“RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs Žans Marks Bedmārs: “Elektrifikācijai nepieciešamas ļoti lielas investīcijas. Tās atmaksājas un ir vērts darīt tikai tad, ja uz dzelzceļa līnijas ir paredzēta intensīva satiksme!”
“RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs Žans Marks Bedmārs: “Elektrifikācijai nepieciešamas ļoti lielas investīcijas. Tās atmaksājas un ir vērts darīt tikai tad, ja uz dzelzceļa līnijas ir paredzēta intensīva satiksme!”
Foto: Ilmārs Randers

Viens ātrvilciens stundā katrā virzienā un reģionālie pasažieru vilcieni. Kādi vēl labumi sagaidāmi no “Rail Baltica”? 1

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Lai arī dzelzceļu uzskata par vienu no videi draudzīgākajiem transporta veidiem, tomēr arī tas vidi piesārņo. Vislielāko ietekmi rada dzelzceļa transporta izmeši un trokšņi, kas nelabvēlīgi ietekmē ne tikai apkārtējo vidi, bet arī cilvēku veselību.

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Profesors Anatolijs Danilāns nāk klajā ar efektīvu veidu, kā sevi pasargāt no Covid-19 20
19 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Publiska atbilde uz jautājumu – vai es pats vakcinēšos pret Covid-19? 16
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Toms Bricis par laikapstākļiem: tas, kas notiek, nav normāli 5
1 diena

ES zaļā kursa mērķu kontekstā arvien svarīgāki kļuvuši jautājumi par dzelzceļa pārvadātāju darbības radīto ietekmi uz klimata pārmaiņām un sniegto pakalpojumu energoefektivitāti.

Latvijā tāpat kā Lietuvā un Igaunijā pamata dzelzceļš ir pēc Krievijas standartiem būvētais 1520 mm platuma sliežu ceļš.

Vairākumā pārējo Eiropas valstu sliežu platums ir 1435 mm.

Kā jau par to ir daudz un plaši aprakstīts, lai Baltijas valstu dzelzceļa tīklu un ritošo sastāvu tehniski savietotu ar Polijas un pārējās Eiropas tīklu, patlaban mūsu reģionā pilnā sparā notiek gadsimta projekta “Rail Baltica” (“RB”) ieviešana.

Vai “RB” elektrifikācijas standarti būs saistīti ar jau esošo Latvijas dzelzceļu un kaut kādā mērā to modernizēs, “pavilks uz augšu”? Mēģināsim to noskaidrot.

Vietējo dzelzceļu neelektrificēs

Latvijas pamata jeb 1520 mm dzelzceļa infrastruktūru apsaimnieko, uztur un attīsta valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš” (“LDz”).

Vēl 2019. gadā dzīva bija ideja un apmēram dekādi “LDz” gatavotie plāni, izstrādātie projekti par tranzīta kravu noslogotāko dzelzceļa posmu elektrifikāciju, balstoties uz ievērojamiem vides un ekonomikas ieguvumiem, jo elektriskajām lokomotīvēm nav kaitīgo izmešu un ir daudz lielāka vilkmes jauda.

Sākotnējie plāni paredzēja elektrificēt pilnībā intensīvi noslogotās 1520 mm dzelzceļa trases no mūsu valsts austrumu robežām līdz ostām rietumu krastā. Vēlāk, tranzīta kravu plūsmām no austrumu puses apsīkstot, plānus koriģēja investīciju un mērogu samazinājuma virzienā.

Kā pēdējo “ekonomiski pamatoto” “LDz” mēģināja pierādīt posma no Krievijas robežas līdz Rīgai elektrifikāciju, bet beigās šo vietējā mēroga dzelzceļa “gadsimta projektu” atcēla pavisam.

Septembrī “Latvijas Avīzes” redakcijā viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Atceltos “LDz” elektrifikācijas projektus viņš komentēja diezgan īsi: “Iepriekš plānotajai elektrifikācijai – krusts pāri.

Nevarēja to “LDz” pacelt ne finansiāli, ne arī tam tagad būtu kāds ekonomiskais pamatojums. CO2 esam jau ietaupījuši uz kravu krituma rēķina. Taču elektrifikācija, protams, dzelzceļam ir vajadzīga, un Rīgas–Pierīgas transporta attīstības plānā esam ielikuši Siguldas virziena elektrifikāciju.

Padomju laikos tur tā jau bija izbūvēta līdz Ropažu stacijai, taču 90. gadu sākumā to visu nomontēja.”

