“Willys” 1943.
“Willys” 1943.
Publicitātes foto

Kā radās vārdiņš “džips”? Šīs auto markas biogrāfija spil­gti ataino pēdējā pusgadsimta procesus autobūvē 2

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

FOTO. “Kāds dekoltē!” Keita Midltone apmeklē pasākumu sev neierastā stilā – spilgts, drosmīgs, seksuāls
Piontkovskis: Putins zina, ka Baltijas valstis pretosies, bet nav pārliecināts, ko darīs Rietumi 152
VIDEO. “Tiešraide” no meža Smiltenes novadā – lūsis sagrauž kamerai vadus, pie reizes nofilmē arī pats sevi
Lasīt citas ziņas

 

Sen tas bij… Reti kurš atceras. Tomēr derētu, jo šīs auto markas biogrāfija spil­gti ataino pēdējā pusgadsimta procesus autobūvē.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

Cēlais atbrīvotājs

Tā nosaukta “Jeep” vēsturei veltītā iedaļiņa manā “Lielajā autogrāmatā” (2001.), kuru nez vai vairs iespējams nopirkt. Tādēļ citēju.

“Jeep” sākās kā ideja, kas piedzima valstī, kurai bija jāiznīcina savi ienaidnieki un jāatbrīvo tie, kas bija apspiesti. Iecerēts 1940. gadā, tas drīz kļuva par visu “apvidnieku” ciltstēvu, par vienu no retajiem gadījumiem, kad kādas firmas vārds sarunu valodā kļūst par nosaukumu veselai automobiļu klasei – džipi.

Neviens gan nespēj īsti atbildēt, no kurienes nācis šis vārds. Daļa vēstures pētnieku uzskata, ka tas mantots no komiksu varoņa Eižena Džipa, kurš ASV tolaik bija ļoti populārs, jo spēja iziet visur un izdarīt visu. Citi uzskata, ka “Jeep” cēlies no akronīma “GP” (general purpose) izrunas, ko tam devuši ASV karavīri Otrā pasaules kara laikā.

Pirmajiem džipiem bija vēl otrs vārdiņš – “Williys”. Vilītis. Tas pazīstams arī mūsu vecākajai paaudzei. Šis džips bija kara varonis – spēja ne tikai fiksi pārvietot karavīrus, bet pat vieglākus artilērijas lielgabalus vilkt.

Pēc kara “Jeep” kļūst par civilu darba zirgu. Tieši džipos pirmo reizi autobūves vēsturē tiek savienota automātiskā ātrumkārba ar pilnpiedziņu. Un apgūts ne tikai darba, bet arī izpriecu lauks – no 1952. gada ļoti populāras štatos kļūst tā sauktās džamborejas – ģimeņu izbraukumi uz citam transportam nepieejamiem dabas nostūriem.

 

Citi saimnieki

1987. gadā “American Motors Corporation”, kura sastāvdaļa ir “Jeep”, nonāk “Chrysler” īpašumā. Bet globālo konkurenci nākamajos 25 gados neiztur pats varenais “Chrysler”. Un nonāk Eiropas “Fiat” paspārnē. Bet ar to jau nebeidzas. Agrāk tik dažādu (gan tehniski, gan idejiski) autobūves firmu kooperācija un saplūšana turpinās. “Fiat” nonāk (un pašlaik ir) giganta “Stelantis” sastāvā. Un tātad – stratēģiskā “Jeep” virsvadība nu pieder tiem pašiem, kas stūrē uz, viņuprāt, pareizo nākotni vēl 13 markas. “Alfa Romeo”, “Chrysler”, “Citroën”, “Dodge”, “DS”, “Fiat”, “Lancia”, “Maserati”, “Mopar”, “Opel”, “Peugeot”, “Ram” un “Vauxhall”… Varens kokteilis, vai ne? Ar visām izrietošajām sekām.

