Foto-Oskars Irbītis

Par drošību – kopīgiem spēkiem 0

Konkursa žūrijas pulcēšanās nebūt nav tikai auto testi un diskusijas par tiem un balsošana par uzvarētājiem. Žūrija ir un, ceru, paliks savdabīgs automobilizācijas problēmu klubiņš, kurā visdažādāko profesiju ļaudis spriež par patīkamu satiksmi. Arī par drošību, protams.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā 55
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Lasīt citas ziņas

Šoreiz piedāvāju divus viņu viedokļus. Vienu – tumšajam gadalaikam aktuālu. Otru – aizvadīto vasaru vērtējot un par nākamo laikus domājot.

Mēģināsim aizrādīt personīgi!

Juris Zvirbulis (attēlā), Autokluba LAMB prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis: “Lūznavas pagastā “Mercedes” busiņš uzbrauc gājējam, kurš iet bojā. Uz Rīgas apvedceļa automašīna “Citroen” uzbrauc gājējam, kurš mirst notikuma vietā. Cits gājējs iet bojā Skrundas novadā, kur viņu notriec “Audi A4”. Līdzīga traģēdija notikusi Riebiņu novadā, kur gājēju sabraukusi “Volvo” markas automašīna. Vismaz diviem no bojāgājušajiem nebija nekādu atstarojošu elementu. Šādas un līdzīgas vēstis ziņu portālos ir lasāmas vai katru dienu, turklāt lielākajā daļā šo gadījumu rezultāts ir letāls.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šobrīd, ņemot vērā plašās informatīvās kampaņas, kurās gājēji tiek aicināti tumšajā diennakts laikā uz slikti apgaismotiem ceļiem un ietvēm valkāt atstarojošās vestes, ņemot vērā šo vestu plaši popularizēto bezmaksas izplatīšanas kampaņu un informāciju par sodiem, kas sagaida neapzinīgos gājējus un velosipēdistus, par nepieciešamību būt redzamam tumsā varbūt nav dzirdējis tikai kāds citplanētietis. Tā kā par šādu eksemplāru ierašanos nekas nav dzirdēts, droši jāapgalvo, ka pie mums par vestēm vajadzētu zināt visiem. Tātad godīgi jāatzīst, ka daudzu satiksmes negadījumu, kuros cieš vai iet bojā gājēji, iemesls ir bezatbildība, nolaidība un absolūta vienaldzība attiecībā pret savu un pārējo iedzīvotāju, tostarp savu bērnu un vecāku drošību. Ir izveidojusies kāda neapzināta bezatbildīgo gājēju šķira, kam nav svarīga pašu veselība. Viņi nesaprot, ka apdraudējums ir arī visiem citiem satiksmes dalībniekiem, kas nokļūst “melnā stāva” tuvumā. Lielākā daļa autovadītāju pēdējā brīdī pamanījuši tumšo gājēju, veiks strauju manevru, lai cilvēkam neuzbrauktu. Tā var notikt negadījums un ciest gan automašīnas vadītājs un pasažieri, gan citi transportlīdzekļi.

Varam kritizēt policiju, ka tā nav notvērusi katru “tumšo gājēju” un iedevusi tam atstarojošo vesti, var sunīt ceļu būvniekus, ka ceļu infrastruktūra nav atbilstoša drošības prasībām, var arī kritizēt likumdevēju, ka normatīvie akti nav pietiekami stingri pret neapzinīgajiem, tomēr bez visas sabiedrības strikti negatīvas attiek­smes pret “neredzamajiem” gājējiem un riteņbraucējiem kā draudu mūsu veselībai un pat dzīvībai situācija nemainīsies.

Aicinām visus sabiedrības pārstāvjus būt aktīviem, aizrādīt un pat kaunināt neredzamos “tumšos stāvus”. Mums ir jāsa­prot, ka autovadītājs strauji bremzējot un izvairoties var ietriekties tieši mūsu spēkratā, uzbraukt tieši mūsu stumtajiem bērnu ratiņiem! Sēžot blakus atraktīvam autovadītājam, kam kāja pārāk stipri spiež gāzes pedāli, būsim apzinīgi, aizrādīsim, nepieļausim muļķīgu lielību, kas apdraud dzīvību.”

Motociklisti bīstamākie?

