“RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs Žans Marks Bedmārs: “Elektrifikācijai nepieciešamas ļoti lielas investīcijas. Tās atmaksājas un ir vērts darīt tikai tad, ja uz dzelzceļa līnijas ir paredzēta intensīva satiksme!”
“RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs Žans Marks Bedmārs: “Elektrifikācijai nepieciešamas ļoti lielas investīcijas. Tās atmaksājas un ir vērts darīt tikai tad, ja uz dzelzceļa līnijas ir paredzēta intensīva satiksme!”
Foto: Ilmārs Randers

Viens ātrvilciens stundā katrā virzienā un reģionālie pasažieru vilcieni. Kādi vēl labumi sagaidāmi no “Rail Baltica”? 1

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Lai arī dzelzceļu uzskata par vienu no videi draudzīgākajiem transporta veidiem, tomēr arī tas vidi piesārņo. Vislielāko ietekmi rada dzelzceļa transporta izmeši un trokšņi, kas nelabvēlīgi ietekmē ne tikai apkārtējo vidi, bet arī cilvēku veselību.

ES zaļā kursa mērķu kontekstā arvien svarīgāki kļuvuši jautājumi par dzelzceļa pārvadātāju darbības radīto ietekmi uz klimata pārmaiņām un sniegto pakalpojumu energoefektivitāti.

Latvijā tāpat kā Lietuvā un Igaunijā pamata dzelzceļš ir pēc Krievijas standartiem būvētais 1520 mm platuma sliežu ceļš.

Vairākumā pārējo Eiropas valstu sliežu platums ir 1435 mm.

Kā jau par to ir daudz un plaši aprakstīts, lai Baltijas valstu dzelzceļa tīklu un ritošo sastāvu tehniski savietotu ar Polijas un pārējās Eiropas tīklu, patlaban mūsu reģionā pilnā sparā notiek gadsimta projekta “Rail Baltica” (“RB”) ieviešana.

Vai “RB” elektrifikācijas standarti būs saistīti ar jau esošo Latvijas dzelzceļu un kaut kādā mērā to modernizēs, “pavilks uz augšu”? Mēģināsim to noskaidrot.

Vietējo dzelzceļu neelektrificēs

Latvijas pamata jeb 1520 mm dzelzceļa infrastruktūru apsaimnieko, uztur un attīsta valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš” (“LDz”).

Vēl 2019. gadā dzīva bija ideja un apmēram dekādi “LDz” gatavotie plāni, izstrādātie projekti par tranzīta kravu noslogotāko dzelzceļa posmu elektrifikāciju, balstoties uz ievērojamiem vides un ekonomikas ieguvumiem, jo elektriskajām lokomotīvēm nav kaitīgo izmešu un ir daudz lielāka vilkmes jauda.

Sākotnējie plāni paredzēja elektrificēt pilnībā intensīvi noslogotās 1520 mm dzelzceļa trases no mūsu valsts austrumu robežām līdz ostām rietumu krastā. Vēlāk, tranzīta kravu plūsmām no austrumu puses apsīkstot, plānus koriģēja investīciju un mērogu samazinājuma virzienā.

Kā pēdējo “ekonomiski pamatoto” “LDz” mēģināja pierādīt posma no Krievijas robežas līdz Rīgai elektrifikāciju, bet beigās šo vietējā mēroga dzelzceļa “gadsimta projektu” atcēla pavisam.

Septembrī “Latvijas Avīzes” redakcijā viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Atceltos “LDz” elektrifikācijas projektus viņš komentēja diezgan īsi: “Iepriekš plānotajai elektrifikācijai – krusts pāri.

Nevarēja to “LDz” pacelt ne finansiāli, ne arī tam tagad būtu kāds ekonomiskais pamatojums. CO2 esam jau ietaupījuši uz kravu krituma rēķina. Taču elektrifikācija, protams, dzelzceļam ir vajadzīga, un Rīgas–Pierīgas transporta attīstības plānā esam ielikuši Siguldas virziena elektrifikāciju.

Padomju laikos tur tā jau bija izbūvēta līdz Ropažu stacijai, taču 90. gadu sākumā to visu nomontēja.”

