Ekonomika
Bizness

Teju visi lielākie Latvijas sadzīves ķīmijas ražotāji ražo ekoprodukciju0


SIA “Purenn” saimnieki Agate un Kristaps Kanči: “Jauna tendence nozarē ir refill jeb atkārtota uzpildīšana. Klientiem sakām – nemetiet ārā pudeli, nāciet un uzpildiet vēlreiz!”
SIA “Purenn” saimnieki Agate un Kristaps Kanči: “Jauna tendence nozarē ir refill jeb atkārtota uzpildīšana. Klientiem sakām – nemetiet ārā pudeli, nāciet un uzpildiet vēlreiz!”
Foto: Valdis Semjonovs

Lielākie sadzīves ķīmijas ražotāji asi konkurē ar importa ražojumiem, piedāvājot jaunus produktus un risinājumus, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Ģimenes uzņēmums SIA “Purenn” ir salīdzinoši jauns – tautās tas izgājis 2015. gada 1. jūnijā. Tolaik uzņēmumu uzrunājis viens no lielākajiem sadzīves ķīmijas izplatītājiem, kurš “Purenn” saskatīja attīstības potenciālu.

Šobrīd jelgavnieku produkciju izplata “Sanitex”, kas ir viens no lielākajiem preču izplatītājiem Baltijā. “Purenn” savā nosaukumā izmanto saukli “Pure North Nature” jeb tīra ziemeļu daba.

Produkcija top Jelgavā, un uzņēmums cenšas izmantot vietējo piegādātāju izejvielas, cik vien tas iespējams, uzsver Kristaps Kančs, “Purenn” valdes priekšsēdētājs.

“Purenn” darbojas Jelgavas Biznesa parkā, savā darbībā tas izmanto LIAA atbalstu, ko uzņēmuma saimnieki sauc par lielu spēku.

“LIAA atbalsts dod papildu malku svaiga gaisa, dod atbalsta plecu. Piedaloties izstādēs, šis atbalsts ir ļoti svarīgs. Ja tā nebūtu, mēs noteikti piedalītos izstādēs mazāk,” stāsta “Purenn” valdes locekle Agate Kanča.

Sākotnēji uzņēmums orientējās uz vietējo tirgu, bet pašlaik aptuveni 30% no saražotā veido eksports.

Galvenie eksporta tirgi – Lietuva, Igaunija, Somija, Zviedrija, Turcija, Rumānija.

“Tirgi ir ļoti atšķirīgi. Piemēram, Vācijā ļoti iecienīts ir grīdas mazgājamais līdzeklis, kas ir draudzīgs dzīvniekiem, taču mūsu pašu mājās to nesaprot. Savukārt Somijā jautājumus raisa kaļķa tīrīšanas līdzekļi – kam tas ir vajadzīgs? Latvijā šo līdzekli saprot ļoti labi,” stāsta Kristaps Kančs.

 

Atkārtoti uzpildīt

Jauna tendence nozarē ir refill jeb atkārtota uzpildīšana. “Klientiem saku – nemetiet ārā pudeli, nāciet un uzpildiet vēlreiz!” tā Kristaps Kančs.

Latvijā darbojas vairāki ekoveikali – Rīgā, Jelgavā, Kuldīgā, Talsos un Valmierā, piemēram, “svaigi.lv”, “Balzamiko”, “Turza”, “Zaļā Zeme” un citi, kur iespējams savā traukā iepildīt “Purenn” produkciju.

Tas ir nozares jaunums – Latvijā “Purenn” ir pirmie, kas ievieš šādu iespēju. Redzot zero waste jeb bezatkritumu dzīvesveida attīstību pasaulē, var paredzēt, ka šī kustība vērsīsies plašumā arī Latvijā.

Nule “Purenn” atgriezies no starptautiskās izstādes “Biofach 2019” Nirnbergā, ko uzņēmums cenšas apmeklēt katru gadu. Pērn izstādē neviens nepiedāvāja refill iespēju, bet šogad tie jau bija vairāki uzņēmumi.