Oskars Irbītis (attēlā), sertificēts tiesu eksperts, arī cita konkursa “Gada motocikls” žūrijas dalībnieks: “Šogad rudens ir būtiski iestiepies ziemas teritorijā, un sinoptiķi arī Ziemassvētkus sola samērā siltus. Tādēļ ar šā gada moto sezonas drošības rādītāju apkopojumu īpaši nesteidzāmies. Oficiāli sezona jau sen beigusies, bet šis ir tas brīdis, kad motociklistus uz ielām vairs neredz un varam sākt analizēt skaitļus.

Sezonas vidusdaļā mediji cēla tādu mērenu trauksmi attiecībā par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros bija iesaistīti motociklisti, – procentuāli bija ievērojams negadījumu pieaugums, bet, skatoties absolūtajos skaitļos tajā brīdī, bija tikai par vienu negadījumu ar letālu iznākumu vairāk nekā pērn – bojā gāja gan motocikla vadītājs, gan pasažieris. Kad sezona ir noslēgusies un CSDD ir apkopojusi rezultātus par 10 mēnešiem, aina paveras daudz interesantāka. Kā liecina CSDD statistika (skatīt tabulu), motociklisti ir vienīgie, kuriem ir izdevies ne tikai noturēt statistikas rādītājus, bet pat uzlabot.

Reklāma
Reklāma

Diemžēl jāteic, ka tomēr, skatoties absolūtajos skaitļos, redzams, ka šogad bojā ir gājuši par trim motociklistiem vairāk nekā pērn, bet kopējais rādītājs par CSNg ar cietušajiem ir krities (ir par 11 cietušajiem mazāk). Visās pārējās satiksmes dalībnieku grupās šie rādītāji ir pasliktinājušies, dažās pat būtiski (bojāgājušo vieglo automobiļu pasažieri).

Analizējot to CSNg, kuros ir iekļuvuši motociklisti, iemeslus, ir secināms, ka tie salīdzinājumā ar pagājušo gadu nav būtiski mainījušies. Lielākajā vairumā CSNg tiešais iemesls nav bijusi motovadītāju rīcība. Pārsvarā negadījumu tiešais iemesls ir bijusi citu transportlīdzekļu vadītāju rīcība – visbiežāk motocikls vienkārši nav pamanīts. Transportlīdzekļa vadītājs ir veicis manevru krustojumā, veicis pārkārtošanos vai apgriešanos un nav devis ceļu motociklam (varbūt ir vērts aktualizēt CSDD veidoto akciju “Skaties divreiz! Divreiz!”). Protams, ir konstatēti arī CSNg veicinošie faktori no pašu motociklistu puses – visbiežāk tas ir bijis atļautā kustības ātruma pārsniegums. Bet šeit arī ir jāpiebilst, ka, veicot CSNg izpēti, konstatētais motociklistu pieļautais kustības ātruma pārsniegums ir kļuvis mazāks nekā pērn.

Negatīvais šogad pieminamais aspekts ir atsevišķi traģiskie CSNg, par kuru iemesliem būtu minamas nepietiekamas iemaņas motocikla vadīšanā, kas kombinācijā ar zināmu devu pārgalvības ir izraisījušas traģiskas sekas. Bet, par laimi, tā nav vispārīga tendence.

Rezumējot kopējo situāciju Latvijas moto pasaulē, ir jāsaka – vērojama motociklistu lielāka organizētība un saliedētība, kas izpaužas arī lielākā disciplīnā uz ceļa. Domājams, šeit sava nozīme ir motoklubiem, apvienībām un citām motociklistu organizācijām. Ir vērojams tehniskā stāvokļa uzlabojums. Motociklistiem ir izdevies pat samazināt negadījumu skaitu ar cietušajiem. Jo pozitīvāk tas ir vērtējams tāpēc, ka motociklistu kopējais skaits Latvijā ir palielinājies.

Ņemot vērā straujo situācijas pasliktināšanos citās satiksmes dalībnieku grupās, motociklisti ir pierādījuši, ka viņi nebūt nav paši sliktākie un nedisciplinētākie satiksmes dalībnieki. No statistikas viedokļa raugoties, jāteic, ka motociklisti ir kļuvuši divkārt uzmanīgāki un ir varējuši veiksmīgi izvairīties no negadījumiem kopējā satiksmes situācijas pasliktināšanās laikā. Atliek tikai paust cerību, ka nākamajā sezonā šī tendence saglabāsies un situācija turpinās uzlaboties.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.