Jāatgādina, ka diezgan ievērojama daļa dzelzceļa pasažieru pārvadājumu līniju Latvijā mums ir jau elektrificētas padomju varas gados. Lietojot ministra izteikumus, runājot par Latvijas mobilitāti, elektriskie pasažieru vilcieni mums jau sen ir: Rīgā, Pierīgā un tad radiāli ārā no galvaspilsētas.

Divas dažādas sistēmas

Plānots, ka jaunā “RB” trase pilnībā būs elektrificēta atbilstoši ES standartam ātrgaitas vilcieniem. Šis standarts ir pavisam no citas “paaudzes”, salīdzinot ar elektroapgādes sistēmu, ko izmanto “Pasažieru vilciens” “LDz” uzturētajā infrastruktūrā.

Krustošanās ar esošo 1520 mm dzelzceļu jaunajai “RB” trasei “uz papīra” paredzēta vairākās vietās, taču reāli pēc projekta un dabā tā nekur un nekad nebūšot vienā līmenī.

Nekrustosies arī ieplānotajos “RB” Latvijas apkopes punktos Skultē un Iecavā. Galvenais “RB” apsvērums ir tas, ka ar savas sistēmas izbūvi viņiem nekādā veidā nevajadzētu apgrūtināt 1520 mm vecās sistēmas stāvokli.

Līdz ar to ir skaidrs, ka “RB” ienākšana Latvijas teritorijā jau esošo “LDz” infrastruktūru nekādā veidā uz augšu nepavilks un nepieciešamo modernizāciju neietekmēs.

“RB” elektrifikāciju sāk “no nulles”

Zinošākais speciālists par “RB” trases elektrifikāciju ir projekta koordinējošās akciju sabiedrības “RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs Žans Marks Bedmārs. Viņš ir diplomēts, sertificēts inženieris elektronikā un elektrosistēmās ar lielu darba pieredzi dzelzceļa nozarē.

Četrus gadus strādājis Francijas dzelzceļa uzņēmumā, 15 gadus – starptautiskā konsultantu firmā tieši dzelzceļa sektorā, dažādos projektos piedalījies 20 valstīs. “RB Rail” strādā un Rīgā dzīvo jau trešo gadu.

“Kad “RB” projekts vēl bija tikai ieceres stadijā, tādi nākotnes paredzējumi kā ES Zaļais kurss tajā jau bija ietverti,” sarunā ar “Latvijas Biznesu” pastāstīja franču speciālists.

“Vērtējot ietekmi uz vidi, bija apņemšanās, ka “RB” trases elektroapgādē izmantosim tikai atjaunojamo jeb zaļo enerģiju. Par esošo situāciju Baltijā esam veikuši priekšizpēti, situācija ar enerģijas iegūšanu ir apzināta. Latvijā šobrīd situācija ar zaļās enerģijas iegūšanu, pateicoties Daugavas HES kaskādei, izskatās vislabāk. Sarežģītāka situācija ir Lietuvā un Igaunijā.

Atšķirība skaitļos veidojas ar pašražoto un kopā patērēto, kur, pieskaitot importēto, procenti diezgan būtiski mainās. Piemēram, Lietuvā uz vietas šobrīd no atjaunojamiem resursiem saražo līdz pat 81%, taču pašu ražotā enerģija ne tuvu nenosedz valsts patēriņu, un kopā ar importēto zaļās enerģijas īpatsvars tur vairs tikai sniedzas līdz 40%. “RB” būs diezgan liels enerģijas patērētājs.

Kopumā trasei vajadzēs 3–4% no kopējās patērētās enerģijas katrā valstī. Tagadējā projekta ieviešanas fāzē jau esam guvuši apliecinājumu no visu trīs Baltijas valstu atbildīgajām ministrijām, ka RB trases apgādē ar enerģiju, kas iegūta no atjaunojamiem resursiem, problēmu nebūs,” skaidroja Bedmāra kungs.

Viņš arī uzsvēra, ka investoriem un atjaunīgās enerģijas ražotājiem Baltijā šis varētu būt svarīgs signāls – tirgū ienāks liels patērētājs, kas pieprasīs tieši zaļās enerģijas piegādi.

