Mobilā versija
-2.9°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
14. aprīlis, 2016
Drukāt

Rolands Lūsveris: No tarifu līdzsvarošanas klienti būs ieguvēji (2)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

4.aprīļa numurā publikācijā “Tarifu izmaiņas var radīt negaidītus izdevumus” RTU asociētais profesors, inženierzinātņu doktors un AS “Inspecta Latvia” vadošais eksperts Andrejs Podgornovs pauda viedokli, ka akciju sabiedrības “Sadales tīkls” iecerētajā pakalpojumu tarifu līdzsvarošanas plānā ir virkne zemūdens akmeņu, kas nav patērētājiem pietiekami izskaidroti un var radīt neplānotus izdevumus. AS „Sadales tīkls” vēlas precizēt dažus jautājumos, lai izvairītos no pārpratumiem un neprecīzas faktu interpretācijas.

Sadales tarifu līdzsvarošanas projekts paredz mājsaimniecībām par 20% samazināt elektroenerģijas piegādes cenu, vienlaikus ieviešot fiksētu maksu par pieslēguma nodrošinājumu neatkarīgi no elektroenerģijas patēriņa apjoma. Tādā veidā tiks mazināta nevienlīdzīgā situācija, ka elektrotīkla uzturēšanas izmaksas sedz tikai tie klienti, kas patērē elektrību, maksājot arī par tā sauktajiem “nulles” pieslēgumiem. Pēc mūsu aprēķiniem šādas izmaiņas aptuveni 700 tūkstošiem mājsaimniecību elektrības gala rēķinu būtiski neietekmēs, vai tas pat samazināsies.

Savukārt juridiskajām personām tarifu līdzsvarošanas projekts paredz samazināt elektroenerģijas piegādes maksu un no 10% uz 40% palielināt no pieslēguma jaudas atkarīgo fiksētās maksas īpatsvaru. Tas tiek darīts ar mērķi, lai uzņēmumi optimizētu pieslēguma jaudas, lai AS “Sadales tīkls” varētu uzlabot elektrības piegādes kvalitāti, samazināt pārtraukumu skaitu un ilgumu, kā arī nodrošināt ātrāku un lētāku jaunu pieslēgumu ierīkošanu.

Apgalvojumi, ka elektrības piegādes sistēma sabruks daudz ātrāk, nekā spēsim to atjaunot, neiztur nekādu kritiku. Valsts elektroapgādes sistēma ar katru gadu uzlabojas – to apliecina gan nozari raksturojošie rādītāji, gan iedzīvotāju un uzņēmēju vērtējums. 85% iedzīvotāju nav nekādu sūdzību par elektrības piegādi, un viņi to vērtē kā teicamu vai labu, liecina SKDS pētījuma dati. Arī 80% uzņēmēju ir apmierināti ar elektroapgādi savā uzņēmumā, turklāt 15% uzņēmēju pašreizējo situāciju vērtē kā teicamu. Uzņēmuma plānveida darbu rezultātā elektroapgādes traucējumus pērn izdevies samazināt par 13%, bet pārtraukumu ilgumu – par 15%, salīdzinot ar 2014. gadu.

50 gadu cikls elektrotīkla atjaunošanai ir pietiekams, lai tīkls būtu drošs un katrs tā elements nokalpotu pilnu dzīves laiku. Nevienam nav noslēpums, ka Latvijā vēl puse no elektrotīkla ir saglabājusies “mantojumā no padomju laikiem”, bet plānveidīgas atjaunošanas rezultātā otru pusi jau esam pārbūvējuši Eiropas elektrotīklu standartiem atbilstošā līmenī un kvalitātē. Elektrotīkls, ko būvējam šodien, ir viedais elektrotīkls ar automatizācijas vadības elementiem.

Ilgtspējīga elektrotīkla attīstības minimālā prasība ir to modernizēt atbilstoši klientu vajadzībām un katru gadu pilnībā atjaunot vismaz 2% no kopējā elektrotīkla apjoma – šie 2% nosedz visas kritiskākās elektrotīkla vietas, kur ir visvecākā infrastruktūra vai visvairāk bojājumu, vai tīkla tehniskais stāvoklis ietekmē ļoti lielu klientu skaitu.

Tāpat kā mainās un attīstās elektrotīkls, ir mainījušās un augušas arī klientu ikdienas vajadzības. Agrāk mājsaimniecībās bija tikai apgaismojums un ledusskapis, bet vēlāk ienāca arī jaudīgākas elektroierīces, kuru darbināšanai bija nepieciešama lielāka jauda. Šobrīd vecās elektroierīces tiek aizstātas ar jaunākām un energoefektīvākām. Praktiski lielākajai daļai mājsaimniecību pietiek ar 16A pieslēgumu, lai darbinātu visas ikdienā nepieciešamās elektroierīces.

Sadales tarifu līdzsvarošanas plāns primāri ir vērsts uz tarifu struktūras sakārtošanu, lai AS „Sadales tīkls” spētu nodrošināt elektrotīkla atjaunošanai nepieciešamās investīcijas, samazinātu elektroenerģijas piegādes pārtraukumus un bojājumu skaitu. Reizē tas būs aicinājums klientiem izvērtēt savu patēriņu, tā apjomu, aizdomāties par energoefektivitātes jautājumiem un līdz ar to mājsaimniecībai nepieciešamo elektrotīkla pieslēguma jaudu. Šobrīd uzņēmuma mājaslapā gan mājsaimniecībām, gan juridiskajiem klientiem ir pieejams informatīvs tarifu kalkulators, kurā var redzēt tarifu izmaiņas, vadoties no sava patēriņa un pieslēgtās jaudas. Ikviens juridiskais klients var vērsties AS “Sadales tīkls”, lai saņemtu mūsu speciālistu konsultāciju par savu pieslēgumu un jaudu optimizācijas iespējām, savukārt elektroenerģijas tirgotāji šādas konsultācijas sniegs ikvienai mājsaimniecībai.

Vēlos uzsvērt, ka līdzsvarotie Sadales tarifi neietver nekādas papildu izmaksas, kas varētu tikt piemērotas mūsu klientam. Gaisvadu līnijas aizstājot ar kabeļiem, kas kalpo pat 70 gadus, mēs vēl vairāk paildzinām elektrotīkla mūžu, un katrs eiro, kas šodien tiek ieguldīts elektrotīkla atjaunošanā un attīstībā, nodrošinās klientu drošu elektroapgādi vismaz nākamos 50 gadus.

Rolands Lūsveris, AS “Sadales tīkls” valdes loceklis

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Tērēsi vai nē – “abonēšanu” maksāsi
    šā kā tā, neskatoties, ka ievilkšanai
    jau esi nolicis apaļu summiņu visādu
    starpnieku (materiālu mazumtirgotāju, u.c.)
    barošanai.

  2. Tev ausis nekust, AS “Sadales tīkls” valdes LOCEKLI?

"Mežvidu" tomātu karaļi pārstrādās arī ogas un kaņepes (6)SIA "Latgales dārzeņu loģistika" plāno paplašināt siltumnīcas un attīstīt ogu un pat kaņepju pārstrādi.
Pasaulē
Gribējām, kā labāk, sanāk, kā vienmēr: Valsts izģērbj mazo uzņēmēju (10)Iecere no nākamā gada 1. janvāra noteikt minimālo sociālās apdrošināšanas iemaksu līmeni izpelnījusies ievērojamu pretestību, jo uzņēmēji brīdina, ka labie nodomi var beigties ar bēdīgām sekām.
Draugiem Facebook Twitter Google+