“Ja ēdīsiet mūsu burgeru vai pelmeņus, nepateiksiet, ka tas ražots no pelēkajiem zirņiem. Mēs tos saucam arī par dārzeņu kotletēm vai dārzeņu pelmeņiem,” stāsta SIA “Milzu!” īpašnieks Enno Ence.
“Ja ēdīsiet mūsu burgeru vai pelmeņus, nepateiksiet, ka tas ražots no pelēkajiem zirņiem. Mēs tos saucam arī par dārzeņu kotletēm vai dārzeņu pelmeņiem,” stāsta SIA “Milzu!” īpašnieks Enno Ence.
Foto: Dainis Bušmanis

Saruna ar “princi uz zirņa” Enno Enci: latviešu ģimenes uzņēmums, kas no zirņiem ražo produktu, kam pasaulē līdzīga nav! 8

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Pazīstamais Latvijas brokastu pārslu ražotājs, ģimenes uzņēmums SIA “Milzu!” šogad spējis piesaistīt investoru, izstrādāt inovatīvus produktus un radis jaunu mājvietu, paplašinot ražošanu.

Neskatoties uz ekonomisko krīzi, “Milzu!” šajā gadā iesoļojis jaunā tirgus nišā, radot pašmāju inovāciju – produktus no pelēkajiem zirņiem, kas ļaus palielināt uzņēmuma konkurētspēju. “Tā ir pievienotā vērtība gan pelēkajam zirnim, gan mūsu ekonomikai. Ir viegli pārdot vienkārši zirņus vai plikus graudus, bet daudz grūtāk radīt no tiem produktus ar pievienoto vērtību,” uzsver Enno Ence, “Milzu!” īpašnieks. Šogad arī radīts jauns zīmols “Veggy Crush”, ar kuru tirgū tiek piedāvāti jaunie produkti. Lai varētu attīstīties, uzņēmuma īpašnieks piesaistījis investoru – Dandzbergu ģimeni.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tuvojoties gada noslēgumam, darba ir daudz – fabrika strādā divās maiņās. Novembrī mainīta uzņēmuma atrašanās vieta, no Kuldīgas pārceļoties uz plašākām telpām Jelgavas novada Glūdas pagasta “Nākotnē”. Jaunā gada sākumā uzņēmums uzstādīs otru ražošanas līniju, kas ļaus palielināt jaudas un paplašināt jaunu produktu ražošanu.

Produkti vegāniem

“Krīze ir iespēju laiks,” turpina Enno Ence. Pavasarī, kad bija pirmais “Covid-19” vilnis, uzņēmuma vadība pieņēma lēmumu strādāt pie jaunu produktu radīšanas un šim mērķim tika veltīts daudz laika un enerģijas. Tolaik valdījusi liela neziņa, sadarbības partneri bija satraukti un norūpējušies, taču uzņēmums no aprīļa sākuma līdz maija vidum aktīvi darbojies inovāciju izstrādē. Tas rezultējies ar panākumiem – radīts produkts – sojas un gaļas produktu aizstājējs, kuram jau atrasti klienti B2B (bizness – biznesam) segmentā. Tāpat pandēmijas laikā nācies domāt par produktu sortimenta paplašināšanu un radīti vairāki jauni produkti, tostarp vegānie burgeri, pelmeņi un kotletes. “Tie ir mūsu “Covid” laika bēbīši, kuriem tagad dota iespēja parādīt sevi,” stāsta uzņēmuma vadītājs. Jaunos produktus radījuši “Milzu!” speciālisti.

Izstrādājot jaunos produktus, nācies analizēt tirgu, lūkojoties nākotnes patērētāja paradumu perspektīvā. “Ēst veselīgi, bet domāt, ko ēdam!

Tāpat jāskatās uz ētikas principiem pārtikas ražošanā – mazāk gaļas, vairāk vegāno un veģetāro ēdienu,” stāsta Enno Ence.

Nozīmīga ir Eiropas Savienības motivācija virzīties uz zaļāku domāšanu. Cilvēku skaits pasaulē aug un palielinās gaļas patēriņš, taču dzīvnieku turēšanas apstākļi nav būtiski uzlabojušies.