 

Īstu meža automobiļu vairs nav

“Wrangler” 2007.
Publicitātes foto

Jau vairākus gadus mūsu “Gada auto” nav savulaik tik populāro, aizraujošo, spilgto “bezceļa testu”. Nav. Potenciālu dalībnieku nav. Jo īsti meža auto Eiropas tirgū nav pieprasīti. Pilnpiedziņas daļa kopējā tirgus statistikā gan saglabājas mazpadsmit procentu līmenī, bet vairums no tās pārstāvjiem ir nevis klasiski džipi, bet greznas rotaļlietas, kuras šo vārdu piesavinājušās (vai mēs to nepelnīti uzdāvinājuši). Varam tikai nostalģiski atcerēties kādu, nu kaut vai 2007. gada, atrakciju, kurā divi (dīlera pārstāvju pieskatīti) vēl īsti džipi līdz lukturiem šķēla testa karjera dīķi. Kurš vēl grib pamēģināt? Drošāk! Es pats kļuvu tik drošs, ka stāvā smilšainā kāpumā pamanījos “Wrangler” priekšējos riteņus atraut no zemes. Vien doma – vai tiešām atmugurisks kūlenis ir iespējams???

Pats “Jeep” saimnieks toreiz vēl pārāku fokusu nodemonstrēja slēpošanas kalnā Madonas apkārtnē, kura saimnieki mums bija atļāvuši te pamēģināt pretendentu kāpuma spējas. Uzbrauca daži. “Wrangler” mani, daudz redzējušu un blēņas darījušu, pārbiedēja līdz īslaicīgam balss zudumam – šis ņēma un pirms citu kārotās virsotnes – apgriezās… Neapgāzās. Nobrauca lejā, ieskrējās, uzlidoja līdz finišam kā zvirbulis. Fantastika…

 

Šis nav “Jim Beam”…

“Avenger” 2023.
Publicitātes foto

Atcerieties – tā teica kādas anekdotes varonis, no lētā krodziņā piedāvātās glāzes pagaršojis. Un kaut ko līdzīgu es gribu teikt par “Eiropas Gada auto” šī gada uzvarētāju. Foršs, moderns auto. Bet “Jeep” gan tas nav. Nevienā kaut cik nopietnā kalnā tas neuzbrauks. Jo kā visi elektroauto ir smags. Jo lētākajā (un pirmkārt mums piedāvātajā) versijā tam nav pilnpiedziņas. Jo arī šis “lētākais” mežā nemaz netiks dzīts, bet saudzēts un pulēts, lai publikas priekšā dižotos…

Tādi laiki. Tāda tā tirgus ekonomika, kurā “Stelantis” laikam jau ir veiksmīgs. Tā vien izskatās, ka, sekojot pieprasījumam un modernajām braucēju gaumēm, koncernam būs izdevies rentablu padarīt gan “Opel”, gan “Peugeot”. Jo šī tehnika ir teicama. Bet, ja pietrūkst leģendas mirdzuma, var taču to pašu “Opel Mokka” (“Latvijas Gada auto 2022”) ietērpt mazliet citā izskatā un abos galos piekniedēt – JEEP… Neskan nemaz mazāk prestiži kā BMW. Un kārotā piedzīvojumu smaržiņa šim pat labāka.

 

SAISTĪTIE RAKSTI

Ne tikai “Jeep”

