Foto: Ambrozinio/SHUTTERSTOCK

Pilsētās nāksies samazināt kustības ātrumu – tā ietaupīsim laiku vai “korķos” sēdēsim vēl ilgāk? 19

Oskars Irbītis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Ātruma samazināšana pilsētā

Šā brīža galvenais uzdevums ir sākt diskusiju arī par šo tēmu un izvērtēt, ko mēs varam iegūt un ko zaudēt, ja tiek samazināts kustības ātrums atsevišķās vietās pilsētā. Priecē, ka noteikti netiek izskatīts variants par ātruma samazināšanu visā pilsētā – pret to ir praktiski visi satiksmes drošības domnīcas dalībnieki.

Tas, ka atsevišķās pilsētas ielās nāksies samazināt kustības ātrumu, ir tikai laika jautājums

– pilsētas aug, cilvēku kustīgums palielinās, transporta intensitāte aug. Nākas samazināt kustības ātrumu vai paplašināt ceļus, bet vietas ceļu paplašināšanai nav.

Pēc būtības šis nav satiksmes noteikumu, bet pilsētplānošanas jautājums – kā izveidot satiksmi tā, lai maģistrālās transporta plūsmas būtu ērtas un ātras un nevienam pat negribētos tranzītam izmantot mazākās ielas, kuras tad būtu ērtas dzīvošanai – klusas, bez liekas transportlīdzekļu plūsmas.

Šis ir tas brīdis, kad varam ar pārdomātu rīcību panākt ļoti labus uzlabojumus vairākās nozarēs – satiksmē, ekoloģijā, drošībā un dzīves kvalitātē, tikai viss ir jāizdara pārdomāti.

Ja tiek samazināts braukšanas ātrums kādā no pilsētas centra ielām un gadās, ka pa šo ielu brauc arī sabiedriskais transports, tad tas tiešā veidā ietekmēs arī tos, kas principiāli ienīst individuālo auto.

Sabiedriskā transporta plūsmas ātruma samazināšana būtiski palielina arī to laiku, ko pavadām, braucot uz darbu un mājup, samazinot laiku ģimenei un atpūtai.

Vajag analizēt kopējo situāciju un veikt kvalitatīvu izpēti. Ātruma samazinājums nebūt nav nepieciešams līdz 30 km/h, derētu arī 40 km/h. Bet jāveido pārdomāta satiksmes organizācija un jāveic ielu diferencēšana pēc to nozīmes. Satiksmei ir jābūt piemērotai visiem.

Mans viedoklis ir tāds, ka pilsētā ir jābūt tehniski pamatotam plānojumam un labi veidotam satiksmes tīklam. Galvenajām satiksmes plūsmām ir jābūt ātrām un vienmērīgām un ne caur pilsētas centru. Un arī ne caur dzīvojamiem rajoniem.

LA.LV Aptauja

Vai atbalsti, ka atsevišķos pilsētas ceļu posms būtu nepieciešams samazināt ātrumu?

  • Jā, uz 40km/h
  • Jā, bet domāju, ka pat uz 30km/h
  • Nē, tagad noteiktie 50km/h ir minimālais
  • Nē, tieši jāpalielina braukšanas ātrums

Pilsētas centrs, kur ir liela gājēju un velosipēdistu kustība, būtu jāveido kā šī drošā zona visiem satiksmes dalībniekiem, tāpat arī bruģētās ielas un kvartālu iekšējās ielas – šī ir īstā vieta, kur samazināt kustības ātrumu un samazināt transporta tranzītplūsmu.

Lieliska ideja ir arī apļveida krustojumos noteikt samazinātu kustības ātrumu, tādējādi palielinot to caurplūstamību.

Ir jāveic izpēte un situācijas analīze, nevis jāpieņem populistiski lēmumi, vienalga kādiem karogiem plīvojot. Vidējam kustības ātrumam pilsētā ir jābūt 50 km/h – ja kaut kur samazinām, tad kaut kur paceļam.

Uzskatu, ka lielākajā daudzumā pilsētas ielu būtu jābūt samazinātam kustības ātrumam – tajās mazajās, tur, kur cilvēki veido savu dzīves vidi, bet maģistrālo ielu tīklam ir jābūt ērtam, labi aprīkotam un ātram.

Ievērosim Ceļu satiksmes likumu: “36. pants. Ceļu satiksmes organizācijas mērķis. Ceļu satiksmes organizācijas mērķis ir nodrošināt nepārtrauktu, ritmisku un ātru ceļu satiksmes norisi, kā arī maksimāli garantēt tās drošību.”

