Mobilā versija
+2.0°C
Anda, Andīna
Pirmdiena, 20. novembris, 2017
25. oktobris, 2017
Drukāt

Veikalā “Maxima” pircējai piedraud ar “specbrigādi” (32)

Foto - Google mapsFoto - Google maps

Svētdien Ievu Branti, iepērkoties veikalā "Maxima" Rīgā, Pilsoņu ielā, kasiere uzrunāja krievu valodā. Uz prasību apkalpot valsts valodā pārdevēja attrauca, ka runās, kā grib.

Konflikts iemesls – veikala “Maxima” pārdevējas nevēlēšanās runāt valsts valodā; Valsts valodas centrs šogad saņēmis jau 20 sūdzības tieši par šo veikalu tīklu.

Svētdienas vakarā pulksten pusastoņos Ieva Brante, izvēlēdamās pirkumus veikalā “Maxima” Rīgā, Pilsoņu ielā, nenojauta, ka šai ikdienišķai nodarbei sekos spriedzes filmas cienīga epizode. Kad kasiere bija viņai nosaukusi pirkuma summu – 12,52 eiro krievu valodā, I. Brante atgādināja darbiniecei, ka klienti jāapkalpo valsts valodā. Uz pamatoto prasību pārdevēja attrauca, ka runās, kā grib. Vārdu pārmaiņā iesaistījies veikala apsargs, kurš pircējai vaicājis, vai viņai esot problēmas. Uz I. Brantes sacīto: “Ar mani atsakās runāt latviski,” apsargs paudis: “Te runā, kā vēlas.” Pēc tam apsargs rācijā kolēģim norādījis: “Vizivaj specbrigadu! (kr. val., latviski – “izsauc specbrigādi!”). Ieva Brante, būdama juriste, zina savas tiesības un to, kā sevi aizstāvēt. Paziņojusi, ka tādā gadījumā viņa sauks pašvaldības policiju, lai tā protokolētu viņas “pārkāpumu”.

Sarunā ar mani Ieva stāsta, ka “specbrigāde” desmit minūšu laikā nav ieradusies. Pēc apsargu savstarpējās vārdu pārmaiņas viņa secinājusi, ka otrs apsargs bijis neizpratnē, kāpēc vispār šī pavēle izteikta. Vēlāk apsargi vienkārši mudinājuši, lai pircēja iet prom.

Vēl Ieva pārliecinājusies, ka kasiere valsts valodu tomēr prot pietiekami labi. Kā saka I. Brante, “Maxima” pārstāvji viņai jau atvainojušies gan tviterī, gan feisbukā.

Kad jautāju SIA “Maxima Latvija” komunikācijas vadītājam Jānim Beserim, vai apsargiem tiek rīkoti kursi, lai uzlabotu prasmes analizēt situāciju, viņš atbild, ka šie apsargi nav “Maxima” darbinieki: “Pašlaik par minēto situāciju ir pieprasīts paskaidrojums gan no konkrētā darbinieka, gan arī no uzņēmuma, kas “Maxima Latvija” nodrošina apsardzes pakalpojumus konkrētajā veikalā.” J. Beseris vēlreiz uzsver, ka “Maxima” atvainojās pircējai: “Aprakstītā situācija un komunikācijas veids nav pieņemami. Darbiniekiem, kas ikdienā apkalpo klientus, ir jāpārzina valsts valoda, un, stājoties darbā, tiek pārbaudītas valsts valodas zināšanas. Protams, situācijas mēdz būt dažādas un, apkalpojot klientus, cenšamies pielāgoties, lai palīdzētu iepirkšanās procesā vai atrastu nepieciešamās preces. Attiecīgi, ja kāds pircējs, piemēram, tūrists, uzrunā veikala darbiniekus svešvalodā un darbinieks šo valodu pārvalda, atbilde var tikt sniegta arī svešvalodā. Tomēr komunikācija ar klientiem vienmēr jāuzsāk valsts valodā.”

“Maxima” pārstāvis apgalvo, ka arī I. Brantes minētais darbinieks pārzinot latviešu valodu. Notikums tikšot pārrunāts gan ar veikala vadību, gan konkrēto darbinieku, kā arī “šis gadījums tiks pārrunāts vadības līmenī visos “Maxima Latvija” veikalos.”

Par šo gadījumu pārbaudi ir sācis arī Valsts valodas centrs (VVC). Painteresējos, cik bieži centrs saņem sūdzības par tirdzniecības darbiniekiem, kuri nelieto valsts valodu. VVC Valodas kontroles departamenta Rīgas reģiona nodaļas juriskonsulte Inese Bursevica stāsta, ka šogad 76 iesniegumi bijuši par tirdzniecības uzņēmumu darbiniekiem, “kuri, iespējams, nelieto valsts valodu profesionālo un amata pienākumu veikšanai nepieciešamajā apjomā”. 20 no šiem iesniegumiem satur ziņas konkrēti par darbiniekiem, kas ir darba tiesiskajās attiecībās ar SIA “Maxima Latvija”.

Pievienot komentāru

Komentāri (32)

  1. Sliktā servisa es dēļ vairs uz šo veikalu neeju, bet izvēlos iepirkties tuvējā Mego. Tur ir daudz patīkamāk un nespiež latviešiem krievu valodā runāt.

  2. krievi vispār abnagļeļi !!!!!!

  3. kamēr šitādus niekus ļautiņiem "iebaro" Atbildēt

    dažādi volstrītas utaiņi tikmēr turpina izzagt Latviju .Un izmērdēt.

