Laimdota Kliesmete: “Sarunas ar pircējiem ir aizkustinošas. Man darbs sagādā prieku, un to es nododu tālāk.”
Laimdota Kliesmete: “Sarunas ar pircējiem ir aizkustinošas. Man darbs sagādā prieku, un to es nododu tālāk.”
Foto – Andris Ozoliņš

Trauki ar medus smaržu. Laimdota Kliesmete tos oderē ar propolisu! 0

Raibā keramika

Latvijas Amatniecības kameras keramikas meistare Laimdota Kliesmete īpašas māla trauku burvības radīšanai izmanto pat līdz divpadsmit kopā sajauktu dažādu krāsu mālu šķirnes.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Britu pulkvedis: “Viņš blefo par kodolieročiem. Jo ātrāk mēs to sapratīsim, jo ​​labāk” 140
Lasīt citas ziņas

“Bērnībā manas radošās aktivitātes visvairāk dabūja izjust plastilīns, kuru patērēju lielos daudzumos, neaizmirstot izkaisīt pa visu mājas grīdu,” atceras keramiķe. “Veidoju figūriņas un pat tematiskas kompozīcijas. Laikam jau tas gēns ģimenē ir, jo vecākais brālis un māsa izmācījās pa keramiķiem.”

Keramiķes rokrakstā izmaiņas parādījušās pirms gadiem piecpadsmit, kad Latvijā varēja nopirkt dažādu veidu mālu no visas pasaules. Tas deva pilnīgi jaunu iespēju izveidot pašai savu daudzkrāsainu māla masu, kur māla kārtas ir sajaukušās pēc dabiska nejaušības principa. Tā tapa “raibā” keramika un brends “Laimdotas darbnīca”. Šādu nosaukumu māksliniece izvēlējusies, jo vārds “Laimdotas” tās nesējai liekas tāds plašs – mīlīgs un piepildīts.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lai iegūtu “raibo” keramiku, dažādas māla plāksnes saliek kopā un tad savij, saplacina un sadauza, līdz dabiski izveidojas īpatnējs raksts – strīpiņas un vilnīši. Izmantojot dabisko māla toni, ir lielas dekoratīvas iespējas. Var trauku pamatā izveidot no vienas māla šķirnes, bet no “raibā” māla izveidot dekoratīvus ielaidumus vai joslas. Var dažādas sajauktā māla desas sagriezt plāksnēs, tad salipināt kopā un virpot. Izveidojas vēl raibāks darbs. Īpaša ņemšanās sanāk ar osiņām, jo tās pielīmē ar mitru mālu. Izvirpoto trauku noliek kaltēties, kad tas ir apžuvis, apgriež uz otru pusi. Te sākas lielākie pārbaudījumi. Dažādas māla šķirnes ne vienmēr grib sadzīvot un, traukiem kalstot, reizēm parādās plaisas. Lielajiem traukiem atbirums pat sasniedz 30%, mazajiem – ap 10%. Protams, tas sadārdzina pašizmaksu.

Kad māls ir apkaltis, ar asu keramikas kaltiņu notīra trauka iekšpuses un ārpuses virsējo kārtu, jo tai jābūt tīrai un māla toņiem labi saredzamiem. Pēc apdedzināšanas trauka iekšpusi glazē ar speciālu pārtikas produktiem domātu bezkrāsainu bezsvina glazūru. Krāsainas glazūras tiek maz izmantotas, jo krāsas darbiem piešķir pats māls ar savu dabisko toni. Lai arī liekas, ka māls ir vienāds, katrai iegulai ir savs īpatnējs tonis. Laimdotas keramikā izmantotais māls nāk no visas Eiropas – Igaunijas, Lietuvas, Vācijas… Tomēr pamatā izmantots sarkanais Jelgavas un Raunas māls.