Sodu palielināšana

Ne tikai saistībā ar ātrumu pārsniegumiem, bet ar satiksmi vispār, ir aktualizēts arī ierosinājums par sodu palielināšanu. Šajā jautājumā nav vienprātības. Pirmkārt, kāda jēga no sodu palielināšanas, ja policijai nav pietiekamu resursu pašreizējo apstrādei (fotoradaru un citu robotizēto sistēmu pieķerto) un patrulēšanai uz ielām.

Ja netiek izmantotas šā brīža autovadītāju ietekmēšanas iespējas, tad kāda jēga ir padarīt sodus bargākus?

Uzķeras tikai retais, bet, jo ilgāk kāds neuzķeras, jo lielāka pašpaļāvība un nesodāmības sajūta rodas.

Ir sodi, kas jau ir pietiekami lieli, bet ir tādi, kas ir pārāk zemi – par bīstamas apdzīšanas veikšanu un reālas avārijas situācijas izraisīšanu ir uz pusi mazāks sods nekā par mobilā telefona lietošanu pie stūres.

Sods nav pašmērķis, mērķis ir droša satiksme bez bojāgājušajiem un cietušajiem. Ja kāds no stacionārajiem fotoradariem nenes peļņu, bet negadījumi kopš tā uzstādīšanas attiecīgajā vietā ir pazuduši, tad mērķis ir sasniegts, un šis fotoradars ir jāuztur. Nedrīkst plānot peļņu no satiksmes kontroles, ir jāplāno droša un vienmērīga satiksme.

Par laimi, šo situāciju izprot arī policijas vadība – vēl joprojām uzskatu, ka Normunds Krapsis ir labākais līdzšinējais Ceļu policijas priekšnieks. Arī domnīcā policija pauda uzskatu, ka mērķis ir satiksmes situācijas uzlabošana visā Latvijas teritorijā, nevis sodu iekasēšana.

Ir izmainīts Administratīvo pārkāpumu kodekss – tā vietā nu ir virkne citu likumu.

Tagad sodus var uzlikt par visiem vadītāja pieļautajiem satiksmes noteikumu pārkāpumiem, ne tikai lielāko, kā tas bija iepriekš.

Tagad var sanākt, ka ar vienu tādu šerpāku izbraucienu izdodas savākt kaudzi protokolu un soda punktu, ja labi pacenšas, tad pat 16 uzreiz (jaunajam vadītājam 10), kas savukārt nozīmē šķiršanos no vadītāja tiesībām uz gadu.

Es esmu pārliecināts, ka ir jānogaida ar sodu palielināšanu un jāpaskatās, kā strādā esošā sistēma (spēkā no 1. jūlija). Faktiski šis iekasēšanas mehānisms jau ir palielinājis piemērojamo sodu apjomu, un tam būtu jāsekmē bīstamo un agresīvo braucēju izskaušana.

Soda apjoms par agresīvu braukšanu jau ir gandrīz divkāršojies.

Tas pats attiecas uz mobilā telefona lietotāju, kurš nav piesprādzējies ar drošības jostu un vēl pārsniedz atļauto kustības ātrumu.

Es ļoti negribētu, ka pēdējās domnīcas divas tēmas tiktu samestas vienā groziņā un skatītas kopā – tie tomēr ir divi krasi atšķirīgi jautājumi. Ja mēs satiksmes organizēšanu sāksim uzskatīt par kases aparātu, tad nekad mums nebūs drošas satiksmes, jebkuriem jaunievedumiem būs sīva pretestība, un uzlabojumu satiksmes drošībā nebūs.

Saistītie raksti

Ir jāiegulda liels skaidrojošais darbs un tiešā veidā jāparāda ieguvumi no samazināta kustības ātruma atsevišķās pilsētas ielās.

