Mobilā versija
+0.5°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
10. aprīlis, 2014
Drukāt

Latvijā būs jaunas ceļazīmes un gājējiem tumsā prasīs atstarojošas vestes (6)

Foto: LETAFoto: LETA

VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" preses konference par Ceļu satiksmes noteikumu projekta jauno redakciju.

No nākamā gada Latvijā iecerēts ieviest jaunus Ceļu satiksmes noteikumus, kas lielā mērā dublēs jau esošo regulējumu, taču ieviesīs arī būtiskas izmaiņas satiksmes drošības uzlabošanai. Jaunie noteikumi, piemēram, paredzēs, ka tumsā gājējiem obligāti būs jālieto atstarojošas vestes, riteņbraucēji un elektromobiļi varēs izmantot sabiedriskā transporta joslas un Latvijā tiks ieviestas jaunas ceļazīmes un nomainīti apdzīvoto vietu apzīmējumi.

Iecerēts, ka jaunie Ceļu satiksmes noteikumi uzlabos ceļu satiksmes drošību, jo īpaši pievēršot uzmanību mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Ņemot vērā grozījumu lielo apjomu, par lietderīgu atzīts Ceļu satiksmes noteikumus izteikt jaunā redakcijā, šodien žurnālistus informēja Satiksmes ministrijas un Ceļu satiksmes drošības direkcijas amatpersonas.

Atbilstoši iepriekš Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē nolemtajam ārpus apdzīvotām vietām, kā arī apdzīvotās vietās, kur ceļš nav pietiekami apgaismots, gājējiem, kuri pārvietojas pa brauktuvi vai nomali, būs jābūt tērptiem vestē ar gaismu atstarojoša materiāla elementiem. Savukārt velosipēdam būs jābūt aprīkotam ar atstarotājiem un vadītājam būs jābūt tērptam apģērbā ar labi redzamiem atstarotājiem.

Bērni no 10 gadu vecuma varēs iegūt velosipēda vadītāja apliecību un piedalīties ceļu satiksmē, bet līdz 12 gadu vecumam būs jālieto aizsargķivere. Jaunajos noteikumos tiks paredzēts pienākums velosipēdu vadītājiem pārvietoties ar drošu ātrumu, īpaši tuvojoties slikti pārredzamiem krustojumiem, izbrauktuvēm no blakusteritorijām un citām bīstamām vietām. “Drošais braukšanas ātrums” gan noteikumos nebūs definēts. Šķērsojot brauktuvi pa ietves turpinājumu vai regulējamu gājēju pāreju, velosipēda vadītājam būs noteikts pienākums braukt ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu.

Ņemot vērā jau esošo pieredzi un to, ka šī norma nav ceļu satiksmē radījusi problemātiskas situācijas, nolemts atļaut velosipēdistiem šķērsot brauktuves arī pa neregulējamām gājēju pārejām. Arī šajā gadījumā vadītājam būs jāaptur velosipēds pirms brauktuves šķērsošanas un tā jāšķērso, pārvietojoties gājēju ātrumā. Attiecīgi tiks mainītas arī saistītās normas, transportlīdzekļu vadītājiem paredzot pienākumu šajās situācijās dot ceļu velosipēdu vadītājiem.

Pašlaik velosipēdistiem paredzēti divi veidi, kā veikt kreisos pagriezienus – brauktuvju krustošanās vietu var šķērsot pa brauktuvju labo malu, bet, ja braukšanai pa kreisi iekārtota atsevišķa braukšanas josla, nogriezties var no šīs joslas labās malas. Izvērtējot ārvalstīs esošos risinājumus, paredzēts atļaut kreiso pagriezienu izdarīt arī no kreisā malējā stāvokļa. Noteikumos tiks ierakstīts, ka velosipēdistam kreisā pagrieziena veikšanas veids jāizvēlas, izvērtējot ceļa veidu un satiksmes intensitāti. Ārpus apdzīvotām vietām kreisos pagriezienus tāpat kā tagad varēs veikt no brauktuves labās malas. Līdzīga kārtība tiks attiecināta arī uz mopēdiem.

