Motocikls "SWM Ace of Spades" un Artis Drēziņš.
Motocikls "SWM Ace of Spades" un Artis Drēziņš.
Foto: Artis Drēziņš/Latvijas Avīze

FOTO. “LA” testē motociklus: ar “SWM Ace of Spades” uz Tukumu pēc smukuma 0

Es ļoti cienu cilvēkus, kas brauc ar mazas jaudas motocikliem. Sēžot uz sava “Honda Africa Twin” motocikla, kura dzinējam ir 742 kubikcentimetru, jauda 61 zirgspēks jeb 45 kilovati, mazos parasti cenšos pasveicināt pirmais (motociklisti savā starpā sveicinās). Novērtēju uzdrīkstēšanos izbraukt uz ceļiem un vēlēšanos piebiedroties motociklistu saimei. Pats gan kā 14 gadu vecumā sētā, bet legāli 16 gadu vecumā uz ceļa kā uzsēdos uz 350 kubikcentimetru “JAWA” motocikla, tā tā tikai uz augšu.

Reklāma
Reklāma
10 produkti, kuri traucē notievēt. Arī tādi, kurus uzskatām par veselīgiem
FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā! 69
Pirmās pazīmes jau ir: Bijušais NATO komandieris brīdina par Kremļa iespējamiem uzbrukuma plāniem saistībā ar NATO mācībām Baltijas jūrā 121
Lasīt citas ziņas

Mazākus motociklus tikai pamēģināju, bet ar 125 kubikcentimetru motociklu pirmoreiz garākā izbraucienā (Ķekava – Tukums – Rīga) 36 gadu laikā devos pirmoreiz. Sajūtas bija interesantas, jo pirms tam divas dienas biju pavadījis uz desmit reizes jaudīgāka braucamā: 1301 kubikcentimetru un 160 zirgspēku KTM. Galvenais bija pierast, ka nevar pārāk strauji pabraukt un uzrāviens ir tāds, kāds tas ir. Bet bija ļoti jauki un interesanti.

Konkursa “Latvijas gada motocikls 2019” dalībniekam “SWM ACE OF SPADES” 125 kubikcentimetru dzinējam ar 15 zirgspēku jeb 11 kilovatu jaudu bija, ko turēt. Bet vispirms īsumā par pašu uzņēmumu SWM.

CITI ŠOBRĪD LASA
"LA" testē motociklus: ar "SWM Ace of Spades" uz Tukumu pēc smukuma

Uz “Husqvarna” bāzes

Itāļu motociklu ražošanas uzņēmums SWM dibināts 1971. gadā, lai ražotu motociklus triāla, enduro un motokrosa sacensībām, kā arī vienkārši bezceļiem. SWM izdevās gūt panākumus arī sacensībā, taču 1984. gadā tas bankrotēja. SWM atdzima 2015. gadā. “Husqvarna” Itālijā atbrīvoja rūpnīcu un daļa tās bijušo darbinieku nolēma tur uz “Husqvarna” enduro motcikla bāzes atjaunot SWM ražošanu. Šobrīd 50% uzņēmuma pieder itāļiem, 50% – investoriem no Ķīnas.

Šo dažu gadu laikā tapuši ne tikai enduro, bet arī vairāki klasiskā stila un tūrisma modeļi diapazonā no 125 līdz 600 kubikcentimetriem. Tajā skaitā “SWM ACE OF SPADES” jeb, latviski runājot “SWM PĪĶA DŪZIS”. SWM strauji attīstas, nesen prezentēts arī šosejas motocikls. Latvijas šos motociklus tirgo uzņēmums SIA “PRO R-MOTORS”, ko pārstāv Raimonds Baltgalvis, vairākkārtējs Latvijas, Baltijas un PSRS čempions motokrosā.

Pīķa dūzis

“SWM ACE OF SPADES” nosaukums saskaņots ar izskatu. Man gan vairāk šis motocikls nedaudz atgādina “Harley-Davidson” stilu. Melni matēts, klasisks un izskatīgs ielas motocikls. Katrā gadījumā itāļi pie tā ir piedomājuši un ambīcijas neslēpj. “Pirelli” riepas vien ir ko vērtas. Motociklam, kas nav no dārgākā gala (3790 eiro), tas nemaz nav tik ierasts. Tāpat kā oriģināla dizaina sportisks divu trubu izpūtējs no nerūsējoša tērauda, kvalitatīvi apstrādāts, mīksts sēdeklis un sporta enduro stūre. Kloķi un ātrumu (6) pārslēgs strādā viegli.

