Labākais variants – tādām vēl pāris mēnešus vajadzētu būt visām četrām riepām.
Labākais variants – tādām vēl pāris mēnešus vajadzētu būt visām četrām riepām.
Foto: Atis Jansons

Slīdes ir dažādas. Kura mazāk bīstama? 15

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. Vai vasara vispār būs? Bricis par laikapstākļiem maijā un jūnijā
“Policijai ir zināma Rīgas domes amatpersona, kura lika ar traktoru novākt ziedus!” Golubeva meklē citus vainīgos
“Tas nekas, ka Latvija NATO, te ir daudzi, kuri Putina tankus sagaidītu ar sajūsmu,” uzskata krievu miljonārs Čičvarkins
Lasīt citas ziņas

 

Par riepām, to izvēli un gaitas īpašībām kaut kā savādi pierasts runāt tikai divreiz gadā. Pavasarī un rudenī, kad to pielāgošana sezonai obligāta. Nez vai tas ir pareizi. Tieši pašlaik – uz apledojušiem, aizsnigušiem, dubļainiem, slapjiem ceļiem – auto stabilitāte, paklausība pilota vēlmēm no apaviem atkarīga visvairāk. Un arī dažādu to nomaiņu laiks jau sākas.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

Tikai divas jaunas…

Tāda ir situācija, kurā šī dāma nonākusi jau janvārī, kad viņas draugs un auto tehniskā stāvokļa kontrolieris konstatējis, ka divas no esošā komplekta ziemas protektora dziļumu vairs nav saglabājušas. Un gadu mijā nopircis pāri jaunu.

Bet kundze pēc pirmās nobrauktās nedēļas tāda samulsusi. Un prasa man padomu un skaidrojumu – kāpēc zirdziņš kļuvis tāds streipulīgs? Nonākam pie vecās dilemmas, kura, gadu gaitā jau daudzreiz apspriesta, tomēr aktuāla, jau pavasari gaidot, var būt katram mums. Kur tās labākās likt – priekšā vai pakaļā? Tādēļ vēlreiz par šīs izvēles riskiem.

 

Tradicionālā loģika

Tā, pa kuras taku ir gājis šis saimnieks. No senseniem laikiem un bez šaubīšanās – ja visas mūsu rīcībā esošās riepas nav viena vecuma, labākās riepas liekam uz velkošajiem riteņiem. Citādi pat no nieka dubļu peļķītes neizbrauksi, kalniņā kā gliemezis rāpsies, par izkustēšanos sniegā pat nerunājot.

Taisnība. Taču paskatieties, kādus pekstiņus taisa pēc šādas tradīcijas apauts “VW Golf” vidēji ātrā (ap 70–80 km/h) slapjā asfalta līkumā. Pagriezienu paklausīgi iesācis, tas pēkšņi griež degunu krietni vairāk uz līkuma iekšmalu, nekā pilots iecerējis. Ja stūrētājam pietiek aukstasinības vieglai un precīzai korekcijai, aizbrauc tālāk bez problēmām. Ja nepietiek, ja izbailēs par stabilitātes zudumu tiek palaists vaļā gāzes pedālis, auto, dzinējam bremzējot priekšējos riteņus (labas riepas), atslogo pakaļējos, kuri žēlīgajās aizpērnā gada pas­talās jau tā knapi turas pie ceļa, un dodas kaucošā slīdē. Pakaļa pa priekšu…

 

Modernā rekomendācija

Riepu ražotāju pārstāvji diskusijās par šo jautājumu neielaižas. Pareiza rīcība esot pretēja. Labākajām riepām pilnīgi noteikti jābūt aizmugurē.

Labi. Skatāmies un taustām, kā trasē brauc otrs tāds pats “Golf” ar padilušām priekšējām un pilnīgi jaunām pakaļējām riepām. Tiešām – dziļā slīdē nenonāk neviens no šī testa pilotiem. Brauc stabili kā tramvaji. Taču – ko viens otrs meklē līkuma ārmalā? Re – šis pat zālīti ar kreisajiem ratiem uzar, citam šķērsām sagriezti priekšējie riteņi kauc ne mazāk kā tam, kurš iepriekš ar plikām pakaļējām riepām valsi dejoja…

Zinātniski sakot – modernā rekomendācija noved pie vēl izteiktākas nepietiekamas pagriežamības, nekā priekšējās piedziņas auto jau tā piemīt pat ar četrām vienādām riepām. Man šāda auto uzvedība nepatīk. Daudziem nepatīk.

