Mobilā versija
-4.3°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Otrdiena, 6. decembris, 2016
27. novembris, 2014
Drukāt

Monika Zīle: Miglas zona (11)

Foto: LETAFoto: LETA

Diezin vai starp premjeres vaļaspriekiem ir makšķerēšana, bet tas mums netraucē iztēloties viņu ar noķertu zelta zivtiņu lomā un iespēju kaut ko vēlēties. Protams, Laimdota Straujuma gribētu pārtraukt asinsizliešanu Ukrainā, taču brīnumdare diemžēl nav visvare – lai vēloties ko mazāk globālu. “Tādā gadījumā, lūdzu, Latvijas pedagogu algu sistēmas modeli.” “Labi, parādiet man kartē, kur atrodas Ukraina…”

Jā, šai pārveidotajai anekdotei izaugusi bārda, bet vēl garāka tā ir mēģinājumiem izveidot skaidri saprotamu algu sistēmu skolotājiem un tādu gala ciparu, kas daudzmaz apmierinātu mācību sfērā strādājošos. Laika gaitā hroniskas slimības formu ieguvuši gan pedagogu streikošanas solījumi, gan kārtējā izglītības ministra solījumi dabūt naudu profesionāļu cienīgai darba samaksai. Pats dīvainākais tas, ka līdz šim arī papildu asignējumi nav rezultējušies vērā liekamās algas summās: te Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ļaudis savos aprēķinos pieļāvuši kļūdu par dažiem nieka miljoniem, te izmantotie koeficienti praksē “nestrādā”, te atkal cita bēda. Liekas, tās barā drūzmējas pie IZM durvīm, savu kārtu gaidīdamas, un gals šai rindai nav saskatāms. Var vienīgi apbrīnot pedagogu pacietību un pašaizliedzību, neļaujot Latvijas bērniem ieslīgt analfabētismā un ar slavējamu entuziasmu pat nomaļās lauku skolās sagatavojot mācību priekšmetu olimpiāžu medaļniekus. Nu pedagogi kārtējo reizi solās stāties uz kara takas un neaprakt ieročus, kamēr maki nekļūs biezāki.

Kaut gan premjere sacījusi, ka pirms vēlēšanām “Vienotība” nesolīja skolotājiem algu paaugstinājumu – pareizāk laikam teikt, ka valdošā partija tad redzēja IZM cita politiskā spēka paspārnē, – tomēr Laimdotas Straujumas retorikā ir atskanējušas vismaz divas agrāk premjeru valodā nedzirdētas notis. Viena – kāpēc diez Latvijas pedagogiem sanāk tik mazas algas, ja vienam skolēnam tērējam vairāk nekā vidēji Eiropā? Otra – skolotāju algu celšanai nepieciešamie miljoni atradīsies tādā gadījumā, ja IZM iesniegs valdībai skaidri saprotamu darba apmaksas modeli. Bet abus izteicienus var nolikt zem kopsaucēja par miglas zonu IZM finanšu aprites telpā. Tajā valda gandrīz tikpat mīklaina atmosfēra kā mūsu folkloras tēlu vidē, kur uzrodas un pēkšņi pagaist cilvēku un zvēru spoki, bet neviens necenšas izdibināt šo parādību cēloni – mitoloģijā tā vienkārši notiek, un punkts. Jods viņu zina, pa kuru laiku noaudies mitoloģiskās aizsardzības šķidrauts pāri IZM, bet nu tikai premjere ieminējusies, ka derētu pasekot izglītībai piešķirtā finansējuma ceļiem. Ļoti gribas cerēt, ka valdība būs pietiekami zinātkāra šajā jautājumā. Tad arī nodokļu maksātājus sasniegs daža kripata apskaidrības, kāpēc skolēnam sekojošā nauda pedagogus sasniedz kusla un pagalam izkāmējusi un kur palicis starpribu taukumiņš. Pie viena varbūt izgaismotos arī IZM sasniegušo finansējumu savādā iedaba, ko latviski sauc par netikumu, – ik pa laikam daļa šīs naudas šķielē pēc izdevības lēkt pāri ilksij, bet kučieri grožus nepievelk. Jo arī paši no pēriena nebaidās. Vismaz līdz šim tā iegājies.

No “Iespējamās misijas” izglītības programmām ministres amatā apstiprinātā Mārīte Seile jau sacījusi, ka pedagogu algu celšanai nepieciešamā finansējuma atsacīšanas gadījumā pieļauj savu demisiju. Ja tas notiks, valdība būs netieši apstiprinājusi, ka miglas zona IZM turpinās pastāvēt un biezēt.

Pievienot komentāru

Komentāri (11)

  1. Jā , interesanti būtu zināt , cik no tas bernam sekojošas naudas saņem skola. Un cik īsti ir IM birokrātu/klerku, kas tēlo izglītības darbiniekus , un cik piesūcekņu ir izveidojusi ministrija.

