
Lietuva paziņo, līdz kuram gadam Viļņā būvēs “Rail Baltica” posmu 0
Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” posms līdz Viļņai tiks būvēts pēc 2030.gada, kad būs pabeigta pamata līnijas būvniecība, paziņoja Lietuvas Satiksmes ministrija.
Kā norādīja ministrijā, līdz Eiropas standarta sliežu platuma posma izbūvei starp Viļņu un Kauņu tiks izmantots maināmu sliežu mehānisms.
Satiksmes ministrs Eugenijus Sabutis sacīja, ka “Rail Baltica” posms uz Viļņu tiks izbūvēts, tiklīdz būs nodrošināts nepieciešamais finansējums pēc pamattrases pabeigšanas.
Viņš apliecināja, ka Viļņa ir būtiska “Rail Baltica” daļa, taču primāri ir jānodrošina Lietuvas savienojums ar Rietumeiropu caur Kauņu.
Lietuva jau ir nodrošinājusi 1,6 miljardu eiro finansējumu “Rail Baltica” projektam līdz 2030.gadam un centīsies iegūt vēl četrus miljardus eiro.
Pašlaik Lietuvā tiek būvēts 46,3 kilometru garš “Rail Baltica” posms starp Kauņu un Panevēžu, un paredzams, ka līdz gada beigām darbi tiks pabeigti 114 kilometru garā posmā.
Jūnija sākumā Sabutis televīzijas kanālam “TV3” sacīja, ka necentīsies saņemt Eiropas finansējumu “Rail Baltica” dzelzceļa posmam līdz Viļņai, jo ES nav gatava piešķirt līdzekļus šai projekta daļai.
Ministrs toreiz sacīja, ka valsts budžetā nav nepieciešamo līdzekļu Eiropas sliežu platuma ceļa izbūvei starp Kauņu un Viļņu.
Premjerministrs Gintauts Palucks ir paziņojis, ka visam “Rail Baltica” projektam pašlaik trūkst aptuveni 11 miljardu eiro.
Pagājušā gada jūnijā publicētajā kopīgajā ziņojumā Baltijas valstu revidenti brīdināja, ka plānoto darbu pabeigšanai visās trijās valstīs varētu būt nepieciešami papildu 10-19 miljardi eiro, no kuriem 8,7 miljardi eiro nepieciešami tikai Lietuvā vien.
Saskaņā ar valsts dzelzceļa grupas infrastruktūras uzņēmuma “LTG Infra” datiem Lietuva “Rail Baltica” projektam līdz šim ir piesaistījusi 1,6 miljardus eiro, no kuriem 289,6 miljoni eiro jau ir izlietoti, no šīs summas 250,5 miljoni eiro izlietoti būvdarbiem.
Pilnībā “Rail Baltica” projektu, kas savienos Baltijas valstis ar pārējo Eiropu, ir plānots pabeigt 2030.gadā, un Lietuvas un Polijas dzelzceļa sliežu ceļus paredzēts savienot 2028.gadā.
Plānots, ka līnija vedīs caur Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Panevēžu, Kauņu, Viļņu un Varšavu, un Lietuvas posma garums būs 392 kilometri.