Ja jau tik būtisks solis ceļā uz visu kāroto taupību un ekoloģiju ir tik vienkāršs un lēts, kāpēc tādas ierīces jau sen nav sērijveida produkcijas standarts?
Ja jau tik būtisks solis ceļā uz visu kāroto taupību un ekoloģiju ir tik vienkāršs un lēts, kāpēc tādas ierīces jau sen nav sērijveida produkcijas standarts?
Foto – LETA

Ticēt brīnumam? Magnēti, testu metodika, placebo… 0

Kāds mūsu lasītājs raksta, ka esot bijis mūsdienīgs un “soctīklos” klīdis. Tur pamanījis ziņu, kas viņu tiešām ieinteresējusi. Par 40 eiro (piegāde mājās, bez priekšapmaksas) varot dabūt tādu uzparikti, kas auto degvielas patēriņu krietni samazinot. Viņš jautā – vai ticēt brīnumam?

Reklāma
Reklāma
7 produkti, kurus nedrīkst otrreiz sildīt: tie var nodarīt būtisku kaitējumu veselībai
Dārzs
FOTO. Cik šogad maksā stādi, un kas ir piedāvājumā? Reportāža no Siguldas Stādu parādes
Kokteilis
Gudri jau kopš dzimšanas: 5 zodiaka zīmju pārstāvji, kuri var lepoties ar attīstītu intelektu
Lasīt citas ziņas

Pirmkārt – par ko ir runa? Par vēsti, kas pēdējā laikā periodiski parādās populārajā “facebook” tīklā. Starp jūsu tuvāku un tālāku draugu iesūtītajiem, viņuprāt, būtiskajiem un interesantajiem dzīves un sadzīves jaunumiem tiešām periodiski uzpeld (rakstītājs anonīms – “sponsored”, tātad reklāma) šāds piedāvājums. Tikai mazs magnētiņš jāuzliek uz degvielas padeves caurulītes. Pie reklāmas raksta ir komentāri, kuru autori (ar latviskiem vārdiem, smaidošām sejām) apgalvo, ka nu taupot 10 – 30% no iepriekš tērētā. Fiksi parēķinu – mans gada budžets degvielai ir kādi 2000 eiro, kaut 10% nost, ieguldot tikai 40… Super!

Pamēģināt? (Godīgi teikšu – “niez” arī man.) 
Štrunts, ja ekonomijas nebūs. Zaudējums niecīgs. Galvenās bažas – vai dārgai tehnikai nekaitēs? Prasu padomu ekspertiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uldis Rolis, regulējis, remontējis, “testējis, tjūnējis” dzinējus jau gadu desmitiem, no RAF laikiem un karburatoriem līdz mūsdienu “iešpricēm”:

“Par to kaitēšanu laikam varētu neuztraukties. Neizskatās, ka šāds lokāls magnētiskais lauks varētu ko ļaunu nodarīt. Tātad – ja gribi mēģināt, dari tā. Lielākā problēma, manuprāt, ir rezultātu novērtēšana. Es un mans uzņēmums, kura tehniskais bruņojums ir visai moderns, nevar uzņemties šādu darbu. Kur nu vēl privātpersona vai neliels autoparks – kā un ar ko salīdzināt? Ar to, kas bija vakar? Bet šodien maršruts cits, apstākļi citi. Tie nav objektīvi rezultāti, tā ir minēšana.”

Oskars Irbītis, RTU lektors: “Šī ierīce noteikti strādā! It īpaši, ja tos magnētus (vēlams vismaz piecus) apliek ap vadītāja galvu un drošības pēc uztin pa virsu foliju, lai kaitīgie kosmosa stari no tās citplanētiešu bāzes mēness tumšajā pusē netiek pie uzlabotajām domām klāt. Šī ierīce spēj ne tikai samazināt degvielas patēriņu, bet to var uzstādīt, piemēram, uz tualetes poda caurulēm un tādējādi arī tur visu sakārtot un strukturēt… Šai ierīcei blakus liekami arī tādi aparāti, kas spraužami piepīpētājā – ūdeņraža burbuļatori, un vēl bībele uz paneļa… Bet, ja nopietni, tad šis magnēts noteikti darbosies kā placebo efekts – ja cilvēks zina, ka viņa auto ir ierīce (bet neko nezina par fiziku kā tādu), kas kaut ko ieekonomē ar kaut kāda brīnumaina spēka palīdzību, tad cilvēka braukšanas stils vienkārši mainīsies, cerot, ka efekts būs vēl lielāks – tur arī būs ietaupījums. Ja vēl kāda lampiņa mirgotu un atgādinātu par šo brīnumu, tad efekts dubultotos.

Ivars Caune, autosportists, servisa “Auto Brasla” direktors: “Sporta automobiļus līdz optimālai jaudai cenšos novest jau gandrīz pusgadsimtu. Un neesmu ne dzirdējis, ne redzējis, ka kāds šajā jomā būtu kaut ko panācis ar kaut kādiem magnētiem. Taisnība Irbītim – tas ir placebo kā savulaik dažādi sietiņi karburatoros, ar kuriem degmaisījuma kvalitāti centāmies uzlabot un ticējām, ka nu “iet labāk”. Bet degvielas taupīšanā viss atkarīgs, pirmkārt, no auto izvēles. Smags, jaudīgs auto pilsētā nebūs ekonomisks ne ar kādiem sietiem vai magnētiem. Kantains klucis ātrā ārpilsētas kustībā nekad nebūs tik ekonomisks, cik zema, gara pludlīnija. Otrkārt – cilvēks, braukšanas stils. Braucām divatā uz Vāciju. Bez apstājas, pie stūres mainoties. Un Aigars tērēja ap 6 l/100 km, es astoņi, kaut gan vidējais ātrums bija līdzīgs. Es braucu aktīvāk, agresīvāk, par taupību nedomājot. Gribi ekonomēt – maini auto, maini sevi. Rotaļas ar visādiem magnētiem, protams, nav aizliegtas, taču ticēt tām nevaru.”

Reklāma
Reklāma

Ko piebilst viedo veču teiktajam? Nepieminēja viņi šādu rakursiņu – ja jau tik būtisks solis ceļā uz visu kāroto taupību un ekoloģiju ir tik vienkāršs un lēts, kāpēc tādas ierīces jau sen nav sērijveida produkcijas standarts? Auto ražotāju un degvielas tirgotāju globāla sazvērestība? Grūti noticēt.

Bet brīnumam ticēt tomēr gribas. Domu par magnētiņa pasūtīšanu – pat pēc skeptiķu balsīm no malas un sevī – pavisam atmetis neesmu. Nenosodīšu, bet smaidīšu, ja kāds no jums arī tādu nopirks. Ja tā – lūdzu, esiet godīgi pret sevi. Pierakstiet un analizējiet rezultātus, pastāstiet arī mums.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.