Mobilā versija
Brīdinājums -2.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
18. oktobris, 2016
Drukāt

Tefteļu un makaronu gaismu grib sludināt arī Latvijā. Iestādes neļauj (12)

AP/SCANPIX FOTOAP/SCANPIX FOTO

ASV Masačūsetsas štata iedzīvotāja Lindseja Millere atbilstoši savai “reliģiskajai pārliecībai” vēlējās, lai viņa savai autovadītāja apliecībai varētu fotografēties ar sietiņu galvā. Viņa atbalstot “Lidojošā makaronu monstra” draudzi ("Flying Spaghetti Monster"). Masačūsetsas Transportlīdzekļu reģistrs viņai sākotnēji esot aizliedzis izmantot šajā identifikācijas dokumentā foto , kur viņa redzama ar caurduri galvā. Taču Lindseja apgalvo, ka reģistrs vēlāk esot mainījis lēmumu un atvainojies.

Rīgas Pastafariānisma draudze ir iesniegusi prasību Administratīvajā rajona tiesā pret Uzņēmumu reģistru (UR) un Tieslietu ministriju (TM), jo saņēmusi atteikumu reģistrēt draudzi reliģisko organizāciju reģistrā. Tiesa rakstveida procesā notiks 1.decembrī.

Dokumentus par šo parodijreliģijas organizāciju vērtējusi gan Drošības policija, gan TM. Iepazīstoties ar draudzes statūtiem, TM norāda, ka “pastafariānisma augstākā dievība ir Lidojošais makaronu monstrs” (angliski – “Flying Spaghetti Monster”) un draudzes darbības mērķis ir “pasludināt Lidojošā makaronu monstra evaņģēliju un darīt par mācekļiem tos, kas tic”. Statūtos ir norādīts, ka draudzes darbības uzdevums ir “pasludināt tefteļu un makaronu gaismu”. Tālāk ministrija skaidro, ka “makaroni” ir “pārtikas produkts, ko gatavo no neraudzētas, parasti kviešu miltu mīklas, izveidojot to stieples, caurules formā un izkaltējot. Savukārt “teftelis” ir “neliels apaļš vai iegarens vārītas, apceptas maltas gaļas veidojums, kas ir ēdams ar mērci”. Līdz ar to draudzes statūtos norādītā pamatmācība un darbības mērķi un uzdevumi piešķir pārtikas produktiem dievišķo nozīmi un pasludina, ka tieši minētie pārtikas izstrādājumi ir par pamatu visas pasaules eksistencei, secina TM.

Ministrijas atzinumā ir atgādināts, ka Latvijas identitāti Eiropas kultūrtelpā kopš senlaikiem veido latviešu un lībiešu tradīcijas, latviskā dzīvesziņa, latviešu valoda, vispārcilvēciskās un kristīgās vērtības. Savukārt pastafariānisma mācība un idejas tendētas uz kristīgās mācības un vērtību noniecināšanu, parodēšanu un nozākāšanu.

Tiesībsargs Juris Jansons nav pārliecināts, vai atteikums reģistrēt Rīgas Pastafariānisma draudzi atbilst Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijai, kur noteikts, ka ikvienam ir tiesības uz domu, apziņas un reliģijas brīvību. Tiesībsargs, ņemot vērā Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumus, skaidro, ka valstij ir pienākums ievērot neitralitāti un veicināt reliģisko toleranci starp dažādām reliģiskajām grupām, un problēmas primāri nebūtu risināmas, ierobežojot plurālismu.

Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes profesors Valdis Tēraudkalns skaidro: “Pastafariānisms ir kustība, kas veidojusies ASV kā protests pret kreacionisma [uzskats, ka pasaule, dzīvība un cilvēks ir dievišķās radīšanas rezultāts] mācīšanu skolās. Vairākumā valstu, izņemot Nīderlandi un Jaunzēlandi, tā nav atzīta kā reliģija. Bobija Hendersona 2005. gadā izveidotā Lidojošā makaronu monstra baznīca ir populāra jauniešu vidū. Droši vien pateicoties satīrai un dogmu noliegumam. Tomēr dīvaini, ka tā vietā, lai Uzņēmumu reģistrs atsauktos uz starptautiskās prakses juridiskiem argumentiem un precedentiem, atteikumā lielākoties ir uzskaitīta ekspertu sniegta emocionāla retorika par ietekmi uz tikumību un iespējamo spriedzi sabiedrībā. Šādus argumentus es raksturotu kā piemēru hroniskai lielas mūsu sabiedrības daļas nespējai veselīgi uztvert ironiju par nāciju, reliģiju un citiem fenomeniem. Varbūt nemitīgās apdraudējumu meklēšanas vietā pasmiesimies kopā?”

