
Uz ceļa jūtamies droši, ja pie stūres krietns cilvēks, kurš zina, ko dara, kā reaģēt sarežģītās situācijās satiksmē. Bet, cik profesionāls, uzmanīgs un atbildīgs ir šoferis, kurš uztraucas par mazu algu, to, kā nomaksāt rēķinus un pabarot ģimeni? Kaspars no Liepājas uzrakstīja man par to, ka jūtas nenovērtēts savā darbavietā.
“Strādāju Dienvidkurzemes novadā par autobusa vadītāju. Runājot par algām, sanāk uz rokas no 620- 800 eiro mēnesī! Vai tas ir daudz par tik atbildīgu darbu?” stāsta Kaspars norāda.
Autobusa vadītāja darba ikdiena Latvijā ir gana daudzpusīga, un tā atšķiras atkarībā no pārvadājumu veida – vai tas ir pilsētas maršruts, piepilsētas vai starppilsētu reiss, vai arī tūrisma braucieni. Lai gan uzdevumi ir līdzīgi, darba ritms un slodze var ievērojami mainīties.
Darba diena parasti sākas ļoti agri no rīta vai pēcpusdienā, jo pilsētas sabiedriskā transporta kustība sākas jau ap pieciem rītā. Vadītājs ierodas uzņēmuma parkā vismaz pusstundu pirms reisa, lai pārbaudītu autobusa tehnisko stāvokli – bremzes, riepas, apgaismojumu, durvju darbību un degvielas līmeni.
Viņš saņem arī ceļazīmi, maršruta informāciju un dispečera norādījumus. Šī sagatavošanās ir svarīga, jo autobusa vadītājs ir atbildīgs ne tikai par savu drošību, bet arī par visiem pasažieriem, kurus viņš vedīs.
Kad pārbaude veikta un viss ir kārtībā, sākas reiss. Ikdienā tas nozīmē vairākas stundas pie stūres, vadot transportlīdzekli pēc noteikta grafika un maršruta. Vadītājam jāprot tikt galā ar sastrēgumiem un mainīgiem laikapstākļiem, reizēm arī ar sarežģītām situācijām, piemēram, agresīvu pasažieru uzvedību vai nelielām tehniskām problēmām.
Svarīga ir arī pieklājīga komunikācija ar pasažieriem, palīdzot iekāpt vai izkāpt cilvēkiem ar kustību traucējumiem vai gados vecākiem braucējiem.
Pēc reisa autobuss tiek nogādāts atpakaļ parkā, kur vadītājs veic degvielas uzpildi, sakārto darba vietu un nodod dokumentus. Ja brauciena laikā pamanītas kādas tehniskas problēmas, tās jāatzīmē, lai mehāniķi varētu veikt nepieciešamos remontdarbus.
Kopumā maiņa ilgst aptuveni astoņas līdz desmit stundas, taču kopā ar sagatavošanās un noslēguma darbiem darba diena bieži vien izstiepjas līdz vienpadsmit vai pat divpadsmit stundām.
Latvijā likums paredz obligātas atpūtas pauzes, taču darbs prasa augstu koncentrēšanos un lielu atbildības sajūtu visas dienas garumā.
Autobusa vadītāja profesija ir fiziski un psiholoģiski prasīga. Ilgstoša sēdēšana un nemainīga uzmanība satiksmei var būt nogurdinoša, taču šis darbs nodrošina stabilu ienākumu.
Pašvaldību uzņēmumos, piemēram, “Rīgas satiksmē”, autobusa vadītāji vidēji saņem no aptuveni 1200 līdz 1600 eiro pirms nodokļu nomaksas jeb ap 900–1200 eiro “uz rokas”, atkarībā no maiņu skaita un virsstundu darba. Starppilsētu un tūrisma pārvadājumos atalgojums var sasniegt 1200 līdz 1800 eiro bruto, un par braucieniem ārpus Latvijas bieži piešķir arī dienas naudas.
Kur tu strādā un cik liela ir tava alga? Vai tā ir negodīgi maza? Varbūt priekšnieks nenovērtē tavu darbu vai esi saskāries ar citu nepatīkamu situāciju profesionālajā vidē? Raksti man uz [email protected], es centīšos tev palīdzēt!