Foto: Edijs Pālens/LETA

Tartu slimnīcā pacientu ērtībām sāk izmanot robotus vārdā Linda un Kalevs. Kā viņi palīdzēs? 11

Kopš februāra Tartu Universitātes slimnīca izmanto navigācijas robotus, lai palīdzētu pacientiem un citiem apmeklētājiem atrast sev nepieciešamo atrašanās vietu klīnikā.

Reklāma
Reklāma
Veselam
Ēdieni, no kuriem labāk izvairīties pirms publiskiem pasākumiem… Tie pastiprināti veido gāzes vēderā 4
Vai kārtējā krāpnieku shēma? “Telefonā uzrādās neatbildēti zvani. Atzvanot uz numuru, adresāts apgalvo, ka nav zvanījis”
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 85
Lasīt citas ziņas

Divi navigācijas roboti Linda un Kalevs ved pacientus uz vajadzīgo vietu kompaktajā, bet tajā pašā laikā lielos attālumos esošās slimnīcas ēkā. Roboti rāda virzienu  1. stāvā. Ja vēlamā vieta atrodas citā stāvā, robots novirza pacientu vai viņa pavadoni uz pareizo lifta zonu.

Pacienti var izvēlēties, kur viņi vēlas nokļūt, izmantojot robota skārienekrānu.  Izvēloties galamērķi un apstiprinot brauciena sākumu, robots lūdz pacientu tam sekot. Klusas mūzikas pavadībā robots ved uz izvēlēto vietu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Roboti pārvietojas ar vidēji 0,5 metriem sekundē, kas balstīts uz 2023. gadā veikto pilotpētījumu, kas atklāja ātrumu, kas piemērots arī pacientam, kurš izmanto kruķus. Turklāt kompaktie izmēri un uz priekšu slīpais C formas korpuss ļauj robotam pārvietoties pa trajektoriju jau 55 cm platumā. Roboti ir 112 cm gari un sver 38 kg, kas arī nodrošina to stabilitāti.

Roboti runā igauņu valodā.

Kā norāda klīnikas pārstāve Ilona Pastarus, navigācijas robotu ieviešana ir inovatīvs solis, lai sarežģītā un lielā slimnīcas ēkā uzlabotu pacientu apmeklējuma pieredzi.

“Ar Lindas un Kaleva palīdzību vēlamies mazināt gan mazo, gan lielo pacientu satraukumu, kas nereti pavada slimnīcas apmeklējums, un atvieglot īstā galamērķa sasniegšanu.

Roboti ar draudzīgu izskatu ir noderīgi gan veciem cilvēkiem, kuriem nepieciešama nedaudz lielāka pārliecība, lai atrastu vēlamo kabinetu, gan bērniem, kuru uzmanība jānovirza no nepazīstamās slimnīcas vides uz jauku personāžu,” skaidro Pastarus.

Klīnikas IT dienesta attīstības nodaļas projektu vadītājs Ričards Jalaka stāsta, ka lielākais izaicinājums, uzstādot robotu, bija slimnīcas unikālās satiksmes ņemšana vērā.

“Iekārtojot Lindu un Kalevu, bija svarīgi ņemt vērā automātiski atveramās durvis, kā arī ratiņkrēslus un gultas, kas slimnīcā tiek pārvietotas biežāk. Roboti ir konfigurēti tā, lai tie nepārvietotos koridora vidū, bet gan pa malu.

Turklāt robots apstājas, kad ir kāds šķērslis, vai tas būtu cilvēks vai cits objekts, un maina trajektoriju, lai pārvietotos ap tā saukto šķērsli pretim galamērķim.”

Roboti strādā katru nedēļas dienu no pulksten 7:30 līdz 19:00 un atlikušo laiku izmanto atpūtai – bateriju uzlādēšanai.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.