Turot dzīvniekus mazos būrīšos, nereti uzliesmo dažādas slimības, un trausla ir robeža, kad slimības no dzīvnieka nonāk līdz cilvēkam. Tāpēc jādomā, kā samazināt gaļas patēriņu, to aizstājot ar citiem produktiem.

Jāņem vērā arī liellopu audzēšanai nepieciešamās zemes platības un resursi, kas tiek tērēti šai nozarei. Lai zeme varētu atpūsties no intensīvās izmantošanas, ieteicams audzēt pākšaugus, un tas ir virziens, kurā dosies ne vien Latvijas, bet arī citu valstu ražotāji. Enno Ence piebilst, ka pats nav nedz veģetārietis, nedz vegāns, taču notiekošais pasaulē liek pārdomāt arī savus ēšanas paradumus. “Labāk gaļu ēst mazāk, taču kvalitatīvu, to baudot, nevis pārēdoties,” viņš piebilst.

Pelēko zirņu izejviela

Jaunie produkti, ko radījis “Milzu!”, ir viens no risinājumiem pelēko zirņu izmantošanai pārtikas ražošanā. “Ja ēdīsiet mūsu burgeru vai pelmeņus, nepateiksiet, ka tas ražots no pelēkajiem zirņiem. Mēs tos saucam arī par dārzeņu kotletēm vai dārzeņu pelmeņiem,” stāsta ražotājs un nodemonstrē no ledusskapja izņemtus sasaldētus plāceņus, ko šobrīd jau var iegādāties vairākos Latvijas veikalos.

Paralēli burgeriem un pelmeņiem radītas arī pelēko zirņu brokastus pārslas. Līdz šim produktam speciālisti nonākuši tikai pēc tam, kad jau bija radīti pelēko zirņu burgeri un pelmeņi. E. Ence teic, ka līdzīga produkta pasaulē neesot, jo to sastāvā nav graudaugu.

Kā panākumu viņš vērtē faktu, ka ar šo jauno produktu uzņēmums šogad iekļuvis starptautiskās izstādes “Sial Innovation Selection Paris 2020” inovatīvo produktu konkursa sarakstā. Lai gan pati izstāde pandēmijas dēļ nenotika, inovāciju konkursu rīkotājiem izdevās noorganizēt. Vēl viena svarīga balva – Polijas tirgū “Milzu!” atzīts par vienu no labākajiem bioloģisko produktu nišā, un šī atzinība ir vēl viena motivācija strādāt pie jaunu produktu izveides un virzīšanas tirgū. Polija uzņēmumam ir ļoti svarīgs tirgus eksportā – pagājušajā gadā šī valsts bija galvenā eksporta valsts, kam seko Vācija, Ķīna, Ukraina, Čehija un Rumānija. Pavisam uzņēmums eksportē savu produkciju uz 20 valstīm. No saražotā 70% tiek realizēti eksportā, bet 30% – vietējā tirgū. Eksportā galvenais produkts ir ražots bioloģiski, un šim segmentam pieaugums vērojams visā pasaulē. Lai arī pandēmija ietekmēja tirgu, “Milzu!” bija vērojams pieaugums brokastu pārslu segmentā gan eksportā, gan vietējā tirgū – par 15–20%.

Reklāma
Reklāma

Paradumu maiņa

Šobrīd notiek ēšanas paradumu maiņa un tieši vecāki saviem bērniem dod signālus, kā veidot maltītes. “Mums būs grūti pāraudzināt paaudzi, kas auga padomju laikos, kad vajadzēja izdzīvot. Bet tagad ir ļoti svarīgas vērtības, ko ieliekam mūsdienu bērnos. Kad lekcijās runāju ar jauniešiem, viņi atzīst, ka izvēlas, ko ēst vai ne. Kad mēs augām, mums teica, ka jāēd, lai būtu enerģija, un jāapēd viss, kas uz šķīvja. Mūsdienu jaunieši izvēlas neēst gaļu vai zivis, bet lieto citus produktus,” atzīst E. Ence. Vecāku loma bērnībā ir milzīga, un tas veido būtisku pamatu nākamajām izvēlēm, tostarp ēdienu izvēlē, tāpēc īpaši jādomā, ko ielikt pamatos.