Liels projekts arī ES kontekstā

Žans Marks Bedmārs: “”RB” elektrifikācija būs kā vienots projekts visās trīs Baltijas valstīs ar vienotu tehnisko risinājumu. Katrā valstī ir sava, atšķirīga juridiskā un likumiskā bāze, kas projekta ieviešanu sarežģī, taču mums tam visam vajag pielāgoties. Šis ir ļoti liela mēroga elektrifikācijas projekts arī ES kontekstā. Standarta projekti Eiropas valstīs parasti ir līdz 300 km – šis projekts ir gandrīz trīs reizes lielāks.

Elektrifikācijas projekts ir sadalīts vairākās attīstības fāzēs.

Pirmā, elektrifikācijas stratēģijas izstrādes fāze, šobrīd ir pabeigta. Tajā izstrādāti un pieņemti svarīgākie tehniskie lēmumi, kas saistīti ar tālākajiem ieviešanas iepirkumiem. Dzelzceļa elektrifikācijas projektos lielais izaicinājums ir tas, ka vienlaikus jāaprīko pati trase un arī jāsaslēdzas ar enerģijas piegādātājiem.”

Sarunā vēlējos arī noskaidrot, vai ES Zaļā kursa mērķu sasniegšanā tieši elektrība varētu palikt kā vienīgais dzelzceļa “barošanas” veids. Speciālists atzina, ka dzelzceļa transportam videi draudzīgi ir vairāki enerģijas iegūšanas avoti – gāze, ūdeņradis, arī baterijas.

Tomēr tādām maģistrālēm kā “RB” vienīgais optimālais risinājums esot jau saplānotā elektrības apgāde. Taču, piemēram, vilciena sastāvu veidošanas laukumos, kur vagonu pārvietošanai līdz šim parasti izmantoja lokomotīves ar fosilās degvielas dzinējiem, varētu pāriet arī uz lokomotīvēm ar baterijām.

Gaidāmie labumi vietējiem

“RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs domā, ka “RB” trases projekts ir pozitīvs signāls jaunām biznesa iespējām ne tikai atjaunojamās enerģijas ražotājiem, bet arī citu nozaru uzņēmējiem un galu galā – arī visiem Latvijas iedzīvotājiem, jo pa jauno trasi kursēs arī reģionālie vilcieni.

Sagaidāmais pasažieru vilcienu grafiks – viens ātrvilciens stundā katrā virzienā.

Paredzēti arī reģionālie vilcieni, kas trasi izmantos tādā pašā intensitātē, reizi stundā, un kursēs ar ātrumu 200 km/h.

“RB” dzelzceļa līniju veidos divi sliežu ceļi. Līnijā jebkurā gadījumā pēc noteikta attāluma ir nepieciešamas apdzīšanas vietas, kurās, piemēram, kravas un pasažieru vilcieni viens otru var palaist garām.

Šīs apdzīšanas vietas, kur blakus pamata sliežu ceļiem gandrīz kilometra garumā atradīsies papildu sliedes, plānotas vietās, kur veidos reģionālās stacijas, jo pie apdzīšanas sliežu ceļiem abās pusēs diezgan vienkārši var izbūvēt peronus un staciju.

Apdzīšanas vietas “RB” posmā Latvijā paredzētas Salacgrīvā, Skultē, Inčukalna novadā, Jaunmārupē, Salaspilī un Bauskā.

Saistītie raksti
Vilcienu kustības grafikos, ko jau tagad veido 2026. gadam, paredzēts arī reģionālais vilciens Salacgrīva–Bauska.

LA.LV Aptauja

Ko Latvijas pasažieru vilcienu satiksmē uzskatāt par vissvarīgāko?

  • Ātrumu un komfortu
  • Pieejamību un ekonomiskumu
  • Pārvietošanos ar videi draudzīgu transportu

