Ceļa došana un priekšrocību izmantošana 10
Linda Tunte


Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: CSDD

Kā nākamo biežāko kļūdu eksāmenos jāmin ceļa došanu un priekšrocību izmantošanu. Nereti neprecīzi tiek novērtēts tuvojošā transporta ātrums vai savas spējas veikt manevru, piemēram, izgriezties uz galvenā ceļa, ieskrieties.

Jaunie šoferi, tuvojoties krustojumiem, nereti nespēj redzēt visu kopējo ainu un pietiekoši ātri pieņemt lēmumus, jo vairāk koncentrējas uz nelielu teritoriju ap automašīnu un katru uzdevumu dala daļās (piebraukt, apskatīties gājējus, ceļa zīmes utt.). Šāda problēma mēdz būt arī pie gājēju pārejām – vadītāji noreaģē tikai uz tiem gājējiem, kuri jau ir uz gājēju pārejas, bet nemanāmi paliek tie, kuri tuvojas pārejai un kuru uzvedība liecina, ka viņi vēlēsies šķērsot ceļu. Līdz ar to CSDD eksperti pamana kādu negatīvu tendenci, ka gājēji bieži pirmie pamana automašīnas un tās palaiž, taču patiesībā tā ir šoferu pienākums un atbildība.

Profesionāli šoferi, tuvojoties krustojumam, to “nolasa” jau no attāluma, izvērtē situāciju, iespējams, līgani samazina ātrumu, lai bez apstāšanās veiktu manevru, piemēram, izgriešanos uz galvenā ceļa. Šāda meistarība satiksmē ir vērtīga, taču, lai tādu panāktu, ir jābūt pieredzei un izpratnei.

Alberts atklāj vēl kādu interesantu informāciju saistībā ar spēju novērtēt braukšanas ātrumu automašīnai, kas tuvojas: “Cilvēka acs pielāgojas un spēj novērtēt automašīnas silueta izmaiņas, tādejādi saprastu tā aptuveno braukšanas ātrums. Te gan ir interesanti, ka liela izmēra automašīnas līdz ar to šķietami brauc ātrāk, savukārt, piemēram, motocikli tuvojas šķietami lēnāk, nekā tas ir reāli. Tā ir cilvēka redzes īpatnība, ar ko ir jārēķinās ikvienam satiksmes dalībniekam. Lai vadītājs droši varētu piedalīties satiksmē un pareizi izpildītu prasību dot ceļu, šī kompetence ir mērķtiecīgi jātrenē,. Tabulā redzam, ka 2024.gada valsts eksāmenos 15707 reizes protokola sadaļā Priekšrocību ievērošana un izmantošana ir ielikts vērtējums nepietiekami – eksāmens nav nokārtots.

Apzinoties šo fenomenu, ir svarīgi, lai motociklists manevrē prognozējami, bet vieglā auto šoferis saprot, ka jāskatās uzmanīgi, jo motociklista braukšanas ātrumu ir grūtāk novērtēt.

Izpildot prasību dot ceļu un manevrējot satiksmē, īpaša vērība nepieciešama, ja tuvumā ir sabiedriskais transports, jo nereti tajos ir kājās stāvoši pasažieri un pat nedaudz lielāki palēninājumi bremzējot vai apbraucot var radīt neērtības vai bīstamas situācijas, piem., pasažiera kritiens utml.

Reklāma
Reklāma
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.