Tas izraisījis interesi, piemēram, liels Francijas uzņēmums ar 600 veikaliem jelgavniekiem piedāvājis sadarbības iespējas. Atkārtotā uzpildīšana ļauj rūpēties par apkārtējo vidi un samazināt atkritumos izmestā iepakojuma daudzumu.

“Mūsu produkcija ir iepildīta kannā, kas derīga vairākas reizes. Tai nekas nenotiks, ja to uzpildīs otro, trešo un desmito reizi. Pats svarīgākais ir tas, ka mēs neražojam nevajadzīgus atkritumus,” uzsver Kančs.

Pagaidām vēl grūti pateikt, vai “Purenn” solim sekos citi uzņēmumi Latvijā. Tas varētu notikt gadījumā, ja konkrēts veikals šajā iespējā saskatītu peļņas iespējas.

Konkurence tirgū ir ļoti ir sīva, īpaši ekoprodukcijas jomā. Kad “Purenn” sācis savu darbību, šī tendence vēl nebija tik izteikta, savukārt pašlaik teju visi lielākie sadzīves ķīmijas ražotāji ražo ekoprodukciju.

Agate Kanča norāda, ka ļoti svarīgi ir iedziļināties un saprast, ko vēlas patērētājs, kādas ir klienta vēlmes.

“Patērētāji ir ļoti prasīgi. Ekoproduktam jābūt tikpat efektīvam kā ne-eko. Tam jābūt nekaitīgam, ne-toksiskam un cilvēkam draudzīgam. Tas ir darbalauks, kur mums jāstrādā. Tas ir izaicinājums ražotājam,” atklāj “Purenn” vadītāja.

Turklāt liels spiediens ir uz produkta cenu. Ne mazāk svarīgs ir biznesa modelis, kā kompānija strādā. Strādājot tieši ar klientu, cena iespējama draudzīgāka, nekā strādājot ar izplatītājiem vai citiem starpniekiem.

Uzņēmumam ir arī savs interneta veikals, kurā apjomi aizvien aug.

“Iepirkšanās internetā kultūra aug atbilstoši noslogotībai. Brīvais laiks, ko varam veltīt ģimenei, kļūst aizvien mazāks un kāpēc to iztērēt lielveikalu rindās. Tāpēc internetā cilvēki iepērkas aizvien vairāk,” skaidro Agate Kanča.

Lielākoties tie ir “3+” ģimenes karšu īpašnieki – daudzbērnu ģimenes, kas ļauj uzņēmumam ierindoties sociāli atbildīgu uzņēmumu vidū.

 

Fokuss uz pārbaudīto

AS “Spodrība” ražotie trauku mazgāšanas līdzekļi “Eco seal for nature” saņēmuši ES ekomarķējumu “Ekopuķīte”.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Latvijā lielākā sadzīves ķīmijas ražotāja “Spodrība” direktore Baiba Megre atklāj, ka uzņēmuma komandai pagājušais gads bijis notikumiem bagāts un saspringts laiks.

Šī gada laikā uzņēmuma komandai ir pievienojušies vairāki jauni nozares speciālisti, kas dod pamatotas cerības straujākai uzņēmuma izaugsmei.

“Uzņēmums turpina attīstīties atbilstoši savam ilgtermiņa stratēģiskajam plānam, kā prioritāti saglabājot domu – ražot cilvēkam un videi draudzīgus produktus. Esam gandarīti, ka jau trešo gadu pēc kārtas esam zaļāko zīmolu TOP 3. Tāpat mūsu “Eco” produktu līnija turpina augt un attīstīties, pierādot, ka cilvēkiem ir svarīga vide, kurā mēs dzīvojam un kurā piedzimst un izaug mūsu bērni,” stāsta Baiba Megre.

Runājot par tendencēm nozarē, viņa atklāj – jau vairākus gadus nemainīga ir tendence, ka cilvēki arvien vairāk izvēlas dabai draudzīgākus mājsaimniecības un kosmētikas līdzekļus.

Pēckrīzes laikā bija aktuāli atbalstīt vietējos ražotājus, bet šobrīd daudz lielāks fokuss ir uz kvalitatīviem, uzticamiem un pārbaudītiem produktiem, kas motivē arī “Spodrību” attīstīties un ieguldīt resursus nozares inovācijās.

