20 eiro starpība par tiem pašiem produktiem… Kurš pārtikas veikals Latvijā ir visdārgākais? 0
Tirgus pētījumu uzņēmums “SeeNext” katru mēnesi veic pētījumu divās Latvijas pilsētās – Rīgā un Daugavpilī -, lai noskaidrotu, kurā no piecām veikalu ķēdēm 28 produktu grozs ir nopērkams par viszemāko cenu. Šomēnes produktu grozs par zemāko cenu nopērkams “Lidl”, bet, iegādājoties “Mego” šos pašus produktus, klients maksās par 20 eiro vairāk. Šāda tendence ir novērota jau otro mēnesi pēc kārtas.
Jaunākā cenu pētījuma ietvaros pirkums ir veikts 11. novembrī piecu tirdzniecības tīklu – “Lidl”, “Maxima XX”, “Mego”, RIMI hipermārketā, kā arī “Top” – veikalos. Maksājot par pirkumu, netiek izmantotas lojalitātes kartes. Tāpat netiek ņemtas vērā konkrētā produkta atlaides.
Tirgus pētījumu uzņēmums “SeeNext” cenu apkopojumus Lietuvā veido jau vairākus gadus. Tagad šāds apkopojums ir pieejams arī Latvijā. Pētījuma ietvaros tiek salīdzināti gan dažādu zīmolu veikali vienā pilsētā, gan produktu cenu atšķirība vienā veikalu ķēdē dažādās pilsētās. Salīdzināmie produkti tiek rūpīgi atlasīti, lai tie būtu iespējami vienādi gan pēc to īpašībām, gan svara un iepakojuma. “SeeNext” pārstāvis Tomas Daukša (Tomas Dauksa) uzsver, ka pētījumā iekļautie produkti tiek arī nopirkti, tādējādi salīdzinot to cenu, kas norādīta pie plaukta, un cenu, kas norādīta čekā. Šie lielumi nereti atšķiras, tāpēc reāls pirkums ir svarīgs.
Novembra pētījumā konstatēts, ka izvēlēto 28 produktu kopējā cena svārstījās no 47,09 eiro līdz 69,84 eiro atkarībā no veikalu ķēdes un pilsētas. Visdārgāk iepirkties jau otro mēnesi pēc kārtas bija “Mego” veikalos, kur vidējā cena visam 28 produktu grozam sasniedza 68,61 eiro. Savukārt šīs pašas preces par lētāko cenu bija iespējams nopirkt “Lidl”, kur vidējā groza cena ir 47,14 eiro. Pētījums veikts divās Latvijas pilsētās – Rīgā un Daugavpilī.
Pētījuma dienā vidējā groza cena Rīgā bija par 10 eirocentiem zemāka nekā Daugavpilī. Turklāt šomēnes cenas produktiem Rīgā un Daugavpilī atšķīrās gandrīz visās veikalu ķēdēs, izņemot “Maxima”. Lielākā produktu groza cenas atšķirība dažādās pilsētās vienā veikalu ķēdē bija “Top” veikalos Rīgā un Daugavpilī, kur identisku produktu groza cena atšķīrās par 3,55 eiro. “Mego” šī cenu atšķirība bija 2,46 eiro.
Lētākie un dārgākie produkti kategorijās:
Iegūtie dati liecina, ka vislētākie piena produkti ir nopērkami “Lidl” veikalos. Tur pētījuma vajadzībām atlasīto produktu grozs izmaksā 10,00 eiro. Tie paši piena produkti “Mego” veikalā maksā 15,89 eiro. Dārgākie piena produkti ir jogurts, biezpiens, krējums, piens un sviests “Mego” veikalos.
Gaļas produktu cenu analīze liecina, ka šīs kategorijas produktu zemākā kopējā cena ir “Lidl” veikalos. Kopējā produktu groza cena ir 16,56 eiro. Augstākās cenas gaļas produktiem ir konstatētas “Mego” veikalos, kur šīs kategorijas produktu groza cena sasniedza 21,55 eiro. “Top” veikalos augstākā cena bijusi vārītajai desai un maltās cūkgaļas sagatavei, savukārt “MEGO” veikalos augstāka cena bija vistas gaļas produktiem. Savukārt vistas fileja un maltās cūkgaļas sagatave vislētākā bija “LIDL” veikalos.
Graudaugu produktu cenu analīze liecina, ka zemākā cena šīs kategorijas produktiem, kas iekļauti pētījuma produktu grozā, ir “Lidl” veikalos – 4,94 eiro. Augstākā cena šai produktu grupai konstatēta “Mego” veikalos – 8,59 eiro. Skatot atsevišķus produktus, ir redzams, ka “Mego” veikalos par augstāku cenu ir nopērkami kviešu milti un spageti makaroni. Savukārt “Lidl”, “Maxima” un “Rimi” veikalos spageti makaroniem un garengraudu rīsiem bija zemākās cenas.