  4. Normali. Ir, ka pircejs pieejot pie kases pasveicina kasieri sava valoda. Tad kasieris ari zina kada valoda apkalpot. Vai Brante pasveicinaja? Ja sveiciens ir krieviski kapec lai neapkalpotu krieviski.

    • krievu valoda ir okupāciajs varas valoda /Ilvess/ Atbildēt

      Pasveicināju kasieri igauniski – viņa mani neapkalpoja igauņu valodā!
      Pasveicināju lietuviski – neapkalpoja lietuviešu valodā.
      Pasveicināju spāniski – neapkalpoja spāņu valodā.
      Pasveicināju ķīniski – neapkalpoja mandarīnu valodā.
      Kāpēc veikali diskriminē nekrievus????

    • Un ja es sveicināšu portugāļu valodā,ko tad?

  5. Vairāk maximā ne iepērkos

  6. Ir jāturpina Maximas boikotu! Atbildēt

    Latvieši pēc Zolitūdes traģēdijas solījās Maximā neiepirkties. 90% no solītājiem solījumu turēja 2-3 dienas.
    Latvieši pēc referenduma par krievu valodu kā otro valsts valodu solīja, ka Latvijā runās tikai un vienīgi latviski. Kas redzams un dzirdams? Vairums no latviešiem ar slāviem runā krieviski.

  7. Maxima ir kārtīgs gadjušņiks, gan apkalpošanas, gan preču un apmeklētāju kontingemta ziņā…

  8. Pareizi aizrādīts-nevis pircējs ir priekš veikala ,bet veikals ir pircējam.Apsargam vispār nav nekādu tiesību aizskārt pircējus. Kā tikai ir kāda šmuce no veikala -tā apsargs klāt-baigais problēmas risinātājs.Manas domas-šada situācija ir un notiek jebkurā veikalu tīklā. Tā ir tur strādājošo cilvēku un it sevišķi veikala vadītāja vaina.Jo pārdevējas naglojas ,jo veikala vadītāja ,kura zin tikai krievu un mātes valodu ,latviešu valodu ar vārdnīcas palīdzību,viņas darbā izdarītos pārkāpumus piesedz.Kāpēc- vienkārši ,To jau arī Maxsimas vadībai vajadzētu saprast,bet kur nu ,pārsvarā jau strādā nužņiki ar maz rievām.Vadītājas bīda rebes,tirgo norakstītu pārtiku,tipa zemāka cena ,pie kases sit veco cenu ,tāpat noceno dārgas desas ,konservus un pa lēto izķer paši darbinieki ,pat nekaunas ,viena atnes kasti ar nocenotiem šampūniem ,tā ar 70% nocenojuma un pa visu veikalu sauc ,ģevuški,kamu ģešovoju šampuņ,nabegai, un saskrien ģevuškas tā ap 50. izgrāba visu kasti.Baigi forši,nafig vispār nest veikalā ,izdala noliktavā un miers.iepērkos jau šais veikalos sen ,bet nekas nemainās. Nu to nekārtību jau lērums .

    • Padomijas laikos oficieru(mikromajoru) sievas tāpat rīkojās kā okupantenes…
      Tagad 1:1 tāpat !
      Sajūtas lielas lielas un varenas preža izsrādājuma un
      īdenes no Briseles aizsegtas.

    • Padomijas laikos oficieru(mikromajoru) sievas tāpat rīkojās kā okupantenes…
      Tagad 1:1 tāpat !!
      Sajūtas lielas lielas un varenas preža izsrādājuma un
      īdenes no Briseles aizsegtas.

  9. Brante var priecāties,atkal guvusi uzmanību. Nav tādu vietu kur viņa neiebāztos.Ja jau mēs tik nacionāli noskaņoti,kāpēc pieļaujam,ka angļu valodā ir uzraksti un Vecrīgā veikaliņā,mani uzreiz uzrunāja angļu valodā.

  10. Vai tik “Laima” nav no tās pašas ģerevņas? Te tik vēl pietrūka tradicionālais teiciens “ja na vašem sabačem ņebudu gavariķ”.

  11. Zini,LAIMA,tev taisīs uz galvas un arī tad tu nopurināsi sūdus un teiksi,,tas jau nekas,, tos taču viegli nopurināt.

  12. Ka nav ko darīt, tad nav! Pati jau vien izprovocēja kasieri! Nu saprata, taču cik jāmaksā, pie tam to taču var redzēt! Vienkārša kasīšanās tur kur nevajag!

    • Gaļina - krieviete pilsone, bet ne krievu okupante Atbildēt

      Provokācijas ir noderīgas! Es arī provocēju krievu okupantus – mans mērķis panākt, ka krievu okupanti Latvijā nejūtas kā savās mājās un tāpēc diskomforta dēļ šie labāk atgriežas uz turieni no kurienes paši vai pašu senči ieradušies – uz PSRS izveidotāju un mantinieci Krieviju, kura no 1940.-1991.gadam veica Latvijas okupāciju, aneksiju, kolonizāciju, rusifikāciju un krievu okupantu iesūtīšanu Latvijā.

    • gluža taisnība

    • Un pareizi darīja!!! Princips ir un paliek princips! Mājā tu vari murmuleet savaa krievu val. , bet sabiedriskaa vietaa jāruna latviski, ja nepatīk dragā uz roģinu!

Draugiem Facebook Twitter Google+