Mobilā versija
-3.3°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
1. aprīlis, 2014
Drukāt

Organismam vērtīgie tauki – kādos produktos tos meklēt?

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Polinepiesātinātās taukskābes atklāja mazāk nekā pirms 100 gadiem, tomēr vēl ilgi tās nebija speciālistu redzeslokā. Ārsti ticēja, ka produkti ar augstu tauku saturu kaitē veselībai. Bet… tikai ne šīs taukskābes!

Mūsdienās vērtīgās taukvielas ir reabilitētas. Veselīgam dzīvesveidam piederīgas ir polinepiesātinātās taukskābes omega-3, omega-6 un omega-9.

Organismā šīm taukskābēm piemīt savdabīga celtniecības materiāla loma, jo no tām sintezējas vielas, kas regulē arteriālo asinsspiedienu, ķermeņa temperatūru un nervu uzbudināmību. Pētījumi liecina, ka taukskābju nepietiekamības dēļ pavājinās organisma imunitāte un cilvēks biežāk slimo ar infekcijas slimībām.

Kardioloģe Iveta Mintāle ir pārliecināta, ka ceturtajai daļai no visa enerģijas daudzuma, ko uzņem ar uzturu, jābūt taukiem, taču jāizvēlas tikai vērtīgās taukskābes. Piemēram, nevēlamās transtaukskābes (tās visbiežāk atrodamas margarīnā, rūpnieciski ražotajās mērcēs utt.) organisms nepazīst, tāpēc tās neizmantotas izgulsnējas organismā. Vienisprātis ir arī kardioloģijas profesors Gustavs Latkovskis: – Apēstais holesterīns organismam nav tik nevēlams kā tauki.

Kādos produktos ir sastopami vērtīgie tauki?

Omega-3 taukskābes organisms pats neražo, tāpēc tās jāuzņem ar uzturu – zivīm (skumbrijām, siļķēm, lašiem u.c. treknajām zivīm) un to eļļu, valriekstiem, mandelēm, auzu un kviešu dīgstiem, olām. Arī linsēklu eļļa ir teicams omega-3 taukskābju avots, to nevajag izmantot produktu termiskajā apstrādē, bet gan pievienot salātiem vai putrām.

Šīs taukskābes mazina aritmiju un trombozes risku, pazemina triglicerīdu līmeni asinīs, kavē aterosklerotisko pangu (tauku plāksnītes, kas pielīp pie asinsvadu sieniņām) attīstību, līdzsvaro emocionālo stāvokli, sarūk artrīta, bronhiālās astmas, II tipa cukura diabēta un ekzēmas izpausmes.

Apēdot 2–4 porcijas treknu jūras zivju nedēļā, būtiski samazinoties kardiovaskulāro saslimšanu risks. Šis daudzums atbilst apmēram 1–3 gramiem omega-3 taukskābju diennaktī. Ja ir augsts holesterīna līmenis, minēto daudzumu var palielināt līdz 2–4 gramiem.

Citas vērtīgās taukskābes atrodamas omega-6 sastāvā, tās uzlabo sausas ādas radītās pro­blēmas, tostarp lobīšanos, nostiprina matus, veicina rētu dzīšanu. Tomēr ikdienas uzturā nevajag lietot daudz šīs taukskābes saturošu produktu. Pietiek, ja vienreiz dienā apēd salātus, kam pievienots mazliet jebkuras augu eļļas. Diezgan daudz omega-6 ir nopērkamajos gatavajos produktos, un organismu var viegli pārsātināt ar šīm taukskābēm, tāpēc veselīgāks ir mājās gatavots ēdiens. Pārmērīgs omega-6 daudzums var izraisīt asinsspiediena paaugstināšanos, kairinātas zarnas sindromu, trombozes attīstības risku un liekā svara problēmas. Savukārt par omega-9 trūkumu liecina bieža saslimšana ar angīnu, trausli nagi, aizcietējumi, locītavu sāpes.

Omega-9 ir katras pirmā aukstā spieduma olīveļļas sastāvā (uz etiķetes jābūt rakstītam Extra Virgin vai Extra Vergine – atkarībā no ražotājvalsts), arī sezama eļļā un sēklās, mandelēs, zemesriekstos, putnu gaļā. Šie produkti īpaši noder cilvēkiem ar paaugstinātu asinsspiedienu, augstu holesterīna līmeni, cukura diabēta sākumstadijā un novājinātas imunitātes gadījumā. Sievietēm omega-9 palīdz normalizēt hormonu līmeni, veicina ovulāciju un bloķē krūts vēža gēnu.

Bagātinot savu uzturu ar produktiem, kuru sastāvā ir vērtīgās taukskābes, der pievērst uzmanību arī sezamam. Nedēļas laikā pat 60 gramu speķa kopā ar citiem pārtikas produktiem veselam organismam nenāk par ļaunu.

Lietojot uztura bagātinātāju, uzmanīgi jāizlasa preparāta sastāvs – jābūt precīzi norādītam omega taukskābes sastāvam, daudzumam un ieteicamajai devai. Ja norādes nav, preparātu lietot nav vēlams, jo tajā var nebūt tas, ko cerējāt. Nav iespējams pastāvīgi noteikt, kuru omega taukskābju organismam trūkst visvairāk, tāpēc, rūpējoties par veselību, vispirms der aprunāties ar ārstu.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+