Augļu un dārzeņu cenu analīze liecina, ka šī produktu kategorija vislētākā šomēnes ir bijusi “Top” veikalos – produktu groza kopējās izmaksas tur bija 4,29 eiro. Visdārgāk šie paši produkti maksājuši “Mego” veikalos – 5,80 eiro. “Top” veikalos lētākās cenas ir bietēm, burkāniem un sīpoliem, savukārt “Maxima” veikalos zemākās cenas bija banāniem un āboliem. Kartupeļi, āboli un banāni visdārgāk maksāja “Mego”.
Dzērienu cenu analīze rāda, ka šī produktu grupa bija vislētākā “Lidl” veikalos, kur pētījuma ietvaros izvēlētais produktu grozs maksāja – 3,42 eiro. Šie paši produkti visdārgākie bija “Mego” veikalos – 4,46 eiro. “Lidl” veikalos lētākā bija apelsīnu sula, savukārt “Mego” veikalos visi dzērieni maksāja visdārgāk.
Atlikušo groza produktu analīze liecina, ka šie produkti vislētāk bija nopērkami “Lidl” veikalos un maksāja 7,43 eiro, savukārt visdārgāk tie maksāja “Mego” veikalos – 12,32 eiro. Tieši “Mego” veikalos rapšu eļļai, vistu olām un baltajam cukuram bija augstākas cenas, savukārt “Lidl” veikalos bija vislētākās vistu olas un maltā kafija.

Par pētījumu:
Šī pētījuma laikā 28 lētākās bieži patērējamās preces, kas tika iekļautas kopējā grozā, bija banāni, baltais cukurs, svaigs piens, āboli, maltā kafija, kefīrs, kartupeļi, rapšu eļļa, skābais krējums, sīpoli, baltmaize, jogurts bez piedevām, sarkanās bietes, malta cūkgaļa, fermentētais siers, burkāni, griķi, vistu olas, sviests, rīsi, cāļa krūtiņas fileja, negāzēts minerālūdens, spageti makaroni, svaiga vista, apelsīnu sula, kviešu milti, vārīta vistas desa. bezalkoholiskais alus.
Saskaņā ar slepenā pircēja, tirgus izpētes uzņēmuma “SeeNext” datiem, pirms iepirkšanās preces tiek nofotografētas plauktā, un tiek reģistrēts arī pirkuma čeks. Pamatojoties tieši uz informāciju čekā, tiek analizētas un salīdzinātas produktu cenas. Bez produkta fotogrāfijas un ieraksta pirkuma čekā pirkums netiek iekļauts analīzē. Ja norādīto preci nav iespējams atrast konkrētajā tirdzniecības vietā, to meklē citā tā paša tīkla veikalā. Ja arī citā veikalā tā netiek atrasta, tiek iegādāts alternatīvs produkts no attiecīgās produktu grupas.
Iepirkumu grozs ir veidots tā, lai tajā esošos produktus varētu objektīvi salīdzināt – precēm ir vienādas īpašības, līdzīgs vai vienāds iepakojums. Tas ļauj pētījumā salīdzināt lētākos produktus ar norādītajām īpašībām, kurus var atrast visos mazumtirdzniecības tīklos. Jāpiebilst, ka atsevišķos tirdzniecības centros iespējams atrast vēl lētākas preces tajā pašā kategorijā, bet ar atšķirīgām īpašībām..
Pētījuma laikā netika izmantotas lojalitātes vai atlaižu kartes, kā arī netika iekļauta depozīta maksa. Preču cenas ir norādītas bez atlaidēm un aprēķinātas, pamatojoties uz pirkuma čekā norādītajām cenām. To preču cenas, kurām tika piemērotas atlaides, ir pārrēķinātas, pamatojoties uz sākotnējām produktu cenām, kas norādītas pirkuma čekā. Gadījumos, kad cena pirms atlaides nav norādīta pirkuma čekā, bet ir redzama cenu zīmē, aprēķinos tiek izmantota cenu zīmes cena, nevis čeka cena. Ja cena pirms atlaides nav norādīta ne čekā, ne cenu zīmē un to nav iespējams noteikt, aprēķinos tiek izmantota čeka cena – tā, kas faktiski samaksāta par produktu. Ja parastā (bez akcijas) cenu zīmes cena atšķiras no pirkuma čekā norādītās cenas, tiek fiksēta cenu neatbilstība starp cenu zīmi un čeku.
“SeeNext” ir tirgus izpētes uzņēmums, kas dibināts 2016. gadā un darbojas Lietuvā. Uzņēmums piedāvā plašu tirgus izpētes pakalpojumu klāstu un kopš 2017. gada publicē cenu salīdzināšanas pētījumus.



