Foto – LETA

Amortizatori nolietojas pakāpeniski un nemanāmi 0

Vidusmēra autobraucējam par mašīnas balstiekārtas daļām parasti liek aizdomāties kādu trokšņu parādīšanās vai braukšanas komforts un auto vadāmības pasliktināšanās. Tad pirmais, kas tiek vainots, ir amortizatori, jo par šo svarīgo piekares daļu kaut ko ir dzirdējis ikviens autoīpašnieks. 


Reklāma
Reklāma

 

Svārstību slāpēšana

10 produkti, kuri traucē notievēt. Arī tādi, kurus uzskatām par veselīgiem
VIDEO. Ovācijas un neviltota sajūsma! Dons iekļūst Eirovīzijas finālā 7
Krievijas drošības iestādēm “mati stāvus”. No kara atgriežas atbrīvotie cietumnieki – tos nevar savaldīt
Lasīt citas ziņas

Amortizatori tiešām ir ļoti nozīmīgi komforta un drošības elementi, kuru bojājuma vai nolietojuma gadījumā neizbēgami cieš automašīnas balstiekārtas darbība. Mūsdienu vieglajos automobiļos galvenokārt izmanto neatkarīgās piekares, kad katrs ritenis darbojas pilnīgi neatkarīgi. Tas nodrošina maksimālu braukšanas komfortu un vislabāko riteņu saķeri ar ceļu. Dažiem auto modeļiem aizmugures tiltam vēl izmanto atkarīgo piekari, kuras trumpis ir vienkāršība un izturība. Kustības laidenuma nodrošināšanai mašīnas gaitas iekārtā ir iebūvēti elastīgie elementi, kuru lomu parasti pilda spirālatsperes, bet retāk – puseliptiskās slokšņu atsperes vai vērpstieņi jeb torsioni, kā arī pneimatiskie baloni. Automobiļa virsbūves šūpošanos uz atsperojuma tad arī slāpē amortizatori. Ļoti izplatītajā Makfersona tipa piekarē mainīga garuma statne sastāv no amortizatora un spirālatsperes. Šajā gadījumā, kad amortizators pilda statnes funkcijas, tā bojājums neizbēgami rada visas riteņa piekares iziešanu no ierindas.

Parasti tiek izmantoti tradicionālie hidrauliskie amortizatori, lai gan arvien lielāku popularitāti ikdienas sērijveida spēkratos iekaro hidropneimatiskie jeb tā sauktie gāzes amortizatori, kas vēl nesen skaitījās vienīgi sporta automašīnu prioritāte.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Starp slavenākajām amortizatoru firmām var minēt “Bilstein” un “Koni”, bet par izplatītākajiem un ikdienas lietošanai optimālajiem uzskatāmi “Sachs”, “Boge”, “Monroe”, “Kayaba”, “Gabriel” un citi.

 

Pirmo divu firmu amortizatori savu slavu ir ieguvuši autosporta trasēs un ir dārgāki, lai gan praktiski jebkuram automobilim tiek piedāvātas šo sportiskās auras apdvesto marku ielas versijas. Savukārt nākamās pieminētās firmas ražo masveida produkciju, ko uzstāda lielai daļai jauno mašīnu jau uz konveijera, kā arī piegādā rezerves daļu tirgum. Ir vēl arī pavisam lētu firmu ražojumi, kas kvalitātes ziņā stipri vien atpaliek. Amortizatoru mūžu visvairāk iespaido bedres un netīrumi – tieši tas, kas ļoti bieži sastopams uz mūsu ceļiem. Ideālos apstākļos, braucot tikai pa gludiem un tīriem ceļiem, amortizatori spētu izturēt praktiski visu automašīnas kalpošanas laiku. Taču, ņemot vērā reālo dzīvi, jāsamierinās ar nepieciešamību biežāk veikt amortizatoru un citu balstiekārtas daļu maiņu.

 

Amortizatoru diagnostika

Pētījumi liecinot, ka Eiropā katrai ceturtajai automašīnai ir nepieciešama amortizatoru maiņa. Jādomā, ka pie mums šī aina varētu būt krietni bēdīgāka, jo amortizatoru rūpīga pārbaude netiek veikta pat gadskārtējā tehniskajā apskatē. Parasti amortizatori tiek mainīti tikai pilnīga nolietojuma gadījumā, kad tie vairs nemaz nepilda savas funkcijas. Amortizatori ir pietiekami noslēpta detaļa, un vizuāli to stāvokli noteikt ir grūti. Arī ar mašīnas uzšūpošanas metodi to var noteikt tikai aptuveni, jo nolietošanās notiek pakāpeniski un nemanāmi, tā ka braucējs to var pat neievērot un ar laiku pamazām pierast pie mašīnas pastiprinātas šūpošanās un sliktākas gaitas. No kustības drošības viedokļa nolietoti amortizatori visvairāk ietekmē mašīnas bremzēšanas ceļu. Riteņiem pastiprināti lēkājot pa ceļa nelīdzenumiem, krietni samazinās riepu saķere ar asfaltu.

