×
Mobilā versija
Brīdinājums +17°C
Astra, Astrīda
Ceturtdiena, 16. augusts, 2018
7. augusts, 2018
Drukāt

Agris Liepiņš: Mēs mazu ļaužu? (12)

Foto-Timurs SubhankulovsFoto-Timurs Subhankulovs

Agris Liepiņš

Jūlijā SKDS veiktajā aptaujā secināts – arvien vairāk cilvēku ir pārliecināti, ka viņiem nav iespēju ietekmēt Saeimas un Ministru kabineta rīcību. Teiktajam piekrita 76 procenti aptaujāto (27 procenti tam drīzāk piekrita, bet 49 procenti tam piekrita pilnībā).

Neticība, ka tavu balsi sadzirdēs, dziļi iesēdusies mūsu tautas zemapziņā. Vēl pirms vācu krustnešu atnākšanas, laikā, ko literatūrā nereti dēvējam romantiskā vārdā par Senlatviju, baltu cilšu sabiedrība mantiskajā ziņā bija ļoti daudzveidīga. Līdzās bagātajiem saimniekiem un lielu zemju īpašniekiem, kuru tīrumos strādāja dreļļi jeb sirojuma karagājienos iegūtie karagūstekņi, līdumus apkopa arī nelielu zemes pleķīšu īpašnieki, kuriem piederēja vien pāris lopu un iztikt nācās ar pašu ģimenes locekļu darbaspēku. Senatnē nabadzīgos saimniekus un viņu saimes vienā vārdā sauca par mazajiem ļaudīm. Gan bagātie, gan nabagie saimnieki bija brīvi cilvēki, viņi visi varēja piedalīties cilts sapulcēs un izteikt savu viedokli. Katram brīvam vīram bija bals-tiesības, tomēr liekas, ka bagātajiem bija lielāka teikšana, viņu vārdam bija lielāks svars.

Sabiedrības slāņi nodod savu pieredzi nākamajām paaudzēm. Bagāto saimnieku slānis nebija plašs, bet viņi bija uzņēmīgāki, pieraduši organizēt sava pagasta un pilsnovada dzīvi kā miera, tā kara laikos. Ņemot vērā latviešu tautas vēsturi, jāapzinās, ka mūsu bagāto saimnieku slāni nīdēja ārā visos iespējamos veidos. Izkāva, pārvāciskoja, pārkrievoja, uzpirka. Tāpēc nav brīnums, ka tautas apziņā, tās mutvārdu daiļradē, teikās un parunās nav daudz liecību par mūsu uzņēmīgā un rīcībspējīgā iedzīvotāju slāņa pašapziņu. Pretēji bagātajiem mazo ļaužu slānis bija ļoti plašs. Senatnē mazie ļaudis veidoja brīvo cilvēku pamatmasu, un līdz mūsu dienām saglabājies šī daudzskaitlīgā sabiedrības slāņa noskaņojums – mēs jau mazu ļaužu, vai tad mūsos kāds klausīsies? Mēs vienkārši ļautiņi, ko tad mēs varam, kā Rīgas kungi nolems, tā būs.

Pievērsiet uzmanību sakāmvārdos paustajam – nevienu mirkli netiek apgalvots, ka mazajiem ļaudīm nav ļauts izteikties, bet gan uzsvērts, ka viņu teiktajam nav svara. Šo mazo ļaužu attieksmi pret lietām mēs auklējam sevī kā sagrieztu pirkstu, pūšam virsū elpu un rādām citiem, lai tie mūs pažēlotu.

Un vienmēr atrodas kāds, kurš saka – tev, nabadziņam, pirkstiņš sāp, tu neko nevari padarīt, es paveikšu tavā vietā. Vienmēr atradīsies kāda “Saskaņas lakstīgala”, kura griezīsies ap savu asi kā sarūsējusi plate – koalīcijas partijas apzagušas valsti, latvieši neko nevar pretī runāt, tie mazu ļaužu, kas viņos klausīsies. Visa vaina, ka “Saskaņu” neņem valdībā, ja “Saskaņa” būtu valdībā, zagšana izbeigtos.