Savukārt produktu dizainā ir novērojams lakonisms.Pagājušajā gadā “Spodrība” piedalījusies vairākās starptautiskās izstādēs un konferencēs, iegūstot jaunas zināšanas un pieredzi, kā arī prezentējot produkciju ārpus Latvijas.

Tāpat daudz tika strādāts pie jaunu, efektīvāku un mūsdienīgāku produktu receptūrām un dizaina, piemēram, pilnībā nomainītas produktu formulas un dizains “Dūnas” veļas mīkstinātājiem.

2018. gadā “Spodrība” iegādājusies arī vairākas jaunas iekārtas un kosmētikas ražošanas reaktorus savas darbības paplašināšanai un efektivitātes nodrošināšanai. Īpaši svarīgi tas ir laikā, kad bijis būtisks izejvielu cenu pieaugums, energoresursu un darbaspēka izmaksu kāpums.

Lai konkurētu ar pieaugošo importu, “Spodrība” strādā pie jaunu produktu izveides un nepārtrauktas kvalitātes kontroles. Mēs cienām mūsu produktu lietotājus, rūpējamies par vidi un mīlam savus zīmolus, kas nepaliek nepamanīts un ļauj mums būt konkurētspējīgiem vietējā tirgū, piebilst “Spodrības” direktore.

Šogad kompānija plāno strādāt pie produktu attīstības, inovāciju ieviešanas un infrastruktūras uzlabošanas.

Šobrīd uzņēmums ir sertificēts un darbojas saskaņā ar ISO 9001-2019, kas ir uzņēmuma vadības standarts, un ISO 14001, kas ir vides vadības sistēmas standarts, bet šogad plānots iegūt arī ISO 22716, kas ir labas ražošanas prakses standarts kosmētikas nozarē.

Megre stāsta, ka 2019. gads “Spodrībai” iesācies ļoti radoši un marta sākumā veikalu plauktos būs pieejama jaunā kosmētikas līnija “Seal Cosmetics”.

Jaunā sērija ir solis uz priekšu ne tikai uzlabotu formulu aspektā, bet arī daudziem pircējiem tik svarīgajā emocionālā baudījuma ziņā, neslēpj Megre. Marta vidū ar jauno produktu līniju “Spodrība” piedalīsies izstādē “Cosmoprof 2019” Boloņā, Itālijā.

 

Aug apgrozījums

Apgrozījuma kāpums pērn bijis arī citiem nozarē strādājošajiem uzņēmumiem. SIA “Kvadro” mārketinga un pārdošanas vadītāja Laine Zariņa atklāj, ka uzņēmuma apgrozījums 2018. gadā audzis par 37%, salīdzinot ar 2017. gadu.

Pārdošanas apjomi auguši praktiski visās preču grupās gan Latvijas tirgū, gan eksportā. Ir audzis arī līgumražošanas darījumu apjoms. Laine Zariņa stāsta, ka katru gadu vērojams izmaksu kāpums un pagājušais gads nav bijis izņēmums.

“Aug cenas gan izejmateriāliem, gan ražošanas izmaksas, kuras, izvērtējot vietējo pirktspēju, bieži tomēr netiek pārnestas uz produkta cenas pieaugumu.”

Kvalitāte un cena ir galvenie rādītāji, pateicoties kuriem esam izcīnījuši stabilas pozīcijas tirgū un likuši uz mums nopietni paskatīties arī lielajiem Eiropas ražotājiem, tā Zariņa. Latvijas tirgus nav liels, konkurence milzīga, tas liek domāt par tāda produkta ražošanu, kas patiktu un interesētu pircējus.

Saistītie raksti

Šogad SIA “Kvadro” plāno noturēt esošās pozīcijas un audzēt tirgus daļu, ko plānots realizēt ar jaunu produktu palaišanu tirgū. Intensīvi plānots strādāt pie jaunu eksporta tirgu apzināšanas.

Lai nodrošinātu izaugsmi uz ražīgumu, tiks veiktas nopietnas investīcijas ražošanas iekārtās, sola SIA “Kvadro”.

 

LA.lv