 

Katram savu

Laikam jau taisnība atkal būs kaut kur pa vidu. Un katram sava.

Pirmkārt – vislabāk, protams, ir neeksperimentēt uz ceļa, kurš jau tā nav tā drošākā vieta pasaulē, saspringt, kaut vai aizņemties, bet nolikt savu braucamo uz kaut cik līdzīgiem un iespējami labiem četriem riteņiem. Ja gribi turpināt braukt – riepas (protams, arī bremzes un stūres sistēmas sastāvdaļas) ir pēdējais, uz ko atļauties taupīt. Ar četriem labiem riteņiem auto būs vistuvāk neitrālai un cilvēkam bez superiemaņām drošai pagriežamībai.

Otrkārt – patiešām labi, trenēti, prasmīgi vadītāji modernās rekomendācijas neuzklausīs un joprojām liks labākos riteņus priekšā. Viņi to var darīt, jo mērena pārlieka pagriežamība ir viņu stihija. Pakaļējās ass slīdi viņi zibenīgi un instinktīvi iznīcina (ja uzskata to par šajā brīdī nevajadzīgu) vai ierobežo un izmanto savā labā. Viņiem tā nav briesmu, bet prieka un baudas avots.

Turklāt – ir jau tiešām noderīgi, ja velkošie riteņi spēj ne tikai buksēt, bet labi vilkt. Arī intensīvi bremzējot, priekšējiem (pie ceļa piespiestiem) allaž vairāk darba nekā gandrīz vai gaisā paceltajiem pakaļējiem. Ja to protektors labs un apstākļiem atbilstošs, apstāšanās ceļš būs īsāks.

Treškārt – ja runājam nevis par manu, bet manas meitas auto, pareizā rekomendācija būs tā “modernā”. Priekšējās piedziņas auto pārlieku pagriežamību izmantot viņa nav iemācījusies. Pakaļējās ass slīde viņu nobaidīs, gāzi viņa šajā brīdī pavisam noteikti atlaidīs (vai pat bremzēt sadomās), un nu jau nevadāms auto brauks grāvī, krūmos, velns zina kur. Labāk jau, lai tas stūrējas kūtrāk.

Tātad – var rīkoties abējādi. Taču pilnīgi noteikti tev jāzina, kā tava riepu izvēle auto vadāmību ietekmēs, un attiecīgi jāpiemēro tam sava stratēģija. Bail no slīdes – labākās riepas pakaļā! Bet atceries, ka stūrei šāds kuģis klausīs kūtri. Ja iebrauksi līkumā par ātru, tas stums degunu uz grāvja pusi un varbūt tur tevi ievedīs, jo arī cīniņš ar nepietiekamu pagriežamību prasa trenētas iemaņas, kuru diemžēl daudziem nav.

 

Neaizmirsti par manometru!

Vēl viens atgādinājums – auto pagriežamības un stabilitātes nianses ar pavisam vienkāršu paņēmienu var visu krasi izmainīt arī tad, ja visas četru riepu stāvoklis ir līdzīgs. Bet atšķirīgs spiediens tajās.

SAISTĪTIE RAKSTI

Šo triku tīši izmanto daudzi ekstrēmu izpriecu kārie, pirms slidināšanās Brīvkalnu trasē (vai Biķerniekos, vai “333”) iebraucot tankštellē un uzpumpējot pakaļējos ratus par lieku pusatmosfēru. Esmu to pamēģinājis arī pats. Un varu apgalvot – pavisam parasts priekšpiedziņas auto kļūst klasiskas slīdes kārs, ja (atstājis priekšā parastās 2,2 atm.) uzpūšu aizmuguri līdz 2,5. Vai pat 2,8. Varens dancis! Un labs, veselīgs, ja spēle notiek tīši. Un drošos apstākļos.