Lai radītu iespējas daļu brauktuves atvēlēt velosipēdistiem, iekārtojot tiem atsevišķu braukšanas joslu, noteikumos tiks ieviests termins “velojosla”, kā arī noteikta tās izmantošanas kārtība. Velojoslām būs jābūt atdalītām no pārējās brauktuves ar nepārtrauktu ceļa apzīmējumu. Pārējo transportlīdzekļu vadītājiem to būs atļauts šķērsot tikai vietās, kur ir pārtrauktais ceļa apzīmējums, līdzīgi kā sabiedrisko pasažieru transportlīdzekļu joslu. Pārējo transportlīdzekļu vadītājiem arī apstāties un stāvēt šajā joslā būs aizliegts.

Nolūkā popularizēt elektromobiļus šo transportlīdzekļu vadītājiem būs atļauts braukt pa sabiedrisko transportlīdzekļu joslām. Pa šīm ielu joslām varēs braukt arī velosipēdu vadītāju, tādējādi tikšot vairota velosipēdistu drošība. Jaunie noteikumi paredz, ka būs aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, kā arī uz gājēju un velosipēdu ceļiem.

Jaunajos noteikumos tiks precizēts sertificēto bērnu sēdeklīšu izmantošanas regulējums un noteikts aizliegums automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām, pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam. Bērnus, kuru augums nepārsniedz 150 centimetrus, ar mopēdiem, kvadricikliem vai motocikliem drīkstēs pārvadāt tikai tad, ja bērns būs spējīgs noturēt līdzsvaru, aizsniegt kāju atbalstus vai arī viņam būs nodrošināts vecumam un svaram atbilstošs sēdeklītis. Šobrīd noteikumi aizliedz pārvadāt ar motociklu bērnus, kas jaunāki par 14 gadiem.

Noteikumos būs definēts aizliegums izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem vai citādi apslēpt transporta līdzekļa numura zīmi. Šāds aizliegums tiks definēts, lai novērstu iespējas izvairīties no atbildības par fotoradaru fiksētajiem pārkāpumiem.

Atbilstoši starptautiskajai praksei tikšot mainītas ceļa zīmes, kas apzīmē apdzīvotās vietas – ja pašlaik par apdzīvotām vietām, kurās jāsamazina braukšanas ātrumus, informē ar melniem burtiem uz balta fona, tad nākotnē apdzīvoto vietu nosaukumus rakstīs tikai ar baltiem burtiem uz zila fona, pievienojot pilsētas silueta grafisku attēlu. Ņemot vērā ievērojamo darba apjomu, šo zīmju nomaiņu iecerēts veikt līdz 2018.gada 1.janvārim.

Lai sekmīgāk organizētu satiksmi un uzlabotu drošību, tiks ieviestas arī vairākas jaunas ceļazīmes, piemēram, brīdinājuma zīme, kas laicīgi brīdinās vadītājus par vietām, kur bieži veidojas sastrēgumi, gājēju ceļu un stāvvietu zonu ceļazīmes un zīmes, kas aicinās ievērot rāvējslēdzēja principu vietās, kur samazinās braukšanas joslu skaits. Tiks ieviesti arī jauni ceļa apzīmējumi, kuru galvenais uzdevums būs dublēt ceļa zīmes, piemēram, tiks ieviests ceļa apzīmējums “Stop”, kas dublēs ceļa zīmi, kas aizliedz braukt tālāk bez transportlīdzekļa apturēšanas, un apzīmējums ar maksimālā ātruma ierobežojumu, kas atgādinās par atļauto braukšanas ātrumu. Vietās, kur tiks konstatēta tāda nepieciešamība, turpmāk varēs lietot zīmes ar maināmu informāciju, piemēram, brīdinot par priekšā esošu sastrēgumu, atkarībā no ceļa stāvokļa samazinot vai palielinot atļauto braukšanas ātrumu un tamlīdzīgi.

