
Būtiskas izmaiņas šķidrumu pārvadāšanas noteikumos rada haosu lidostās: kāpēc vieniem viss atļauts, bet citiem ne? 0
Eiropas Komisija paziņojusi par būtiskām izmaiņām šķidrumu pārvadāšanas noteikumos aviopasažieriem, taču jauninājumi attieksies tikai uz atsevišķām lidostām, radot mulsumu un nevienlīdzību ceļotāju vidū.
Lēmums ļaut izmantot augsto tehnoloģiju C3 skenerus, kas spēj analizēt rokas bagāžā esošo šķidrumu sastāvu bez nepieciešamības izņemt tos no somas, paver iespēju tam, lai noteiktās lidostās pasažieri varētu pārvadāt līdz pat diviem litriem šķidruma. Tas ir krasā pretrunā ar līdzšinējo 100 mililitru ierobežojumu, kas Eiropā ir spēkā jau kopš 2006. gada.
Komisijas lēmums faktiski atceļ iepriekš noteikto aizliegumu izmantot šāda veida tehnoloģiju drošības kontrolē. Tomēr izmaiņas attiecas tikai uz viena konkrēta ražotāja – Lielbritānijas uzņēmuma “Smiths Detection” – izstrādātajiem skeneriem.
Tādējādi tās lidostas, kas ieguldījušas līdzekļus citu uzņēmumu, piemēram, “Nuctech” vai “Rapiscan”, tehnoloģijās, pagaidām paliek bez iespējas ieviest jauno kārtību.
Šīs situācijas rezultātā visā Eiropas Savienībā izveidojusies nevienlīdzīga un bieži vien mulsinoša situācija. Ceļotājiem var nākties pielāgoties atšķirīgiem noteikumiem pat vienas valsts ietvaros.
Kā piemēru Komisija min Milānu. Pasažieri, kuri izlido no Linates lidostas vai Malpensas 1. termināļa, jau šobrīd var paņemt līdzi līdz pat diviem litriem šķidruma. Tajā pašā laikā Malpensas 2. terminālī ceļotājiem joprojām ir jāievēro vecais 100 mililitru ierobežojums.
Komisijas pārstāve Anna-Kaisa Itkonena uzsvēra, ka galīgais lēmums par skeneru izmantošanu ir lidostu pārziņā. Turklāt ir jāpabeidz papildu sertifikācijas process, lai arī citu ražotāju iekārtas atbilstu Eiropas Civilās aviācijas konferences noteikumiem un saņemtu Eiropas Komisijas apstiprinājumu.
“Šobrīd apstiprinājums attiecas uz aptuveni 700 skeneriem, kas atrodas 21 dalībvalstī,” skaidroja Itkonena. “Tomēr lidostām būs pienākums skaidri informēt pasažierus par to, vai viņu konkrētajā lidostā šie noteikumi ir spēkā.”
Tādējādi kļūst skaidrs, ka vienots un saprotams regulējums visā Eiropā vēl ir tāls mērķis. Līdz tam pasažieriem nāksies rūpīgi pārbaudīt savas izlidošanas vietas noteikumus, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem lidostas drošības kontrolē.