Spilgts hibrīdauto pārstāvis “Gada auto” testos Lilastē – “Kia Sportage”.
Spilgts hibrīdauto pārstāvis “Gada auto” testos Lilastē – “Kia Sportage”.
Foto: Raimonds Volonts

Subjektīvi. Kā tērēt un piesārņot mazāk, ja mazu auto tomēr nevēlies? 20

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Ukraina esot sagādājusi pārsteigumu krieviem. Kas tas varētu būt?
“Es neticu tādiem negadījumiem…” Slaidiņš par to, vai ugunsgrēks bezpilotu lidaparātu ražotnē bija negadījums vai sabotāža 53
VIDEO. Sīriešu meitene, kas pašaizliedzīgi sargāja sava mazā brāļa galvu zem gruvešiem, tikusi izglābta 21
Lasīt citas ziņas

 

Nelielu un tādēļ vieglu auto priekšrocības pārrunājām pirms nedēļas. Objektīvi, šķiet, tās tiek pieņemtas. Arī konkursa galveno pjedestālu laikam jau aizņems. Subjektīvi… Smagāks tomēr ripo laidenāk.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lielāks tomēr rada patīkamo pārliecību, ka vietas visiem un visam pietiks jebkurā dzīves situācijā. Un – ko nu liegties – ir pašapziņu un tā saukto prestižu ceļošs. Ko nu? Kā to dabūt, pārāk nekaitējot taupīga un dabu saudzējoša pilsoņa principiem?

 

Uz elektromobiļiem – bez steigas

Savā pašreizējā veidolā tie nav tīkama un absolūti nepieciešama šodiena. Drīzāk pat ne rītdiena, bet krietni tālāka nākotne. Paši tie dārgi, uzlādes infrastruktūra nepietiekami attīstīta. Elektrības cenas izaugušas līdz līmenim, kurš brauciena izmaksas tuvina iekšdedzes motoru barošanas tēriņiem.

Tiesa – mērenajai panikai, kuru elektroauto saimnieku vidū radīja “e-mobi” uzlādes punktu cenu lēciens no 15 līdz 53 centiem par minūti, nu uzlikts prāvs plāksteris. Pašreiz minūtes cena ir 28 centi. Un pusstunda uzlādes, kura nepieciešama 100 km nobraukumam, maksā tātad ap deviņiem eiro. Tikpat, cik pieci litri benzīna, ar kuriem iztiek trīscilindru benzīna “mazauto”.

Tādēļ – uz elektroauto pārejam bez liekas steigas! Līdz pilnīgam iekšdedzes liegumam vēl tālu. Elektroauto pilnveidosies. Iespējams – kļūs lētāki. Gudrāki. Un populārāki. Tāds ir “Gada auto” žūrijas vairākuma viedoklis. Arī mans.

Varu pat pievienot vēl vienu subjektīvu “pret”. Tie elektroauto tomēr ir ātru līkumu gardēdim pārāk smagnēji. No Saulkrastiem uz Sējas ciemu foršāk lido “Škoda Fabia” nekā divreiz dārgākais “VW ID5″…

 

Ekoloģisks pussolis – “hibrīdi”

Te saglabāta salīdzinoši vieglo dedzināmo enerģijas avotu dotā pārvietošanās brīvība, vienlaikus cenšoties pēc iespējas novērst tās trūkumus. Un būtiskāko – nespēju lietderīgi izmantot ieskrējienos iegūto kinētisko enerģiju, ja tās par daudz. Tā sauktā rekuperācija jaunākajos hibrīdauto modeļos darbojas fantastiski. Sevišķi pilsētā.

Elektroauto “Renault Megane”. Iebraucu Rīgā no Vid­zemes. Enerģijas atlikuma rādītājs sola nieka 35 km. Tieku cauri pilsētai līdz Daugavgrīvai (32 km), saglabājot vēl 22 km brauciena iespējas. Spraužu vadu garāžas rozetē.