Jāatgādina, ka diezgan ievērojama daļa dzelzceļa pasažieru pārvadājumu līniju Latvijā mums ir jau elektrificētas padomju varas gados. Lietojot ministra izteikumus, runājot par Latvijas mobilitāti, elektriskie pasažieru vilcieni mums jau sen ir: Rīgā, Pierīgā un tad radiāli ārā no galvaspilsētas.

Divas dažādas sistēmas

Plānots, ka jaunā “RB” trase pilnībā būs elektrificēta atbilstoši ES standartam ātrgaitas vilcieniem. Šis standarts ir pavisam no citas “paaudzes”, salīdzinot ar elektroapgādes sistēmu, ko izmanto “Pasažieru vilciens” “LDz” uzturētajā infrastruktūrā.

Krustošanās ar esošo 1520 mm dzelzceļu jaunajai “RB” trasei “uz papīra” paredzēta vairākās vietās, taču reāli pēc projekta un dabā tā nekur un nekad nebūšot vienā līmenī.

Nekrustosies arī ieplānotajos “RB” Latvijas apkopes punktos Skultē un Iecavā. Galvenais “RB” apsvērums ir tas, ka ar savas sistēmas izbūvi viņiem nekādā veidā nevajadzētu apgrūtināt 1520 mm vecās sistēmas stāvokli.

Līdz ar to ir skaidrs, ka “RB” ienākšana Latvijas teritorijā jau esošo “LDz” infrastruktūru nekādā veidā uz augšu nepavilks un nepieciešamo modernizāciju neietekmēs.

“RB” elektrifikāciju sāk “no nulles”

Zinošākais speciālists par “RB” trases elektrifikāciju ir projekta koordinējošās akciju sabiedrības “RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs Žans Marks Bedmārs. Viņš ir diplomēts, sertificēts inženieris elektronikā un elektrosistēmās ar lielu darba pieredzi dzelzceļa nozarē.

Četrus gadus strādājis Francijas dzelzceļa uzņēmumā, 15 gadus – starptautiskā konsultantu firmā tieši dzelzceļa sektorā, dažādos projektos piedalījies 20 valstīs. “RB Rail” strādā un Rīgā dzīvo jau trešo gadu.

“Kad “RB” projekts vēl bija tikai ieceres stadijā, tādi nākotnes paredzējumi kā ES Zaļais kurss tajā jau bija ietverti,” sarunā ar “Latvijas Biznesu” pastāstīja franču speciālists.

“Vērtējot ietekmi uz vidi, bija apņemšanās, ka “RB” trases elektroapgādē izmantosim tikai atjaunojamo jeb zaļo enerģiju. Par esošo situāciju Baltijā esam veikuši priekšizpēti, situācija ar enerģijas iegūšanu ir apzināta. Latvijā šobrīd situācija ar zaļās enerģijas iegūšanu, pateicoties Daugavas HES kaskādei, izskatās vislabāk. Sarežģītāka situācija ir Lietuvā un Igaunijā.

Atšķirība skaitļos veidojas ar pašražoto un kopā patērēto, kur, pieskaitot importēto, procenti diezgan būtiski mainās. Piemēram, Lietuvā uz vietas šobrīd no atjaunojamiem resursiem saražo līdz pat 81%, taču pašu ražotā enerģija ne tuvu nenosedz valsts patēriņu, un kopā ar importēto zaļās enerģijas īpatsvars tur vairs tikai sniedzas līdz 40%. “RB” būs diezgan liels enerģijas patērētājs.

Kopumā trasei vajadzēs 3–4% no kopējās patērētās enerģijas katrā valstī. Tagadējā projekta ieviešanas fāzē jau esam guvuši apliecinājumu no visu trīs Baltijas valstu atbildīgajām ministrijām, ka RB trases apgādē ar enerģiju, kas iegūta no atjaunojamiem resursiem, problēmu nebūs,” skaidroja Bedmāra kungs.

Viņš arī uzsvēra, ka investoriem un atjaunīgās enerģijas ražotājiem Baltijā šis varētu būt svarīgs signāls – tirgū ienāks liels patērētājs, kas pieprasīs tieši zaļās enerģijas piegādi.

