SIA “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers: “Šogad vietējo zemnieku ražojumu  īpatsvars augļu un dārzeņu kategorijā pieaudzis par 40%. Var just, ka cilvēki arvien biežāk izvēlas vietējos produktus un arī sākuši ēst veselīgāk.”
SIA “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers: “Šogad vietējo zemnieku ražojumu īpatsvars augļu un dārzeņu kategorijā pieaudzis par 40%. Var just, ka cilvēki arvien biežāk izvēlas vietējos produktus un arī sākuši ēst veselīgāk.”
Foto: Valdis Semjonovs

“Notiks tirgus pārdale.” Kā “Citro” pārdzīvo pandēmiju un gatavojas “Lidl” ienākšanai 9

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

“Pandēmija mums lika ātrāk pieņemt lēmumus un kāpināt attīstības tempu, tostarp iedarbinot e-tirdzniecību,” intervijā “Latvijas Biznesam” stāsta “Citro” zīmola veikalu apvienības SIA “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers. “Citro” zīmols ieviests tikai pirms gada, bet tā attīstība norit strauji, aug arī zīmola apgrozījums – šogad par 7%.

 

Kā Covid-19 izraisītā pandēmija ietekmēja nozari un “Citro” veikalus?

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. TV un radio personība Sipeniece-Gavare pirmo reizi iepazīstina ar savu mammu Austru, izpelnoties gan apbrīnu, gan kritiku 19
1 diena
LE
LETA
Veselam
“Varam dot cilvēkiem skaidru signālu.” Pavļuts atklāj nosacījumus, pie kādiem var pārskatīt ierobežojumus 37
21 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Mūrniece: Mani pārteidz, ka vairums sabiedrības vēlas, lai politiķi pret Covid-19 vakcinējas pirmie 89
20 stundas
Lasīt citas ziņas

“Citro” šis ir bijis izaicinājumiem bagāts pārmaiņu periods, turklāt to ietekmēja arī pandēmija, kad vairāk bija jādomā par daudzām papildu lietām un jāmaina prioritātes. Agrāk, kā ierasts, domājām par biznesa attīstību, esošo veikalu rekonstrukciju un modernizāciju, kā arī jaunu veikalu atvēršanu, bet Covid-19 laikā nācās daudz vairāk domāt par nepārtrauktu preču nodrošināšanu, to pietiekamību un rezervju veidošanu.

Papildu izdevumus radīja arī dažādu valstī noteikto drošības pasākumu ieviešana – dezinfekcijas līdzekļu, aizsargstiklu, vienreiz lietojamo cimdu un masku nodrošināšana visās tirdzniecības vietās.

Cik lielus papildu resursus tas prasīja, vēl neesam aprēķinājuši, taču skaidrs, ka, turpinoties pandēmijai, šāds papildu izmaksu postenis būs jāparedz arī nākamā gada budžeta izmaksu sadaļā. Te gan jāpiebilst, ka pandēmija skāra visus tirgus dalībniekus un neviens tam nebija gatavs. Jautājums, cik katrs pietiekami ātri spēja noreaģēt un pieņemt ātrus lēmumus.

Pandēmija mums lika ātrāk pieņemt lēmumus un operatīvi ieviest e-tirdzniecību, izveidojot e-veikalu. Šo soli bijām plānojuši veikt vēlāk. Bijām elastīgi, ātri noreaģējām un varam lepoties, ka novados bijām vieni no pirmajiem, kas to ieviesa. Citi tīkli sākumā galvenokārt šo pakalpojumu nodrošināja Rīgā un Pierīgā, bet reģionos tas nebija pie­ejams.

Mēs to paveicām aprīļa sākumā, un dažiem pircējiem šķita, ka tas ir aprīļa joks. Līdz ar to arī pārdošanas apjomi ir augoši, īpaši aktuāla attālināta iepirkšanās ir vērojama ārkārtas situācijas laikā, kad preču piegāde mājās ir ļoti svarīga.

Tā tas bija vērojams gan pavasarī, gan arī tagad rudenī, kad pārdošanas apjomi e-veikalā atkal pieaug.

 

Kurās pilsētās ir pieejams “Citro” e-veikala pakalpojums?

Šobrīd “Citro” e-veikals darbojas Ventspilī un Rēzeknē, nodrošinot piegādi arī šo pilsētu novados, bet ar laiku plānojam izvērsties arī citās reģionu pilsētās, kurās esam pārstāvēti. Nākotnē viennozīmīgi saredzam labu izaugsmes iespēju šajā nišā.

