Ekonomika
Bizness

Degvielas tirgotāji: Aizliegums pārdot alkoholu DUS ir valsts sankcionēta legālā tirgus pārdale0


Norēķināšanās degvielas uzpildes stacijā.
Norēķināšanās degvielas uzpildes stacijā.
Foto: Ieva Čīka/LETA

Veselības ministrijas (VM) iecere aizliegt pārdot alkoholiskos dzērienus degvielas uzpildes stacijās (DUS) ir neefektīvs pasākums, tas nesasniegs iecerēto mērķi – samazināt alkoholisko dzērienu pieejamību un patēriņu, tā uzskata Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA).

Pēc LDTA izpilddirektores Ievas Ligeres teiktā, tas tikai kropļo konkurenci un legāli pārdala alkohola tirdzniecību par labu citiem veikalu tīkliem.

Aizliegums nesasniegs mērķi

Saskaņā ar VID datiem uz 2019. gada 30. jūniju Latvijā darbojās 8574 alkoholisko dzērienu (tirgo gan alu, gan citus alkoholiskos dzērienus) mazumtirdzniecības vietas, tajā skaitā līdz 450 DUS veikaliem, un 190 – tikai alus mazumtirdzniecības vietas, attiecīgi kopā – 8764.

Asociācijā uzsver, ka VM nav analizējusi un nav norādījusi, kur transportlīdzekļu vadītāji, kas vadījuši transportlīdzekli alkohola reibumā, alkoholu ir iegādājušies.

LA.LV Aptauja

Vai šāds aizliegums mazinās alkoholisko dzērienu pieejamību un patēriņu?

  • Jā, vismaz autovadītājiem tas nebūs tik brīvi pieejams
  • Nē, kurš gribēs, tas aizbrauks uz veikalu

Alkoholiskos dzērienus var iegādāties gan pārtikas veikalos, gan dzērienu veikalos, gan HoReCa (viesnīcas, restorāni, kafejnīcas), kā arī DUS veikalos.

Pie visām minētajām tirdzniecības vietām ir ērta piekļuve ar transportu transportlīdzekļu vadītājiem.

Tāpēc I. Ligere norāda, ka nav nekāda pamata automātiski pieņemt, ka, piemēram, transportlīdzekļu vadītāji, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumu alkohola reibumā, alkoholu ir iegādājušies kādā no DUS veikaliem.

Līdz ar to nav nekāda pamata prognozēt, ka līdz ar alkoholisko dzērienu tirdzniecības aizliegumu DUS mazināsies gadījumu skaits, kad transportlīdzekļu vadītāji vada transportlīdzeki alkohola reibumā un secīgi izraisa ceļu satiksmes negadījumu.

Statistika jau šobrīd liecina, ka transportlīdzekļu vadītāju alkohola reibumā izraisīto smago ceļu satiksmes (ar cietušajiem) negadījumu īpatsvars ar katru gadu mazinās, tāpat mazinās ar bojā gājušo skaits šajos negadījumos.

“Alkohola tirdzniecības aizliegums DUS veikalos nav un nevar būt instruments plānā norādīto mērķu sasniegšanai tā neefektivitātes dēļ,” uzskata I.Ligere.

Legāla tirgus pārdale par labu citiem veikalu tīkliem

LDTA valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norāda, ka aizliegums pārdot alkoholiskos dzērienus DUS ir klajš konkurences pārkāpums.

Plāns nesatur nekādu izvērtējumu un pamatojumu, kāpēc tieši DUS būtu jānoteic šāds aizliegums, nevis, piemēram, lielveikalos.

Šāds aizliegums nekādā veidā nesamazinās pieejamību, jo faktiski pircēju plūsma tiek novirzīta uz tuvākajiem veikaliem, kuriem nekādi aizliegumi netiek paredzēti.

Rezultātā DUS veikalos pirkumu grozs mazināsies, savukārt, veikalos proporcionāli pieaugs pārdoto alkoholisko dzērienu apjoms, nekāds cits rezultāts ar šādu pasākumu nevar tikt sasniegts.

“Uzskatām, ka šāds aizliegums ir valsts sankcionēta alkoholisko dzērienu tirdzniecības pārdale par labu veikaliem,” uzsver O. Karčevskis.

Jānoteic visiem vienādi tirdzniecības ierobežojumi

Lai samazinātu alkohola pieejamību un izplatību, tas ir jāplāno kompleksi un visaptveroši, paredzot visiem alkoholisko dzērienu tirgotājiem vienādus nosacījumus, nevis bez jebkāda izvērtējuma aizliegt alkoholisko dzērienu tirdzniecību tirgotāju lokam, kas pēc alkoholisko dzērienu vietu skaita un pārdotā apjoma ir mazākumā.

Saistītie raksti

“Daudz efektīvāku un redzamāku rezultātu alkohola pieejamības un izplatības mazināšanā panāktu, vispirms izpētot cēloņus alkohola lietošanai, izskaužot nelegālā alkohola izplatību un tā lietošanu, kā arī, paredzot visiem alkoholisko dzērienu tirgotājiem vienādus ierobežojumus bez izņēmumiem,” uzsver I.Ligere.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija ir brīvprātīga degvielas tirgotāju apvienība.

Tās biedri ir SIA “Astarte-nafta”, SIA “Circle K Latvia”, “Latvijas Nafta” staciju tīkls (SIA “East-West transit”), SIA “Latvijas Propāna gāze”, SIA “Neste Latvija”, SIA “Orlen Latvija”, SIA “Rohe Latvijā”, AS “VIADA Baltija” un SIA „Vides Konsultāciju Birojs”.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ekonomika
Aptauja atklāj, cik droši esam par saviem ienākumiem krīzes laikā
1 diena
OZ
Olafs Zvejnieks
Ekonomika
Valdības priekšlikums satur vairāk risku nekā ieguvumu. Cīņa par Liepājas ostas kontroli
1 diena
IB
Ivars Bušmanis
Ekonomika
Ir kāds labs risinājums veco riepu izmantošanai. Vai valsts būtu gatava ieguldīt tehnoloģijas attīstībā?
1 diena

Lasītākie

IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Dzīve piespiež pārdot citādi. Kā mājražotāji pārvar krīzi
32 minūtes
IE
Ināra Egle
Latvijā
Deputātos mostas lokālpatriotisms – bet tikai vārdos
2 stundas
GP
Gunta Paavola
Pasaulē
Kā Andris Somijā būvē olimpisko stadionu. Pēc žurnālistu saceltā skandāla par neizmaksātajām algām un briesmīgo sadzīvi, situācija uzlabojas
2 stundas
LA
LA.LV
Latvijā
Portālā LA.LV un kanālā “RīgaTV 24” būs skatāmas ģenerālprokura amata kandidātu debates
44 minūtes
LE
LETA
Dabā
Plus 30, sutīgs, negaisi, lietusgāzes, liela krusa un vētra – nākamās nedēļas laika prognoze
1 stunda