Liels projekts arī ES kontekstā

Žans Marks Bedmārs: “”RB” elektrifikācija būs kā vienots projekts visās trīs Baltijas valstīs ar vienotu tehnisko risinājumu. Katrā valstī ir sava, atšķirīga juridiskā un likumiskā bāze, kas projekta ieviešanu sarežģī, taču mums tam visam vajag pielāgoties. Šis ir ļoti liela mēroga elektrifikācijas projekts arī ES kontekstā. Standarta projekti Eiropas valstīs parasti ir līdz 300 km – šis projekts ir gandrīz trīs reizes lielāks.

Elektrifikācijas projekts ir sadalīts vairākās attīstības fāzēs.

Pirmā, elektrifikācijas stratēģijas izstrādes fāze, šobrīd ir pabeigta. Tajā izstrādāti un pieņemti svarīgākie tehniskie lēmumi, kas saistīti ar tālākajiem ieviešanas iepirkumiem. Dzelzceļa elektrifikācijas projektos lielais izaicinājums ir tas, ka vienlaikus jāaprīko pati trase un arī jāsaslēdzas ar enerģijas piegādātājiem.”

Sarunā vēlējos arī noskaidrot, vai ES Zaļā kursa mērķu sasniegšanā tieši elektrība varētu palikt kā vienīgais dzelzceļa “barošanas” veids. Speciālists atzina, ka dzelzceļa transportam videi draudzīgi ir vairāki enerģijas iegūšanas avoti – gāze, ūdeņradis, arī baterijas.

Tomēr tādām maģistrālēm kā “RB” vienīgais optimālais risinājums esot jau saplānotā elektrības apgāde. Taču, piemēram, vilciena sastāvu veidošanas laukumos, kur vagonu pārvietošanai līdz šim parasti izmantoja lokomotīves ar fosilās degvielas dzinējiem, varētu pāriet arī uz lokomotīvēm ar baterijām.

Gaidāmie labumi vietējiem

“RB Rail” Sistēmu un ekspluatācijas departamenta vadītājs domā, ka “RB” trases projekts ir pozitīvs signāls jaunām biznesa iespējām ne tikai atjaunojamās enerģijas ražotājiem, bet arī citu nozaru uzņēmējiem un galu galā – arī visiem Latvijas iedzīvotājiem, jo pa jauno trasi kursēs arī reģionālie vilcieni.

Sagaidāmais pasažieru vilcienu grafiks – viens ātrvilciens stundā katrā virzienā.

Paredzēti arī reģionālie vilcieni, kas trasi izmantos tādā pašā intensitātē, reizi stundā, un kursēs ar ātrumu 200 km/h.

“RB” dzelzceļa līniju veidos divi sliežu ceļi. Līnijā jebkurā gadījumā pēc noteikta attāluma ir nepieciešamas apdzīšanas vietas, kurās, piemēram, kravas un pasažieru vilcieni viens otru var palaist garām.

Šīs apdzīšanas vietas, kur blakus pamata sliežu ceļiem gandrīz kilometra garumā atradīsies papildu sliedes, plānotas vietās, kur veidos reģionālās stacijas, jo pie apdzīšanas sliežu ceļiem abās pusēs diezgan vienkārši var izbūvēt peronus un staciju.

Apdzīšanas vietas “RB” posmā Latvijā paredzētas Salacgrīvā, Skultē, Inčukalna novadā, Jaunmārupē, Salaspilī un Bauskā.

Vilcienu kustības grafikos, ko jau tagad veido 2026. gadam, paredzēts arī reģionālais vilciens Salacgrīva–Bauska.
Saistītie raksti

LA.LV Aptauja

Ko Latvijas pasažieru vilcienu satiksmē uzskatāt par vissvarīgāko?

  • Ātrumu un komfortu
  • Pieejamību un ekonomiskumu
  • Pārvietošanos ar videi draudzīgu transportu