Ne tikai “Jeep” emblēma šajos tirgus manevros nonāk nevietā. Vēlreiz atvainojos šīs modes piekritējiem – manuprāt, nevietā. Man nepatīk, ka pseidodžipu kategorijā lien iekšā tādi slaida ātruma, vieglas, precīzas vadāmības etalonzīmoli kā “Porsche”, “Jaguar”, “Alfa Romeo”, pat “Maserati”. Interesanti – vai “Ferrari” arī sāks būvēt kādu SUV (sport utility vehicle)? Tikai teorētiski interesanti, protams. Jo tādas naudas man nav. Un, pat ja būtu, šos, vēlreiz piedodiet, zirg­ēzeļus nepirktu. Mežam vajag gadsimta sākuma (vai vēl vecāku) “Wrangler”. Vai “Defender” (kurš nu jau arī kļuvis pārlieku pilsētniecisks). Ja lētāku – “Suzuki Jimny”. Kura jaunā četrdurvju versija Eiropai diemžēl par pārāk šmucīgu (vienkāršs 1,5 l benzīna motors) atzīta un priecēs ķīniešus un japāņus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
FOTO. “Kāds dekoltē!” Keita Midltone apmeklē pasākumu sev neierastā stilā – spilgts, drosmīgs, seksuāls
Piontkovskis: Putins zina, ka Baltijas valstis pretosies, bet nav pārliecināts, ko darīs Rietumi 152
VIDEO. “Tiešraide” no meža Smiltenes novadā – lūsis sagrauž kamerai vadus, pie reizes nofilmē arī pats sevi
Janvārī Ukrainā iznīcināts rekordliels okupantu skaits
FOTO. “Prāta Vētras” bundzinieks Kaspars Roga komentē savu došanos prom no Latvijas 16
Lasīt citas ziņas
Ar malku vairs kurināt nedrīkstēs? Ministre skaidro, vai Eiropa plāno ierobežot malkas un šķeldas izmantošanu siltumapgādē
Krievi lien un lien uz priekšu… Ja Ukraina zaudē Donbasu – karš zaudēts?
Imants Frederiks Ozols: Latvija brēc uz Vāciju tādēļ, ka mums ir paniski bail!
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Kijiva: Putins var mēģināt veikt plaša mēroga uzbrukumu Ukrainai, kā tas notika pirms gada – 24.februārī
Sankciju žogā daudz caurumu – Maskavai netrūkst palīgu, kas veikli palīdz apiet sankcijas
12:03
Vai krievu skolas no septembra kļūs par jaunajām latviešu skolām?
12:00
FOTO. “Vēl viens pretendents… Kā lupatiņa!”. Cinisms, meli, krāpšana – šķebinoša patiesība nāk klajā par kādu Latvijas dzīvnieku glābšanas biedrību 1
11:49
FOTO. “Kāds dekoltē!” Keita Midltone apmeklē pasākumu sev neierastā stilā – spilgts, drosmīgs, seksuāls
“Ežiņu” lauksaimniecības zeme – strīdu krustugunīs arī ar finanšu institūciju “Altum”
VIDEO. Jēkabpilī tiek veikts ārkārtas dambja remonts, gatavojoties iespējamajiem pavasara plūdiem
Zāles meklē, kur vien var. Poliklīnikas vadītāja atklāj, kādu medikamentu šobrīd trūkst visvairāk
VIDEO. Dziedātājas Elīnas Gluzunovas ģimenē smags pārbaudījums – dēliņu piemeklējušas nopietnas veselības problēmas
“Mēs esam gatavi izmeklēt, rakt dziļi.” Par jaunizveidotās parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadītāju virzīs Krištopanu 17
Saeimā izmeklēs banku sektorā notiekošo: izvērtēs arī finanšu nozarē veikto “kapitālo remontu”
VIDEO. “Tiešraide” no meža Smiltenes novadā – lūsis sagrauž kamerai vadus, pie reizes nofilmē arī pats sevi
FOTO. “Vēl viens pretendents… Kā lupatiņa!”. Cinisms, meli, krāpšana – šķebinoša patiesība nāk klajā par kādu Latvijas dzīvnieku glābšanas biedrību 1
Janvārī Ukrainā iznīcināts rekordliels okupantu skaits
5.februārī gaidāms pilnmēness: ko šajā dienā nekādā gadījumā nedrīkst darīt?
“Rīgas satiksme” sāk aktīvu cīņu ar bezbiļetniekiem. Kas jāzina pasažieriem, braucot ar autobusu vai trolejbusu? 3
“Saskaņa” faktiski ir pazaudējusi varu ne tikai Daugavpilī, bet arī Rēzeknē
VIDEO. “Neko neesmu dzēris!” Par interneta “hītu” kļūst video, kurā Bens Aflekss ballītē taisnojas sievai
Simona Striževska: Kāpēc ECB turpina agresīvi celt bāzes procentu likmes?
Kijivā 3.februārī pirmo reizi notiks ES-Ukrainas samits, kas dos “spēcīgu signālu” Maskavai un pasaulei 6
Piontkovskis: Putins zina, ka Baltijas valstis pretosies, bet nav pārliecināts, ko darīs Rietumi 152
Indra, Indris, Brigita un Indars – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Neimanis pārsteigts par steigu, kādā “RNP” padome pieņēmusi lēmumu par viņa atbrīvošanu no amata
Anda Līce: Kāpēc politiķi ir tik kāri uz aplamām un nebeidzamām reformām? 33
Vai starptautiskajā automašīnu nomas tirgū viss jau sen ir sadalīts? Latvijas uzņēmēju stāsts
Daugavpils Universitātes padomes rindas retinās
Daudzviet Latvijā šorīt snieg, savukārt Rīgā gaidāms slapjš sniegs un neliels lietus
Olafs Zvejnieks: Nabadzības mazināšanai varmācība nav vajadzīga