Bet netīšas novirzes no normas pieļaut gan nedrīkstētu. Spiediens riepās ir jāpārbauda regulāri. Arī ziemā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Vai vasara vispār būs? Bricis par laikapstākļiem maijā un jūnijā
“Policijai ir zināma Rīgas domes amatpersona, kura lika ar traktoru novākt ziedus!” Golubeva meklē citus vainīgos
“Tas nekas, ka Latvija NATO, te ir daudzi, kuri Putina tankus sagaidītu ar sajūsmu,” uzskata krievu miljonārs Čičvarkins
“Diemžēl man ir sliktas ziņas visiem mūsu skatītājiem…” Rajevs par notikumiem Mariupolē
“Vai latvieši ir pelnījuši savu valsti? Politiķi dara to, ko neviens neuzdrošinātos savā biznesā un mazdārziņā,” uzskata Lapsa
Lasīt citas ziņas
Apkure dārga, pārtikas cenas aug, iedzīvotāji ir pamatīgas bedres priekšā, bet valdībai nav izdzīvošanas plāna
“Es, cilvēks, kurš dzimis Sibīrijā un kuram kabatā represēto apliecība?” Krištopans atbild uz pārmetumiem par viņa partijas nostāju
Aija Šmidre: Man ir kauns, ka Latvijā joprojām eksistē nepilsoņu pases
FOTO. Ambera Hērda tiesā atzinusies, ka tomēr neziedoja labdarībai 7 miljonus, ko saņēma no Depa, tomēr pie tā vainīgs esot tieši viņš
FOTO. Sabiedrībā pazīstami cilvēki ar karstu ballīti izklaidējas kazino jubilejas pasākumā
13:44
FOTO. Ambera Hērda tiesā atzinusies, ka tomēr neziedoja labdarībai 7 miljonus, ko saņēma no Depa, tomēr pie tā vainīgs esot tieši viņš
13:30
VIDEO. Divas cūkas pārmāca pārāk ziņkārīgu lāci
13:06
Skatītāja neizpratnē: “No latviešu valodas ne smakas! Daugavpils viesnīcas TV tikai krievu kanāli!”
VIDEO. “Plēsēji te ir bijuši?”: Baibu Sipenieci-Gavari no rīta mājās sagaida nepatīkams pārsteigums
“Pret Krieviju, lai kā to negribētos atzīt, ir visa pasaule!”: propagandas TV kanālā militārais eksperts ieskicē bēdīgas nākotnes perspektīvas
Vai VM ir izstrādājusi scenārijus potenciālu Covid-19 uzliesmojumu gadījumā?
“Es uzskatu, ka Krievija izmantos vairākas sviras!” Rajevs komentē, cik ticami ir Krievijas draudi Somijai
VIDEO. Iereibis kungs Āgenskalnā, plivinot rokās Krievijas karogu, nokaitina pretimnācēju
VIDEO. “Kā tad tā?”: stāstot par Eirovīziju, populārā amerikāņu TV šovā vadītājs sajūsminās par grupu “Citi zēni”
VIDEO. Divas cūkas pārmāca pārāk ziņkārīgu lāci
VIDEO. Kijiva mostas ar patriotiskām zvanu skaņām
“Vai latvieši ir pelnījuši savu valsti? Politiķi dara to, ko neviens neuzdrošinātos savā biznesā un mazdārziņā,” uzskata Lapsa
“Policijai ir zināma Rīgas domes amatpersona, kura lika ar traktoru novākt ziedus!” Golubeva meklē citus vainīgos
“300 000 Latvijas iedzīvotāju prezidents ir Putins,” atklāj bijušais ministrs
Dzintars: Iekšlietu ministres amata zaudēšana būs mācība politiķiem nekļūdīties tautas svētuma sargāšanā
“RB Rail”: Dzelzceļa projekta “Rail Baltica” iepirkumos jāaizmirst fiksētās līgumu summas
Nosauc ceļu posmus, pa kuriem no 20.maija varēs braukt ar 110 km/h ātrumu
Apinis: Kariņ, ļauj Pavļutam turpināt Golubevas darbu, paņems vēl Juhņēviču līdz, lai vada dzeloņdrāšu iepirkuma biroju
VIDEO. Vai vasara vispār būs? Bricis par laikapstākļiem maijā un jūnijā
Gaidāms ļoti liels finansiālais šoks, miljoniem cilvēku kļūs nabadzīgāki – brīdina Anglijas Bankas vadītājs
Bijušais iekšlietu ministrs Gulbis: Golubevai nevajadzēja pamest valsti
FOTO. “Tērps pa tiešo no Maskavas pasūtīts?”: Jolantas Gulbes-Paškevicas apģērbs soctīklos izraisa “vētru”
Sēj salātus, stāda zemenes un vasaras puķes. Kas darāms dārzā no 17. līdz 23.maijam?
“Ruka kungs šobrīd ir vairāk nobažījies par savu vietu,” Kreituse komentē šī brīža “politisko vētru” pēc 9. maija
VIDEO. “Viņiem jāsaprot, ka šausmīgā Krievija ir blakus!”: TV kanālā “Pervij kanal” izteikti draudi Latvijas politiķiem
Kļuvis zināms, kāda slimība aprāva leģendāra latviešu aktiera Pētera Liepiņa dzīvi