Lai gan nolietoto riepu savākšanas sistēma valstī ir uzlabojusies, tomēr līdz pat 30–40% no kopējā riepu apjoma netiek savākti un nonāk grāvjos un mežmalās.
Lai gan nolietoto riepu savākšanas sistēma valstī ir uzlabojusies, tomēr līdz pat 30–40% no kopējā riepu apjoma netiek savākti un nonāk grāvjos un mežmalās.
Publicitātes foto

Nolietotām riepām dod otru dzīvi. Sestdien bez maksas varēs nodot vecās riepas Rīgā un Olainē 0

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā!
“Es pat nespēju iedomāties, ka pieaugušai sievietei var kaut ko tādu teikt” – sieviete vilcienā piedzīvojusi nepatīkamu izturēšanos no diviem pusaudžiem
Daudzas šo nezina! 15 populārākās sieviešu kļūdas seksā 20
Lasīt citas ziņas

Uzņēmuma “AJ Power Recycling” ikgadējā vides akcijā “Dod riepām otru dzīvi” līdz šim sešās pilsētās savāktas gandrīz 6600 riepas jeb apmēram 60 tonnas nolietoto automašīnu riepu.

Jau rīt bezmaksas akcija noslēgsies ar riepu vākšanu Rīgā (Atlasa ielā 4) un Olainē (Zemgales ielā 36).

CITI ŠOBRĪD LASA

Šis gan nebūs akcijas rekordgads. Pirmajā gadā savāca apmēram 1000 tonnu riepu, bet otrajā – gandrīz 500 tonnu.

Kā stāsta uzņēmuma vadītāja Solveiga Grīsle, iepriekšējos gados apjoms bijis tik liels, jo riepas varējušas nodot ne tikai privātpersonas, bet arī juridiskās personas.

Grīsle pieļauj, ka rezultāts bija tāds, ka juridiskās personas, kas no privātpersonām riepas pieņem par maksu, par tālāku nodošanu nevēlējušās maksāt un šādu aktivitāti izmantojušas, lai atbrīvotos no uzkrātajiem riepu daudzumiem.

Tādēļ akcijas formāts mainīts, vairāk koncentrējoties uz privātpersonām.

Akcijas partneris ir būvmateriālu ražotājs “Schwenk Latvija”, kam “AJ Power Recycling” nodod pieņemtās riepas, kas tās izmanto kā alternatīvo kurināmo cementa ražošanas procesā.

Bet pārsvarā gada laikā apsaimniekotās riepas uzņēmums nodod gumijas granulu ražotājiem, kas riepas izmanto gumijas flīžu, gumijas celiņu segumu un aktīvās atpūtas laukumu segumu ražošanai.

Runājot par kopējo riepu apsaimniekošanu, Grīsle uzsvēra, ka riepu aprites sistēma Latvijā joprojām nav pilnībā sakārtota, tomēr nozare ir uz pareizā ceļa – nolietoto riepu savākšanai tiek motivēti gan riepu maiņas servisi, gan šķiroto atkritumu savākšanas laukumi.

Viņa gan norāda, ka pats galvenais ir riepu tālākas savākšanas un nogādāšanas pārstrādei organizēšana.

Reklāma
Reklāma

“Nozarē nav bijis risinājuma, kas ļautu atkritumus savākt sistemātiski, valstiskā mērogā. Pēc mūsu aplēsēm, līdz pat 30–40% no ievestajām riepām netiek deklarētas. Līdz ar to ievedēji nepiedalās riepu apsaimniekošanā. Tādējādi šis apjoms ir krājies un turpina krāties grāvjos un mežos. Nepieciešams stiprināt valsts ie­stāžu kontroli, kas izskaustu šos nedeklarētos apjomus.

Valstij jāpalīdz radīt mehānisms, kura rezultātā sistēmā ienāktu vairāk motivācijas nolietotās riepas savākt. Šobrīd sistēmas finansējums ir pietiekams, lai savāktu tikai kārtējā gada nolietoto riepu apjomus. Līdz ar to vēsturiskie riepu apjomi un tie, kas veidojas no nelegālajiem vai bezatbildīgajiem apsaimniekotājiem, turpina augt.”

Viņa uzskata, ka risinājums būtu virzīt nolietoto riepu pārstrādes galaproduktus kā zaļo iepirkumu.

“Riepu pārstrādes galaprodukts ir granula, ko pēc tam iespējams izmantot atkārtoti – gan ceļu būvē, gan gumijas seguma un citu materiālu ražošanā. Šis varētu būt ­reāls un būtisks risinājums nolietoto riepu jautājuma sakārtošanā.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.