“Eurostar” pasažieru vilciens izbrauc no tuneļa zem Lamanša jūras šauruma Kokelā Francijas pusē. Par to, vai līdzīgu tuneli būvēs arī starp Skotiju ar Ziemeļīriju, britu valdība lems tuvāko nedēļu laikā.
“Eurostar” pasažieru vilciens izbrauc no tuneļa zem Lamanša jūras šauruma Kokelā Francijas pusē. Par to, vai līdzīgu tuneli būvēs arī starp Skotiju ar Ziemeļīriju, britu valdība lems tuvāko nedēļu laikā.
Foto: Denis Charlet/AFP/SCANPIX/LETA

Lielbritānija liek lielas cerības uz “Borisa alu”, kas varētu atvieglot saspīlējumu pēcbreksita tirdzniecībā 2

Ilze Kalve, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. Arestovičs uzdot četrus jautājumus Krievijas liberālei, kas pēdējās dienās gāna Latviju 2
“Visvairāk būs jāmaksā privātmāju īpašniekiem ar trīs fāžu elektrību!” Vitenbergs komentē “Sadales tīkla” tarifus 95
No pirmdienas Latvijā spēkā būs oranžā līmeņa brīdinājums par sevišķi bīstamiem laikapstākļiem
Lasīt citas ziņas

 

Lielbritānijā starp Skotiju un Ziemeļīriju plāno izbūvēt zemūdens tuneli. 40 km gara zemūdens tuneļa projekts, kas savienotu Skotiju un Ziemeļ­īriju, varētu tikt apstiprināts dažu nedēļu laikā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uz 10 miljardu sterliņu mārciņu (11,5 mljrd. EUR) vērto būvi, ko mediji ironiski iesaukuši par “Boris Burrow” (latviski – “Borisa ala”), tiek liktas lielas cerības, atvieglojot saspīlējumu pēcbreksita tirdzniecībā valsts iekšienē.

Preču plūsmu starp Ziemeļīriju un Skotiju pašlaik pamatīgi aizkavē daudzi faktori – gan muitas pārbaudes, kas sākušās pēc izstāšanās no Eiropas Savienības (ES), gan laikap­stākļi, jo Ziemeļīriju un Lielbritāniju šķir Īrijas jūra.

Tunelis nav vienīgais iespējamais risinājums, taču aprēķināts, ka tas varētu būt lētākais, jo 40 km garš tilts izmaksātu vismaz divtik daudz – 20 milj. mārciņu (23 milj. EUR).

Jaunais tunelis, kas stieptos no Stenrāras Skotijā līdz Lārnai Ziemeļīrijā, varētu būt līdzīga tipa kā 50 km garais Eirotunelis, kas savieno Franciju un Angliju. Pa to varētu kursēt gan vilcieni, gan pārvadātas vieglās un smagās automašīnas. Apvienotās Karalistes (AK) valdība ir uzdevusi sagatavot ziņojumu par to, cik šis projekts būtu dzīvotspējīgs.

Projekta pretinieki aizrāda, ka jūrā joprojām atrodas nesprāgušie Otrā pasaules kara lādiņi, kas rada nopietnus riskus būvniecībai.

Pēc kara beigām tonnām munīcijas tika iegāztas jūrā tieši tunelim paredzētajā rajonā, turklāt pastāv šaubas par to, vai šāda tuneļa būve jūras dziļuma dēļ vispār fiziski iespējama.

“The Guardian” raksta, ka Saimons Hoarss, viens no konservatīvās partijas vadošajiem politiķiem, nodēvējis tuneli par “Doktora Dūlitla fantāziju”, kas tiek kultivēta, lai novirzītu uzmanību no pēcbreksita problēmām.

Aodans Konolijs, Ziemeļīrijas Mazumtirdzniecības apvienības direktors, norāda, ka Eirotuneļa celtniecība prasīja 30 gadus, un pieci no tiem bija tikai rakšana.

Tunelis arī nepaglābšot no muitas pārbaudēm, tirdzniecību veicinās nevis viegla nokļūšana no vienas vietas uz otru, bet gan laba vienošanās ar ES.

Taču Ziemeļīrijas Demokrātiskās ūnionistu partijas (DUP), kas atbalsta vienotību ar Lielbritāniju, pārstāvis Samijs Vilsons tuneli aizstāv: “Šāda apjoma projekts vismaz dos darbu cilvēkiem Ziemeļīrijā, liekot noticēt, ka valdība ir gatava ieguldīt infrastruktūrā un tērēt līdzekļus, lai nodrošinātu, ka esam vienoti arī fiziski.”

Arī Skotijas politiķis Alisters Džeks ir viens no dedzīgākajiem tuneļa būves atbalstītājiem, jo, ja izšķirtos par labu tiltam, tad tas “būtu slēgts, iespējams, vismaz 100 dienas gadā laikapstākļu Īrijas jūrā dēļ”.

Abu salu savienošana ar tuneli tiek apspriesta jau kopš 19. gadsimta beigām, piedāvājot vairākus iespējamos maršrutus, taču katru reizi secinot, ka finansiāli šāda būve nebūs izdevīga.