Jāizskaidro, kāpēc tiek palielināti atsevišķi sodi un kādas sekas rada attiecīgie satiksmes noteikumu pārkāpumi. Diskusijas un viedokļu apmaiņa ir veids, kā iesaistītās puses var panākt vēlamo rezultātu, kas ir pieņemams ja ne visiem, tad vairākumam.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
Kāpēc nedarījām visu, lai maskas ražotu Latvijā? Muižniece par ASV izbrāķētajiem respiratoriem miljonu vērtībā 1
1 stunda
KD
Krista Draveniece
Stāsti
“Kad veda uz slimnīcu, bērniem šoks, suns gaudo, tas bija sirreāli!” Kristaps atklāti par cīņu ar Covid-19 15
6 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Ķepainis par dzīvību cīnījās pēdējiem spēkiem! Ogrē, pateicoties drošsirdīgam garāmgājējam, izglābj slīkstošu suni
19 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
“Gudrais luksofors” identificē auto vadītājus, kuri brauc pie sarkanās gaismas
2 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Covid-19 laikā strādā lielākā daļa ministriju?
2 stundas
IK
Ilze Kuzmina
Ziņas
Šobrīd skolas vecuma bērni ar koronavīrusu inficējoties biežāk nekā Latvijas iedzīvotāji vidēji 2
2 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Ienīda ne tikai Maskavā. Kāpēc tika gāzts politisko intrigu upuris – ģenerālis Radziņš
2 stundas
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kad melns tiek pasludināts par baltu 5
4 stundas
AK
Aija Kaukule
Kokteilis
Aktrise Rēzija Kalniņa: “Man šķiet, šobrīd ar mums vienkārši spēlējas…” 5
Intervija 10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. SPKC direktore atklāj, kur saslimstība ar Covid-19 ir vislielākā
9 stundas
KD
Krista Draveniece
Ziņas
„Mums jārestartē domāšana!” AS „Olainfarm” priekšsēdētājs Jerūns Veitess par Covid-19, narkotiku baumām un kaitīgo cukuru
5 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Rīgā pa nakti vairākiem auto nozagti lukturi – zagli interesējis tikai vienas markas auto 2
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vidzemē desmit pusaudži nozog automašīnu un bēg no policijas 2
6 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Bundža, Černobiļa, Deficīts. Kādus vārdus Latvijā liek kaķiem un, kurš ir vispopulārākais? 2
12 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Tradicionālie britu karaliskās ģimenes Ziemassvētki apdraudēti: darbinieki uzsākuši boikotu pret karalieni 2
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Ballēšanās krāšņajā “Rīgas ballē” ierobežojumu laikā var nepalikt nesodīta 4
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Nicā pie baznīcas noticis uzbrukums: noslepkavoti trīs cilvēki, vairāki ievainoti 2
9 stundas
VK
Vita Krauja
Stāsti
“Kā staigājot pa naža asmeni.” Saruna ar “Lielā dzintara” valdes priekšsēdētāju Timuru Tomsonu
14 stundas
LE
LETA
Laukos
“Upmaļi” no Iecavas novada ieguldīs pusmiljonu eiro dārzeņu apstrādes ceha un noliktavas izveidē 1
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Afēra lielos apmēros: latviešiem “iesmērē” viltotu “Calvin Klein”
10 stundas
SK
Skaties.lv
Veselam
“Viņiem ir bail.” Daļa veselības aprūpes darbinieku plāno atteikties strādāt ar Covid-19 pacientiem 25
1 diena
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
Māris Antonevičs: Latvijas veiksmes formula izputējusi? Pašlaik Kariņa balsī skan tāds kā izmisums 16
1 diena
LE
LETA
Veselam
Viņķele: Ja skaitļi iet uz augšu, uzreiz viens no pirmajiem risinājumiem ir aizvērt bārus un krogus 29
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
Ģimenē ar Covid-19 inficējies bērns. Mamma Elīna pastāsta, kā izdevies nesaslimt pārējiem 3
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķis Ralfs Eilands saviem faniem sagādājis patīkamu pārsteigumu
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kamēr maksās algas, viņi klusēs. Ainars Mielavs par sašķeltību Latvijā 9
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Laimonis, Laimis, Elvijs, Elvis un Elva
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vai beidzot būsim pelnījuši baltus Ziemassvētkus? Nākamo mēnešu laika prognoze 1
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Rīgas Modes nedēļā notikusi īpaša modes skate: kolekcija tapusi sadarbībā ar bērniem
8 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
Pabalsti Latvijā mudina vai attur no ģimenes veidošanas? Sola vērienīgas pārmaiņas 15
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Šodien tu vari būt ļoti trausls un viegli ievainojams! Horoskopi 30.oktobrim
2 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Ķepainis par dzīvību cīnījās pēdējiem spēkiem! Ogrē, pateicoties drošsirdīgam garāmgājējam, izglābj slīkstošu suni
21:41
LE
LETA
Ziņas
Pēc mēneša par mutes un deguna aizsega nelietošanu varēs piemērot līdz 50 eiro sodu 1
21:04
LA
LA.LV
Ziņas
Kāpēc nedarījām visu, lai maskas ražotu Latvijā? Muižniece par ASV izbrāķētajiem respiratoriem miljonu vērtībā 1
20:25