Bioloģisks produkts, vietējās izejvielas, pākšaugi – šie ir trīs vaļi, uz kuriem uzņēmums balstās, raugoties nākotnē. Ir jāizmanto tas, ko varam Latvijā izaudzēt, un jādod iespēju nonākt plašākā tirgū – uzsver E. Ence. “Milzu!” izveidojusies laba sadarbība ar “Aloja Starkelsen”, kas ir vērsts uz eksportu un tirgū pazīstams ne tikai kā cietes ražotājs, bet nesen tirgū ieviesa inovāciju – pelēko zirņu proteīna ražošanu, startējot starptautiskā tirgū. Uz jautājumu par konkurentiem E. Ence skaidro – veicot izpēti, redzams, ka globālie spēlētāji arī investē burgeru un citu inovatīvu produktu ražošanā. Tas nozīmē, ka konkurenti nesnauž un virzība vegānu un bioloģisko produktu ražošanā uzņem apgriezienus. “Milzu!” vegānos burgerus jau nosūtījis eksporta partneriem, un paredzams, ka nākamā gada sākumā sāksies regulāras piegādes Polijas tirgum. Turpmāko gadu prioritāte – ražošanas jaudu palielināšana un pārdošanas nodrošināšana, kā arī jaunu eksporta tirgu apgūšana. “Kā es saku, nav sliktākas skaņas kā klusums fabrikā. Taču svarīgi ir nevis saražot, bet gan tas, cik labi mēs kā nācija mākam savu preci pārdot. Tas nozīmē produkta pozicionēšanu, mārketinga pasākumus, pievienoto vērtību,” stāsta uzņēmuma vadītājs.

Robežpārkāpuma būtība

Foto: Dainis Bušmanis

Sēkla

SIA “Milzu!” dibināts 2005. gadā. Pēdējo gadu laikā tas piedzīvojis strauju izaugsmi. Pērn uzņēmums strādāja ar 906,8 tūkstošu eiro apgrozījumu, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš.

Dīgšana

-Saņēmis Ekonomikas ministrijas un Latvijas Investīciju attīstības aģentūras balvu kā labākais importa aizstājējprodukts, Eksporta izcilības balvu “The Rising Stars 2015”, kā arī vairākas citas balvas.

Augļi

-Šā gada rudenī uzņēmums pārcēlies uz plašākām telpām Jelgavas novada Glūdas pagastā, kur uzstādīs vēl otru ražošanas iekārtu un palielinās jaudas. Plāno palielināt eksportu uz esošajām eksporta valstīm, kā arī apgūt jaunus tirgus, tostarp Skandināvijas.

Vērtējums: Visstraujāk augošā niša

Atzinīgi SIA “Milzu!” darbu vērtē vairāki pārtikas nozares eksperti. SIA “Aloja Starkelsen” direktors Jānis Garančs atzīst, ka “Milzu!” jaunais darbības virziens ir perspektīvs visai planētai, jo tas, ka pārejam no dzīvnieku izcelsmes produktiem uz augu bāzes produktiem, ir liels ieguldījums videi.

“Tie ir olbaltumvielām bagāti produkti un domāti tam, lai pēc iespējas mazāk nodarītu ļaunu dabai, ražojot pārtiku.

Eiropā un ASV šī ir izteikta tendence un visstraujāk augošā niša,” stāsta J. Garančs. Alojieši uzņēmumam “Milzu!” piegādā zirņu miltus un sniedz arī tehnoloģisko atbalstu. Jāpiebilst, ka “Aloja Starkelsen” zirņu miltus ražo jau trešo gadu un par šo produktu ir liela interese no visas pasaules – to pērk ne vien Rietumeiropā, bet nule kā pirmie konteineri aizsūtīti uz ASV. Ļoti atzinīgi “Milzu!” darbību vērtē Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe. “Tas ir mazs ģimenes uzņēmums, un tas, ka viņi spējuši konkurēt ar starptautiskajiem globālajiem ražotājiem “Nestle” un “Kellogs”, vien ir vērts panākums. Viņu mārketings un produkts balstīts uz zinātni un zināšanām, un rezultāts ir ļoti labs. “Milzu!” ļoti rūpīgi vērtē tirgu, balstās uz to, kas notiek pasaulē. Būtu labi, ja mums būtu vairāk šādu uzņēmumu.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.