Katras valsts pamatā ir viņas pilsoņi. Uzņēmīgi, droši un rīcībspējīgi, audzināti ar pārliecību, ka tikai no viņiem atkarīgs, kāda būs viņu valsts. Savai valstij audzināti. To vispirms māca ģimenē. Ja ģimenē pie brokastu galda runās, cik šeit viss ir slikti un jābrauc prom, tad izaugs pilsoņi, kuri būs pārliecināti, ka viņiem nav iespēju kaut ko ietekmēt, jābrauc tik prom. Ir arī citi audzināšanas piemēri. Latvijas Avīzē izlasīju, ka 1958. gada oktobrī Rīgas pilsētas 38. vidusskolas ceturtās klases skolēni izgatavojuši lapiņas ar Latvijas karogu un uzrakstu – “Nāvi krieviem! Lai dzīvo brīvā Latvija!” Tajā pašā vakarā bērni uzlīmēja lapiņas uz māju sētām, bet divas – uz kravas automašīnas bortiem. Skolā to viņiem nemācīja, uzticību Latvijai viņi ieguva ģimenē, Tēvzemes mīlestību iezīda kopā ar mātes pienu. Lielākā dāvana Latvijai viņas simtgadē būtu domājoši, par sevi pārliecināti pilsoņi. Lai arī ko mums cenšas iestāstīt, mēs neesam mazu ļaužu, mēs esam brīvās Latvijas pilsoņi, un vienīgi mēs paši varam veidot savu valsti labāku.

Pievienot komentāru

Komentāri (12)

  1. Nikolaj Poddubnij Atbildēt

    Jā, agris Liepiņs, mēs ir brīvās Latvijas pilsoņi, un vienīgi mēs paši varam veidot musu valsti labāku.
    Paldies jumsim Agris par šito laba tekstu par musu pilsoņiem!Nē nacikiem un mes uzvarēt ar jumsim!

  2. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt


    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    &
    “Lai redzētu to, kas notiek degungalā, vajadzīga nepārtraukta piepūle.”

    / Džordžs Orvels vai īstajā vārdā Eriks Arturs Blērs, 25.06.1903. ~ 21.01.1950., leģendāri pravietiskā rakstnieka izcilākie darbi – “Dzīvnieku ferma” un “1984”. /

    =======

    Savukārt, kā zināms: “PIRMS meklēt skabargas CITU acīs (t.sk. atļauties CITIEM “stādīt diagnozes” un taml. nožēlojami infantili izpildīties) – būtu pat ļoti lietderīgi, ja ne gluži pašsaprotami obligāti, pacensties tikt jēgā ar baļķiem SAVĀ privātajā redzoklī!” 😉

    Un, arī: “Šajā Dieva pasaulē kopumā un, īpaši jau, ar mums pašiem notiek TIKAI un VIENĪGI tas, ko mēs PAŠI pieļaujam. Inerti truli noskatoties, nožēlojami gļēvi “klusējot lupatiņā”, vai pat apzināti uz to “parakstoties” un +/- “aktīvi ņemot dalību” – nav būtiskas atšķirības.”

