Mobilā versija
+4.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
28. augusts, 2014
Drukāt

Uz kārā zoba liekam plūmes! 
Kas tajās vērtīgs? + 3 interesantas receptes ar plūmēm

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Ir augusts, un savus sārtos, dzeltenos un tumši zilos sānus groza plūmes. Tās izskatās tik kārdinošas, ka tā vien gribas mīkstumā iecirst zobus un mutē sajust saldās sulas garšu.

Rīgas Centrāltirgū augusta vidū vietējās plūmes nebija dabūjamas. Skaistus, tumši sarkanus, sulīgus, Spānijā augušus šos augļus te varēja iegādāties par 1,60 eiro kilogramā, lielus, dzeltenus no Francijas – par 1,30. Savukārt zilās plūmes no Ungārijas – par 0,70 līdz vienam eiro kilogramā. Ielu tirdziņos, kas darbojas Rīgā, Pārdaugavā, no Polijas ievestās plūmes – dzeltenas un sarkanas – augusta pirmajā pusē daždien bija dabūjamas par 1,80 eiro kilogramā, citudien cena pakāpās līdz 2,20 vai 2,30 eiro kilogramā, bet pie tumši zilo plūmju kilograma te varēja tikt par vienu eiro. Savukārt lielveikalā “Rimi” zilās plūmes no Ungārijas maksāja 0,99 eiro, bet sarkanās un dzeltenrozā no Itālijas – 1,55 eiro kilogramā.

Cik veselīgas ir plūmes, vaicāju uztura speciālistei INGAI ŠIRINAI.

– Tās ir ļoti vērtīgs auglis, īpaši – vietējās sezonas laikā. Jo satur gan dažādus vitamīnus, gan minerālvielas un antioksidantus. Visvairāk – C un K vitamīnu, varu un kāliju. Lai gan plūmēm ir daudzveidīgas šķirnes, uzturvērtība atkarībā no šķirnes būtiski nemainās.

Plūmes ir veselīgas gan svaigas, gan žāvētas. Žāvētu un svaigu plūmju uzturvērtība ir atšķirīga, bet abos veidos tās labvēlīgi ietekmē organismu. Galvenokārt tās ir vērtīgo ūdenī šķīstošo balastvielu avots. Žāvētās plūmes satur visas tās pašas labās uzturvielas, kas ir svaigās plūmēs, tikai koncentrētā veidā – aptuveni četras reizes vairāk. Izņēmums gan ir, piemēram, C vitamīns, kas abos plūmju veidos ir līdzīgā daudzumā. Pateicoties lielam ūdenī šķīstošo balastvielu daudzumam, žāvētās plūmes īpaši labi mīkstina vēdera izeju, tādēļ tās var lietot ikdienā aizcietējumu profilaksei. Atšķirībā no svaigām plūmēm žāvētajās plūmēs ir vairāk B grupas vitamīnu, dzelzs, kālija un vara. Plūmes ieteicamas arī cilvēkiem ar paaugstinātu holesterīna līmeni asinīs, jo balastvielas to samazina.

Šos augļus droši var baudīt visi pieaugušie. Vai tās iekļaut un cik daudz ikdienas ēdienkartē – tas atkarīgs tikai no katra cilvēka individuālās šo augļu panesamības. Bērniem gan plūmes jāpiedāvā piesardzīgi, jo pat neliels to daudzums var izraisīt caureju, – stāsta Inga Širina.

Ko var pagatavot no plūmēm? 


Vistas salāti ar melnajām plūmēm


Sasmalcina vidēji lielu sīpolu. 200 g šampinjonu notīra un sagriež. Pannā uz lēnas uguns sautē, pievienojot nedaudz rapšu eļļas, līdz sīpoli un sēnes gatavas, tad atdzesē. Sasmalcina aptuveni 400 g vārītas vistas filejas un 100 g melno, žāvēto plūmju. Pievieno rīvētu sieru un 1/3 glāzes sasmalcinātu valriekstu. Visas sastāvdaļas sajauc ar majonēzi. Rotā ar zaļumiem.

Plūmju kūka ar marcipānu


No 100 g sviesta, 50 g cukura, puses olas, 150 g miltu un šķipsniņas sāls samīca mīklu, ietin plēvē un 30 min tur aukstumā. Ieklāj ietaukotā veidnē, sadursta ar dakšiņu un 20 min cep 180 grādu temperatūrā. Nedaudz atdzesē. No 100 g marcipāna masas, sajaucot to ar 2 ēd. k. cukura, divām olām un 100 g saldā krējuma, pagatavo pildījumu, ko lej pāri mīklai. Puskilogramam plūmju izņem kauliņus, pārgriež uz pusēm, glīti kārto pāri. Cepeškrāsnī cep 40 līdz 50 min.

Plūmju un kabaču kompots


Vidēji lielu, nepāraugušu kabaci nomizo, sagriež gabaliņos. Sterilas burkas vispirms pilda (aptuveni 1/3) ar Kaukāza plūmītēm, virsū ber kabaču gabaliņus. Katrā burkā ievieto arī kanēļa miziņu un dažas krustnagliņas. Pārlej ar sīrupu, ko gatavo, vienam litram ūdens pievienojot 500 g cukura. Kompotu karsē 85 grādu temperatūrā: 0,5 litru burkas – 15 minūtes, 1 l burkas – 20 min.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+