 

Esat piesaistījuši arī jaunu sadarbības partneri. Ko tas jums devis?

Neskatoties uz lielajām izmaiņām gada sākumā, kad noslēdzām zīmola maiņas procesu un veicām esošo veikalu rekonstrukciju, bet paralēli jau plosījās pandēmija, mums izdevās piesaistīt jaunu partneri SIA “AA&Co”, kurš nenobijās un pievienojās mūsu apvienībai un “Citro” zīmolam. Jaunajam partnerim ir četras tirdzniecības vietas Ventspilī, Popē, Ugālē un Piltenē, turklāt tas atbilda mūsu zīmola konceptam par vienotu iepirkuma sistēmu un piegādēm. Šobrīd mums ir četri partneri ar vairāk nekā 80 “Citro” tirdzniecības vietām.

 

Kāpēc mainījāt zīmolu veikalam “Labais” un ieviesāt zīmolu “Eldo”?

Līdz ar veiksmīgu zīmola maiņu, pārejot uz “Citro”, gribējām mainīt konceptu arī tiem partneru veikaliem, kas iepriekš strādāja ar zīmolu “Labais”. “Eldo” zīmola nosaukuma izcelsme ir vārds Eldorado, kas nozīmē “bagātību zeme”. “Eldo” savos veikalos piedāvā plašu un daudzveidīgu produktu sortimentu lielajos iepakojumos par izdevīgām cenām, iegādājoties produktus vairumā. “Citro” koncepts ir svaigums ikdienai, bet “Eldo” – izdevīgākas cenas princips. Pavisam ir deviņas tirdzniecības vietas ar “Eldo” nosaukumu – Talsos, Ventspilī, Saldū, Rēzeknē un citviet reģionos.

 

Jūs attīstāt arī “Citro” privāto preču zīmju segmentu. Ko jums tas dos?

Ar “Citro” zīmolu piedāvājam plašu sortimentu pašu gatavotus kulinārijas un konditorejas izstrādājumus, kas ražoti uz vietas, kā arī vietējos sezonas dārzeņus, piemēram, kartupeļus.

Tāpat arī piedāvājam vietējos gaļas un maizes izstrādājumus. Ar to varam būt atšķirīgi no citiem mazumtirgotājiem reģionos, turklāt tas ir viens no svarīgiem “Citro” zīmola attīstības virzieniem.

Papildus vēlamies piedāvāt pircējiem iespēju iegādāties plašu sortimentu vietējos augļus un dārzeņus. Atbalsts vietējo ražotāju produkcijai bija viena no prioritātēm pandēmijas laikā – dodot iespēju vietējiem zemniekiem piedāvāt savu preci. Tādā veidā atbalstām savas valsts ekonomiku un dodam iespēju vietējiem reģionu ražotājiem piedāvāt savu produkciju. Nākotnē vēl domāsim un pētīsim, vai attīstīt arī “Eldo” zīmola privāto preču zīmi.

 

Vai sadarbība ar zemniekiem paplašinās?

Jā, sadarbības paplašināšana ar vietējām zemnieku saimniecībām ir “Citro” zīmola mērķis, arī pandēmijas laikā slēdzām jaunus sadarbības līgumus ar vietējiem ražotājiem. Tas gan prasa daudz laika un individuālu iesaistīšanos. Piemēram, ir zemnieki, kas specializējas konkrētā nišā, piemēram, tikai ķiploku audzēšanā un labprāt grib ar mums sadarboties, līdz ar to ir svarīgi apzināt iespējamo pieprasījumu, nepieciešamo apjomu kapacitāti un individuāli vienoties par sadarbības iespējām.

Šādu jaunu sadarbības gadījumu ir aizvien vairāk. To pamana arī mūsu pircēji, jo vietējo zemnieku saimniecību un ražotāju kategorija arvien pieaug “Citro” sortimentā. Šogad vietējo zemnieku ražojumu īpatsvars augļu un dārzeņu kategorijā pieaudzis par 40%. Var just, ka cilvēki arvien biežāk izvēlas vietējos produktus un arī sākuši ēst veselīgāk.

To var saistīt arī ar savulaik PVN samazināšanu augļiem un dārzeņiem, kā dēļ vietējo dārzeņu un augļu cenas pircējiem kļuva pievilcīgākas.

Tāpēc esam gandarīti, ka valdība nolēma turpināt šo politiku. Atbalstu arī aicinājumu samazināt PVN gaļai, pienam un citai svaigajai pārtikai. Ir jāuzdrīkstas pieņemt šādu lēmumu, jo tas šajā pandēmijas laikā ļautu sildīt iekšējo tautsaimniecību. Tas dotu iespēju vietējiem zemniekiem būt konkurētspējīgākiem un darboties legālā tirgū.