  2. pensionēta skolotāja Atbildēt

    PALDIES M.ZĪLEI PAR RAKSTU!!! PALDIES KOMENTĒTĀJIEM!!! NAV KO PIEBILST KĀ VIENĪGI PAJAUTĀT:1) KAD BEIDZOT SAKĀRTOS IZM SISTĒMU UN VISU, KAS TAGAD IR NONĀCIS KRUSTUGUNĪS VALDĪBU, IZM MINISTRU BEZDARBĪBAS UN PĒCTECĪBAS TRŪKUMA REZULTĀTĀ??? 2) KAD BEIGSIES SKOLOTĀJA PROFESIJAS DEGRADĒŠANA, ATKLĀTI ŅIRGĀJOTIES PAR SKOLOTĀJA DARBU??? 3)KAD VALDĪBA UN SABIEDRĪBA SAPRATĪS, KA VISS SĀKAS AR SKOLOTĀJU, NEVIS AR KĀDU CITU PROFESIJU – SABIEDRĪBA BŪTU ANALFABĒTI… un tālāk komerntāru nav…

  3. Visiem vajag….nauda, nauda, nauda….

  4. Jā!Dīvaina gan tā profesija-skolotājs.Visi ir skolā gājuši,bet neviens īsti nesaprot,ko tas skolotājs tur skolā īsti dara!Nekā nevar novērtēt viņa veiktās operācijas nu jau 20 gadus! Citās profesijas visas darbības ir reglamentētas-speciālists labi zin,par ko saņem,bet par ko ne,tikai skolotāju gadijumā pilnīga neskaidrība…

  5. Minimālā alga no 1.o1.2015 360,- eiro
    pedagoga 405,- (zemākā likme)
    starpība 45,- eiro
    pārdomām…

  6. Kāpēc agrākos laikos IZM ministriju spēja vadīt gudri ministri, kuriem nebija, ne padomnieku, ne preses sekretāru, ne citu liekēžu. Bija tikai skolu inspektori, kuri tiešām laiku pavadīja rajonu skolās. Tagad nodibinātas visvisādas aģentūras, departamenti, padomes, komisijas, komitejas, projektu grupas un sazin vēl kādi brīnumi. Visur sēž ierēdņi un ne jau tie labākie no izglītības druvas. Bet skolēnu skaitu, kuri nemācās un cik septembrī būs pirmklasnieku ir lielas grūtības saskaitīt. Un tas algu aprēķins ar 80 !!! darbībām ir IZM ierēdņu fantāzijas Everests.

    ar 6

    • pēc lasītā bet labs Atbildēt

      ”agrākos laikos IZM ministriju spēja vadīt gudri ministri, kuriem nebija, ne padomnieku, ne preses sekretāru, ne citu liekēžu” – laikam amatos cēla spējīgus nevis kā šodien un pēc austrumu teiciena – viņa seja nebija ar prāta zīmogu apzīmogota…

  7. Tiešām – Kāpēc diez Latvijas pedagogiem sanāk tik mazas algas, ja vienam skolēnam tērējam vairāk nekā vidēji Eiropā? es ar gribu zināt?

    Man alga kā strādājošam ir 500eiro uz papīra, vai skolotājiem ir mazāka? A ko darī ja lielai daļai Latvijas iedzīvotāju tās algas tādas pliekanas, par ko ne mājoklim un ēšanai nesanāk, mūžīgi jāizvēlas?

  8. Šī “Iespējamā misija” bojāja man nervus 2 gadus un noveda pie tā, ka pašai bija dēlam jāmāca 3 gadu viela matemātikā, lai gan tas jaunais praktikants par to bija saņēmis algu, bet man sanāca strādāt pa vakariem pēc darba bez algas. Par ko es maksāju nodokļus, par to lai patistrādātu dubultā?

    Vienreiz izveidojiet normālas klases ar minimums 20-24 bērniem un tad arī skolotājiem būs par ko algas maksāt, nevar tak saujiņai bēnu atļauties tos n tos skolotājus angažēt un vēl privātskolotājiem maksāt. Jeb Jūs gaidāt, ka tā izšērdība novedīs pie tā, ka bērnu vairs Latvijā nebūs vispār (tad acīm redzami varēs visus skolotājus uzreiz palaist mājās), jo darbspējīgie nespēs uzturēt šo birokrātisko aparātu.

  9. Jau atkārtojos=
    Skolotājiem zemas algas, bet neviens negrib saskaitīt cik dažāda ranga vadītāju, pusvadītāju vada skolotājus darbā . Tāpat arī veselības nozarē ar dažādām valdēm un kaut kādām padomēm. Cits jau pamaījies kādā pusducī tur tikt vadīt savu laiku ..
    Vadīt kādu nozari ( ministriju ) Latvijā ir tukša laika pavadīšana un kā skolas bērns nevar uzrādīt sen uzdoto – nesanāca, nesapratu, vai laikam negribēju un dīki pavada laiku skolas solā jau ar Piebalga izvēli un tāpat kā kādā lielā ēkā IM. Savulaik IM bija profesionāļi ( jau skolās strādājoši ierēdņi), kuri skolu izrevidēja ne tikai direktora kabinetā, bet arī stundās, kabinetos u.t.t.. Tagad saskaiti tos vadošos, kuri skolu ir atstājuši ar pēdējo zvanu un tālāk jēga tikai no auto loga… Bet algas un skaits ir paslēpies novados un vientnieku kabinetos.
    IM beidzot jāmaina sistēma un jāsāk mācību darbs skolaš nopietni vadīt un nevis skraidīt ar koka plintīti ap Brīvības pieminekli ( ir tāda attieksme Piebalga laikiem bijusi un laikam palikusi ).

  10. Un vēl viena ļoti smaga problēma izglītības sistēmā ir tā, ka skolotāji vairāk nekā 20 neatkarīgas valsts pastāvēšanas laikā, visus šos gadus saņemot nožēlojamas algas par vienu darba slodzi, tā arī nespēja sarīkot nevienu kārtīgu streiku.

Draugiem Facebook Twitter Google+