Ringolds Balodis, bijušais galvenais valsts notārs, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes profesors, lektors baznīcas tiesībās, piebilst: “Nevar izslēgt, ka Uzņēmuma reģistram pieteikumus dod arī asprāši. Kā lai uzraksta tādu likumu, kur šādiem asprāšiem nebūtu iespēju reģistrēt savas organizācijas? Likumā taču nav iespējams nospraust robežu, kas ir vai nav joks. Nodarbināta tiek Tieslietu ministrija, Uzņēmumu reģistrs, tiesa, bet no tā demokrātiskā valsts pārvaldē nav iespējams pilnībā izvairīties.”

Visu rakstu lasiet 19. oktobra “Latvijas Avīzē” vai e-izdevumā.

Pievienot komentāru

Komentāri (12)

  1. Tas Balodis kaut ko d..rš, bet nevar atbildēt par saviem vārdiem.. tikai pļepina pats nesaprasdams ko… Ar ko tad Kristietība nav joks bet Makaronu draudze ir joks….
    Pajautātu nemācētu atbildēt. ar sekotāju skaitu un vecumu. un tikai. 2 parametri.

  2. Te var redzēt, cik ierobežota ir tā vārda brīvība. Latvijā simtiem visādu draudžu (sektu) ir reģistrētas, bet tieši šī apdraud sabiedrību? 😀

    “Līdz ar to draudzes statūtos norādītā pamatmācība un darbības mērķi un uzdevumi piešķir pārtikas produktiem dievišķo nozīmi un pasludina, ka tieši minētie pārtikas izstrādājumi ir par pamatu visas pasaules eksistencei, secina TM.”
    Nu bet vai tad tā nav? Ko mēs bez ēdiena darītu? 😀

  3. Es jūtos aizskarts! Vienīgā reliģija, kura man simpatizē!

  4. Ņirgāšanās par pārtikas produktiem nav latviešu tradīcija. Latviešiem maize un pārtika allaž bijusi svēta, jo latvieši zina, ka “neba maize pati nāca”. Lai to nopelnītu, ir sūri jāstrādā.
    To atļaujas kaut kādi jēgu pārrijušie, kuriem nekas vairs nav svēts un kuri visticamāk arī nezina, kas ir darbs.

  5. Valsts pārvades stulbums visā krāšņumā:))))….lai dzīvo makaronu monstrs!

  6. Vēlme reģistrēt šādu veidojumu ir nihilisms vai ļaunprātīga tiesību izmantošana.
    Varbūt kāds iedomāsies reģistrēt arī kanibālu draudzi?
    Tik daudz jau nu Jansonam vajadzētu sajēgt.
    Visu cieņu Tieslietu ministijas ekspertiem!

    • ministrijas eksperti… :)) Diez viņiem būtu tāda pati atbilde tradicionālās reliģijas – musulmaņu pārstāvjiem?

      Stulbums ir ka reliģisku iemeslu dēļ var atļaut veidot izņēmumus vienota likuma priekšā un atļauj noteiktai cilvēku grupai fotografēties ar galvassegām – tas attiecas uz musulmaņiem un arī sikhiem. Tieši tāpēc lai akcentētu šo idiotismu ir radusies šī ideja par reliģiju, kas liek fotogrāfēties ar makaronu sietu galvā.

      Galu galā – Latvijas tiesiskums balstās uz to, ka: Viens likums – viena taisnība visiem! Bez izņēmumiem reliģiskas vai citas pārliecības dēļ. Ja esi pilsonis un dzīvo šajā valstī, tad ievēro tās likumus un pielāgojies pārējiem.

    • kanibālismu droši vien iedomājies no kristiešiem: Ķur rituāli dzer vīnu (kritus asinis) un ēd kaladas (kristus miesa)? turpretim LMM sludina miermīlīgā ceļā izbaudīt dzīvi, svinēt piektdienas, bez vardarbības nebiedējot degt “mūžīgās elles liesmās” Rāmen!

  7. .. iestāžu liekuļi!!!
    ja jau latviešu identitāti veido latviešu un lībiešu tradīcijas, tad kādā sakarā te atļauj izplatīties islāmam??? centrāltirgū jau halala stends ir, riebjas iet gaļas paviljonā!
    nu bet nekas nekas, aplauzīsies, un dabūs reģistrēt! citās valstīs arī šito negrib pieļaut, bet nesen jau austrijas valsts vienam zaudēja, jo neļāva ar caurduri fotografēties, brtiem ir bijuši tiesas procesi, būs arī te. sarauj makaronu un tefteļu gaismas nesēji, es ar jums!

  8. Es gribu iestāties šajā draudzē! Kur var pieteikties?

  9. vāros savā sulā Atbildēt

    krišnaītiem būtu ko teikt pret madam Teftel fon Makaron. Bet UR?

Draugiem Facebook Twitter Google+