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Veselam
Cilvēki, kuri vakcinējušies pret gripu, vieglāk pārslimo Covid-19? Šics ievieš skaidrību 29
11 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Rīgas Zooloģiskajā dārzā no apmeklētājiem gandrīz gadu slēpts eksotisks dzīvnieks 1
6 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
“Vienu aizveda uz reanimāciju, otru te atrada mirušu!” Tukumā nežēlīgi nogalina invalīdu
5 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: Brīvības robežas meklējot, viņš uz ielas ar nazi nogrieza galvu vēstures skolotājam 2
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Svarīgs atgādinājums: nedēļas nogalē jāpagriež pulksteņa rādītāji
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Plāno saglabāt autoratlīdzību regulējumu līdzšinējā apmērā
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
KNAB atklāj, kāpēc pret Kaimiņu rosina sākt kriminālprocesu 3
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. No nežēlīgas kažokzvēru audzētavas izglābtas lapsiņas mīlīgi spēlējas kā kaķēni 4
5 stundas
LE
LETA
Laukos
FOTO. Šogad Latvijā brangāko ķirbi izaudzēja Ingrīda no Dobeles
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Līdz slimnīcai nepaspēja! Šorīt bērniņš piedzimis pie Dzemdību nama ieejas 6
9 stundas
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Kamēr Viņķele spēlē” čurikus”, atklājas biedējošas lietas. Nekāda plāna laikam nemaz nav 69
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
Tuvu siltuma rekordiem. Sinoptiķi par laikapstākļiem tuvākajā nedēļā 2
18 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
Laikā, kad strauji izplatās Covid-19, darbu pamet epidemiologi 13
19 stundas
AZ
Armands Znotiņš
Ziņas
Latviešu balādes un Baha variācijas. Armanda Znotiņa recenzija par spilgtākajiem nedēļas mūzikas notikumiem
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Muižniece rīkojas, lai Gobzems par “aicinājumu nelietot” maskas saņem sodu 39
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Katastrofālās situācijas dēļ slēdz vienu no vecākajām Rīgas viesnīcām – “Metropoli”
16 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
“Viengadīgās” dārza puķes arī nākošgad: dārznieces meistarstiķis, kā to izdarīt!
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Beidzot tapis zināms, ko tieši princis Viljams čukstēja Keitai dievkalpojumā, kurā aiz viņiem sēdēja Harijs un Megana 6
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Influencere Elīna Didrihsone komentē savas vizuālās pārmaiņas: “Tur es vēl izskatos kā maza meitene!”” 6
16 stundas
IK
ILZE KĻAVIŅA
Ziņas
“Līmlente uz stikla.” Ilzes Kļaviņas recenzija par izrādi “Monstrs” Dailes teātrī
5 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Šis nav melnais mēris, no kā cilvēki masveidā mirst,” Kreituse atgādina, ka Covid-19 ēnā paliek hronisku slimību pacienti 51
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
FOTO. Itālijā piedzimis kucēns zaļā krāsā
17 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dziedātāja Agnese Rakovska atzīst: uz precēšanos vīru pamudinājusi viņa 1
17 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Ārsti stāvokli vērtē kā smagu: slimnīcā nogādāts ar zālēm saindējies bērns
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 24. līdz 30.oktobrim: kādas vēlmes piepildīsies
17 stundas
AO
Andris Ozoliņš
Praktiski
Padomjlaika skapis par modernu mēbeli: 3 padomi, kā to izdarīt pašam
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Liepāja uzmirdz krāsās: šādu pilsētu tu vēl nebūsi redzējis! 1
1 diena
SM
Signe Mengote
Stāsti
“Liela ģimene ir īstena latviešu ģimene.” Stiprās un sportiskās Nenišķu ģimenes stāsts 3
1 diena
KD
Krista Draveniece
Stāsti
“Dzīvokli it kā pārzinu, bet tāpat gadās ieskriet kādā stūrī,” Kā Vilnis zaudēja redzi un mācās dzīvot no jauna
1 diena
KA
Kristīne Akmentiņa
Kokteilis
Pacietība, paškontrole un ticība saviem spēkiem – šīs nedēļas padoms! Horoskopi no 23. oktobra līdz 4. novembrim
17 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Šodien vissvarīgākais – tavas attiecības ar tev mīļiem cilvēkiem! Horoskopi 24.oktobrim
9 stundas
AZ
Armands Znotiņš
Ziņas
Latviešu balādes un Baha variācijas. Armanda Znotiņa recenzija par spilgtākajiem nedēļas mūzikas notikumiem
22:13
IK
ILZE KĻAVIŅA
Ziņas
“Līmlente uz stikla.” Ilzes Kļaviņas recenzija par izrādi “Monstrs” Dailes teātrī
22:12
NA
NORMUNDS AKOTS
Ziņas
“Gunāra Priedes mantojums”. Normunda Akota recenzija par Valmieras teātra izrādi “Jaunākā brāļa vasara.”
22:00