Ceļš no Tukuma uz Kuldīgu (P121).
Ceļš no Tukuma uz Kuldīgu (P121).
Foto: Atis Jansons

Kā Eiropa palīdzēja asfaltēt mūsu šosejas: ekonomiski – būvniecības vinnests, bet ceļi tukši 6

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Ko esam guvuši no Eiropas fondu naudas? Ļoti daudz. Un to nevajadzētu aizmirst. Latvijas milzīgā ceļu saimniecība, kuras tehnisko stāvokli pēdējos desmit gados esam spējuši par mata tiesu uzlabot (ļoti labi un labi nu ir gandrīz puse no visiem asfaltētajiem ceļiem), bez Eiropas naudas būtu sabrukusi. Skatiet tabuliņu.

Gandrīz puse no ieguldītajiem 2,4 miljardiem eiro mums ir iedota. Un vismaz maģistrāles glābusi. Labi. Vien joprojām nav skaidri zināms, kādi šie skaitļi būs turpmāk.

Krasi sliktāk klājas grants ceļiem, kuru mums, pēc kontinenta standartiem, ir ļoti daudz. Ar tiem jātiek galā pašiem. Netiekam. No 11 tūkstošiem valsts apsaimniekotajiem vien 6,2 procenti atzīti par labiem. Asfaltēšana nepaceļami dārga. Un ko tā dotu?

Veiksmīga epizode

Varam paskatīties, jo, pateicoties unikālai Eiropas finansējuma sadales epizodei pirms vairāk nekā desmit gadiem, vairāki miljonu simti tika programmai “Valsts 1. šķiras autoceļu rekonstrukcija”. Izdevās mūsu ierēdņiem toreiz naudas dalītājus pierunāt. Viņus var saprast. Tiešām.

Grants! “Was ist das?” Nav kārtības! Apsegt! Saprast var arī mūsējos. No dāvanas atteikties būtu stulbi. Censties dāvinātājiem un labdariem iestāstīt, ka viņu naudiņa būtu vairāk vajadzīga esošā asfalta sakārtošanai, – grūti. Un tapa teorētiski pamatojumi jaunām neputošām trasēm.

Ceļā “P121” gadījumā apmēram tādi – Kuldīga ir vienīgais Kurzemes rajona centrs, kurš ar Rīgu saistīts tikai aplinkus. Ja savienotu to ar Tukumu, dižkravu plūsmas uz Ventas rumbas pusi tecētu daudz vieglāk un blīvāk, tūristi bariem vien gāztos uz Kuldīgu, pa ceļam iedvesdami jaunu dzīvību un mūsdienu elpu Zemītē un Matkulē, Vānē un Kabilē.

Iespējams, protams, ka dažam no optimistisko sacerējumu autoriem jau tajā pirmskrīzes laikā pavīdēja skeptiska doma, ka minētajos pagastos dzīvo vien nepilns tūkstotis rāmu ļautiņu katrā, par to, ka tūristiem gleznainā Abavas leja, pa kuru iet esošais Kandavas–Sabiles maršruts, vienmēr un nemainīgi būs pievilcīgāks par alternatīvās trases klajumiem un siliem.

Gan jau kāds arī toreiz saskaitīja, ka kravas auto šajā virzienā vien kādi pārsimt gabali diennaktī, ar ko gluži labi tiek galā trase Stende–Veģi–Renda–Kuldīga (caur Sabili smagie braukt nedrīkst). Saskaitīja. Bet uzskatīja par labāku paklusēt. Pareizināt kustību ar teorētisku “biezo gadu” izaugsmes koeficientu (20% gadā) un pieņemt, ka investīcijas jaunajā trasē būs rentablas.

Pēc desmit gadiem…

Braucam skatīties. Un redzam – ja neskaita pirmos kilometrus no Tukuma puses, kuri tolaik jau bija asfaltēti un tādi (ielāpaini) palikuši jo­projām – skaists ceļš. Ļoti skaists. Stundiņa Austrijas vai Francijas lauku līmenī.

Intensitāte? Nav tādas. Skatāmies “LVC” intensitātes mērījumu tabulas. Ņemam trases noslogotāko posmu (vidusdaļu) un redzam, ka izaugsmīte tomēr ir. Pirms pārbūves šeit brauca kādi 500–700 auto diennaktī. Tagad ir 1400–1800. Kravas transporta īpatsvars gan palielinājies nav (vien 10–15%).

Ja reiz Kurzemē esam, aizšaujam uz “P124”. Ventspils–Kolka. Šis tūrisma celiņš toreiz dabūja vairāk nekā desmit miljonus ERAF naudas. Un nu arī ir ļoti skaists. Bet – tukšs. Kā toreiz bija kādi divdesmit auto stundā, tā ir arī tagad. Vien ātrumi… Man (tā ap 100 km/h) šie daži svilpa garām kā stāvošam. Vietējie “bembisti”…

Tātad – kas iegūts?

Ekonomiski – būvniecības vinnests. Jāatceras gan, ka obligāta prasība no šīs naudas devēju puses ir ceļa seguma turpmāka uzturēšana perfektā stāvoklī. Par savu naudu. Šī gada “LVC” budžetā, piemēram, tam bija paredzēti aptuveni četri miljoni eiro.

