Pirmais Londonas metro.
Pirmais Londonas metro.
Arhīva foto

Pirms 130 gadiem Londonā atklāja pasaulē pirmo metro līniju 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
SVF: Krievijas ekonomika augs straujāk par visām pasaules attīstītajām ekonomikām
Lasīt citas ziņas

Velsas princis Edvards Londonā atklāja pasaulē pirmo metro līniju, kas bija tāda, kādu to saprotam mūsdienās – elektriskas lokomotīves vilktie vagoni pārvietojās pazemē izbūvētā tunelī. Londonā jau pastāvēja 1863. gadā uzbūvēta metro līnija, bet tā drīzāk bija tikai metro priekštecis, jo tad tuneli veidoja, iedziļinot un aprokot būvkonstrukcijas zemē, turklāt vagonus vilka tvaika lokomotīve. 5,1 km garā sešu staciju līnija, kas saistīja Londonas Sitiju ar priekšpilsētu Stokvelu, bija pavisam kas cits.

Laikabiedros apbrīnu izraisīja gan elektrība kā dzinējspēks, gan tas, ka būvniecības darbi četru gadu garumā šoreiz bija ritējuši tikai pazemē, atšķirībā no iepriekšminētās līnijas nekādi netraucējot virszemes dzīvi.
CITI ŠOBRĪD LASA

Paralēli būvētie vienvirziena tuneļi katrs bija tikai 3,2 metru diametrā. Tvaika lokomotīves tajos nemaz neievietojās. Sastāvu veidoja trīs nelieli vagoni ar 32 pasažieru vietām. Tiesa, vēlāk, kad metro kļuva populārs, tajos saspiedās divreiz vairāk ļaužu. Par “polsterētajiem pagrabiem” iesauktajos vagonos nebija logu, vien šauras stiklotas skatlūkas virs sēdvietām – metro kompānija uzskatīja, ka tunelī tāpat nav ko redzēt. Durvis atradās vagoniņa galos.

Ne vienam vien brauciena laikā sākās klaustrofobijas lēkmes. Neskatoties uz to, elektriskais metro ļoti ātri kļuva populārs.

Brauciens bija lēts – 2 peniji, kurus iemaksāja stacijā. Jau pirmajā darbības gadā pārvadāja 5,1 miljonu pasažieru, un drīz sākās līniju pagarināšana un tīkla veidošana.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.