Ko mainīs “Lidl” ienākšana?

Tas mūs īpaši nebaida, kaut gan ir jārespektē liela tirgus dalībnieka ienākšana Latvijā. Savā ziņā mēs tam gatavojamies, paplašinot Latvijā ražoto produktu sortimentu un ieviešot privāto preču zīmes produktu līnijas. Arī “Lidl” attīsta savu privātās preču zīmes zīmolu, taču tā piedāvātais sortiments ir šaurāks un pamatā balstīts uz zemāku cenu.

Skaidrs, ka tirgus pārdale notiks un savu tirgus daļu “Lidl” paņems, jautājums tikai, – cik lielu daļu?

No vienas puses šis veikalu tīkls mērķē uz reģionu lielajām pilsētām, kur arī mēs aktīvi strādājam. Taču viņiem ir cits koncepts. “Citro” zīmola veikalus attīstām kā ikdienas preču veikalus, kas ir tuvu dzīvesvietai. Mēs spējam piedāvāt vietējā zemnieka izaudzēto produkciju, un tā būs vērtība, ar ko atšķiramies no citiem tirgotājiem. Es ticu, ka mūsu pircēji to novērtēs arī tad, kad ienāks “Lidl”. Katrā ziņā “Lidl” liks sasparoties visiem nozares spēlētājiem, un tas nāks par labu patērētājiem. Bet mums tas liks pārdomāt, kā kļūt vēl efektīvākiem un būt soli priekšā.

 

Vai būsiet gatavi ieviest depozītsistēmu?

Priekšā vēl ir liels darbs. Viennozīmīgi atbalstām šīs sistēmas ieviešanu, jo tas ir viens no ekonomiski pamatotākajiem un efektīvākajiem veidiem, kā veicināt iepakojuma nodošanu otrreizējai pārstrādei un vides piesārņojuma mazināšanai. Latvijā šobrīd sistēmu plāno ieviest ražotāji, bet uzskatu, ka arī mazumtirgotājiem jābūt tuvu šim procesam. Mēs esam noslēguši nodomu protokolu ar SIA “Depozīta iepakojuma operatorus”, kas pārstāv ražotājus. Ja viņi konkursā uzvarēs, būsim gatavi viņus atbalstīt. Taču laika depozīta sistēmas ieviešanai ir ļoti maz. Pieļauju, ka būs jādara viss iespējamais un neiespējamais, lai to laikus ieviestu.

 

Atgriežoties pie pandēmijas, vai tagad atšķirībā no pavasara ir jūtama pircēju uzvedības maiņa?

Pašlaik būtiskas atšķirības nav novērojamas. Iespējams, vasaras sezonā, kad saslimstības rādītāji bija zemāki, iedzīvotāji bija atslābuši, taču līdz ar ārkārtas situācijas izsludināšanu tas liek atkal mobilizēties un pievērst pastiprinātu uzmanību piesardzības pasākumiem.

Redzam, ka lielākā daļa pircēju ir apzinīgi. Novērojam, ka aizvien vairāk cilvēku savus pirkumus veic plānveidīgi, viņi atnāk uz veikalu jau ar pirkumu sarakstu un mazāk uzturas veikalos.
CITI ŠOBRĪD LASA