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Profesors Anatolijs Danilāns nāk klajā ar efektīvu veidu, kā sevi pasargāt no Covid-19 20
19 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Publiska atbilde uz jautājumu – vai es pats vakcinēšos pret Covid-19? 16
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Toms Bricis par laikapstākļiem: tas, kas notiek, nav normāli 5
1 diena
SK
Skaties.lv
Kokteilis
FOTO, VIDEO. TV šovā izplūcas deputāts Aldis Gobzems un modele Māra Sleja. “Viņa bija ļoti agresīva!” – teica Aldis 48
23 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Princis Viljams un Keita pagājušajā nedēļā ģimenē piedzīvojuši zaudējumu: tikai tagad tas atklāts publiski 8
1 diena
Ieva Ēvalde
Stāsti
Astrīdas kundze viena cīnījās ar plūdiem dzīvoklī. Vai avārijas dienesta darbinieki nobijās no kovida? 2
2 stundas
SK
Skaties.lv
Veselam
liegt vīrusam iekļūt cilvēka šūnās? Covid-19 Proteīnu pētījumu rezultātā ir iecere izstrādāt zāles
59 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Laiks mainīsies novembra izskaņā. Sinoptiķu prognoze turpmākajām dienām
37 minūtes
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Publiska atbilde uz jautājumu – vai es pats vakcinēšos pret Covid-19? 16
3 stundas
LL
Liāna Langa
Ziņas
Liāna Langa: Neredzama ienaidnieka izraisīta trausluma pandēmija
10:16
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
“Tās ir nesamērīgas prasības!” Vanaga pauž, ka tas ir slēpts lēmums pilnībā pāriet uz attālinātām mācībām
10:07
LE
LETA
Ziņas
Laiks mainīsies novembra izskaņā. Sinoptiķu prognoze turpmākajām dienām
09:52
LB
Laura Blumberga
Kokteilis
VIDEO, FOTO. Modeles un deputāta kašķis pieaug. “Es neesmu tava bijusī, pamani manī skaisto!” – pukojas modele 15
2 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Latvijā izstrādāta apzinātības lietotne, kas klausās cilvēka balsi
3 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. “Depo” nozagts dārgs bruņurupucis. Vai godīgi, ka zaudējumi jāsedz pārdevējai?
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ticējums vēsta: “kāda Katrīna, tāda diena”. Laika prognoze trešdienai
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Saņemta starpatskaite par ģeoskenēšanu Ģertrūdes ielā, kur šovasar iegruvumos ielūzuši vairāki auto
2 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
“Tagad turpinās haotiska darbība.” LTRK prezidents komentē Covid-19 krīzes vadīšanu
1 stunda
VB
Vija Beinerte
Ziņas
“Vīrusus neinteresē mūsu viedoklis, plāni un nodomi.” Kā apturēt sērgu? Saruna ar profesoru Ģirtu Briģi 22
17 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. Latviešu jaunietis kļūst par “Prada” modes nama seju
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Profesors Anatolijs Danilāns nāk klajā ar efektīvu veidu, kā sevi pasargāt no Covid-19 20
19 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Kā pirms 80 gadiem padomju rublis sagrāva okupētās Latvijas latu
2 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Laiks cirst sabeigtās egles. Beigusies egļu astoņzobu mizgrauža aktivitāte
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Aizliedz privātus pasākumus, slēgs kultūrvietas, gadatirgus – 12 pašvaldībās nosaka stingrus ierobežojumus 3
14 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
Mediķa kļūdas dēļ pacientam jāatmaksā vairāk nekā tūkstoš eiro izmaksātais slimības pabalsts 6
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pedagogiem stundās jālieto sejas maskas. Kādi vēl ierobežojumi noteikti skolās? 7
14 stundas
SK
Skaties.lv
Kokteilis
FOTO, VIDEO. TV šovā izplūcas deputāts Aldis Gobzems un modele Māra Sleja. “Viņa bija ļoti agresīva!” – teica Aldis 48
23 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Princis Viljams un Keita pagājušajā nedēļā ģimenē piedzīvojuši zaudējumu: tikai tagad tas atklāts publiski 8
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Toms Bricis par laikapstākļiem: tas, kas notiek, nav normāli 5
1 diena
SK
Skaties.lv
Veselam
VIDEO. Ko nekādā gadījumā nedrīkst darīt, ja bērns ir aizrijies. Skaidro ārsts
16 stundas
MP
Maija Pastare
Praktiski
Esi saslimis ar Covid-19: kas tev jāzina par darbnespējas lapu?
18 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
VIDEO: “Ko es izdarīju?” Lielveikala apmeklētāju pārsteidz kāda strādnieka veiktās darbības 9
1 diena
AB
Anita Bormane
Ziņas
FOTO. “Spēlmaņu nakts” svinīgā ceremonija aizvadīta Liepājā: mākslinieki saņem balvas tukšā zālē 2
22 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Griķi izsmalcinātos ēdienos: 4 burvīgas receptes
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kurš drīkstēs pieteikties dīkstāves pabalstam? 1
21 stundas
LP
LĪGA POMMERE
Kokteilis
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa: no 24. līdz 29.novembrim
23 stundas