Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
31. oktobris, 2016
Drukāt

Skolas direktors par pedagogu algu pieaugumu: “Tā bija manipulēšana ar cipariem” (5)

Foto LETAFoto LETA

Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (no kreisās) un Ikšķiles vidusskolas direktors, alternatīvā pedagogu atalgojuma modeļa izstrādātājs Česlavs Batņa

Ikšķiles vidusskolas direktors Česlavs Batņa pats bija izstrādājis alternatīvo pedagogu algošanas modeli, taču Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) to noraidīja, apgalvojot, ka šāds modelis izmaksātu pārlieku dārgi. Ko skolas direktors saka par pedagogu atalgojuma modeli, kas stājies spēkā šajā mācību gadā?


– Kādu ietekmi jaunais modelis atstājis uz jūsu vadīto skolu?

– Mērķdotācija Ikšķiles vidusskolai pieaugusi par pāris tūkstošiem, bet audzēkņu skaits un klašu komplektu skaits arī pieaudzis. Tāpēc mērķdotācijas pieaugums galīgi nenosedz jaunās vajadzības un mēs ejam “pa mīnusiem”. Apmaksāto likmju skaits nav pieaudzis. Iepriekšējā mācību gadā skolotājs par 30 stundu darbu saņēma 895 eiro, bet tagad par šo pašu darbu ir 850 eiro. Lai nepasliktinātu skolotāju finansiālo stāvokli, pašvaldība piefinansē trūkstošo. Faktiski pašvaldība izglābusi mūsu skolotājus. Raugoties no sistēmas viedokļa, man tas šķiet pilnīgi absurdi, ka pašvaldībai jāmeklē trūkstošie līdzekļi.

Skolotāju atalgojums samazinājies arī tāpēc, ka kvalitātes piemaksa nu ir tikai par kontaktstundām, nevis visām nostrādātajām stundām. Agrāk skolotājs ar trešo kvalitātes pakāpi piemaksā saņēma 50 eiro, bet tagad ir tikai 30 eiro. Savukārt skolotājam ar piekto kvalitātes pakāpi piemaksa sarukusi no 180 līdz 113 eiro.

No Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības apkopotās informācijas skaidri redzams, ka aptuveni trešdaļa skolu no reformas tiešām ir ieguvusi, vēl viena trešdaļa ieguvusi minimāli – vienai skolai samaksa pieaugusi pieci eiro par likmi, citai – 10 eiro nākuši klāt. Taču pēdējā trešdaļa būtiski zaudējusi. Tāpēc uzskatu, ka izglītības ministrs negodīgi manipulē ar cipariem, apgalvojot, ka atalgojums pieaudzis 80 procentos skolu. Kas tas par pieaugumu, ja runa ir pat par 2 līdz 3 eiro?

Tomēr mēs kā dzīvnieki pielāgojamies situācijai. Dēļ reformas jau neslēgsim skolu ciet.

– Vai, jūsuprāt, iespējams panākt, lai būtiski algas celtos visiem skolotājiem, ja no “tautas” izteikumiem tīmeklī varam spriest, ka daudzi uzskata: pedagogi jau šobrīd pelna pietiekami un pārāk daudz grib?

– Domāju, ka sabiedrība drīzāk ir neizpratnē, jo IZM sniedz vienu informāciju, bet situācija skolās ir cita. Sākotnēji taču Šadurskis pat apgalvoja, ka skolotāju alga tiek paaugstināta par 62 procentiem! Tā bija manipulēšana ar cipariem, par ko visi Latvijas skolotāji būtu pelnījuši atvainošanos no ministra.

Ja pedagogi saņem uz rokas 700, 800 eiro, strādājot 40 stundas nedēļā, vai tas tiešām par šo darbu ir liels atalgojums? Ja paskatāmies uz vidējo algu Latvijā, tad nav liels. (Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, vidējā neto alga Latvijā 2016. gada jūnijā (pēdējie dati) bija 613 eiro. – I. K.)

Visu interviju ar Ikšķiles vidusskolas direktoru Česlavu Batņu lasiet “Latvijas Avīzes” 1. novembra numurā vai e-izdevumā.

Pievienot komentāru

Komentāri (5)

  1. par speciālajām skolām Atbildēt

    Kāpēc IZM Latvijas speciālajām pirmsskolas iestādēm , internātskolām , attīstības un rehabilitācijas centriem un speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem ievērojami apcirpa finansējumu – mīnus 250810 EUR?
    Speciālās skolas nesaņēma IZM solīto 13,5% motivācijas piemaksu par papildus veikto darbu, aizbildinoties , ka minētajās speciālajās izglītības iestādēs pedagogi saņem 10% piemaksu par darbu speciālos apstākļos?
    Dīvaina aritmētika – kas ir vairāk 13,5% vai 10%? Vai tas nozīmē , ka speciālās izglītības iestādēs pedagogu darbs ir daudz vieglāks , mazāk atbildīgs un tāpēc mazāk vērtīgs , ka var maksāt mazāk?
    Kāpēc, piemēram , speciālajās skolās, kur mācās bērni-invalīdi , piemaksa par darbu speciālos apstākļos direktoriem un vietniekiem ir 2x lielāka kā skolotājām, kuras reāli klasēs strādā ar bērniem? Varbūt tā ir taktiska norāde , ka ierēdņi, kas ierodas pārbaudīt skolas dokumentāciju , ir vienā IQ līmenī kā speciālo skolu audzēkņi, tāpēc vajadzīga piemaksa? Bet , varbūt , tā ir norāde , ka speciālo skolu skolotāji ir tā pārstrādājušies, ka “aizgājuši pa fāzi” , un tāpēc direktoriem jādubulto piemaksa par darbu speciālos apstākļos?

  2. Jārunā par reāli nostrādātām stundām un algu=> cik kurā skolā tiek maksāts par darba stundu, nevis – te tev bišķi naudiņa, par tik kontaktstundiņām tev visu nemaksāsim, tik tu strādāsi par puscenu, tam un tam nauda nav paredzēta, bet tev jādara.
    Tad redzētu smieklīgo salīdzinājumu – cena par nostrādātu stundu sētniekam, šoferim, ierēdnim, deputātam!
    Tagad man 22 kontaktstundas un pārējais par velti darītais, neapmaksātais darbs neskaitās slodze!
    Slodzē esot 21 kontaktstunda + 9 stundas (kurās arī nevar ietilpināt darāmo).

    Par brīvprātīgo darbu pat kvalitātes pakāpi pamanījās nogriezt- un tikai tāpēc, ka daļa darba ir neapmaksāta!
    Un tad sakiet sabiedrībai, cik skolotājam laba dzīve, liela alga, bet tie ir mūžīgi neapmierināti!

  3. Without Comments

  4. Bet ko darīt tām novadu skolām, kur algas samazinājās par vairākiem desmitiem, maksā tikai par kontaktstundām? Kas darīs pārējo darbu?
    Un ko darīt, ja pašvaldība nepiemaksā ne centu?

    • kā var nesaprast ? Atbildēt

      Mums takš ieradīsies augsti kvalificēti labi iedegušie !
      Tajā skaitā skolotāji.
      Mācīs, protams, SAVUS labi iedegušos bērnus.
      Vietējie varēs iet ganos.

Medību laikā sievietei iešauj kājā Sestdien Kurzemē medību laikā kāda sieviete guvusi šautu brūci kājā.
Draugiem Facebook Twitter Google+