Brokastu vietā – krāpnieku uzbrukums: iedzīvotāji masveidā ziņo par aizdomīgiem maksājumiem 0
Nesen Eiropā ir reģistrēta jauna finanšu krāpšanas paaudze, kurā krāpnieki izmanto viedierīces un bezkontakta maksājumu tehnoloģijas, dažreiz pat bez fiziskas kartes.
Tā kā bezkontakta maksājumi kļūst arvien populārāki, noziedznieki izmanto uzticību starp patērētājiem, mobilajām platformām un finanšu iestādēm. Mūsdienās ir gadījumi, kad krāpnieki, kas veic datu nozagšanu, vairs neizmanto nekādas ierīces bankomātos, bet gan izmanto cilvēku steigu un lētticību. Tādā veidā patērētāji paši, to neapzinoties, sniedz noziedzniekiem visu savu bankas karšu informāciju.
Par krāpniekiem diskusija izveidojusies arī sociālajos tīklos, kur iedzīvotāji dalās ar saviem pieredzes stāstiem, cits citu brīdinot un daloties ar padomiem, kā sevi pasargāt.
Ilona sociālo mediju platformā “Threads” dalās savā pieredzē un vēlas brīdināt arī citus:
“Mans rīts sākās ne ar brokastīm…Apsēdos ēst brokastis, ieslēdzu planšetdatoru, un priekšā – šis. Kāds mēģinājis apmaksāt pirkumu “Bolt” ar mana uzņēmuma karti. Turklāt karte ir pie manis, un nevienam to neesmu devusi. “Boltā” ar uzņēmuma karti iepirkusies neesmu. Kā tas iespējams? Nav ne jausmas! Bet esiet uzmanīgi un vērīgi, lai nejauši neapstiprinātu svešu pirkumu.”
Arī Emīlijai gadījies līdzīgi: “Situācija sekojoša. Vienu rītu pamodos ap 9.00 un telefonā ieraudzīju paziņojumu no “Swedbank”, kas bija atnācis 6.23, ka no manas kartes veikts darījums “Bolt Taxi” Igaunijā. Divas reizes attiecīgās summas bija mazliet virs 16 eiro. Es zvanīju “Swedbank”, pieprasot bloķēt karti, jo man nekad nav bijis “Bolt” konts, nekad neesmu izmantojusi nevienu “Bolt” pakalpojumu, un tajā brīdī es nemaz nebiju Igaunijā. Rezultātā “Swedbank” bloķēja karti un atgrieza naudu.”
Ivars dalās ar vērtīgu padomu – norēķinoties aizsegt kartes datus.
“Tā kā tagad daudzām bankas kartēm vārds, uzvārds, numuri un CVV ir vienā pusē, krāpniekam pietiek uzlikt mazu kameru virs norēķinu termināļa, stāvot rindā filmēt palēninājuma video un uz mirkli ieraudzīt jūsu kartes datus, lai vēlāk mēģinātu norēķināties internetā,” raksta Ivars.
Arī Normundam ir ieteikums, kā pasargāt sevi no krāpniekiem:
“Iesaku uztaisīt otru “Swedbank” kontu, kuram nav fiziskas kartes. Visu naudu turiet otrajā kontā, bet primārajā — tikai nelielu summu ikdienas pirkumiem. Periodiski pārskaitiet no otrā uz pirmo kontu. Un ar to rezerves kontu neveiciet darījumus internetā.”
Diāna dalās pieredzē, kur nogurums ļāvis krāpniekiem izpildīt iecerēto: “Labi, ka jūs bijāt vērīga! Man ar mazuli uz rokām pēcdzemdību periodā prāts nebija tik ass, un sanāca iekrist. Pusmiegā atbloķējot telefonu, nejauši apstiprināju krāpnieku pasūtījumu “Wolt”. Nekavējoties vērsos “Wolt”, policijā un bankā. Pēc iesnieguma un liecības policijā nākamajā dienā naudu atgrieza. Karti, protams, nomainīju.”
Telefonkrāpnieki nesnauž
Kā vēsta ziņu aģentūra LETA, tad arī Sociālais dienests brīdina iedzīvotājus par telefonkrāpniekiem, kas piedāvā pabalstu vai pensiju pārrēķinu, aģentūru LETA informēja pašvaldībā.
Ceturtdien jau astoņi cilvēki ir vērsušies dienestā ar informāciju par krāpnieku piedāvātu pabalstu vai pensiju pārrēķinu. Rīgas pašvaldība aicina iedzīvotājus būt piesardzīgiem.
Telefonkrāpnieki zvana iedzīvotājiem un apgalvo, ka nepieciešams veikt pabalsta, pensijas vai darba stāža pārrēķinu. Sarunas laikā tiek pieprasīti personas dati – personas kods, bankas konta numurs vai cita sensitīva informācija. Ja iedzīvotājs atsakās sniegt šos datus, tad krāpnieki piedāvā pierakstu pie sociālā darbinieka Baznīcas ielā 19/23, Rīgā, norādot konkrētu laiku, kabinetu un darbinieka vārdu.
Rīgas Sociālais dienests uzsver, ka dienesta darbinieki nezvana iedzīvotājiem, lai noskaidrotu personas datus vai aicinātu veikt pabalsta, pensijas vai darba stāža pārrēķinu. Iedzīvotāji tiek aicināti nekādā gadījumā nesniegt svešām personām personas kodu, autentificēšanās kodus vai maksājumu kartes datus.
Šaubu gadījumā iedzīvotājiem jāsazinās ar Rīgas Sociālo dienestu, lai pārbaudītu zvana patiesumu, zvanot uz 67105048 vai Rīgas informatīvo tālruni 80001201.
Rīgas Sociālais dienests aicina iedzīvotājus būt piesardzīgiem un informēt arī savus tuviniekus par šāda veida krāpniecības mēģinājumiem.