Hibrīds “Kia Sportage”. Līdzīgs maršruts. Benzīna patēriņš pusotrs litrs. Bākā atliek 40,5 litri no 42. Un neko jālādē nav. Pietiks vēl pāris dienām.

“Sportage” saraustītajā pilsētas kustībā prot to, ko ar benzīna auto nespēj izdarīt pat advancētākais degvielas taupītājs. Tas nerūc (un tātad nedūmo) nevienu lieku brīdi. Tikko vilkme nav vajadzīga, tahometrs rāda 0,0. Dzinējs apklust jau krietnu brīdi pirms apstāšanās sastrēgumā, turpina atpūtu izkustoties. Vajadzīgajā brīdī iedarbojas pilnīgi nemanāmi, šķiet, gluži bez skaņas. Brīžiem šie elektriskas kustības periodi ir vairākas minūtes gari.

Bez asistenta nebija iespējams precīzi reģistrēt Rīgas šķērsošanas bilanci. Tā “uz aci” šķiet – trešdaļa ceļa bija bezizmešu. Par to liecina arī benzīna patēriņš – 5,2 litri uz 100 km. “Vecajam labajam” šāda svara (1600 kg) un jaudas (virs 200 ZS) automobilim būtu … Ieskatos katalogu arhīvā. Redzu – “Kia Sportage 2010”, patēriņš pilsētā: 10,2 l/100 km. Pameklēju jaunāku – 2022. gada “Sportage” bez elektropiedziņas piedevas: septiņi litri uz simtu. Rentabli?

Mazliet vēlāk parēķināsim. Pašlaik vēl papriecāsimies, jo šāds brauciens pilsētā ir ne tikai ekonomisks, bet dinamiskāks nekā ar klasisku auto – paātrinājumos elektromotors palīdz. Un var šo jaudu izmantot, nežēlojot, necenšoties pārskatīt nepārskatamo un no bremzēšanām izvairīties. Vārdu sakot – skaisti!

Lai vērtējumā nejustos viens, pievienoju “TVNet” auto iedaļas redaktora Ingara Teņa komentāru: “Sportage” hibrīds pārliecināja visās jomās. Sākot ar gaitas īpašībām, kas ir diezgan sulīgas, un dinamiku, kas ir vairāk nekā pietiekama, un beidzot ar salona ietilpību un degvielas ekonomiju. Nevar nenovērtēt skaņas izolāciju, jo tās dēļ pat grūti nepamanīt, kurā brīdī ieslēdzas un izslēdzas benzīna dzinējs un auto pāriet uz braukšanu ar elektrību.

Cik nu sanāca izbraukt, tad liekas, ka ar aptuveni 6 litriem uz 100 kilometriem var iztikt. Kopumā ņemot, visnotaļ daudzpusīgs auto ar augstu komforta līmeni, plašu salonu, modernu priekšējo paneli, bet tā tam arī vajadzētu būt, ja reiz cena sākas no 36 490 eiro.”

 

Hibrīdi ir dažādi

Ja mēģināsiet atrast ko lētāku, jums jāatceras, ka hibrīdi ir visai dažādi. Testā mēģinātais bija tā sauktais pilnais hibrīds. Ar visai prāvu (1,5 kWh) akumulatoru, kurš tomēr nav tik liels kā “tīrajiem” elektroauto un braucamā svaru pārāk nepalielina. Un veselus 60 kW jaudīgu elektromotoru.

Tieši tādēļ iespējami visi šie ekoloģiskie un dinamiskie brīnumi, kurus varat negaidīt no “maigajiem” MHEV. Ir vērts ievērot šo apzīmējumu auto modeļu nosaukumos! Lai neiznāk vilties. “Maigie” arī spēj enerģiju rekuperēt. Bet viņu akumulatori un elektromotori ir mazāki. Kustību ar elektrojaudu vien tie nenodrošina. Vien nedaudz palīdz iekšdedzes motoram paātrinājumos. Un tikpat labi kā lielie hibrīdi veic “start – stop” funkciju, kura parasta auto starterim un baterijai ir pagrūta – skaļa un rupja.

