Lietuvā strādājošajiem retranslētājiem pārcelt Krievijas telekanālu “RTR Planeta” uz papildus apmaksājamo kanālu paketēm, konstatējot šā kanāla pārraidē kara propagandu un naida kurināšanu.

Šādu lēmumu komisija pieņēmusi vienbalsīgi. Rīkojums, kas būs spēkā vienu gadu, aizliedz subsidēt, atbalstīt vai piedāvāt ar atlaidēm tādas papildu paketes, kurās būs iekļauts kanāls “RTR Planeta”. To cena arī nedrīkst būt zemāka par retranslētāju izmaksām.

Kara propagandu un naida kurināšanu LRTK konstatējusi “RTR Planeta” 29.novembra pārraidē “Svētdienas vakars ar Vladimiru Solovjovu”, sarunā par Turcijas notriekto Krievijas bumbvedēju. Tas ir pirmais nopietnais pārkāpums, kas fiksēts Lietuvā retranslētajās Krievijas televīzijas programmās kopš jūnija.

Komisijas sēdē tika parādīts pārraides fragments, kurā Krievijas Valsts domes deputāts Vladimirs Žirinovskis turkus dēvējis par “mežonīgu barbaru tautu”, mudinājis “nospiest Turciju uz ceļiem” un laist darbā militāru spēku, lai ar to izrēķinātos. “Ir jādod trieciens jebkurai Turcijas daļai (…), Turcijas armija ir jāiznīcina,” viņš paziņojis.

Kā uzsvēruši LRTK juristi, pārraidē izrādīts naidīgums, nemitīgi atkārtoti vieni un tie paši argumenti, mudinot izrēķināties ar konkrētu valsti – Turciju. Daļa komisijas locekļu arī aicinājuši juristus izvērtēt iespēju vērsties citās institūcijās par nacionālā naida kurināšanu pret turku tautu.

LRTK atzīmējusi, ka daļa retranslētāju jau pārcēluši šo telekanālu uz maksas paketēm.

Komisijas lēmums stāsies spēkā pēc publiskošanas LRTK interneta vietnē – domājams, ka tas varētu notikt ceturtdien. Lēmumu mēneša laikā var pārsūdzēt tiesā.

Tas ir pirmais šāda veida lēmums, kopš oktobra sākumā Lietuvā stājās spēkā likuma grozījumi, kas paplašina LRTK pilnvaras cīņā ar prokremlisko propagandu. Tagad komisija ir tiesīga lēmumus pieņemt pati, nevēršoties pie ekspertiem, kuriem līdz tam bija jāapstiprina ikviens kara vai naida kurināšanas fakts.

Šopavasar LRTK jau bija uz trim mēnešiem pilnībā aizliegusi Zviedrijā reģistrētās “RTR Planeta” retranslāciju par neobjektīvas un naidu kurinošas informācijas izplatīšanu jau pieminētajā programmā “Svētdienas vakars ar Vladimiru Solovjovu” un par Sabiedrības informēšanas likuma pārkāpšanu. Aizliegums bija spēkā no 13.aprīļa līdz 13.jūlijam – tā bija pirmā reize Eiropas Savienībā, kad tika pilnībā aizliegta ES teritorijā reģistrēta telekanāla retranslācija.

2013.gadā Lietuvā uz trim mēnešiem tika apturēta PBK veidoto pārraižu retranslācija, atzīstot, ka tas izplatījis nepatiesu un naidu kurinošu informāciju par 1991.gada 13.janvāra traģiskajiem notikumiem Viļņā un noniecinājis Lietuvas brīvības cīnītāju piemiņu.

Pērn aprīļa sākumā LRTK uzdeva televīzijas programmu retranslētājiem uz trim mēnešiem apturēt “RTR Planeta” tās programmas daļas retranslāciju Lietuvas skatītājiem, kas veidota ārpus ES, Eiropas ekonomiskās telpas un citām valstīm, kuras ratificējušas Eiropas Padomes konvenciju par pārrobežu televīziju. Uz tikpat ilgu laiku pagājušajā gadā bija jāaptur “NTV-Mir” retranslēšana Lietuvas teritorijā, jo pārraidē, ko šī televīzija saviem skatītājiem piedāvāja tieši Lietuvas Neatkarības atjaunošanas dienas priekšvakarā, bija sniegta apzināti nepatiesa informācija par 1991.gada 13.janvāra notikumiem.

Šā gada sākumā Lietuvā uz trim mēnešiem tika aizliegta Lielbritānijā licencētā Krievijas telekanāla “Ren TV Baltic (Lietuva)” trešajās valstīs veidoto programmu retranslācija.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Lietuvieši var atļauties piebremzēt Putlera klaunus,jo Viļņa nav Rīga – krievu pilsēta.

Zviedrijā atklās pasaulē pirmo ledus viesnīcu, kas darbosies visu gaduZviedrijā decembra vidū plānots atklāt pasaulē pirmo no ledus veidoto viesnīcu, kas darbosies visu gadu.
Draugiem Facebook Twitter Google+