"KTM 790 Adventure
"KTM 790 Adventure
Foto: Artis Drēziņš

FOTO: “LA.LV” testē motociklus: “KTM 790 Adventure” joprojām kā lapsene, bet ar bāku pie dzinēja 0

Vidējās klases ceļojumu enduro motocikls “KTM 790 Adventure” ir viens no īpatnējākiem konkursa “Latvijas gada motocikls 2019” dalībniekiem. Kā jebkura tehnika, arī motocikls vispirms tiek novērtēts vizuāli, meklēts atšķirīgais no citiem. Saglabājis oranžo krāsu un priekšējo lukturi līdzīgu lapsenes galvai, bet kas tas līdzās dzinējam?

Reklāma
Reklāma

Unikāla degvielas tvertne

Kokteilis
Vai tevi šonedēļ sagaida pārsteigums? Piecas zodiaka zīmes, kurām liktenis īpaši uzsmaidīs
Pensionāre saceļ traci veca matrača dēļ, ko pati izmetusi. Policisti nespēja noticēt savām acīm, kad atklāja, kas tajā paslēpts
FOTO. “Pirmajā brīdī šķita – vai tas tiešām ir viņš.” Skaistuma etalona Ivara Kalniņa ārējās pārvērtības samulsina 21
Lasīt citas ziņas

Jā, tas ir tas, kas “KTM 790 Adventure” acīs krīt vispirms: divi proporcionāli plastmasas izbīdījumi abpus dzinējam. Sākumā domāju, ka tās ir bagāžas un kādu modernu braucamā ierīču glabātuves, kas vienlaikus pilda kāju sargu funkcijas.

Kā es maldījos! Tās ir benzīna tvertnes jeb bākas! It kā vizuāli bāka ir arī tur, kur tai normāli vajadzētu būt – starp braucēju un stūri -, taču izrādās, ka tā tur ir gandrīz tikai mulāža. Parastā vietā atrodas tikai atvere – lielākais tilpums no 20 litriem degvielas glabājas glabājas blakus dzinējam un sānos.

CITI ŠOBRĪD LASA

Noņemot nost, šī degvielas bāka vizuāli atgādina cilvēka plaušas vai zirga seglus. Abas sānu tvertnes arī apakšā ir savienotas – ar trubiņu. Neesmu šai ziņa liels speciālists, bet zinu, ka moto pasaulē ir bijuši vairāki mēģinājumi degvielas tvertni novietot neierastākā vietā.

Moto sākuma gados tas bija ierasti, pēc tam jau mazāk, ja neņemam vērā motorollerus, kas nav motocikli. No padomju gadiem atceramies mopēdu “Rīga – 11”, kam degvielas bāka bija virs aizmugurējā riteņa kā bagāžnieks. “KTM 790 Adventure” viens no tiešajiem konkurentiem klasē “BMW F 850 GS Adventure” ir ar bāku, kur parasti, taču tā iepriekšējais modelis bija ar bāku zem sēdekļa… Kāpēc BMW atgriezās pie tradicionālās versijas, īsti nav zināms, taču ir zināms, kāpēc KTM nolēma eksperimentēt.

KTM pārstāvis Latvijā Raivis Bensons norāda, ka jauna tipa bāka izstrādāta ar nolūku samazināt motocikla smagumu centru un lai degviela būtu precīzāk pa vidu motociklam, tādējādi atvieglojot manevrētspēju un samazinot braucēja slodzi uz rokām.

To, ka “KTM 790 Adventure” vadīt savādāk nekā citus šīs klases motociklus, sajutu uzreiz – tā kā straujāk, kā ielas motociklu. Iespējams, vieglāk, taču, arī braucot arī līdzīgas klases parastu degvielas bāku motocikliem, uz savām rokām, kas man nav tās spēcīgākās, lielu slodzi nejutu. Varbūt ekstrēmākos apstākļos šis KTM jauninājums visā spožumā atklātos arī man, bet maršrutā Rīga – Balvi – Rīga lielas atšķirības viegluma ziņā nejutu. Tas, kas smaguma centrs zemāk – to gan, bet refleksi tam ātri pielāgojās un pagriezienos efektu patiešām jutu.

