Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls.
Foto: Mario Tama/ Getty Images North America/AFP/Scanpix/LETA

Pētījums: 87% iedzīvotāju elektriskos skrejriteņus uzskata par draudu satiksmes drošībai 1

Lielākā daļa jeb 87% iedzīvotāju elektriskos skrejriteņus uzskata par draudu satiksmes drošībai, liecina apdrošināšanas sabiedrības “Ergo” pētījums, kas veikts kopā ar Latvijas Automoto biedrību (LAMB) kopīgi īstenotās kampaņas “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” ietvaros.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Lasīt citas ziņas

Vairāk nekā puse jeb 56% respondentu drošības risku pieaugumu galvenokārt saista ar nepietiekami attīstītu infrastruktūru un regulējuma trūkumu, savukārt teju trešdaļa jeb 31% – ar pašu skrejriteņu lietotāju uzvedību.

Saskaņā ar “Ergo” aptaujas rezultātiem iedzīvotājiem ir dažāda izpratne par elektrisko skrejriteņu drošu dalību satiksmē.
CITI ŠOBRĪD LASA

Lielākā daļa jeb 87 % respondentu par to piemērotāko pārvietošanās vietu atzīst veloceliņus vai velojoslas, 23% aptaujāto ieskatā būtu pieļaujama braukšana pa gājēju ietvēm.

Par pilnīgu liegumu elektriskajiem skrejriteņiem piedalīties ceļu satiksmē drošības apsvērumu dēļ iestājas 10% aptaujas dalībnieku, bet 7% atbalsta to pārvietošanos pa ielas braucamo daļu līdzās automašīnām.

Jānosaka pārvietošanās noteikumi

Apdrošināšanas sabiedrības “Ergo” valdes locekle Baltijas valstīs Ingrīda Ķirse norāda, ka satiksme ir organizēta sistēma, un tajā ir ļoti būtiski, lai visiem tās dalībniekiem ir skaidra izpratne par savu vietu, tiesībām un pienākumiem.

Gan novērojumi pilsētas ielās, gan “Ergo” pētījuma rezultāti apstiprina, ka šobrīd iedzīvotājiem trūkst skaidrības par elektrisko skrejriteņu drošu izmantošanu.

Ņemot vērā braukšanas ātrumu, ar kādu nereti pārvietojas to lietotāji, turklāt vairumā gadījumu bez aizsarglīdzekļiem, nedefinētu noteikumu situācijā pastāv papildu drošības riski kā pašiem elektrisko skrejriteņu braucējiem, tā arī apkārtējiem.

“Rūpējoties par visu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, nepieciešams definēt elektrisko pārvietošanās līdzekļu vietu satiksmes sistēmā, nosakot to lietošanas un pārvietošanās noteikumus,” uzskata I. Ķirse.

Aptaujas dati liecina, ka Latvijā šobrīd aptuveni 4% iedzīvotāju regulāri pārvietojas ar elektrisko skrejriteni, tomēr šādu ceļu satiksmes dalībnieku skaits drīzumā varētu būtiski pieaugt.

Aptuveni 20% respondentu atzinuši, ka tuvākajā laikā apsver šī pārvietošanās līdzekļa iegādi un izmantošanu.

Šādu domu vienlīdz aktīvi apsver gan velobraucēji (21%) un autovadītāji (21%), gan arī sabiedriskā transporta lietotāji (21%).

Strauji pieaugot jaunai un neregulētai satiksmes dalībnieku grupai, vienlaikus būtiski pieaug arī satiksmes drošības draudi visiem ceļu satiksmes dalībniekiem.

Reklāma
Reklāma

Pieaugs braucēju skaits

LAMB prezidents Juris Zvirbulis skaidro, ka, ņemot vērā elektrisko skrejriteņu ātrumu, tiem būtu jāļauj pārvietoties pa velojoslām, vienlaikus neradot apdraudējumu arī gājējiem.

Tomēr šī brīža normatīvais regulējums to neparedz.

Prognozējams, ka elektrisko skrejriteņu lietotāju īpatsvars līdz gada beigām sprādzienveidīgi varētu pieaugt – pat līdz vairākiem tūkstošiem.

“Tāpēc atbildīgajām institūcijām kopā ar iesaistītajām pusēm būtu pēdējais brīdis aktivizēt darbu pie tiesiskā regulējuma izveides, tostarp definējot, kurā kategorijā ierindojas elektriskie skrejriteņi kā ceļu satiksmes dalībnieki un kādi ir to pārvietošanās noteikumi,” uzsver J. Zvirbulis.

“Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!”

Lai veicinātu drošu elektrisko skrejriteņu iekļaušanos satiksmē, LAMB un “Ergo” īstenotās kampaņas “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” ietvaros šī gada 29. maijā plānots organizēt iesaistīto organizāciju un atbildīgo institūciju pārstāvju diskusiju.

Diskusijas mērķis – izvērtēt nepieciešamās izmaiņas un papildinājumus normatīvo aktu regulējumā, lai samazinātu iespējamos papildu riskus ceļu satiksmē.

Tikmēr visi ceļu satiksmes dalībnieki kampaņas laikā šī brīža regulējuma ietvaros tiek uzrunāti ar informatīviem un izglītojošiem video un citiem vizuālajiem materiāliem sociālajos medijos, aicinot izturēties ar cieņu citam pret citu.

Informatīvo kampaņu “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” organizē LAMB un apdrošināšanas sabiedrība “Ergo”. To atbalsta Ceļu satiksmes drošības direkcija, Valsts policija un apvienība “Pilsēta cilvēkiem”.

Kampaņa daļēji tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

“Ergo” veiktajā aptaujā sadarbībā ar pētījumu aģentūru “OMD” piedalījās 701 respondents no visas Latvijas. Pētījums norisinājās interneta vidē no 30.aprīļa līdz 7.maijam.

Par LAMB

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir vairāk nekā 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē.

Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 145 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Par “Ergo”

“Ergo” ir viena no vadošajām apdrošinātāju grupām Baltijas reģionā, kas piedāvā plašu apdrošināšanas pakalpojumu klāstu, tai skaitā nedzīvības, dzīvības un veselības apdrošināšanu.

“Ergo” pakalpojumiem, ekspertu zināšanām un finansiālajai stabilitātei Baltijas valstīs uzticas vairāk nekā 650 000 klientu.

“Ergo” apdrošināšanas sabiedrības Baltijā ietilpst “Ergo” Apdrošinātāju grupā, kas ir viena no Vācijas un Eiropas lielākajām grupām. “Ergo” ir pārstāvēta vairāk nekā 30 pasaules valstīs, koncentrējoties uz biznesu Eiropā un Āzijā.

“Ergo” akcionārs ir “Munich Re”, kas ir viens no lielākajiem pārapdrošinātājiem un risku pārvaldītājiem pasaulē.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.