Neskatoties uz pandēmijas apstākļiem, esam veicinājuši kopējo tīkla apgrozījuma pieaugumu par 7%. Tas nozīmē, ka iedzīvotāji jauno “Citro” zīmolu ir pieņēmuši.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. TV un radio personība Sipeniece-Gavare pirmo reizi iepazīstina ar savu mammu Austru, izpelnoties gan apbrīnu, gan kritiku 19
1 diena
LE
LETA
Veselam
“Varam dot cilvēkiem skaidru signālu.” Pavļuts atklāj nosacījumus, pie kādiem var pārskatīt ierobežojumus 37
21 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Mūrniece: Mani pārteidz, ka vairums sabiedrības vēlas, lai politiķi pret Covid-19 vakcinējas pirmie 89
20 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Lielais aukstuma vilnis radīs pēdējos gados lielākās pārvērtības Latvijas dabā.” Bricis skaidro, kāpēc šī ziema ir tik svarīga Latvijas dabai 4
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Linda Mūrniece divus mēnešus pēc kāzām atkal brīva sieviete? 69
1 diena
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Veselam
Jaundzimušo skaits turpina sarukt: decembrī tas bijis mazākais pēdējā simtgadē
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Tiesu izpildītājam Veinbergam, kurš, iespējams, izkrāpis sirmgalvei mājokli, piemērots aizdomās turētā statuss
12 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Perevoščikovs: Arī Francijā, Vācijā, kur saslimstības divreiz zemāka nekā Latvijā, turpina ieviest stingrākus ierobežojumus
28 minūtes
LA
LA.LV
Veselam
Pēteris Apinis atbild, vai iepriekš kļūdījies savos uzskatos par Covid-19 9
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Tiesu izpildītājam Veinbergam, kurš, iespējams, izkrāpis sirmgalvei mājokli, piemērots aizdomās turētā statuss
14:43
LE
LETA
Veselam
Rīgas 1.slimnīcā pirmos Covid-19 pacientus varētu izvietot nākamnedēļ
14:35
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Mencas fileja tomātu mērcē ar fetas sieru: gatavota cepeškrāsnī
14:33
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Māksliniece Ieva Bondare nofrizē mīļoto vīru: cerēju uz brīnumu, brīnums nenotika! Kā tagad izskatās Mārtiņš Bondars? 4
1 stunda
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Hercogienes Keitas Midltones slaiduma noslēpums: recepte, kas remdē “kāri pēc kaut kā salda” un neļauj “norauties”
2 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Ne tikai skaists, bet arī bīstams: uzkritušais sniegs deformē skujkokus – kā to risināt?
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Latvijā faktiskais bezdarba līmenis pagājušā gada beigās pieaudzis līdz 8,3%
58 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
Viņķele: Pabalsti ir smieklīgi, tie neļauj ne nomirt, ne izdzīvot, bet mudina strādāt nelegāli. Tad uz ko var cerēt? 31
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Nigērijā mednieki notvēruši Latvijā apgredzenotu zivjērgli 5
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
“Lielais aukstuma vilnis radīs pēdējos gados lielākās pārvērtības Latvijas dabā.” Bricis skaidro, kāpēc šī ziema ir tik svarīga Latvijas dabai 4
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Dziedātājs Dzintars Čīča pusotru gadu slēpis faktu, ka ir kļuvis par meitas tēvu: nav zinājuši pat radi 1
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Skatītāju iemīļotā TV personība Elīna tomēr izlēmusi atgriezties TV ekrānos
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Otrdien atklāti 1088 Covid-19 gadījumi, bet 20 sasirgušie miruši
2 stundas
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
300 miljoni Pierīgas mobilitātei. Pierīgai ar Rīgu iecerēti vienoti maršruti, viena biļete un vienoti tarifi 8
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
6 fakti par pingvīniem: savādie putni, kuru pakāpeniskā izmiršana rada draudus visai planētai 2
4 stundas
JD
Jūlija Dibovska
Stāsti
“Lasot šos tekstus, katrs vārds manī atsauca arī paša pārdzīvoto un pieredzēto.” Absolūti godīgs stāsts par barikādēm 6
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Bijušais finanšu ministrs: Latvija vēl nav pārvarējusi krīzes augstāko punktu 3
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. TV un radio personība Sipeniece-Gavare pirmo reizi iepazīstina ar savu mammu Austru, izpelnoties gan apbrīnu, gan kritiku 19
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Erotisko romānu autori Karīnu Račko pēc Covid-19 vakcīnas sagaida negācijas: “Tika apgalvots, ka esmu uzpirkta, “atmazgāju” naudu, bilde “safabricēta”…” 14
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Oļģerts, Aļģirts, Orests un Aļģis
2 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Speciāliste skaidro, cik ticams ir Covid-19 testa rezultāts, ja vienā dienā tas ir pozitīvs, bet nākamajā – negatīvs? 19
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Linda Mūrniece divus mēnešus pēc kāzām atkal brīva sieviete? 69
1 diena
AK
Aiva Kalve
Praktiski
Kur likt kafijas biezumus: 10 radošas un pārsteidzošas idejas
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Mūrniece: Mani pārteidz, ka vairums sabiedrības vēlas, lai politiķi pret Covid-19 vakcinējas pirmie 89
20 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Uz nama jumta bīstams sniegs, bet pārvaldnieks novelk brīdinājuma lentas: vai darbs padarīts un sniegs vairs nevienu neapdraud? 1
1 diena
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Ar lociņiem, baziliku, lavandu un pat apelsīnu: 10 izcilas sviesta pārvērtību receptes
1 diena
LP
LĪGA POMMERE
Kokteilis
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa: no 19. līdz 24.janvārim
1 diena