"LA.LV" testē motociklus: "KTM 790 Adventure"

Kāpēc agrāk nekas tik radikāls nav darīts? R. Bensons skaidro, ka no ražošanas viedokļa šāda degvielas bāka ir dārga un acīmredzot arī tehnoloģiju progress bijis jāpagaida. Bāka ir no izturīgas plastmasas. Krievu motožurnālisti, kas to testējuši arī kritienos, raksta, ka tā esot ļoti izturīga: no triecieniem un šlūkšanas pa zemi palikušas tikai nenozīmīgas švīkas. Jā, bāka motociklu apakšdaļā paplatina, taču “KTM 790 Adventure” nav domāts sporta sacīkstēm, bet vairāk ceļojumiem un rimtiem izbraucieniem, līdz ar ko tam nav būtiskas nozīmes.

Cita lieta, cik šo jauninājumu pieņems motociklu pircēji, kas mēdz būt diez gan konservatīvi. To rādīs tuvākais laiks. Un vēlākais laiks, kad būs pienācis mainīt modeli. Redzēsim, vai KTM šo jauninājumu būs atstājis vai – tā kā BMW – atgriezīsies pie tradicionālā risinājuma.

Reklāma
Reklāma

Laiks sievietēm!

Pēc uvertīras par degvielas tvertni nākamā uvertīra – par sievietēm! Kā zināms, vidējās un smagās klašu enduro ceļojumu motocikli nemēdz būt zemi. To diktē enduro specifika: nepieciešamība pēc gara amortizatoru gājiena, rāmja konstrukcija, dzinēja un citu agregātu lielums un izvietojums utt.

Piemēram, uz tā paša “KTM Super Adventure 1290″ ar savu 174 cm augumu zemi varu aizsniegt tikai knapi ar kāju pirkstgaliem. Tātad variet iedomāties, cik daudz sievietēm tas vispār nav pieejams. Bet arī sievietes vēlas un var izjust jaudu! Un šai ziņā “KTM 790 Adventure” inženieri daiļajam dzimumam nākuši pretim, maksimāli zemu novietojot sēdekli.

Tas ir 83 cm augsts un, nosēdinot atsperes, to varot dabūt pat zem 80 cm. Arī man bija bauda stabili nolikt abas kājas uz zemes, uzsākot braukt vai stāvot pie krustojumiem. Tas ir arī drošības un komforta jautājums. Tas nozīmē, ka ar šo motociklu var tikt galā ar prasmīga sieviete, kuras nav garākas par 166 – 170 cm.

KTM kante

Par pārējo: KTM kas KTM. Šīs markas mīļotājiem patiks. Eiropas kvalitāte. Sportisks un dinamisks dzinējs, kas man maršrutā Rīga – Balvi – Rīga pie vidējā ātruma 81 km/h patērēja tikai 3,8 litrus uz 100 kilometriem. Lielisks divu cilindru 799 kubikcentimetru un 95 zirgspēku rādītājs. Turklāt dzinējs strādā kā bitīte un ātrumi ar bezsajūga sistēmu slēdzas ļoti eleganti un viegli. Ja neskaita degvielas bāku, ārējais izskats klasisks. Priekšā 21collu ritenis, aizmugurē – 18, kas ir enduro standarts jau vairākus gadu desmitus. Neviens neko labāku nav izdomājis un visticamāk arī neizdomās. Atbilstoša arī sēdēšana: optimāla, lai nenogurtu tālos braucienos. Lieliska aerodinamika. Minimāla vibrācija.

Motocikls aprīkots ar daudzām elektroniskām palīgsistēmām (kas ierasts šis klases motocikliem), taču tajā pašā laikā tam nav nekā lieka. Man pat liekas, ka tas ir pat par daudz atvieglots detaļu izpildījumā, taču tam ir savs racionāls skaidrojums. KTM vienkārši tur savu izvirzīto firmas kanti: labākā svara (189 kg) un jaudas (95 zs) attiecība.

“KTM 790 Adventure” cena, kā jau visiem motocikliem, atkarīga no aprīkojuma, bet standarta versijā tā Latvijā ir 12 600 eiro. Tas ir tikpat, cik konkurentam “Triumph Tiger 800”, vairāk nekā citam konkurentam “Yamaha Tenere 700”, bet mazāk nekā “BMW F 850 GS Adventure” un “Honda Africa Twin”.

Konkursā “Latvijas gada motocikls 2019” “KTM 790 Adventure” 22. braucamo konkurencē ieguva 5. vietu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.