Saistītie raksti

Sociāli – gan vietējie iedzīvotāji, gan viņu viesi neapšaubāmi ir pelnījuši vismaz epizodisku pārvietošanos pa Eiropas līmeņa ceļiem. Komfortam, atpūtai. Iedvesmai ilgstošajā un grūtajā cīniņā par šāda līmeņa pārticību.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
30km/h apdzīvotās vietās glābs dzīvības? Ārvalstu pieredze – diametrāli pretēja 4
5 stundas
Ieva Ēvalde
Laukos
Eiropā aizliegti – pie mums delikatese. Latvija ir teju vienīgā valsts, kur galdā ceļ nēģus 25
17 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
“Smēķēšana dubulto risku smagi saslimt ar Covid–19 un nomirt…” Apinis par noklusēto patiesību 12
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vairums svētdien atklāto Covid-19 gadījumu reģistrēti vienuviet
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ceturtdien un piektdien Rīgā slēgs satiksmi Marijas un Čaka ielā
8 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
Aptauja: Vai jūs baida saslimstības ar Covid-19 pieaugums? 3
10 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Olafs Zvejnieks: Kā ikvienu no mums ietekmēs post-covid kapitālisms
7 stundas
Inita Šteinberga
Dabā
Audzē nātres kā dārzeņus! Kā pētniece Sovilta dārzā ievieš revolūciju 1
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Aizmirsi veikalā uzlikt masku? Re, cik liels varētu būt sods 10
8 stundas
IP
Ilze Pētersone
Ziņas
Jebkuras zāles pārmērīgā daudzumā kļūst par indi un mūsu upes ir pilnas ar tām. Kad pamats celt trauksmi? 5
11 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Harijs atgriezīsies Kensingtonas pilī jau pavisam drīz 9
17 stundas
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Kontrolpunkti – tad un tagad! Kāpēc sanāk, ka brīvā kustība kļūst par draudu?
7 stundas
EK
Elīna Kondrāte
Veselam
Man mājās ir suns – pretparazītu zāles jālieto divreiz gadā vai profilaktiski?
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Par naudu nogalināja savu skolotāju? Francijā aiztur četrus skolēnus
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgas grūstošie tilti: kur notiek būvdarbi, kas tiks darīts un cik tas maksās
8 stundas
Uldis Šmits
Ziņas
Uldis Šmits: Atceroties atvadas no “lielā oktobra”
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Terors jahtu klubā: piesien pie stieņa, slīcina un pazemo, ja mīļotā pametīs 5
8 stundas
GN
Gints Narogs
Stāsti
Dēla dēļ izvēlas Nīderlandi. Saruna ar bijušo valstvienības hokejistu Jāni Spruktu 3
18 stundas
MZ
Māris Zanders
Ziņas
Māris Zanders: Vēl nesen cilvēkus slavēja. Nu pēkšņi izrādās, ka viņi neizturoties atbildīgi 3
13 stundas
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
Uz ASV prezidenta krēslu patiesībā “acis met” 1214 kandidātu
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pēc veikala “Depo” apmeklējuma – uz slimnīcu. Apsardze zvērīgi pārmāca vīrieti bez sejas maskas 82
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Pirmais sniegs šoruden! Soctīklotāji dalās ar ziemīgajiem iespaidiem 1
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Ballīte beigusies! Policija “šturmē” kādu nelegālu izklaides vietu Rīgā un to slēdz 23
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Aktrise Rēzija Kalniņa veikusi ģenētisko testu: kāpēc viņa to darīja? 12
2 dienas
LA
Laukos.lv
Laukos
Kur jūs bijāt, kad es biju mazs un man bija jāravē garās biešu vagas? Latvijā radīts pirmais robots, kas izravē nezāles 6
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
VIDEO. Baiba saslima jau martā, pēc grūtas cīņas ar Covid-19 viņa izveseļojās: “Plaušas sāp tā, ka tu raudi…” 16
1 diena
ĀR
Ārija Rudlapa
Praktiski
Stāda kokus un krūmus, novāc vēlos sakņaugus. Kas darāms dārzā no 19. līdz 25.oktobrim
18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Samanta Tīna skarbi nokritizē fitnesa skaistuli Jutu Valdmani: kā tāda kaķu vecene! 8
1 diena
LE
LETA
Veselam
Pētījums: roku dezinfekcijas līdzekļi ar etanolu Covid-19 vīrusu iznīcina 15 sekundēs 4
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Atbildība šodien tev var likties visai smaga nasta… Horoskopi 20.oktobrim
10 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Pieskaņojies dabas ritmam! Veiksmes kalendārs no 19. līdz 25.oktobrim
18 stundas
EK
Elīna Kondrāte
Veselam
Man mājās ir suns – pretparazītu zāles jālieto divreiz gadā vai profilaktiski?
21:43
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
30km/h apdzīvotās vietās glābs dzīvības? Ārvalstu pieredze – diametrāli pretēja 4
21:30
Inita Šteinberga
Dabā
Audzē nātres kā dārzeņus! Kā pētniece Sovilta dārzā ievieš revolūciju 1
21:05