    =======

    Mediju ziņa: “Cilvēku, kurš mēģina parādīt ačgārno lietu kārtību Latvijā, šajā “valstī” ir ērti un parocīgi, arī savus mazvērtības kompleksus veldzējoši, apvainot visos nāves grēkos. Inkriminēt viņam patriotisma trūkumu vai korupciju, piedēvēt atkarību no oligarhu, no krievu, no žīdu naudas. Apvainot klajā cinismā un vulgārumā, apzinātos mēģinājumos iedzīt tautu depresijā un bezcerībā. Uzstādīt gara kaišu, “atkarību” u.c. taml. “noviržu” diagnozi. Vai vienkārši publiski prasti nogānīt, publicistiski ignorēt, klaji PRETLIKUMĪGI CENZĒT, falsificēti “tiesiski sankcionēt” vai vispār “apklusināt” un tamlīdzīgos veidos “audzināt”… Jābrīnās, kādēļ joprojām labticīgie tautieši šodienas dižķibeles apokaliptiskajās konvulsijās nevaino šos “ciniskos klaigātājus” – kā “disidentiski orientētus tipus”, kuru Patiesības vārds tomēr, kā izrādās, pat vēl līdz šim nav spējis nomaitāt visu šo mūsu labiešu, gudro galvu, cūkģīmju etc. gaišos un paliekošos tēlus “vaukšķu un reņģēdāju pūļa” masu apziņā?…” (aptuvena citāta autors: žurnālists un publicists Aivars Tarvids, publikācija “Veltā patiesība.”, 31.07.2009.)
    —–
    .
    Šeit (MUĻĶU zemē, t.i.).
    ( iz “O.M.© arChīva”, ‘ANNO’ ~ 2004. gads )
    .
    Šeit svētuļi – bez Dieva,
    Un “ticīgie” bez lūgsnas,
    Šeit “viena trekna rieva”,
    Un “domātavā”… (plūksnas).
    .
    Šeit miljonus var laupīt,
    Un ‘SILES biedros tusēt’,
    Šeit sīkgrašus var taupīt,
    Un ‘pāķos’ nīkstot klusēt.
    .
    Šeit “prezidentos” ie(k)līst,
    Var, ‘ziepējoties’ “zaļi”,
    Šeit “vaukšķiem” ‘veša piesvīst’,
    Kad “valsti” ‘stūrē švaļi’.
    .
    Šeit “karakalpus” fraktē,
    Lai “misijās” šos dzītu,
    Šeit PATIESĪBU slaktē,
    Ar FALŠU “miera” mītu.
    .
    Šeit “likumi” priekš pašiem,
    Tiek “ķēķī” ‘samuļļāti’,
    Šeit “pūļa lupatlašiem”,
    Liek ‘pieliekties uz drāti’.
    .
    Šeit “struktūras” ‘ņem priekšā’,
    Pēc “shēmas”, angažēti,
    Šeit “orgāni” ‘dod iekšā(s)’,
    Kad “panti” ‘piemeklēti’.
    .
    Šeit nauda ‘nepareiza’,
    Pērk “tiesnešus” bez goda.
    Šeit “taisnā” tiesa greiza,
    Triec Temīdu ‘uz poda’.
    .
    Šeit “tiesībsargu” ‘mentiem’,
    Tiek “granti” ‘iedalīti’,
    Šeit notiesāt (par ‘centiem’),
    Var ‘reņģēdājus’, “glīti”.
    .
    Šeit ienīst “disidentus”,
    Kas “kūda glupo Tautu”,
    Šeit uzrīda tiem ‘mentus’,
    Lai “b(ļ)aurus” plosot kautu.
    .
    Šeit ‘STUKAČI’ “plūc laurus”,
    Kad “lien no skapja laukā”,
    Šeit “cieņa” = ‘stučīt’ “b(ļ)aurus”,
    Un “morāle” – kā ‘ma(č)kām’.
    .
    Šeit ķērc par “hibrīdkaru”,
    Un ZOMBĒ propagandu,
    Šeit (p)ielūdz “jeņķu” varu,
    Un “sabiedroto” bandu.
    .
    Šeit kviec, ka “krievi nākot!!!”,
    Jau gadiem “ilgtspējīgi”,
    Šeit cer, ka NA(h)TO sākšot,
    Drīz karu, “sadraudzīgi”.
    .
    Šeit “euro buferzōnā”,
    Grab tanki (“šrotā” pirkti),
    Šeit OKUPANTIEM fōnā,
    Rukšķ “patrEJoti žirgti”.
    .
    Šeit “troļļi virtuāli”,
    Tiek ‘fraktēti pa lēto’,
    Šeit zombētie vemj sāli,
    Uz Dvēselēm, kas rēto.
    .
    Šeit LINČO trulā barā,
    Bez iemesla un jēgas,
    Šeit MURGO bezsakarā,
    Dēļ kanibālu sērgas.
    .
    Šeit cena Sirdsapziņai,
    Ir ‘polšs’ un ‘bamšļa’ alus,
    Šeit maksā “plašsaziņai”,
    Lai ‘sabāž dūņās galus’.
    .
    Šeit “pūlim” sen ‘pie kājas’,
    Ko ‘ļerzā’ “varas balsti”,
    Šeit ļaudis pamet Mājas,
    Un mūk uz svešu valsti.

    Šeit “valsts” uz savu Tautu,
    Spļauj, apņirdzoties skaļi,
    Šeit nav (?), kas pretī bļautu =
    Zeļ MUĻĶU zeme, zaļi…

    =====

    oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu lumpeņu, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmolibersatu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju”, nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” u.c. taml. “biogaļas izstrādājumu” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  3. dilemma dilemmas galā Atbildēt

    Pirmkārt, ne visiem smadzenes atļauj būt lieliem(cits domāšanas tips, debīli pieticīgas vajadzības, vienkārši slinkums);
    otrkārt, praktiski nepārtraukta atrašanās stobra galā(likumi viennozīmīgi paredz kalpot lielo interesēm),
    neveicina(pat saknē izravē) vēlmi būt lielam.
    Utopiskie Krīvu krīvu laiki paliks mūžīgi utopiski, jo visiem identiska domāšana nebūs nekad. Diemžēl.

