Mobilā versija
-2.4°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
27. februāris, 2014
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA: Filomena

ReklāmfotoReklāmfoto

Filma „Filomena“ ar britu lēdiju Džūdiju Denču titullomā jau kopš pirmizrādes Venēcijas starptautiskajā kinofestivālā 2013. gada augustā ierindojas starp tām filmām, kas pretendē uz dažādiem apbalvojumiem, izvērtējot iepriekšējā gada kino veikumu. Visvairāk nomināciju filma saņēmusi trijās kategorijās – kā labākā filma, labākais scenārijs un labākā aktrise. Profesionāļu vērtējums atspoguļo „Filomenas“ trumpjus: izcilu aktrises darbu emocionāli uzrunājošā stāstā.

„Filomena“ ir aizkustinošs stāsts par māti, kura pēc 50 gadu klusēšanas atzīst saviem tuviniekiem zuduša dēla esamību un ar žurnālista līdzdalību dodas viņu meklēt. Filma ir balstīta patiesos notikumos – īriete Filomena Lī 2004. gadā kopā ar BBC žurnālistu Mārtinu Sikssmitu (Stīvs Kūgans) uzsāka sava dēla meklējumus. Šis process ilga piecus gadus, aizvedot abus līdz Amerikai un atklājot ne visai patīkamus sava laika sociālās dzīves faktus, kas ietekmējuši gan mātes, gan dēla dzīvi. Stingrajā katoliskajā Filomenas jaunības laika Īrijā ārlaulībā dzimušus bērnus uzskatīja par grēku. Sievietes pirms bērnu nākšanas pasaulē tika ievietotas klosteros, pēc bērnu piedzimšanas savu uzturēšanos tur atstrādājot ar smagu darbu, bet bērni baznīcas aizsegā tika izdevīgi pārdoti amerikāņu ģimenēm. Šāda notikumu virkne ir Filomenas dzīves pamatā, tās nonākšana mediju uzmanības centrā lika uzdot jautājumus par īru katoļu baznīcas rīcības ētiku, jo šādu gadījumu izrādījās bijis tūkstošiem.

Neskatoties uz nopietno sociālo vēstījumu, filma ir par gaišuma un garīga spēka caurstrāvotu personību. Filomena un Mārtins pārstāv divas pretējās nometnes – viņa pilnībā uzticas Dievam, viņš to noliedz. Pretējie uzskati ir nepieciešami filmas dramaturģijai, tā noteikti bijis arī īstajā Filomenas/ Mārtina tandēmā, bet ne vienmēr filmā uzskatu sadursmju mirkļi izdevušies pilnīgi pārliecinoši. Tie drīzāk ir nepieciešami kā atslēgas punkti, lai atklātu abu psiholoģiskos portretus, taču tas vislabāk izdodas bez vārdiem – Denčas mīmikā.

Šī ir jau otrā filma, kur galvenajā lomā britu režisors Stīvens Frīrss uzņēmis aktrisi Džūdiju Denču. Frīrsa filmu kopumu raksturot var tikai ar to dažādību, bet droši var apgalvot vienu – viņš prot sastrādāties ar izcilām aktrisēm, kuras par darbu viņa filmās tiek pie nozīmīgiem apbalvojumiem (kā Oskars Helēnai Mirrenai par „Karalieni“ (The Queen, 2006)) vai vismaz nominācijām, kuras Denča saņēmusi nu jau divkārt (par „Filomenu“ un „Misis Hendersone piedāvā“ (Mrs Henderson Presents, 2005).

UZZIŅA:

„Filomena“/ „Philomena“

Lielbritānija, ASV, Francija, 2013

Režisors: Stīvens Frīrss (Stephen Frears)

Lomās: Džūdija Denča, Stīvs Kūgans, Sofija Kenedija Klarka, Šons Mahons u.c.

No 28. februāra kinoteātros „Citadele“, „Multikino“, „Cinamon“, „Splendid Palace“

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+