Publicitātes foto

Jurģis Petrosus: Aviācijas nozares problēmas turpina samilzt. Kurš bankrotēs nākamais? 0

Autors: Jurģis Petrosus, “Skycop” aviācijas un finanšu eksperts

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā 55
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Lasīt citas ziņas

Avio nozare pašlaik attīstās straujāk nekā jebkad, un aplēses liecina, ka 2018. gadā ar lidaparātiem tika pārvadāti jau vairāk nekā 4,3 miljardi pasažieru.

Taču, neskatoties uz aizvien pieaugošajiem gaisa pārvadājumu apjomiem, aviokompānijas viena pēc otras turpina ziņot par finansiāliem zaudējumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vairākas lidsabiedrības pagājušajā gadā bankrotēja. Ņemot vērā tikko notikušo aviokompānijas “Germania” sabrukumu, izskatās, ka tendence turpināsies arī šogad.

Aviokompāniju finansiālo situāciju ietekmē vairāki faktori. Pēdējo gadu laikā naftas cenas ir piedzīvojušas ievērojamas svārstības – no 85 līdz 50 ASV dolāriem par barelu.

Vairākām aviokompānijām šīs svārstības un neizdevīgie valūtas maiņas kursi bija liels izaicinājums, jo degvielas cenas veido aptuveni trešdaļu no lidmašīnas biļetes cenas.

Vēl cits faktors, kas ietekmē aviosabiedrību ienākumus, ir nelabvēlīgu laika apstākļu, lidostu noslodzes, lidaparātu remontu un darbinieku streiku radīti lidojumu traucējumi.

2018. gadu vispār varētu dēvēt par streiku gadu – tas ietekmēja simtiem tūkstošu pasažieru.

Paredzams, ka tuvākajā nākotnē avio nozares problēmas aizvien turpinās samilzt. Lidsabiedrības šobrīd atrodas krustcelēs – tām ir maksimāli ātri jāspēj pieņemt lēmumus, lai varētu izvairīties no zaudējumiem un saglabāt tirgus daļu.

Liela nozīme ir arī labām vadības spējām, inovatīviem mārketinga rīkiem, kā arī lidmašīnas personāla un pilotu apmierinātībai.

Konkurence darbojas tikai gudru lēmumu pieņēmēju labā.

Un runa nav tikai par finansiālo potenciālu – tirgus daļu sadalījumu lielā mērā nosaka tehnoloģiju attīstība, ar avio nozari saistītās infrastruktūras pilnveidošana, kā arī uzņēmumu sociālā atbildība un spēja pielāgoties šodienas dinamiskajai situācijai.

Nākotne piederēs tiem, kas pirmie piedāvās aktualizēto problēmu risinājumus.

Viens no šādiem risinājumiem ir stratēģiska investīciju piesaiste ilgtermiņā.

Tā, piemēram, lidsabiedrība “airBaltic” šobrīd aktīvi meklē investorus. 2018. gada rudenī aviokompānija sāka konsultatīvu sadarbību ar Ņujorkas investīciju banku “Greenhill & Co”, lai piesaistītu stratēģisko investoru.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits ir pārliecināts, ka kompānijai ir vajadzīgs stabils stratēģiskais investors, lai tā saņemtu nepieciešamo atbalstu gan straujās izaugsmes periodā, gan arī nākotnē, kad var nākties piedzīvot ekonomiskus kritumus.

Kā zināms, avio nozare ir viena no nestabilākajām ne vien Eiropā, bet arī citviet pasaulē.

Kāpēc ir vajadzīgs stratēģiskais investors?

Pirmkārt, stratēģiskajam investoram tas varētu dot skaidru nākotnes vīziju un “lielo plānu” uzņēmumam.

Otrkārt, vairumā gadījumu privāts investors ir daudz elastīgāks, inovatīvāks un vairāk uz jaunām iespējām vērsts salīdzinājumā ar uzņēmuma valdi.

“airBaltic” pēdējos gados ir guvusi ievērojamus panākumus, saglabājot prestižā “OAG Punctuality Report” pirmo vietu jau otro gadu pēc kārtas.

Tai ir plašs galamērķu tīkls, kas tiek īstenots Baltijas reģionā ar papildu paplašināšanas plāniem nākotnē.

Taču, no otras puses, ir iespējama situācija, kurā uzņēmums var neparedzēt līdzekļus uzkrājumiem, no kuriem maksāt kompensācijas pasažieriem.

Reklāma
Reklāma

Tas var novest pie samazināta uzņēmuma vērtējuma. Stratēģiskais investors uzlabos uzņēmuma finansiālo stāvokli un, visticamāk, padarīs to ilgtspējīgāku.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.