Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto – Timurs Subhankulovs

Tiesībsargs: Pansionāti joprojām nespēj nodrošināt cieņpilnu dzīvošanu, tā liecina iedzīvotāju ziņojumi 21

Iedzīvotāju Tiesībsarga birojam sniegtā informācija liecina par pansionātu nespēju nodrošināt cieņpilnu dzīvošanu, aģentūru LETA informēja Tiesībsarga birojs, kas īstenoja kampaņu “Dzīve pansionātā – kāda tā ir?” un aicināja cilvēkus ziņot par aprūpi pansionātos, tostarp par saziņu ar tuviniekiem, sadzīves apstākļiem, darbinieku attieksmi un veselības aprūpi.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Ķīniešu horoskops oktobrim: uzzini savu šī mēneša laimīgāko datumu 6
“Būs par vienu policistu mazāk…” Mūziķis Puzikovs dziļi pārdzīvo tiesas spriedumu, atklājot, kāpēc neatzīst savu vainu 34
Kokteilis
Darbs nav vilks – uz mežu neaizskries! 5 datumi, kuros dzimst īsti sliņķi 2
Lasīt citas ziņas

Salīdzinoši daudz saņemtas ziņas par to, ka tuviniekiem tiek liegta iespēja apmeklēt mītošo tuvinieku dažāda veida ierobežojumu, piemēram, gripas karantīnas dēļ. Ja arī apmeklējumi ir atļauti, tuvinieki nedrīkstot iet istabiņās, līdz ar to nav iespējams redzēt patiesos sadzīves apstākļus.

Tika izteiktas arī sūdzības, ka apmeklēt pansionātu drīkst tikai darba dienās un darba laikā, kad tuviniekiem visbiežāk nav tādas iespējas.
CITI ŠOBRĪD LASA

Izteikta arī neapmierinātība ar sadzīves apstākļiem – nemājīgi iekārtotas istabiņas, pārapdzīvotība, neciešama smaka telpās, cilvēki netiek regulāri vesti uz dušu, gulošie klienti netiek apmazgāti un citas līdzīgas problēmas. Nepietiekamas aprūpes rezultātā rodas izgulējumi un citas veselības kaites. Ziņots arī par pansionātu nepieejamību cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Tie, kas uzturas ēkas otrajā stāvā, svaigā gaisā netiekot nekad izvesti.

Tiesībsarga biroja pārstāvji norādīja arī uz to, ka daudzi no ziņotājiem vēlējās palikt anonīmi un pat baidījās nosaukt iestādi, jo tikšot atšifrēti un izslēgti no pansionāta.

Sūdzībās par darbiniekiem atkārtojās tas, ka cilvēku aprūpe notiekot pavirši un skarbi, netiek organizētas jēgpilnas brīvā laika pavadīšanas iespējas vai rehabilitācijas pasākumi.

Liela daļa sūdzību bija arī par sliktu veselības aprūpi un ģimenes ārstiem, kuri nelabprāt apmeklē pansionātu vai vispār nekad nav tur bijuši. Cilvēkiem ilgstoši netiekot nodrošināti palīglīdzekļi, piemēram, dzirdes aparāti. Iedzīvotāji ziņoja arī par gadījumiem, kad pansionāts novēloti izsaucot neatliekamo medicīnisko palīdzību, jo neprot, piemēram, atpazīt infarkta pazīmes.

Iedzīvotāji arī norādījuši, ka samaksa par pansionātu ir neadekvāti augsta, un viņi ar savu pensiju nevar to atļauties.

Tiesībsargs saņēmis informāciju arī no aprūpētājām, kuras dalījās stāstā par saviem darba pienākumiem – apģērbt, pacelt no gultas, pasniegt ēdienu, pabarot un padzirdīt, novākt traukus vienlaicīgi 15 līdz 30 cilvēkiem 30 – 40 minūšu laikā. Aprūpētājas bieži pildot arī apkopēju pienākumus, līdz ar ko neatliek laika, lai noskaidrotu iemītnieku vēlmes un vajadzības.

Kampaņas “Dzīve pansionātā – kāda tā ir?” martā kopumā saņemtas 113 ziņas. Informācija saņemta par 65 pansionātiem. Kampaņas laikā saņemtās ziņas tiks izmantotas, veidojot pansionātu apmeklēšanas plānu. Tāpat šonedēļ Tiesībsargs nosūtīs pansionātiem informācijas pieprasījumu par finanšu un personāla resursiem un izaicinājumiem nodrošināt sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju. Šie ir aspekti, par kuriem kampaņas gaitā saņemts ievērojams skaits sūdzību.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.