  4. Šobrīd tādu žogu uz kura lipināt lapiņas veido masu mediji. Kaut ko atklāti var publicēt tikai rakstu komentāros. Pašos rakstos daudz kas tiek noklusēts vai pat samelots. Esmu mēģinājis publicēt savas atmiņas par VDK vajāšanām 80.tajos gados. Martā izdevu pat savu atmiņu grāmatu “Gan jau rīts mūs atradīs”. Nosūtīju to lielajiem masu medijiem, bet fragmentu publicēja tikai IRIR. Kā noprotu vajāto cilvēku liecības nevienu neinteresē un labākajā gadījumā tiek uzskatītas par daiļliteratūru. Arī LA esmu nosūtījis savu grāmatu. Publicēts netika nekas. VDK it kā bija, bet visas upuru liecības ir tikai “skaistas pasakas”. Un tā “Mēs mazu ļaužu” arī tiek realizēts.

    • “Visu mūsu dzīvi tagad noteic veikals [tirgus].” J.Rainis, 1925.
      Nav vairs vajadzīgā apjoma pieprasījuma pēc “bāreņu tautas” sindroma, kāds tas bija pirms 30 gadiem, kad aizjūras sponsori (CIP u.c. ) ieguldīja savu naudiņu PSRS grauvējos un graušanā. Tagad katram stāstniekam pašam jāķeras pie interneta – jāveido savas vietnes, jāiegulda paša spēki un līdzekļi savus dzīves stāstu popularizēšanā. Piem. Artūrs Priedītis vareni uzdarbojas – n-tos stāstus, esejas uttml., publicē n-tajās vietnēs. Viss ir iespējams!

    • Komentāros, ja portāla redaktors ir ž mazdēls, runāt par ž nelietībām pret latviešiem, netiksi ielaists !

    • papildus pilsonis Atbildēt

      Nu tāpēc jau neber čekas maisus ar VDK faniem – tie jaunie fani piesedz tos maisos – pat Saeima izvairās no precīzas atbildes – vai bērs, kad bērs, vai vispārībā noraks – domā kā gribi , kur tie lielākie fani sēž -…

  5. Lētticīgiem ļautiņiem nekas tā neiet pie sirds kā stipra taisnīgum ‘šķietamība un nekas nav tik reti sastopams dzīvē kā pats taisnīgums.(Dž.Fenimors Kūpers 1789.-1851.)

    • nejauc GODPRĀTĪBU ar PLĀNPRĀTĪBU !!!
      Tavs Dž.Fenimors Kūpers bija visai aprobežots mutesbajārs šito izspļaujot !

  6. “Latvijas politika nav nekas cits kā pārnacionālo interešu apkalpošana,” uzskata komponists Imants Kalniņš (Diena, 11.07.2018.).
    Katram savs sponsors, kuru pagrūti ietekmēt.

  7. Starp saimnieku un kampēju ir tik liela starpība, kā starp sauli un mēnesi – abi spīd, bet īsto gaismu un dzīvību dod saule…
    Latvijas valstij trūkst patiesa Tēvzemes mīlētāja un varoņa, kurš zirgā un ar zobenu par valsti – kā savulaik Kārlis Ulmanis pat uz kuģa ”Saratov”.

    Šodienas 3 A ”varoņi” spēj tikai kādā tur ”Rīdzenē” dalīt valsti, celt prokurorus, prezidentus – kuri kā pakalpiņi ( šestjorkas – labs krievu apzīmējums) padevīgi izpilda teikto…
    Kāds tam apliecinājums – ja būtu, tad tie ”Rīdzenes” 3 A varoņi un vel un pat kopā ar ZZS Dūklavu ( sarunu dalībnieku) raktu kūdru Siguldas purvos…- bet nekā …
    Jā savulaik tas izrasīja 15. maiju un valsts atbrīvojās no tādiem ”mēnešiem” – sākas darbs valsts un tautas labā. Vienīgais paliek Čerčila teiciens par demokrātiju ( Demokrātija ir vissliktākā valdības forma, ja neņem vērā visas pārējās.).

    • civilokupanti “iztrūkstināja” Tēvzemes mīlētājus un varoņus, kuri zirgā un ar zobenu par valsti, nodevīgi durot mugurā dunčus viņus uzņēmējiem !

Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Un tagad mani 100 grēki Latvijai.

Tuvojoties Latvijas Republikas proklamēšanas simtajai gadadienai, arvien vairāk dažādu ļaužu, organizāciju velta kādu savu darbu, pasākumu vai lietu valsts simtgadei. Aglonā notiek Vissvētākās Jaunavas Marijas debesīs uzņemšanas svinības ar dažādiem pasākumiem, šodien notiek svētku galvenā mise.

Vai teātra izrādēs var ņirgāties par valsti un amatpersonām?
Draugiem Facebook Twitter Google+