Vēl ir lādējamie PHEV. Konkursā tādus gan neviens ražotājs nepiedāvāja. Esmu vienu tādu pamēģinājis. Atzīstu par vēl labāku nekā pašlādējošie HEV. Naktī no garāžas rozetes pabarots, šis mani bez skaņas un smakas aizveda no Bolderājas līdz Salaspilij un vēl pusceļu atpakaļ. Tad rāmi ierūcās un visai pieticīgi “ēda” benzīnu, jo rekuperēja lieliski. PHEV ir vēl tuvāk pavisam tīrai kustībai. Ja ikdienas nobraukumi pilsētā mazi, pat gandrīz to sasniedz. Trūkums tikai viens – atkal tā cena…

 

Patēriņa aritmētika

Ja gadā nobrauksiet 20 000 km, vecais labais džips (moderni saukts par SUV) prasīs kādas 1,6 tonnas degvielas. Iespējams, pat divas (ja kustība galvenokārt pilsētā). Pie pašreizējām benzīna cenām tas ir aptuveni 3600 eiro gadā. Jauns “pilnais” hibrīds apēdīs divreiz mazāk. Tātad uz degvielu taupīsiet ap 1800 eiro.

SAISTĪTIE RAKSTI

Lieliski. Nu, nu… Paskatiet cenas. Pat jauns “Kia Sportage” (kura apetīte mazāka nekā iepriekšējā kalkulācijā lietotā) maksā 27 tūkstošus. Konkursā testētais – par desmit “štukām” vairāk. Un, lai cenas starpību atgūtu, tev šādi jāripo gadus sešus vai septiņus. Ekonomiska ieguvuma praktiski nav. Ekoloģisks – ir. Un zaļā pašapziņa uzspodrināta.