Viegls un stabils motocikls ar platām riepām. Laba vadāmība un spēcīgas bremzes. Regulējami hidrauliski amortizatori un stabilu priekšējo dakšu. Lakonisks un viegli nolasāms spidometrs šobrīd tik modernā “cafe raser” stilā. Pēc būtības jau šo motociklu var ierindot arī pie šī stila braucamajiem. Ļoti patika spoguļi un tas, ka pasažieriem ir rokturi, pie kā turēties.

Reklāma
Reklāma

Tā kā izskatam un kvalitātei nav kur īsti piesieties. Bet, kad sāku braukt, ausīs sāka skanēt Imanta Ziedoņa vārdi no viņa slavenā dzejoļu krājuma “Motocikls”, ka šis brauciens ne tikai smaržos pēc jūlija, bet būs arī tāls un traks…

It kā Tukums jau nav tālu, bet bija jāapzinās pati būtiskākā lieta: ja ar lielas jaudas motociklu svarīgi nepazaudēt galvu un daudzmaz iekļauties citu transporta līdzekļu plūsmā, pārāk ātri nejoņojot, tad ar 125 kubikcentimetru motociklu svarīgi plūsmā iekļauties, nebremzējot citus. Jo neko daudz ātrāk par 90 km/h jau neiet: pa vējam var dabūt arī 110 km/h, bet pretvējā var netikt arī līdz 90 km/h. It kā jau atbilstoši Latvijas ceļu satiksmes noteikumiem, taču apdzenot, piemēram kādu, kas brauc ar 80 km/h, vienmēr jādomā, vai manevrs izdosies drošs, jo manevrs nav ātrs.

Bet, ja gadās priekšā fūre, kas brauc ap 90 km/h, tad labāk neriskēt vispār. No Ķekavas līdz Tukumam apdzinu tikai vienu vieglo automobili, kas brauca ar 80 km/h… Neko droši nav arī, ja motociklu visu laiku apdzen automašīnas. Moto eksperti apgalvo, ka motociklam drošākais ātrums uz lielceļa ir plus 5-10 km/h attiecībā pret automašīnu plūsmu. Ar šo, protams, es negribu reklamēt ātrumu pārkāpšanu – noteikumi ir jāievēro.

Tāpēc, pēc manām domām, “SWM ACE OF SPADES” vispiemērotākās būtu pilsētu ielas un piepilsēta. Tālākiem braucieniem labāki ir jaudīgāki, īpaši, ja ir pasažieris un bagāža. Noteikti pīķa dūzis ir laba izvēle iesācējiem jauniešiem, kam vēl jāmācās braukt, un veterāniem, kam vairs nevajag un negribas nekur lidot. Bet pilsētā – jebkuram.

Konkursā “Latvijas gada motocikls 2019” 22 motociklu vērtējumā “SWM ACE OF SPADES” ieguva 16. vietu.

Bet tomēr – kāpēc nelido?

Kāpēc sacensībās 125 kubikcentimetru motocikli pa gaisu lido, bet uz ceļa… Tie paši SWM enduro motocikli ar 36 zirgspēkiem trasē ir kā jauni ērzeļi. Pie visa vainīga ir Eiropas Savienība (ES) ar saviem jaudas ierobežojumiem. Kā zināms, ar motocikliem līdz 125 kubikcentimetriem ES drīkst braukt jaunieši no 16 gadu vecuma ar A1 tiesībām vai parasts pieaudzis autobraucējs ar B kategorijas tiesībām. Un tāpēc, lai pirmie nesistos nost aiz jaunības dulluma, bet autobraucēji – tāpēc, ka varbūt nav iemaņu, – arī noteikts jaudas ierobežojums 15 zirgspēki jeb 11 kilovati.

Un tad arī sanāk, ka vienas kubatūras motocikls uz ielas ir rāms, bet trasē – zvērīgs. Jaudas ierobežojumus panāk ar ieplūdes un izplūdes kolektoriem, kā arī vārstu izmēriem un elektroniku. Līdz ar ko vismaz ES valstīs ražotājiem ir jāpiemērojas (citviet pasaule var būt atšķirīga kārtība gan attiecībā uz jaudu, gan – tiesībām).

Te jāpiebilst, ka no 18 līdz 24 gadu vecumam ES var iegūt A2 kategorijas tiesības, kas ļauj braukt ar motocikliem, kuru jauda ir 47 zirgspēki jeb 35 kilovati – šai klasei var piemērot dažādas kubatūras motociklus. No 24 gadu vecuma var iegūt A kategorijas tiesības, kas ļauj braukt ar jebkuras jaudas motociklu. PSRS laikā motocikla tiesības varēja dabūt no 16 gadu vecuma un varēja riskēt braukt kaut vai ar smago “Ural” motociklu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.