 

Ārzemju pētījumi apstiprina, ka par piecdesmit procentiem nolietoti amortizatori var palielināt bremzēšanas ceļu par vairākiem metriem. Tad nepalīdz arī bremžu antibloķēšanas sistēma, jo tās darbība ir paredzēta ar pilnīgā kārtībā esošu piekari.

Reklāma
Reklāma

 

Kā uzsver speciālisti, visprecīzāk amortizatoru stāvokli var noteikt uz īpaša diagnostikas stenda. Pārbaude notiek pavisam vienkārši un ātri – īsu brīdi padrebinot mašīnas riteņus, aparāts nosaka amortizatoru nolietojuma pakāpi. Iekārta uzrāda robežlielumu, kāds konkrētajam auto modelim pieļaujams un kāds ir katra amortizatora stāvoklis. Pieredzējis meistars pēc līknes varēs spriest ne tikai par amortizatoriem, bet arī par citām piekares daļām. Dažiem mūsdienu automobiļiem, piemēram, piektās sērijas “BMW”, ir tik labi konstruētas piekares, ka kāda elementa nolietojumu var sajust tikai pašā galējā stadijā. Šādās reizēs modernas diagnostikas ierīces ir vienkārši neaizstājamas.

 

Remonts 
paša spēkiem

Tehniski vairāk varoši autobraucēji ar attiecīgu aprīkojumu un iemaņām var mēģināt amortizatorus mainīt paši, jo daudziem vecākas paaudzes vai vienkāršākas konstrukcijas automobiļiem tas tiešām nav īpaši sarežģīti. Tomēr vairākumam mūsdienu automobiļu pat šāda šķietami vienkārša aperācija var prasīt specifiskas zināšanas un īpašu aprīkojumu, it īpaši, ja runa ir par priekšējo balstiekārtu. Turklāt pēc jebkura piekares remonta ir nepieciešama savirzes regulēšana. Tādēļ speciālisti ar pašdarbību aizrauties neiesaka, it īpaši tik atbildīgu mašīnas sastāvdaļu gadījumā, kāda ir balstiekārta. Modernie automobiļi kļūst arvien sarežģītāki un autobraucējiem nākas vien samierināties, ka pašrocīgi kaut ko salabot kļūst arvien grūtāk.

Ivars Caune (“Auto Brasla”): “Amortizators ir viens no kustības drošības stūrakmeņiem. Tas nodrošina saikni starp ceļu un automobili. Amortizators ir spēkrata mezgls, kas palīdz saglabāt nepieciešamo riteņu saķeri ar dažādiem ceļa segumiem dažādos ekspluatācijas apstākļos. Tāpēc autovadītājiem ir būtiski sekot līdzi to tehniskajam stāvoklim un nepieciešamības gadījumā laikus novērst defektu (nomainīt bojāto amortizatoru).

 

Ekspluatējot auto ar bojātu amortizatoru uz grants ceļa, bruģa vai vienkārši nelīdzena ceļa, vadītājam būs daudz grūtāk saglabāt kontroli pār automobili, ekstrēmā situācijā tas var beigties bēdīgi. Izvēloties amortizatorus savam spēkratam, vajadzētu ņemt vērā auto ikdienas ekspluatācijas apstākļus un vadītāja braukšanas manieri.

 

Ņemot vērā mūsdienu tehnoloģijas, kvalitātes ziņā dažādu ražotāju amortizatori ir samērā līdzīgi, galvenā atšķirība (arī kalpošanas laiks) ir lietojumā. Ja ir neskaidrības, vajadzētu noteikti konsultēties ar speciālistu.”

 

Raimonds Volonts (“V4 motors”): “Amortizatoru darbība var būtiski ietekmēt automobiļa gaitas īpašības ekspluatācijas laikā. Visbiežāk sastopamais defekta rādītājs ir sūce. Savulaik populārā pārbaudes metode – spēkrata priekšgala vai aizmugures daļas pašūpošana – jaunākiem automobiļiem piekares konstrukcijas dēļ rezultātu vairs nedod. Amortizatoru pārbaudi visdrošāk veikt pie speciālistiem. Pieredzējis meistars, veicot testa braucienus, var noteikt, vai kāds no amortizatoriem darbojas nepilnīgi. Pilnīgāku informāciju sniedz pārbaude amortizatoru stendā. Stendi mēdz būt dažādi – vieni nosaka darbības efektivitāti procentos, citi mēra svārstību amplitūdu un parāda darbības raksturlīkni. Vienkāršāki un ērtāki ir pēdējie. Šie stendi uzreiz parāda, vai amortizatora vertikālās svārstības ir normas robežās, bet ar raksturlīknes palīdzību var atklāt nepilnības piekares darbībā. Tas atvieglo meistara darbu un saīsina servisā pavadāmo laiku.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.