Bet – to pašu “zaļumu” var iegūt, braucot, piemēram, ar “Opel Corsa”, kura pieticīgākajā jaudas komplektācijā bez jebkādas hibrīdpalīdzības pilsētā patērē mazāk par 5 l/100 km. Un maksā pusi no laba, prāva hibrīda. Tādēļ – vēlreiz padomāsim, vai mums tas izmērs un svara dotais komforts tiešām vajadzīgs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Ukraina esot sagādājusi pārsteigumu krieviem. Kas tas varētu būt?
“Es neticu tādiem negadījumiem…” Slaidiņš par to, vai ugunsgrēks bezpilotu lidaparātu ražotnē bija negadījums vai sabotāža 53
VIDEO. Sīriešu meitene, kas pašaizliedzīgi sargāja sava mazā brāļa galvu zem gruvešiem, tikusi izglābta 21
Vai Krievijas pensionāri sabiedriskajā transportā Rīgā joprojām tiek pārvadāti par velti? 22
Dzīvokļu īpašniekiem jāpasūta padziļinātā tehniskā apsekošana visām mājām, kas celtas pirms 50 un vairāk gadiem
Lasīt citas ziņas
VIDEO. Vairāk nekā 750 000 iedzīvotāju visā Francijā protestē pret pensiju reformu
Uzbrukuma mēģinājums Vuhledarā beidzies ar smagu “pērienu” – likvidēts Krievijas komandieris ar visu štābu
No “Rail Baltica” īstenošanai piešķirtās naudas izlietoti jau 42%. Kas ir paveikts?
Izmeklētāji: Ir “stingras norādes”, ka Putins apstiprināja raķetes piegādi, ar kuru tika notriekta Malaizijas lidmašīna
1923. gada 8. februāris avīzēs. Par kuģu reģistrēšanu un Latvijas flagas ­patentes izdošanu
23:20
Pārsona vizītes pievienotā vērtība. Latvijā vizītē ieradies Starptautiskās paralimpiskās komitejas prezidents
22:12
Uzbrukuma mēģinājums Vuhledarā beidzies ar smagu “pērienu” – likvidēts Krievijas komandieris ar visu štābu
21:32
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Britu tanki Ukrainā tiks izvietoti jau nākammēnes, sola britu premjers
FOTO. Ar alpīnistu palīdzību Siguldā nojaukts 80 metrus augsts tornis – augstākais demontētais objekts beidzamajos gados Latvijā
VIDEO. Sīriešu meitene, kas pašaizliedzīgi sargāja sava mazā brāļa galvu zem gruvešiem, tikusi izglābta 21
“Es neticu tādiem negadījumiem…” Slaidiņš par to, vai ugunsgrēks bezpilotu lidaparātu ražotnē bija negadījums vai sabotāža 53
Pēc 31 gada dienestā izdienas pensijā nolēmis doties VUGD priekšnieks Āboliņš 12
Jaunzeme atklāj, kāpēc nepieņēma darbu, kuru viņai piedāvāja, bet atgriezās VID ģenerāldirektores amatā
“Nacionāļi saudzē savu ietekmīgo biedru,” neizsakās par Helmaņa tikšanos ar ES sankcijām pakļauto krievu oligarhu Avenu
“Mūs jau sadzird Ramšteinā!” Egila Līcīša sauna ar Aizsardzības ministri Ināru Mūrnieci
Nepietiekamā finansējuma dēļ onkoloģijas pacienti var nesaņemt adekvātu pretvēža terapiju
Nav zināms, vai ugunsgrēks dronu ražotnē ietekmēs piegādes Latvijas armijai, bet darbs ir atsākts
VIDEO. 10 lietas ikkatra mājās, kas var izraisīt ilgstošas veselības problēmas un dažāda rakstura saslimšanas 17
Kerli Vares: Spēja pielāgoties ietekmēs tālāko attīstību. “Euribor” celšana ir zāles pret augsto inflāciju
Dzīvokļu īpašniekiem jāpasūta padziļinātā tehniskā apsekošana visām mājām, kas celtas pirms 50 un vairāk gadiem
Policistam par 200 eiro kukuļa izspiešanu no šofera piespriež 4,5 gadu cietumsodu
VIDEO. Sirsnīgs stāsts – no automašīnu riepu diskiem lietuviešu brīvprātīgie ražo krāsniņas ukraiņiem
VIDEO. Iesprostots zem zemestrīces gruvešiem, zēns ieraksta sirdi plosošu ziņu 1
VIDEO. “Esam kļuvuši par vilku izšaušanas lielvalsti, tas ir kauns!” Dzīvnieku aizstāvji cenšas panākt medību kvotu samazināšanu
“Ēdiens vīrietim uz 3 dienām? Un tas ir viss? ” Fotogrāfa Aleksandra Sokolova ēdienkarte daudziem rada patiesu izbrīnu
VIDEO. “Man vairāk patīk tas temperaments!” Estrādes zvaigzne Žoržs Siksna atklāj, kāpēc ir precējies ar krievu tautības sievieti
VIDEO. “Alus vēderiņi, neglīti džemperi – ne skata, ne stājas!” Sabiedrības dāma Elita Drāke skarbi izsakās par pašmāju vīriešiem 113
Aizsardzības ministrija pārdomā un no jauna paziņo, kurus jauniešus iesauks valsts aizsardzības dienestā 4
VIDEO. NBS majoram Slaidiņam rokaspulkstenis vienmēr rāda nepareizu laiku, un tā nav nejaušība 12
pareizi sagatavot augsni dārzeņu audzēšanai? Iesaka agronome
Februāra mēnesis būs izšķirošs: uzbrukuma smailē varētu atrasties Krievijas armijas elites vienības