Foto. Scanpix/Andriy Popov

Tiecoties uz “zaļo mērķi”, EK grasās noteikt kā obligātu bojātu preču remontu, nevis maiņu pret jaunu 37

Eiropas Komisija (EK) trešdien pieņēma jaunu priekšlikumu par kopīgiem Eiropas Savienības (ES) noteikumiem preču remonta veicināšanai, kas paredz jaunas patērētāju tiesības uz preču vienkāršu un izdevīgu remontu, aģentūru LETA informēja EK pārstāvniecības Latvijā Preses nodaļā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 7
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi 57
Lasīt citas ziņas

Iecerēts, ka tas ļaus patērētājiem ietaupīt un tiekties uz Eiropas zaļā kursa mērķiem, citstarp samazinot atkritumu daudzumu.

EK norāda, ka pēdējās desmitgadēs priekšroka bieži ir tikusi dota bojātu sadzīves preču nomaiņai, nevis remontam, un patērētājiem nav bijis pietiekama stimula labot savas preces pēc garantijas termiņa beigām.
CITI ŠOBRĪD LASA

Šis priekšlikums ļaus patērētājiem lietas vienkāršāk un izdevīgāk salabot, nevis aizstāt tās ar jaunām. Turklāt lielāks pieprasījums palīdzēs attīstīties remonta uzņēmumiem, vienlaikus stimulējot ražotājus un pārdevējus izstrādāt ilgtspējīgākus uzņēmējdarbības modeļus.

Jaunais priekšlikums nodrošinās, ka vairāk preču tiek remontētas juridiskās garantijas periodā un ka patērētājiem ir iespējas vienkāršāk un lētāk salabot tehniski remontējamas preces (piemēram, putekļsūcējus vai drīzumā – planšetdatorus un viedtālruņus) pēc garantijas termiņa beigām vai kad prece vairs nedarbojas nolietojuma dēļ.

Ar šo priekšlikumu patērētājiem tiks ieviestas jaunas tiesības uz remontu gan juridiskās garantijas periodā, gan pēc tās termiņa beigām.

Juridiskās garantijas periodā pārdevējiem būs jāpiedāvā remonts, izņemot gadījumus, kad tas ir dārgāks nekā nomaiņa.

Pēc garantijas termiņa beigām patērētājiem būs pieejams jauns tiesību un rīku kopums, kas labošanu padarīs vienkāršu un izdevīgu, norāda EK.

Patērētājiem būs tiesības pieprasīt ražotājiem salabot preces, kas saskaņā ar ES tiesību aktiem ir tehniski remontējamas, piemēram, veļas mazgājamo mašīnu vai televizoru. Tā tiks nodrošināts, ka patērētājiem vienmēr būs pie kā vērsties, ja viņi gribēs salabot savas preces, kā arī ražotāji tiks mudināti izstrādāt ilgtspējīgākus uzņēmējdarbības modeļus.

Savukārt ražotājiem būs pienākums informēt patērētājus par to, kādas preces ražotājiem ir pienākums remontēt.

Būs pieejama remonta pakalpojumu meklēšanas platforma internetā, kur patērētāji varēs atrast remontētājus un atjaunotu preču pārdevējus netālu no savas dzīvesvietas. Šī platforma ļaus veikt meklēšanu pēc atrašanās vietas un kvalitātes standartiem, palīdzot patērētājiem atrast pievilcīgus piedāvājumus un ceļot remontētāju atpazīstamību.

Tiks ieviesta Eiropas remonta informācijas veidlapa, ko patērētāji varēs pieprasīt jebkuram remontētājam. Tā nodrošinās remonta nosacījumu un cenas saprotamību un atvieglos patērētājiem remonta piedāvājumu salīdzināšanu.

Tiks arī izstrādāts Eiropas kvalitātes standarts remonta pakalpojumiem, lai palīdzētu patērētājiem atrast remontētājus, kuri apņemas nodrošināt augstāku kvalitāti. Šis “vienkāršas remontēšanas” standarts būs pieejams visiem remontētājiem visā ES, kuri ir ar mieru uzņemties ievērot minimālos kvalitātes standartus, piemēram, attiecībā uz produktu izturību vai pieejamību.

EK priekšlikums ir jāpieņem Eiropas Parlamentam un ES Padomei.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.