1997. gadā tika noraidīta iegremdējama tuneļa izbūves ideja, dažus gadus vēlāk tika celts gaismā tilta projekts, kas gan tā arī neguva pietiekamu atbalstu. 2018. gadā par zemūdens tuneļa būvi atkal ierunājās tagadējais premjers Boriss Džonsons.

SAISTĪTIE RAKSTI
Taču neskaidra nav tikai tuneļa, bet arī valsts nākotne. Ko tad, ja AK sāks būvēt tuneli, Skotija izstājas un pievienojas ES?

Arī Ziemeļīrijā tiek runāts par izstāšanos un apvienošanos ar Īrijas Republiku. Ja Skotija un Ziemeļīrija vairs nebūs AK, tad kāda jēga no jaunā tuneļa, kas, visticamāk, nekad tā arī netiks pabeigts?

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Arestovičs uzdot četrus jautājumus Krievijas liberālei, kas pēdējās dienās gāna Latviju 2
“Visvairāk būs jāmaksā privātmāju īpašniekiem ar trīs fāžu elektrību!” Vitenbergs komentē “Sadales tīkla” tarifus 95
No pirmdienas Latvijā spēkā būs oranžā līmeņa brīdinājums par sevišķi bīstamiem laikapstākļiem
Kāpēc bijusī veselības ministre Čakša piekrita izaicinājumam kļūt par izglītības un zinātnes ministri?
Covid-19 viltus vakcinācijas afērā iesaistītie nonāk tiesas zālē – pašmāju reperis un iesaistīts arī dziedošais policists 53
Lasīt citas ziņas
Kariņš: Valdības veidošanas process ir “finiša taisnē”
Ukrainas žurnālisti atbalsta NEPLP lēmumu “Doždj” lietā 25
No pirmdienas Latvijā spēkā būs oranžā līmeņa brīdinājums par sevišķi bīstamiem laikapstākļiem
VIDEO. Īsāks vasaras brīvlaiks, atteikšanās no krievu valodas – kādas pārmaiņas gaida skolniekus un kad tās tiks ieviestas? 5
Apinis: Mana publiskā atbilde lasītājiem par svara samazināšanu ar konkrētu medikamentu
18:33
Iekšlietu ministrs “melnajā sarakstā” iekļāvis bijušo “Doždj” raidījuma vadītāju Korosteļevu
18:09
Ukrainas žurnālisti atbalsta NEPLP lēmumu “Doždj” lietā 25
16:43
FOTO. Prinča Harija un Meganas Mārklas dokumentālais seriāls nokaitina Lielbritānijas politiķus – rosina abiem atņemt karaliskos titulus
Viņam pieder šī brīža karstākais hits! “Positivus” izziņo galveno festivāla mākslinieku
Kāpēc bijusī veselības ministre Čakša piekrita izaicinājumam kļūt par izglītības un zinātnes ministri?
FOTO. Kura Latvijas pilsēta gaidot Ziemassvētkus, ir viskrāšņākā? 7
Izskata iespēju atņem tiesības par atļautā ātruma pārsniegšanu virs 30 kilometriem stundā 3
Aizsardzības ministrs komentē zādzības armijas noliktavās: “Ir divas taciņas ejamas” 81
Rēvalds: Ja skatās “Doždj” saturu, tad var arī “Medūzai” iziet cauri un pavērtēt
“Visvairāk būs jāmaksā privātmāju īpašniekiem ar trīs fāžu elektrību!” Vitenbergs komentē “Sadales tīkla” tarifus 95
VIDEO. Arestovičs uzdot četrus jautājumus Krievijas liberālei, kas pēdējās dienās gāna Latviju 2
“Roņa peldēm man laika nav, bet šo var mājās dudināt”: šovmeņa Renāra Zeltiņa padomi – kā “uzfrišināt” sevi
Kiršblats: Prezidentam nav vispār ne mazāko variantu tikt pārvēlētam; notiek muļļāšanās 13
VIDEO. Maskavas tirdzniecības centrā izcēlies milzu ugunsgrēks; dzirdami sprādzieni 12
Svētdien Latviju šķērsos jauna nokrišņu zona, kas būtiski ietekmēs laikapstākļus arī nākamnedēļ
Lai ķiploku grauzdiņi izdotos ideāli – kādi knifiņi jāzina?
Kremlis neatsakās no kodolšantāžas
VID atgādina, ka visi dāvanu sūtījumi no valstīm ārpus Eiropas Savienības ir jādeklarē
VIDEO. “Kāda starpība, ja tu kādam nepatīc?”: Katrīne Sauliete atklāj, kādām mākslīgā skaistuma pārvērtībām ļautos, lai saglabātu jaunību
Digitālais eiro – nākotnes realitāte? Kas notiks ar “parasto” naudu?
Latvijā pastāvīgi uzturēsies ASV artilērijas un aviācijas vienības 11
Atomenerģija – apspriesta, bet nesaprasta. Vai nepieciešama?
Kur pazuduši acu pilieni un citas zāles?
Ar Kremli saistītie Krievijas oligarhi turpina biznesu Latvijā 40
VIDEO. “Man jāatzīst, ka tā ir bijusi nemitīga cīņa…”: talantīgajai dziedātājai Selīnai Dionai konstatēta neārstējama slimība
Juris Lorencs: “Doždj” mēs ielaidām paši – sava naivuma, nezināšanas un muļķības pēc