Noteikumu projekts šodien izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē un tas nodots saskaņošanai ministrijām, sabiedriskajām organizācijām un citām ieinteresētajām personām, līdz ar to pašreizējā redakcija var mainīties. Divu nedēļu laikā priekšlikumi tiek gaidīti arī no sabiedrības. Pēc saskaņošanas noteikumus apstiprinās valdība un to spēkā stāšanās plānota ar nākamā gada 1.janvāri. Pēc noteikumu galaredakcijas pieņemšanas būs jāizstrādā grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, lai paredzētu atbildību par to neievērošanu.

Izmaiņu autori uzskata, ka Latvijā ir lielas problēmas ar satiksmes drošību, tāpēc šie noteikumi nebūšot vienīgie, ar kuriem plānots to uzlabot. LETA jau rakstīja, ka Saeimā iesniegti Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi, kas paredz palielināt sodus par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Tāpat Ceļu satiksmes drošības padome iepriekš nolēma, ka atbildīgās iestādes izvērtēs iespējas palielināt vai samazināt atļauto braukšanas ātrumu atkarībā no ceļa tehniskā stāvokļa un citiem parametriem.

Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) rosina ne tikai rīkot tradicionālās satiksmes drošības informatīvās kampaņas, bet arī noteikt, ka, piemēram, katram 4.klasi beigušajam skolēnam obligāti ir jāiegūst velosipēda vadītāja apliecība. Uzlabojumus CSDD saskata ne tikai sodu palielināšanā, bet arī autovadītāju apmācību attīstīšanā, proti, līdz 40 minūtēm plānots palielināt braukšanas eksāmena laiku.

Nedisciplinētiem autovadītājiem būs jāveic regulāri psihologa un narkologa apmeklējumi un jānoliek teorētiskais eksāmens pirms tiesību atgūšanas par ātruma pārsniegšanu. Savukārt agresīviem autovadītājiem būs jāpiedalās psihologu korekcijas grupās.

Jau ziņots, ka pērn kopumā avārijās gāja bojā 179 cilvēki, kas ir par diviem vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt šā gada pirmajos divos mēnešos ceļu satiksmes negadījumos Latvijā gājuši bojā 24 cilvēki, kas ir par pieciem vairāk nekā analoģiskā laika periodā pērn. Šogad līdz 25.martam ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā 44 cilvēki. Tas ir par 20 vairāk nekā pērn šādā pašā laika posmā.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Nīderlandē, piemēram, velosipēdists samazina ātrumu un dzindzina, ja velosipēdistu celiņā iemaldās tūrists no Latvijas, bet Rīgā pa Brīvības gatves veloceliņu vālē neskatoties-lai visi tantuki lec malā-VELOSIPĒDISTS BRAUC! Viņam nav ne bremžu, ne zvaniņa, ne ātruma ierobežojuma.
    Un kā ir domāta tā velosipēdu braukšana pa autobusu joslām-izklausās ārkārtīgi bīstami! Sargieties šoferīši -autobuss var uzbrukt no sāniem, jo apdzīs velosipēdu!

  2. nu noteikti,tūliņ jau stiepšu to zaļo mēslu mugurā.Pārāk daudz atļaujas mūsu valsts galvas.Nu neviens man neliks ģērbties pēc sava prāta.Kaut gan,ar prātu liekas ka te sakara maz.

  3. Lielisks biznesa plāns, labi gan tiem, kas pārdos, gan tiem , kas vaktēs un iekasēs. Gājēji pārvietojas lēni, noķert un iekasēt viegli, lūk, ielas izgaismot un ietves izbūvēt apdzīvotās vietās, jau sarežģītāk, tur izdevumi no budžeta, nevis ienākumi.

    • Vo vo. Ar apgaismojumiem citās pilsētās ir tā pašvakāk un ietves ar nav nekādā labajā stāvoklī.
      Un man bēc būtības vienalga, bet to vesti es kaut kā negribu vilkt mugurā!

Draugiem Facebook Twitter Google+